PDA

Bekijk Volledige Versie : Berekening van dataverkeer...



MediaServe
24/05/05, 03:52
Hoe wordt dataverkeer berekend en wat zijn de voor- of nadelen daarvan? Aangezien hier nog niet echt een topic over was, leek het mij wel leuk om hier een stukje over te typen :)

We kennen in de hosting business drie methoden van dataverkeer berekening. Je krijgt hier vaak mee te maken als je zelf een server wilt plaatsen. Het is dan belangrijk om te weten welke vorm het beste bij jou server past. Om dit stuk te kunnen begrijpen, moet je eerst het volgende weten:

Dataverkeer is de hoeveelheid data die word verzet vanaf jouw server(s) naar het Internet. De data wordt uitgedrukt in bits, bytes, of een veelvoud daarvan. Hierbij gelden de volgende afspraken:

Een bit is een binair getal, 8 bits is gelijk aan een Byte. Let op het hoofdletter gebruik, Byte is met een hoofdletter, bit niet! Dus een Mb is een megabit, een MB is een megabyte. Veelvouden worden altijd gemaakt door de grootheid met 1024 te vermenigvuldigen:

1 Kilobyte (KB) = 1024 Byte (B)
1 Megabyte (MB) = 1024 Kilobyte (KB)
1 Gigabyte (GB) = 1024 Megabyte (MB)
1 Terabyte (TB) = 1024 Gigabyte (GB)

Er wordt wel eens gezegd dat deze methode niet juist is, lees daarover meer in dit artikel (http://www.tweakers.net/nieuws/25627). In de hosting business worden meestal bovenstaande eenheden gebruikt.

Wanneer er 'ps' achter de afkorting staat, dan bedoelen we per peconde. Dus 10 Mbps is 10 Megabit per seconde. Eén van de veel gebruikte termen die belangrijk is bij de berekening, is bursten. Er zijn veel definities voor bursten, ik bedoel met bursten dat de gebruikte snelheid van het netwerk tijdelijk behoorlijk omhoog schiet. Dus als via het netwerk normaal 1 Mbps verbruikt wordt, maar gedurende een korte periode 10 Mbps, dan noemen we dat bursten.

Ik zal de verschillende methoden uitleggen:

95th percentile

Hierbij wordt met een bepaalde interval, meestal 5 minuten, een meting gemaakt van je huidige dataverkeer. Het huidige dataverkeer is in dat geval een gemiddelde van de afgelopen 5 minuten (geen moment opname dus). Al deze metingen worden opgeslagen in een database. Aan het einde van de maand wordt berekend hoeveel jij hebt verbruikt, daarbij wordt eerst 5% van de pieken verwijderd. Dat is gemiddeld een dikke 36 uur dataverkeer per maand, oftewel 432 metingen van 5 minuten. Van de resultaten die overblijven (95% van de metingen) wordt het hoogste resultaat gepakt, dat is het voor jouw berekende dataverkeer voor die maand.

Voorbeeld 1:
25% van de metingen is 0 Kbps, aangezien je server 's nachts niets doet.
50% van de metingen is 128 Kbps, dat is door de dag heen.
20% van de metingen is 512 Kbps, dat is als het druk is in de avonden.
5% van de metingen is 8192 Kbps, dat zijn de pieken als iemand iets download van jouw server met een snelle verbinding.

Bij de 95th percentile meting wordt die 5% met 8192 Kbps achterwege gelaten. Dan de hoogste meting is 512 Kbps, oftewel 0,50 Mbps, hier wordt je voor berekend.

Voorbeeld 2:
Je dataverkeer is altijd rond de 128 Kbps, zonder pieken. Maar op een gegeven moment krijg je een DDoS attack. Hierbij wordt bijvoorbeeld 20 uur lang 80 Mbps verzet. Ik heb net gezegd dat 5% van de maand ongeveer 36 uur is, dan wordt die 20 uur DDoS dus compleet achterwege gelaten bij de berekening. Je 95th percentile is dan de 128 Kbps die je de rest van de maand hebt verzet.

Voor- en nadelen:
Deze berekening is vooral gunstig als je een redelijk constant dataverkeer hebt, en niet berekend wil worden bij een fikse DDoS attack of een plotselinge fikse toename in dataverkeer (slashdot effect).

Een nadeel is bijvoorbeeld als volgt: Je hebt een streaming server waar je dagelijks 2 uur lang 25 Mbps trekt, maar de rest van de dag doet je server niets. Dat is netto zo'n 60 uur per maand dat je 25 Mbps trekt, daarvan wordt 36 uur pieken verwijderd, maar houd je nog steeds 25 Mbps over als hoogste waarde. Je krijgt dan een hoge rekening voor relatief weinig dataverkeer. Dit voorbeeld geldt ook voor gameservers.

Avarage Bandwith

Er worden meerdere namen gebruikt voor deze methode, bijvoorbeeld Avarage/Volume Bandwidth of Netto dataverkeer. Het komt er op neer dat er een gemiddelde wordt genomen van al je dataverkeer. Ook hierbij wordt iedere 5 minuten een meting gemaakt van je dataverkeer. Aan het einde van de maand wordt van alle metingen het gemiddelde genomen. Dit is hetzelfde als dat je al je dataverkeer gaat optellen. Bij deze methode wordt zowel in GB als Mbps gerekend. Bij kleine hoeveelheden wordt vaak het aantal gigabytes aangegeven, bij grote hoeveelheden vaak het gemiddelde Mbps. Wordt er iedere dag 2048 MB van jouw server gedownload? Dan heb je na 30 dagen dus 60 GB dataverkeer gehad, dat is hetzelfde als gemiddeld 192 Kbps.

Voorbeeld 1:
25% van de metingen is 0 Kbps, aangezien je server 's nachts niets doet.
50% van de metingen is 128 Kbps, dat is door de dag heen.
20% van de metingen is 512 Kbps, dat is als het druk is in de avonden.
5% van de metingen is 8192 Kbps, dat zijn de pieken als iemand iets download van jouw server met een snelle verbinding.


Als we dit gaan meten met de Avarage methode (in een maand van 30 dagen), dan doen we dus: (0,00 * 0 Kbps) + (0,50 * 128 Kbps) + (0,20 * 512 Kbps) + (0,05 * 8192 Kbps) = 576 Kbps gemiddeld. Dit is ongeveer 0,56 Mbps, hier wordt je voor berekend.

Voorbeeld 2:
Je dataverkeer is altijd rond de 128 Kbps, zonder pieken. Maar op een gegeven moment krijg je een DDoS attack. Hierbij wordt bijvoorbeeld 20 uur lang 80 Mbps verzet. We gaan weer uit van een maand met 30 dagen. Hiervan is 20 uur ongeveer gelijk aan 2,78%. De bereking is dan als volgt: (0,9722 * 128 Kbps) + (0,0278 * 81920 Kbps) = 2402 Kbps gemiddeld. Dit is ongeveer 2,35 Mbps, hier wordt je voor berekend.

Voor- en nadelen:
Een voordeel is dat je van te voren precies weet hoeveel dataverkeer je mag genereren om niet extra berekend te worden. Een nadeel is dat al je dataverkeer wordt berekend, ook dat van een DDoS attack. Het kan bij zo'n aanval dus aardig prijzig worden. Je kunt het beste de Avarage Bandwidth methode kiezen als je dataverkeer redelijk instabiel is.

Unmetered Bandwith

Deze methode wordt ook soms aangegeven met FlatFee of Unlimited Bandwidth. FlatFee betekend dat je iedere maand hetzelfde betaald, ongeacht je dataverkeer. Unlimited Bandwidth is eigenlijk een foutieve benaming, aangezien er wel een limiet is. Het limiet is de snelheidsbegrenzing, oftewel een CAP. Je Internet verbinding wordt gecapped op een bepaalde snelheid, bijvoorbeeld 10 Mbps. Je kunt zoveel dataverkeer genereren als je wilt, je wordt altijd hetzelfde gefactureerd. Dus bij 10 Mbps kun je per maand zo'n 3,1 Terabyte dataverkeer genereren.

Voor- en nadelen:
Voordeel is dat je exact weet hoeveel je iedere maand moet betalen, ongeacht hoeveel dataverkeer je genereert. Een nadeel is dat je snelheid begrenst wordt. Je kunt met 10 Mbps Unmetered Bandwidth nooit bursten naar 100 Mbps als je dat zou willen. Een drukke server kan traag worden door die begrenzing. Een oplossing daarvoor is 100 Mbps nemen, maar dat is natuurlijk behoorlijk duur. Je kunt dan wel 31 Terabyte per maand verzetten. ;)

Ten slotte

Hopelijk is nu voor iedereen duidelijk welke methoden gehanteerd worden door carriers en netwerken. Heb je vragen of opmerkingen, plaats ze dan in dit topic. Ik hoop dat ik geen foutjes heb gemaakt, het is nogal laat ;) :D

jurrian
24/05/05, 09:57
Geweldig verhaal! Ik ben er voor om dit bericht 'sticky' te maken (net als 'Unlimited bandwidth think again').

host3000
24/05/05, 10:55
Leuk verhaal.

[zeurmodus]avarage = average

Stefan Mensink
24/05/05, 11:18
Een waardevolle toevoeging, MediaServe! Duidelijk en compleet.

Triloxigen
24/05/05, 11:46
Origineel geplaatst door jurrian
Geweldig verhaal! Ik ben er voor om dit bericht 'sticky' te maken (net als 'Unlimited bandwidth think again').

Als je veel topics sticky maakt, neemt de waarde van een sticky af.

Ik denk eerder een apart handleidingen forum oid.

Reinier v Eeden
24/05/05, 12:00
complimenten
moet een sticky worden

Ber|Art
24/05/05, 12:08
Ziet er erg goed uit, duidelijk! Goed werk :)

froggie
24/05/05, 12:24
Erg net stukje MediaServe!

De vraag die bij mij opkomt na het lezen van dit stukje: waarom is 95% vaak zoveel goedkoper dan Average? Is dat omdat 95% in de praktijk minder traffic oplevert dan Average (tenzij je idd altijd netjes een constante stream hebt)? Of hopen ze dat je uiteindelijk toch meer gaat bursten dan die 5% en ze dan een naheffing kunnen doen?

[zit even te rekenen]

Met gameserver(s) ben je met 95% en een beetje pech vrij snel het bokje. Je zult dan constant je verbruik in de gaten moeten houden en eigenlijk altijd +- een halve Mbit teveel moeten inkopen om een naheffing te voorkomen.

Weer wat geleerd vandaag!

MediaServe
24/05/05, 12:45
Origineel geplaatst door froggie
[zit even te rekenen]

Met gameserver(s) ben je met 95% en een beetje pech vrij snel het bokje. Je zult dan constant je verbruik in de gaten moeten houden en eigenlijk altijd +- een halve Mbit teveel moeten inkopen om een naheffing te voorkomen.

Weer wat geleerd vandaag! Inderdaad, met 95% berekening is het risico een stukje groter bij gameservers of streaming servers.

Nou heb ik ook nog een vraagje :D
Wat doen colocaters als een klant iedere nacht een uur lang 100 Mbps burst, met de 95th percentile regeling? Opzich wordt er dan niets berekend toch?

Youngbits
24/05/05, 13:24
Origineel geplaatst door MediaServe
Inderdaad, met 95% berekening is het risico een stukje groter bij gameservers of streaming servers.

Nou heb ik ook nog een vraagje :D
Wat doen colocaters als een klant iedere nacht een uur lang 100 Mbps burst, met de 95th percentile regeling? Opzich wordt er dan niets berekend toch?

Normaal niet, maar dat ligt helemaal aan de rest van het verkeer

MediaServe
24/05/05, 13:29
Origineel geplaatst door Youngbits


Normaal niet, maar dat ligt helemaal aan de rest van het verkeer Ik bedoel als dat je enige verkeer is, bijvoorbeeld bij een backup server die je alleen 's nachts gebruikt :)

froggie
24/05/05, 13:50
Origineel geplaatst door MediaServe
Ik bedoel als dat je enige verkeer is, bijvoorbeeld bij een backup server die je alleen 's nachts gebruikt :)
0 Mbit 95%? :D

Je neemt dan gewoon 1 Mbit af.

idServe
24/05/05, 15:36
Dit is een heel fijn stuk tekst! Complimenten.

Snel een sticky er van maken, hier hebben heel veel mensen wat aan lijkt mij :)

GlobalServe
24/05/05, 16:49
Mooie toelichting...
Verstaanbare en goede uitleg ;-)

_arno_
24/05/05, 17:19
Lekker makkelijk stukje tekst, het is een stuk duidelijker nu!

renekosterman
24/05/05, 20:12
Hele duidelijke uitleg mediaserve, mijn complimenten. Een echte toevoeging voor het forum :)

MediaServe
25/05/05, 01:06
Bedankt voor alle complimentjes :p
Ik ben blij dat jullie er iets aan hebben :)

Dillard
25/05/05, 02:04
Origineel geplaatst door froggie
De vraag die bij mij opkomt na het lezen van dit stukje: waarom is 95% vaak zoveel goedkoper dan Average? Is dat omdat 95% in de praktijk minder traffic oplevert dan Average (tenzij je idd altijd netjes een constante stream hebt)?


Dit komt omdat bij 95% het risico (bv. 2 uur per dag veel verkeer, en de overige uren niet) tevens bij de klant ligt, bij average niet (hier betaal je alleen het gemiddelde). Aangezien colocaters zelf op basis van 95% inkopen is dit voor hun ongunstig, en dus zijn ze bereid scherpere prijzen te geven op 95% dan op average.

Uitzondering is Capped/Flatfee. Hier zie je meestal ook aantrekkelijkere prijzen maar ook dit komt doordat je niet kunt bursten (en er dus een laag risico is voor de colocater dat zijn uplink-leveranciers hem/haar een forse rekening sturen terwijl hij deze kosten niet kan doorbelasten).

Unixadmin
25/05/05, 15:50
Goede uitleg. Heel duidelijk met de voorbeelden erbij. Als er in het vervolg nog vragen omtrent de berekeningen van bandbreedte zijn dan kan een ieder hier naar verwezen worden. Sticky wat mij betreft.

GlobalServe
25/05/05, 16:00
Heeft vele antwoorden gegeven deze tekst.

Thx

TWeaK-XS
27/05/05, 14:33
Zijn er geen partijen die 95% avg doen? Dus in plaats van de hoogste piek van de resterende 95% het gemiddelde van de resterende 95%?

MediaServe
27/05/05, 14:49
Origineel geplaatst door TWeaK-XS
Zijn er geen partijen die 95% avg doen? Dus in plaats van de hoogste piek van de resterende 95% het gemiddelde van de resterende 95%? Dat zou een mooi product zijn, maar de prijs per megabit gaat dan wel omhoog natuurlijk. Ik heb nog nooit een aanbieder gezien die dit zo aanbied.

Icheb
27/05/05, 16:21
Origineel geplaatst door Triloxigen


Als je veel topics sticky maakt, neemt de waarde van een sticky af.

Ik denk eerder een apart handleidingen forum oid.

Ik heb het artikel gelezen, en ik moet zeggen dat het een zeer goede uitleg is.


Is het niet handiger om er een soort WHT Wiki van te maken ?

Op die manier hoeft er maar 1 stiky te zijn: de link naar de wiki, interessante artikelen kunnen worden toegevoegd, fouten in constructie en spelling worden verbeterd etc.

thrunx
26/09/05, 23:38
Hele goede uitleg. Heb het nooit echt begrepen, maar nu weet ik eindelijk heel duidelijk het verschil allemaal! :D

DutchTSE
27/09/05, 00:20
mooie uitleg! Alleen jammer dat je me aan het twijfelen hebt gebracht over wat ik eventueel zou moeten afnemen ;)

vind average nog steeds makkelijkst, gewoon aantal GB(TB) per maand inkopen en dat verbruiken :)

MikeN
27/09/05, 00:29
Gewoon afnemen wat voor jou het goedkoopste is? :)

MediaServe
27/09/05, 00:29
Dat is inderdaad het gemakkelijkste en je weet waar je aan toe bent. Vaak is het iets duurder, omdat providers zelf ook in 95-percentile inkopen. Maar het is uiteindelijk toch afhankelijk van de diensten die je gaat aanbieden :)

Mark17
28/12/05, 19:33
Origineel geplaatst door TWeaK-XS
Zijn er geen partijen die 95% avg doen? Dus in plaats van de hoogste piek van de resterende 95% het gemiddelde van de resterende 95%?

allereerst even melden dat het een goed topic is met veel informatie (ondanks dat het oud is). TWeaK-XS ik wil je dat wel bieden ;)

sander
28/12/05, 20:06
Origineel geplaatst door Mark17


allereerst even melden dat het een goed topic is met veel informatie (ondanks dat het oud is). TWeaK-XS ik wil je dat wel bieden ;)

je bent wel heel erg haastig opzoek naar klanten ofniet?

Mark17
28/12/05, 20:17
Origineel geplaatst door sander


je bent wel heel erg haastig opzoek naar klanten ofniet?

nee, zie het topic nu pas.

crazycoder
28/12/05, 20:54
Origineel geplaatst door sander


je bent wel heel erg haastig opzoek naar klanten ofniet?
Nu sommigen niet op school zitten merk je het zowel met de hoeveelheid spam als hier :)

Overigens valt het mij ook op dat mark17 wel zijn diensten wel erg vaak aanbied.

sander
29/12/05, 01:25
Origineel geplaatst door Mark17


nee, zie het topic nu pas.

nja als iedereen wat gaat aanbieden op topics van 3 maanden geleden krijg je een beetje een zooitje.

maar denk net als andere dat ze wel weten wat ik ermee bedoel.

Merlijn
30/12/05, 00:52
Naar mijn mening (en wat ik zelf al jaren gebruik in deze wereld) is Mbps gewoon million bits per second (ofwel 1000000). Zie ook

http://searchnetworking.techtarget.com/sDefinition/0,290660,sid7_gci212534,00.html
http://lyberty.com/encyc/articles/kb_kilobytes.html
http://www.speedguide.net/read_articles.php?id=115

bps komt uit de telecommunicatie wereld en daar hebben we het over pulsen, en gebruik van het decimale stelsel is normaal (en niet het binaire stelsel).

igloman
16/03/06, 21:00
Interessante uitleg, ook al is ie nu blijkbaar al wat oud (ik kwam hierheen via link in andere topic).

Wat ik wel nog mis hier is wat praktische uitleg om zelf al die snelheden en verbruikscijfers te berekenen. Ik heb namelijk een aantal dedicated webservers, ik weet dat ik ver onder mijn maandelijkse data limiet blijf omdat ik er nooit extra kosten aan heb... maar verder weet ik eerlijk gezegd heel weinig van mijn datatraffic.

Zijn er programmas of methodes die ik makkelijk kan toepassen om zelf bovenstaande berekeningen uit te voeren voor mijn eigen servers ? Dat zou namelijk heel handig zijn als ik ooit een andere host zoek, dan weet ik tenminste wat ik nodig heb en kan ik degelijk gaan vergelijken.

d3m0nic
19/03/06, 23:09
Mooi stuk... Hulde, maar deze regel...

"Dataverkeer is de hoeveelheid data die word verzet vanaf jouw server(s) naar het Internet."

...suggereerd dat data naar de server niet meetelt! Ik weet, dataverkeer van de server is doorgaans groter is dan naar de server, maar het kan toch leuk aantikken als je bijvoorbeeld een foto-site hebt ala flickr.com.

Voor de rest, super artikel!

MediaServe
20/03/06, 00:40
Inderdaad wordt dataverkeer naar de server ook vaak berekend bij average. Bij 95th percentile methode meestal niet, zolang je maar meer upload dan download.

Dank voor de complimenten, leuk om te zien dat hij nog steeds gelezen wordt :)

BudgetDedicated
20/03/06, 10:29
0 Mbit 95%? :D

Je neemt dan gewoon 1 Mbit af.

Een backup 's nachts is iets wat je op een bepaalde snelheid kan instellen. Je hebt dan een heel erg steady flow waardoor je bij je 95-percentiel mbit verbruik lekker laag blijft. Je bandbreedte hoeft niet zo ontzettend groot te zijn wil je toch een boel data overgestuurd krijgen.
Toch is het afnemen van 1 mbit erg gevoelig voor naheffingen. Als je nog op zo weinig zit kan je beter in GB's afrekenen, dan vangt je provider een deel van het risico af. Vooral als je op gigabit zit kan dit erg hard gaan.

Armand
30/10/06, 10:58
Mooie post dit, ik ben echt opzoek naar een antwoord op mijn vraag!
(Door de zoekfunctie kwam ik bij dit mooie topic.)

Ik ben met grapher aan het werk om voor onze colocating diensten mooie grafieken te bouwen. Daarnaast hebben we mrtg draaien.

Nu viel me op dat er bij grapher altijd iets meer mbit verbruikt lijkt te worden dan bij mrtg. (Nu kan dat natuurlijk net het meetmoment van de cronjob zijn.)

Maar nu denk ik gezien te hebben dat grapher de octetsin en octetsout optelt voor de berekening van 95% mbit?

Hoort dit?

Want als ik even logisch probeer te rekenen denk ik dat je dan 200mbit als limiet hebt op een 100mbit lijn. (Iets wat niet zou moeten kunnen toch :P )

Wie kan het me duidelijk maken?

MediaServe
30/10/06, 16:00
Ingaand en uitgaand verkeer hoor je nooit bij elkaar op te tellen bij de meting. Dus als Grapher dat wel doet, dan zou ik dat niet gebruiken voor de meting. Ik kan je wel Cacti adviseren voor het monitoren van dataverkeer.

Armand
30/10/06, 16:03
Hoe moet je het meten dan?
Moet je de in en uitgaande metingen allemaal naast elkaar zetten?

MediaServe
31/10/06, 02:07
Hoe moet je het meten dan?
Moet je de in en uitgaande metingen allemaal naast elkaar zetten?

Op elkaar plakken eigenlijk :)
Dit gaat in Cacti allemaal automatisch.

Mark17
05/12/06, 00:54
Zou deze niet als sticky kunnen? Dat bespaart een leuk aantal vragen over dataverkeer op het forum lijkt mij.

MediaServe
05/12/06, 00:57
Zou deze niet als sticky kunnen? Dat bespaart een leuk aantal vragen over dataverkeer op het forum lijkt mij.

Lijkt me een goed plan :p
Alleen even de spelfout eruit halen: Avarage > Average

:lovewht:

DutchTSE
05/12/06, 01:46
had hier laatst dus discussie over: iemand in ons rack wilde 1 mbit/s erbij.. in praktijk bleek dat zijn totale verbruik 3 mbit/s was.. kreeg ik te horen dat dat niet kon omdat 1 mbit 320 GB was en hij maar 100 GB had verbruikt.. bleek dus bij wedare dat 1 mbit/s ook echt 320 GB was, ben benieuwd hoe ze dat dan noemen :)

dutchcrazytiger
05/12/06, 02:41
Ja en dan is het wel erg jammerlijk als martijn je voor meer afrekend inderdaad. Maar goed. Je hebt dus inderdaad mbit average en 95%. De methodes verschillen nogal. Persoonlijk hanteer ik het liefst 95% daar het het eerlijkste is. Althans in mijn ogen. De makkelijkste variant is die van MRTG. Zoek maar eens naar de Sean Adams Patch.

w0ei
05/12/06, 18:36
Misschien een domme vraag, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar Lycos VPS dan krijg je dus bij de goedkoopste versie 256 kpbs. Dan kun je in principe toch net zo goed thuis je website hosten, heb je ook nog eens 1024 kpbs? (qua snelheid dan, heb het even niet over uptime).

Waarom zou je dat dus doen, <1 mbit o.i.d. dat is toch veel te traag om iets te hosten?

-Flip-
05/12/06, 22:36
Misschien een domme vraag, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar Lycos VPS dan krijg je dus bij de goedkoopste versie 256 kpbs. Dan kun je in principe toch net zo goed thuis je website hosten, heb je ook nog eens 1024 kpbs? (qua snelheid dan, heb het even niet over uptime).

Waarom zou je dat dus doen, <1 mbit o.i.d. dat is toch veel te traag om iets te hosten?

Voor een simpele website met weinig bezoekers gaat dit nog, meerdere websites zal dit natuurlijk niet kunnen trekken ; maar wat verwacht je ook voor €15?
Ik woon in België en heb upload max. 256... geen idee hoe het in nederland zit

w0ei
05/12/06, 22:51
Voor een simpele website met weinig bezoekers gaat dit nog, meerdere websites zal dit natuurlijk niet kunnen trekken ; maar wat verwacht je ook voor €15?
Ik woon in België en heb upload max. 256... geen idee hoe het in nederland zit
Tja oke Lycos hehe, ik moest even een voorbeeld verzinnen. Bij meer mbit is het uiteraard een stuk duurder, maar weegt zoveel dataverkeer wel op tegen een trage(re) verbinding?

In NL. heb je eenvoudig 1mbit up thuis.

DutchTSE
06/12/06, 12:32
Ja en dan is het wel erg jammerlijk als martijn je voor meer afrekend inderdaad. Maar goed. Je hebt dus inderdaad mbit average en 95%. De methodes verschillen nogal. Persoonlijk hanteer ik het liefst 95% daar het het eerlijkste is. Althans in mijn ogen. De makkelijkste variant is die van MRTG. Zoek maar eens naar de Sean Adams Patch.
Deze patch gebruiken wij inderdaad ook in onze monitoring. Het was voor klant duidelijk dat deze 95% percentile afnam, was dus gewoon misverstand.

Verder geen slecht woord over martijn hoor :)

(verder vraag ik me elke keer af of ik jou al eens heb gesproken of niet, als stadsgenoot zijnde ;))

markieboy1991
17/05/07, 19:03
Ik had even een vraagje over 95%.
Stel dat je meerdere gameservers op een verbinding van 10Mbit/s van 5Mbit/s(95%) host.

De upload verschilt dan van de download.(vaak is de download hoger dan de upload bij gameservers, athans bij de game die ik host is dat wel het geval)

Stel dat mijn download boven de 5Mbit/s komt (ook na 5% aftrek) & mijn upload zit hieronder, wordt er dan iets extra's in rekening gebracht of geldt de regeling puur voor de upload?

GlennMatthys
17/05/07, 19:12
Ik had even een vraagje over 95%.
Stel dat je meerdere gameservers op een verbinding van 10Mbit/s van 5Mbit/s(95%) host.

De upload verschilt dan van de download.(vaak is de download hoger dan de upload bij gameservers, athans bij de game die ik host is dat wel het geval)

Stel dat mijn download boven de 5Mbit/s komt (ook na 5% aftrek) & mijn upload zit hieronder, wordt er dan iets extra's in rekening gebracht of geldt de regeling puur voor de upload?

Bij 95th percentile is er geen onderscheid tussen up- of download.

markieboy1991
17/05/07, 19:52
Bij 95th percentile is er geen onderscheid tussen up- of download.

Houd dit in dat up en download bijelkaar wordt opgeteld?

5 up + 5 down: 10Mbit/s totaal?: extra kosten bij 5Mbit/s (95%)

Of gewoon:

5 up & 5 down: geen extra kosten bij 5Mbit/s (95%)

(*waardes -5%)

GlennMatthys
17/05/07, 19:57
Houd dit in dat up en download bijelkaar wordt opgeteld?

5 up + 5 down: 10Mbit/s totaal?: extra kosten bij 5Mbit/s (95%)

Of gewoon:

5 up & 5 down: geen extra kosten bij 5Mbit/s (95%)

(*waardes -5%)

Upload en download wordt tezamen geteld, als je dus 2mbit aan het uploaden bent en 3 mbit aan het downloaden, zit je aan 5mbit verkeer.

Stewie
17/05/07, 20:05
Upload en download wordt tezamen geteld, als je dus 2mbit aan het uploaden bent en 3 mbit aan het downloaden, zit je aan 5mbit verkeer.
Uhm? Wie berekent dataverkeer op die manier?

MikeN
17/05/07, 20:29
Het hangt van de toko af, dus vraag dat gewoon na bij het bedrijf waar je staat ;)

Merlijn
17/05/07, 21:20
Upload en download wordt tezamen geteld, als je dus 2mbit aan het uploaden bent en 3 mbit aan het downloaden, zit je aan 5mbit verkeer.

Diegene die je dat aansmeert doet goede zaken :)

markieboy1991
17/05/07, 21:45
Het hangt van de toko af, dus vraag dat gewoon na bij het bedrijf waar je staat ;)

ok, ga ik doen. ;)

Bedankt voor alle reacties :)

VinceSTM
17/05/07, 22:45
het is dus:

max(upload,download) mbit 95% :)

Technotop
17/05/07, 23:54
het is dus:

max(upload,download) mbit 95% :)

Meeste providers berekenen het aan de hand van de hoogste pieken..

Download 3 Mbit
Upload 2 mbit

Totaal = 3 Mbit

Je kunt dan ook vaak stellen dat inkomend verkeer gratis is, althans het valt voor 9 van de 10 keer binnen je uitgaandverkeer.

Fr33z3r
30/09/07, 12:35
nu snap ik het ook een x :D

rednas
30/09/07, 14:58
Mooi en duidelijk verhaal ! Goede uitleg en de voorbeelden maken e.e.a. nog duidelijker.

Sander

stefanrenne
14/12/08, 21:03
tnx man, duidelijk nu alleen nog n betaalbare Unmetered Bandwith host en ik ben gelukkig

MediaServe
14/12/08, 22:16
tnx man, duidelijk nu alleen nog n betaalbare Unmetered Bandwith host en ik ben gelukkig

Ik zou zeggen, plaats een aanvraag in het juiste forum ;)
http://www.webhostingtalk.nl/aanbiedingen-gezocht/

Allardx
21/02/09, 01:04
Handig topic!

i3D-Martin
15/02/11, 17:12
Zeker handig

WebMeso
15/02/11, 17:18
Zeker handig

Zie dat je nieuw bent. Maar naar de topic datum kijken, kan ook handig zijn.