PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoeveel kan een server aan?



daanl
19/05/05, 15:13
Ik vraag me af hoeveel een p4 3.0 ghz 1 gig ram aan kan kwa gameservers. Gaat over de game counter strike.

Ik wil graag weten hoeveel private (12 slots)
Hoeveel publics (16 of 18 slots)

En levert naast de publics of privates lag op als je bijv.
100 + bncs draait 5 eggdrops en wat team speak servers? van 200 slots bij elkaar.

Ik hoop dat iemand antwoord op mijn vraag kan geven. En als ik bij het verkeerde topic zit sorry.

Mvg daan

8088
19/05/05, 15:58
Doe een search en vindt het antwoord. Er zijn hier al tientallen topics over geopend.

daanl
19/05/05, 17:43
precies en daarom vraag ik aan de hosters met ervaring wat hun er van vinden en als je het een onzin topic vind hoef je niet te reageren. :)

s.vossen
19/05/05, 17:59
Met de goede configuratie en de juiste optimalisatie is er meer uit een server te halen dan men vaakt denkt. Ook het Operating System speelt een belangrijke rol.

Wij hebben momenteel een 3 GHZ server + 1 GB ram met 8 servers draaien.

8x Counter Strike 1.6 12 slots waarvan een aantal superboosted is (tickrate = 1000 fps). Vrijwel allemaal zijn het private servers. En er is nog geheugen vrij.

twilightinc
19/05/05, 18:43
ten eerste vind ik die 8 privates nog erg veel hoor. Vooral als ze boosted zijn. EN VOORAL als ze inferno spelen. Ik weet niet of iemand wel eens de stats bijhoud... maar die loopt dan op naar de 40%. Dan kun je er geen 8 draaien hoor.

In het algemeen draai je rustig 2x20 slots op een p4. En voor de mensen die nu beginnen te zeuren dat er meer opkunnen: Knal ze eens ff 24 uur continu vol. Dat red je maar net.

Daarentegen is netwerk erg belangrijk. Tevens zorg ervoor dat je in een cabinet hangt waar niet al te veel server in zitten. Ik bedoel niet een 48 poorts switch met een 100Mbit verbinding naar de core... Meesten zijn wel zo lief om tegenwoordig gigabit neer te leggen. Is een stukje beter. Tevens zou ik niet een realtek onboard gebruiken als je die heel toevallig hebt. Investeer 40 euro in een goede intel, en je performence stijgt. (note ik weet niet wat je voor server hebt maar tis toch wel leuk als je een Asus serverboard hebt of een supermicrop/tyan.) uit ervaring weten we dat die asrockjes het ook wel goed doen. Maar dan moet je wel een hele goede casing pakken en een mooie netwerkkaart.
Ofwel koop meteen iets moois ben je meteen ervan af ;)

Danger
19/05/05, 20:50
Ik wil graag weten hoeveel private (12 slots)
Hoeveel publics (16 of 18 slots)


Aantal servers:
Private gameservers 7/8 stuks
Public gameservers 3 en mischien 4

Dataverkeer:
Private gameserver: 15/25 GB p/m
Public gameserver: 90/120 GB p/m

Mvg,
Joey Verlinden
Reality-Hosting

Clanhost
19/05/05, 21:59
ten eerste vind ik die 8 privates nog erg veel hoor. Vooral als ze boosted zijn. EN VOORAL als ze inferno spelen. Ik weet niet of iemand wel eens de stats bijhoud... maar die loopt dan op naar de 40%. Dan kun je er geen 8 draaien hoor.

Dit kan ik volledig bevestigen. Op een single Pentium 4 server 3.0 GHz met een 2.6.x Linux kernel (Gentoo in dit geval) en een 1000 FPS Counter-Strike 1.6 gameserver kun je rekenen op 30% ~ 40% CPU gebruik. Ik ben dan toch erg benieuwd hoe s.vossen dit bewerkstelligd en of de servers daadwerkelijk 1000 FPS draaien. Enkele voorwaarden hiervoor zijn een 2.6.x kernel en de gameserver opstarten met -pingboost 3, anders haal je namelijk niet stabiel de 1000 FPS. Wanner dit wel het geval is en meer dan de helft van deze servers bezet zijn krijg je gigantisch last van lag.

Danger
20/05/05, 23:49
helemaal mee eens, bovendien is het ook waar wat clanhost zegt. maar ga er eens vanuit dat ze servers 100 % standard zijn. dat zou die server makenlijk 6 a 7 war servers moeten draaien en een public of 2 mischien wel 3.

Vernon
21/05/05, 08:39
Origineel geplaatst door Danger
helemaal mee eens, bovendien is het ook waar wat clanhost zegt. maar ga er eens vanuit dat ze servers 100 % standard zijn. dat zou die server makenlijk 6 a 7 war servers moeten draaien en een public of 2 mischien wel 3.

Helemaal standaard servers is onwijs moeilijk aan de man te brengen, en 1000fps is ook niet alles hoor het speelt niet lekker. Ergens tussen de 200-500fps zit de G-Spot , dan klopt alles nog redelijk , fijne reg lekkere ping--> klant tevreden. Ik zou alleen neit zomaar grote publics boosten , had een 32 slot van een klant op 400fps gezet ( alleen op een 3ghz win2k3 ) zonder amx speelde het aardig , met amx dops naar 70-90 fps. Omdat ik dit niet wilde heb ik een compromis gesloten met de klant en zijn we dr nu wel uit :D

/Ontopic

In princiepe moetje gewoon blijven prutsen. Test na test na test, en dan opeens heb je de feel :D

Ook zou ik niet de servers tellen want ze zijn lang niet allemaal vol, ik zou de active slots tellen. Op een P4 3ghz zou ik niet meer dan circa 90 active slots hebben bij normale servers ( niet boosted) zou dit toch een load van pakm beet 85 ~90% zijn ( windows). verder zou ik er nou niet echt andere troep naast gaan draaien, vooral geen bnc`s.

MikeN
21/05/05, 19:32
Amx is sowieso rotzooi wat CPU vreet.
Tot 85-90% cpu usage zou ik overigens niet gaan, dan heb je genoeg spikes tot aan 100% die je niet ziet, en dus speelt het niet lekker.

HostServe
21/05/05, 20:26
Om er nou een nieuwe topic voor te openen vind ik wat overbodig dus bij deze:
Ik wil 10 prive keine websites draaien + 1 grote met rond de 3000 uniek per dag + 1 prive CS server.

Is dat te halen op een 2,6GHz celeron met 512MB DDR3200 ?

twilightinc
21/05/05, 22:09
met gemak

Cyberdevil
22/05/05, 02:27
Wij draaien op een P4 3Ghz met 512Mb ram 2 Publics en 3 Privates.

Als er dan een public van 20 slots vol zit + andere public 5 man en ze zijn een war bezig op private dan mag je zeker zijn dat je niet veel meer nodig hebt om boven de 1.0 load te zitten.

OS is Gentoo en kernel is 2.6.11

Mag je mij wel eens vertellen hoe eentje met 512MB meer ineens veel meer zou moeten af kunnen.

Als je 8 privates op een server draait en neem nu dat er 4 van 12 slots vol zitten omdat ze er een wartje op aan het spelen zijn. Dan ga je mij toch niet vertellen dat je onder de 1.0 loads zit he ?

MikeN
22/05/05, 16:09
Ach, load zegt ook niet alles (inkomende netwerkpakketjes veroorzaken ook interrupts en dus load, en er komen er nogal wat in bij een gameserver). Gaat meer om de CPU usage. Zodra die boven de 50% per logische processor (in geval van hyperthreading) komt zal het niet echt lekker meer spelen.

TiMMiEJ
22/05/05, 20:14
@ vernon 85 - 90% is wel veel, wij gaan max tot 80% alhoewel er een server bij zit die soms wat hoger gaat maar dat is dan toch echt de max.

twilightinc
23/05/05, 21:08
Om een algemeen advies te geven voor gameservers. zorg ervoor dat je uitgaat dat je servers 100% volzitten en niet de helft van de tijd leeg. Klanten zijn lastig wat betreft gaming en DE_INFERNO voor cs zuigt.

Mijn advies is om de klant te laten betalen wat het kost + een beetje winst en niet onder de prijs te duiken. Dat betekent dus 2 publics op 1 bak, dataverkeer + winst.

Meer dan 2 publics a 20 slots is er dus niet bij!
Meer dan 5 privates is er dan al helemaal niet bij! want zodra je 4xinferno 12 man hebt heb je al een load van ruim 230% op een P4 2.0 Ga nou aub uit van 1000Mhz per game ofwel 50Mhz per slot met een overhead van 25 % en je zit safe te gamen.

Iemand die het hier niet mee eens is moet het topic nogmaals lezen en zien dat we het hier hebben over een standaard P4. Dat is dus niet dat vreemde systeem dat hij of zij zelf bezit en thuis staat ofzo.

==============================
Samenvatting voor een sticky voor in de toekomst is misschien handig.

Gebasseerd op basis van P4 3GHZ Extended edition met DDR400 / 100Mbit

Gamehosting CounterStrike / CS Source
16MB per connected user / 50MHz 19K/s
Pingmodifier 3ms per user.

Average load 20 slots SRC = 54%
Average load 20 slots 1.6 = 44%
Extra load invalid/unstablemaps 60% bovenop huidige load.

Algemeen verbruik per maand voor 1x 20 slots: 250 GB per maand bij 50% actief gaming per dag.

==============================

Advies: Dual Xeon of Opteron. Ofwel duurdere hardware. Die kun je dus niet verkopen voor 6 euro per maand. Dat kan niet uit. Zelfs niet voor een 12 slots private.