PDA

Bekijk Volledige Versie : Server verhuizing



Johnn
18/05/05, 22:22
Ik heb al eens problemen gehad met verhuizen van servers ben toen 2 dagen offline geweest.

Ik moet een gehele server verhuizen met Plesk Reload naar een andere Plesk reloaded server ongeveer 200 domeinen.

Op server 1 staat Fedora2 op server 2 staat OpenBSD
Nu is alles name based op server 1 staat ns1 en de ns2 op aparte IP adressen de sites staan ook op een aparte IP.

De Ns1 en de NS2 krijgen op de nieuwe server dus een nieuw IP adres en de websites ook.

Wat kan ik nou het beste doen om geen offtime te krijgen?
Op mijn hoofdomein een a record maken naar t nieuwe IP?
Of in PLesk bij Server en dan DNS daar een a record maken naar het nieuwe IP?
Moet ik dan bij mijn registrar op het hoofddomein ook nog dat IP adres aanpassen of juist niet?
Kortom hoe kan ik het beste de IP's veranderen van mijn ns1 en ns2?

De content is geen probleem en die is al over gezet en staat allemaal juist.

xSeries
18/05/05, 22:27
Wordt een lastig verhaal omdat je ook je ns1 en ns2 adressen wijzigen.

Misschien de TTL van alle zones verhogen naar 7 dagen en je retry-tijd ook ophogen en vervolgens (na je oude TTL) wijzigen naar de nieuwe adressen ?
Wel moet je van alle domeinen volgens mij de a-records wijzigen; bij je hoofd-registrar ook (vanwege de wijzigen van de ip's van de ns1 en ns2).

Anders probeer het eerst met een paar domeinen voordat je alles gaat overgooien.

Maar; het verhuizen van ns-servers geeft volgens mij altijd wel problemen tenzij je een server hebt die je tijdelijk kunt gebruiken

Johnn
18/05/05, 22:34
Dat gaat juist niet alles draait op 1 hoofdomein dus kan niet met een paar domeinen gaan testen.
Ik heb het al eens eerder gedaan maar toen had ik van de ene server de stekker eruit getrokken en deze op de nieuwe locatie weer aangesloten dat ging dus fout.
Maar in dit geval blijven beide servers online staan en is het wachten totdat de boel gerepliceerd is.
Alleen mijn vraag is hoe ik dit het beste kan doen.

121net
18/05/05, 22:36
Ik heb een 6 weken geleden een zelfde operatie uitgevoerd.
De dns TTL veranderen kan wel, maar wordt door Plesk weer overschreven.
Het probleem bij mij zat hem in de DNS update van de verschillende accesproviders.
Een aantal doen dat een paar keer per dag, die bezoekers komen dus ook vrij snel op de nieuwe server. De anderen, doen dat pas laat op de dag of het begin van de avond. Als je dan 's avonds na 22.00 uur de DNS overzet, dan mis je een hoop mail e.d. die dag. Dat komt allemaal op de oude server aan.

Zelfs na de voorgaande actie van mij, kan ik je geen blauwdruk geven. Misschien anderen???

Veel succes in ieder geval.

GRoet
Rik

Johnn
18/05/05, 22:38
Ik dacht zelf aan om de DNSen te forwarden en dan op het nieuwe IP te laten repliceren.

Mikey
18/05/05, 22:44
Ik heb destijds voor een klant een software matige iprouter neergezet en al het verkeer doorgesluist naar het nieuwe ip. Dit werkte super en had vrijwel geen downtime. Misschien ook een idee om te gebruiken ?

wdv
18/05/05, 23:50
Ik weet niet in hoeverre dit in Plesk mogelijk is, maar zo doen wij het met DirectAdmin:

1) TTL van alle DNS zones verlagen naar 5 minuten
2) Wacht minimaal je oude TTL af zodat alle providers op de hoogte zijn van je nieuwe TTL
3) Gooi alles op server1 plat, behalve DNS. Kopieer vervolgens alle sites over naar server2
4) Pas DNS zones op zowel server1 als server2 aan zodat overal de nieuwe IP's staan
5) Binnen 5 minuten draaien websites op server2
6) Bij .nl updaten de nameservers automatisch, behalve bij uwdomein.nl met ns1.uwdomein.nl en ns2.uwdomein.nl, daar moet je het handmatig wijzigen bij SIDN.
7) Bij .com wijzigen de meeste ook automatisch
8) Laat server1 nog een paar dagen draaien voor de zekerheid (voor DNS)
9) Klaar :)

Pantsy
19/05/05, 01:09
Is het niet handig om NS3 en NS4 aan te maken? Dan kan je alle accounts zonder downtime verhuizen. Dit lijkt mij de beste optie en de meest logische voor je klanten.

Mikey
19/05/05, 08:30
Ik had het anders gedaan, zorg dat beide servers draaien op de oude en nieuwe lokatie, pas ns2 ip aan naar de nieuwe ips. Pas op de oude loaktie de zones aan zodat ze verwijzen naar de nieuwe server, zet vervolgens de mail server, ftp server uit.

service qmaild stop
service xinetd stop

Laat deze opstelling 3 ~ 5 dagen staan en gooi vervolgens de oude server offline.

Het vervaal met de zone's van sommige isp's loopt wel los hoor. Ondanks er gecached wordt, wordt er toch gekeken of er updates zijn van een zone....

Ik zie nu dat je 200 domeinen draait met reloaded, om voor elk domein de template aan te passen een beetje veel werk is zou ik de psa admin panel uitzetten, zolang er niks gewijzigd wordt blijven de includes en named.conf ook ongewijzigd.

for fl in *; do
mv $fl $fl.bak
sed 's/IPOUD/IPNIEUW/g' $fl.bak > $fl
rm -f $fl.bak
done

Met bovenstaande kun je in 1x alle ips van de zones wijzigen, wel eerst testen...

Johnn
19/05/05, 10:34
Klinkt heel goed dit Mikey ik ga ook dit even testen.

De hierboven genoemde commando uitvoeren in de root?