PDA

Bekijk Volledige Versie : Managed... Wel of niet?



MrGlass
17/05/05, 16:53
Ik ben me een beetje aan het orienteren voor iets groters dan ik nu heb.... Momenteel heb ik de beschikking over een reseller account (dat altijd naar behoren heeft gewerkt) maar ik begin een beetje aan de grens te raken van mijn account. Het groter maken van mijn reseller account behoort tot de mogelijkheden. Maar gezien de kosten die daaraan verbonden zijn vraag ik me af of het niet handiger is om een eigen dedicated server aan te schaffen.

Nu heb ik me laten vertellen (verbeter me gelijk als het niet zo is) dat als je cPanel als controlpanel hebt het updaten van bijvoorbeeld PHP vrij eenvoudig te doen is.

Hoeveel werk heb je nou eigenlijk echt aan een dedicated server? Ik zou het graag zelf doen als het mogelijk is, maar zaken als beveiliging en backup moeten uiteraard wel goed geregeld zijn (niet alleen voor mij maar zeker voor de klanten)

Omdat ik me niet in mn vingers wil snijden door dus zon fout te maken waardoor ik 10 tallen mensen kan duperen, wil ik (uiteraard) eerst weten waar ik eventueel aan zou beginnen.

Ik ben nu namelijk de afweging aan het maken of ik een groter reseller pakket wil, een managed dedicated of een unmanaged dedicated...

Mijn kennis van Linux, BSD, etc is trouwens nagenoeg null... Wat dit betreft zou ik gelijk blind kiezen voor een managed service...


Maar mijn vraag is dus (na een lang verhaal ;)) wat zijn nu de standaard updates, onderhoud dat je moet doen bij een dedicated server met daarop alleen websites (geen gameserver, irc, etc)?

Unixboy
17/05/05, 16:56
je moet standaard alleen al de veiligheid goed houden // dat is niet alleen standaard installatie en klaar.

MrGlass
17/05/05, 17:07
Uiteraard... Ik neem aan dat als ik een Dedicated server ergens huur... Dat er al wel iets van een distro op staat die goed en gebruiksklaar staat ingesteld? Of mag ik daar ook niet vanuit gaan (of is dit typisch een kwestie van afspraken maken?)

The MAzTER
17/05/05, 17:16
Origineel geplaatst door MrGlass
Uiteraard... Ik neem aan dat als ik een Dedicated server ergens huur... Dat er al wel iets van een distro op staat die goed en gebruiksklaar staat ingesteld? Of mag ik daar ook niet vanuit gaan (of is dit typisch een kwestie van afspraken maken?)

Moet je niet van uit gaan. Je krijgt meestal een standaard installatie van een OS en deze mag je zelf nog een keer updaten. Dus beste is om dat zeker na te vragen.

XBL
17/05/05, 17:23
Als je ervaring nul is: doe het niet. Of, beter, ga lekker thuis met een servertje klooien (of een goedkoop servertje in een datacenter zetten). Test gewoon dingen uit, vraag eventueel wat klanten die je wat beter kent of ze als 'test persoon' op de server willen zitten (vinden veel klanten een grote eer en voor jou een mooie manier hoe een server in productie normaal werkt).

Wel is het slim om dat laatste pas te doen als je in ieder geval de hele basis goed hebt (wat je goed krijgt door bijvoorbeeld een cursus te doen én (niet of) véél te oefenen, oefenen, oefenen).

Jochem

®on
17/05/05, 17:33
Origineel geplaatst door MrGlass
Omdat ik me niet in mn vingers wil snijden door dus zon fout te maken waardoor ik 10 tallen mensen kan duperen
Als je dit in je achterhoofd houdt, opgeteld met je zeer beperkte kennis van serverbeheer: kies voor een managed oplossing, of hou het bij je resellerpakket. Qua kosten ben je zeker meer kwijt, maar je wil niet weten wat het kost als je het zelf doet en je er een zootje van maakt.....

Vanzelfsprekend is het leuk om dan ondertussen zelf aan de slag te gaan met een testbak, waarop je zelf kan oefenen en leren.

Unixboy
19/05/05, 20:26
Ik wou nog het volgende aan de bovenstaande reacties toevoegen;

Kijk een server is niet "secure out of the box" en als hij het bij oplevering wel is dan zal hij dit zeker niet blijven.

Als je echt een Reseller account ontgroeid bent of je wilt minder afhankelijk zijn van een 3e partij dan kan je natuurlijk aan een Managed (Dedicated) Server gaan denken.

Als extra tip wil ik dan ook nog geven; Je kan thuis ook wat aanklooten in een VMware/Virtual PC situatie.
Een testserver is leuk en hoogstverschijnlijk zal je er veel van leren.

Maar bedenk je ook, hij (de server) is verbonden aan het Internet.

Internet heeft nou eenmaal hackers, wees nou niet zo positief van geest en denk, nou er komt toch geen hacker op mijn systeem langs.
Want vroeg of laat vindt hij/zij een foutje in je systeem en die kans is (heel) groot als je geen verstand van zaken hebt.

MrGlass
20/05/05, 16:02
Ik heb me er maar bij neergelegd dat een eigen server onderhouden geen verstandige optie zal zijn. Dan maar meer kosten maken en zeker weten dat dingen zoals beveiliging/ backup /etc. goed geregeld zijn dan het zelf maar halve bak te doen.

Dit zal uiteindelijk winst opleveren (iig een besparing)

Ik zal nog weer eens gaan nadenken over het uitbreiden van mijn reseller account alvorens over te stappen op een dedicated.

Hardstikke bedankt voor de reacties :)

VanOsHosting
20/05/05, 19:15
Je kunt het beste inderdaad gewoon gaan uitbreiden met je reseller denk ik. Dat uitbreiden met minimale winst moet je zien als investering: bij de dedicated kost het dataverkeer (vaak) / ruimte minder (normaal gesproken) dan op reseller, dan kan een managed dedicated er vast en zeker uit.

Cripton
23/06/05, 16:21
Wanneer raden jullie wel aan om een Dedicated server te nemen?

Mijn kennis met linux is: basis
Install Mysql
Install Apache
Install RedHat 8.0
Install ProFTPD

Met basis bedoel ik mee:
Account aanmaken
Groepen aanmaken
Mounten
En nog wat andere kleine standaard linux methodes

Dit allemaal in Textmodus.


Helaas weet ik nog niet hoe je Cpanel, DirectAdmin of Plesk installeer.

Prodius
23/06/05, 17:16
Als je niet weet hoe je je systeem veilig moet houden en security patches moet installeren, dan moet je geen dedicated server nemen.
Het installeren van een control panel is relatief eenvoudig en moet maar één keer gedaan worden, maar het goed onderhouden van je systeem is het belangrijkste.

HostServe
23/06/05, 17:25
Origineel geplaatst door Unixboy
Internet heeft nou eenmaal hackers, wees nou niet zo positief van geest en denk, nou er komt toch geen hacker op mijn systeem langs.
Want vroeg of laat vindt hij/zij een foutje in je systeem en die kans is (heel) groot als je geen verstand van zaken hebt.

Waarom is de kans heel erg groot ?
Bij de schone installatie van je OS met daarbij de standaart installaties van apache+php+mysql loop je niet echt een heel groot risico lijkt mij.
Uiteraard installeer je er ook een firewall bij.

Enigste wat dan niet veilig zal zijn zijn je scripts die je runt.

Of loop je alsnog een heel groot risico bij een normale installatie zonder scripts te runnen ? Lijkt mij niet.

Prodius
23/06/05, 17:31
Wat ga je dan doen als er een security patch uitkomt? Wachten op een nieuwe versie van je OS en die dan installeren? Systemen kunnen onderhouden is heel belangrijk.

veenman
23/06/05, 17:49
Origineel geplaatst door 14theWeb
Wat ga je dan doen als er een security patch uitkomt? Wachten op een nieuwe versie van je OS en die dan installeren? Systemen kunnen onderhouden is heel belangrijk.
Veel linux distro hebben een systeem dat (semi-)automatisch het OS van alle nieuwe (veiligheids) updates voorziet. Bijvoorbeeld 'apt-get', waarmee je een heel end komt.

Echter is het altijd handig, en vaker ook noodzakelijk om terug te kunnen vallen op handmatige installatie van (security) updates.

Cripton
24/06/05, 10:53
Tussendoor vraag:

Stel dat ik het product Cpanel koop. Zal Cpanel gelijk PHP, SQL, Apache, enz, enz installeren? Of moet je dat allemaal apart doen?

idServe
24/06/05, 12:36
Is het geen optie voor je om te gaan hosten op Windows? Ik geloof dat je voor zo'n € 12,50 per maand een Windows 2003 Web Edition licentie hebt. Dit lijkt me persoonlijk beter te onderhouden dan een Linux/Unix server.

Ik heb hier echter geen ervaring mee.

frvge
25/06/05, 00:49
Origineel geplaatst door Cripton
Tussendoor vraag:

Stel dat ik het product Cpanel koop. Zal Cpanel gelijk PHP, SQL, Apache, enz, enz installeren? Of moet je dat allemaal apart doen?

Dit is iig zo bij DA. 1 scriptje runnen en dan 20 min wachten. (heb ik gehoord)

kevers84
25/06/05, 01:15
ik zou WEL doen, idd zoals velen al zeggen voor updates + veiligheid etc. + doordat het je gewoon een hoop tijd bespaard en je toch altijd een up to date server draait!

Icheb
25/06/05, 10:15
Origineel geplaatst door frvge


Dit is iig zo bij DA. 1 scriptje runnen en dan 20 min wachten. (heb ik gehoord)

Dat heet CustomApache, en nee, helemaal automatisch gaat het niet.
Maar het is een ideale manier om je Apache en PHP up to date te houden. Voor MySQL is er een third party script, voor squirrelmail & phpmyadmin ook third party. OS zal je zelf moeten regelen...


Helaas weet ik nog niet hoe je Cpanel, DirectAdmin of Plesk installeer.
Voor DA kan ik zeggen, op http://www.directadmin.com/installguide.html kan je het ongeveer wel lezen. :).

Note dat DA out of the box niet echt secure is, en het zeker nog wat werk vereist. Maar als je denkt dit aan te kunnen zou je voor unmanaged kunnen gaan. Wel zou ik erover denken om naar de Debian beta te kijken, omdat 'apt-get' toch wel heel erg mooi is ;).

Al moet ik eerlijk toegeven dat cPanel voor mensen zonder Linux kennis makkelijker is, maar veel ervaring heb ik er niet mee...

Pantsy
25/06/05, 14:26
cPanel installeren duurt ongeveer 30 minuten, dan ben je klaar met de standaard setup.

Daarna kan je alles zelf gaan configureren via WHM als je daar voor het eerst inlogged.

Anyhow bij elk control panel is kennis vereist van het besturingssysteem!!

Cripton
27/06/05, 09:53
Origineel geplaatst door TrancePitt
cPanel installeren duurt ongeveer 30 minuten, dan ben je klaar met de standaard setup.

Daarna kan je alles zelf gaan configureren via WHM als je daar voor het eerst inlogged.

Anyhow bij elk control panel is kennis vereist van het besturingssysteem!!
Hardstikke bedankt. Dan gaan we eerst Debian uittesten met manual installatie waarbij Apache, SQL, PHP, Exim etc. geinstalleerd wordt. Wamt Redhat ken ik wel zo een beetje. Dus we gaan aan de slag met Debian