PDA

Bekijk Volledige Versie : Datacentrum ongezond, maar hoe ongezond?



bijtvuur
14/05/05, 12:17
De meeste mensen weten het wel dat het ongezond is langer dan 45 minuten in een datacentrum te zitten. Ik voel het zelf ook... ik krijg soms hoofdpijn, voel me onbehagelijk en word heel erg moe als ik langer dan die 45 minuten binnen blijf. Soms heb je niet veel keuze, dus ga je gewoon door...

Maar heeft iemand zich ooit verdiept in wat het nou is wat zo ongezond is. Ik bedoel, is het gewoon de airco... waardoor je ziek kunt worden of is het iets waar we over 20 jaar ons nog eens van achter de oren gaan krabben (figuurlijk natuurlijk). Ik heb het dan meer over elektromagnetische straling of radio-actieve straling.

wdv
14/05/05, 12:24
Het heeft denk ik voornamelijk met de airco te maken. Die zorgen in ieder geval voor de branderige ogen :)

s.vossen
14/05/05, 12:40
Op zich is het prima uit te houden op de datavloer, uren lang. Het geluid van de airco's hoor je niet meer naar een aantal uur. Ik had altijd begrepen dat het vooral de herrie is, maar zouden er ook nog stoffen schadelijk zijn die uit die airco's komen?

Meestal ga ik toch wel af en toe even door het DC wandelen, al is het maar om even de benen te strekken (als je soms lang zit) en even een bakje koffie te drinken.

beenske
14/05/05, 12:49
Origineel geplaatst door bijtvuur
Ik heb het dan meer over elektromagnetische straling of radio-actieve straling.
Volgens mij is het DC toch niet radio-actief hoor :p

host3000
14/05/05, 13:02
Als je lang in de serverruimte bent, is het geen overbodige luxe gehoorbescherming te gebruiken.

s.vossen
14/05/05, 13:25
Origineel geplaatst door host3000
Als je lang in de serverruimte bent, is het geen overbodige luxe gehoorbescherming te gebruiken.

Ja, maar is dat het enige 'probleem'? Met oorkleppen zou je dagen 'gezond' in een serverruimte kunnen blijven?

Want dan leggen ze toch van die schuimrubbertjes neer die je in je oren kan duwen.

luser
14/05/05, 13:27
mp3 speler, helpt tegen het eentonige luid geluid ;)

Voor de rest gaat het een server goed wanneer het ons goed gaat (luchtvochtigheid, temperatuur enz). (mensen die op cebit bij sun waren weten dat probbly wel :d)

s.vossen
14/05/05, 13:32
Origineel geplaatst door luser
mp3 speler, helpt tegen het eentonige luid geluid ;)

Voor de rest gaat het een server goed wanneer het ons goed gaat (luchtvochtigheid, temperatuur enz). (mensen die op cebit bij sun waren weten dat probbly wel :d)

160 Watt speakers aan de laptop doen het ook prima :D

Voor zover ik weet komen ze je in het KPN-DC na 45 minuten halen als je te lang in de serverruimte blijft. Kunnen ze dan niet een setje oordopjes geven of een mp3-speler? Dan zou je toch zeggen dat het niet puur het geluid is wat schadelijk is.

wdv
14/05/05, 13:37
Het is absoluut wel meer dan het geluid.

Ik heb een keer uit noodzaak een nacht door moeten halen in een DC, geloof me, dan ben je echt helemaal kapot!

xserve
14/05/05, 13:38
Het zou ook wel eens de lucht kunnen zijn. Geluid is makkelijk te verhelpen inderdaad: oordopjes. Dus dat zal het wel niet zijn.

Eens even googlen dan maar.

Hypernia
14/05/05, 13:56
geluid teveel en zuurstof tekort

XBL
14/05/05, 13:58
Hoofdpijn komt door te kort aan zuurstof. Ik ken dit ook van mijn school, waar totaal geen planten staan en ('s winters met name), de ramen pot dicht zitten. Je krijgt dan verschrikkelijk hoofdpijn (vooral na enkele lesuren). Helaas is het geen optie om een stel planten in je suite te zetten (of een raam open te zetten), maar dat zal zeker een hele hoop helpen als ze het wel zouden doen.

Jochem

tizian
14/05/05, 14:15
ik heb geen problemen gehad qua hoofdpijn ofzo?

Ahead-IT
14/05/05, 14:20
Een airco haalt de luchtvochtigheid omlaag, daardoor de hoofdpijn en de pijnlijke ogen. (ogen drogen uit)

Van giftige stoffen is geen sprake tot zover ik weet. De lucht zelf zou zelfs vrij moeten zijn van giftige stoffen, in een degelijke airco zitten luchtfilters.

Easyracks
14/05/05, 14:33
Ik heb totaal geen problemen met lang in Redbus zijn..8-)

bijtvuur
14/05/05, 14:36
Ok, droge lucht en weinig zuurstof, dat klinkt wel logisch. Maar ik zie dat niemand zich zorgen maakt over eventuele electromagnetische stralingen...

Hier een quote van straling.nl: "Het is wetenschappelijk bekend dat wisselstroom van 50Hz en hoogfrequente straling velden opwekken die diverse ziektes kunnen veroorzaken waaronder leukemie en hersentumoren."

Ze hebben het dan bijv. over een wekker of een TV die je bij je bed hebt staan. Dat is slechts 1 apparaat (die je wel langdurig naast je hebt), maar 5000 servers binnen een straal van 50 meter zal vast wel iets meer stralig afgeven...

King_Louie
14/05/05, 15:06
Ik zit soms hele dagen in het datacentrum te klussen, en ik heb nergens last. Alleen het eentonige geluid van de vele servers/airco's is een tikkie irritant, maar dat valt je na een tijdje ook niet meer op.

xserve
14/05/05, 15:08
Weinig zuurstof kan toch niet? Waar komt dat opeens vandaan? Ik neem aan dat die airco's ook wel zuurstof van buiten meenemen naar binnen. Toch?

Nitroserve
14/05/05, 16:14
Ook ik heb nergens last van als ik in Redbus, WeDare of Shuberg Philis ben.

zit het misschien tussen de oren???

Het scheelt ook als je iemand mee neemt.


Bij voorkeur een wat gewichtiger iemand, geschikt als stressbal of boxbal als het even niet lukt :D

Reinier v Eeden
14/05/05, 19:55
De lucht is droog en het is ook erg ongezond.
Bij ons is de regel (of mensen zich eraan houden of niet is hun eigen verantwoordelijkheid) maximaal 45 minuten op de datavloer en daarna een braak van +/- 15 minuten.

beenske
14/05/05, 19:56
Veel drinken is de boodschap !

s.vossen
14/05/05, 20:03
Origineel geplaatst door beenske
Veel drinken is de boodschap !

NIET OP DE DATAVLOER is de boodschap.

beenske
14/05/05, 20:11
natuurlijk buiten :p

dotnetjunkie
14/05/05, 20:41
Origineel geplaatst door s.vossen


NIET OP DE DATAVLOER is de boodschap.
Oeps, ik haal altijd een flesje cola boven als we op de datavloer en met de servers bezig zijn :o

dotnetjunkie
14/05/05, 20:43
Origineel geplaatst door Reinier v Eeden
maximaal 45 minuten op de datavloer en daarna een braak van +/- 15 minuten.
Ik denk dat 15 minuten braken pas echt ongezond is! :D

(Je zal wel break bedoelen zeker? ;))

Buiten een zere keel heb ik overigens nog geen last gehad van een lang verblijf in DC's.

Smoved.nl
14/05/05, 20:48
Ik krijg altijd wel een droge mond, meer niet, maar gelukkig zit er koffieautomaat 2 deuren verder :)

cashmere
14/05/05, 22:49
gewoon iemand inhuren;P

Remigius
15/05/05, 00:48
Hmm, tot nu toe nog geen last van gehad. Nu moet ik erbij zeggen dat ik ook niet zovaak wat op de datavloer te zoeken hebt. Alles blijft gelukkig gewoon draaien :)

os2lover
15/05/05, 12:57
Origineel geplaatst door XBL
Hoofdpijn komt door te kort aan zuurstof. Ik ken dit ook van mijn school, waar totaal geen planten staan en ('s winters met name), de ramen pot dicht zitten. Je krijgt dan verschrikkelijk hoofdpijn (vooral na enkele lesuren). Helaas is het geen optie om een stel planten in je suite te zetten (of een raam open te zetten), maar dat zal zeker een hele hoop helpen als ze het wel zouden doen.

Jochem

Plantjes in een dc, hadden die mannen van dat Bunker-DC geprobeerd, maar naar het schijnt waren ze bij de politie niet zo gelukkig.

Dennis
15/05/05, 13:00
Origineel geplaatst door os2lover
Plantjes in een dc, hadden die mannen van dat Bunker-DC geprobeerd, maar naar het schijnt waren ze bij de politie niet zo gelukkig. Nu je 't zegt, volgens mij heeft een datacentrum precies de juiste luchtvochtigheid en temperatuur om hennep te telen!

Zou 't opvallen? Hennep-plantjes in 'n rack? :D

os2lover
15/05/05, 13:03
Die hennep heeft toch ook een medische werking.. Je kan altijd zeggen dat het voor zij is die ziek werden van de airco :p

Mikey
15/05/05, 13:35
Origineel geplaatst door DennisCitus
Nu je 't zegt, volgens mij heeft een datacentrum precies de juiste luchtvochtigheid en temperatuur om hennep te telen!

Zou 't opvallen? Hennep-plantjes in 'n rack? :D

verbazend dat er bij al die huizen nuon als eerste aanklopt ?? Hennep == warmte en licht :)

Dennis
15/05/05, 13:47
Hmmz... nog een probleem. Wat als er een server ontploft, dan verbrand al het hennep en zit 't hele datacentrum onder de wietlucht.

Dan heb je alle TeleCity engineers stoned! :D

Xerious
15/05/05, 22:56
Denk niet dat je probleem dan snel verholpen is ;)

Mikey
16/05/05, 10:43
Hmm het onderwerp vervaagt.

Als ik in tc2 ben moet je door 2 deuren heen voordat je daadwerkelijk op de vloer bent. Net voor die twee deuren zitten de kantoren en engineers van tc2. Zou die tweede deur er toch niets voor niets zitten ? Misschien dat dc toch niet gezond is :)

Samuel
16/05/05, 11:00
De Airco lucht die naar binnen wordt geblazen is ten eerste zeer droog, wat absoluut niet zo gezond is.

Daarbij komt ook nog wel eens kijken dat de airco lucht zelf zeer koud is, de servers een enorme warmte afgeven, waardoor het toch nog over het algemeen vrij warm blijft ( +- 20 graden ). De mengeling van koude airco lucht en warme lucht van de servers kan naar eigen ervaring vaak een zeer loom effect over je geven na een tijd.

Over het geluid, het is me inderdaad opgevallen dat wanneer ik oordopjes draag het veel rustiger uit te houden valt in het datacenter:)

Nuja, als je wat nachtjes doorbrengt in het datacenter begin je dat na een tijdje wel gewoon te worden :)

Ahead-IT
16/05/05, 12:28
Ik heb er in mijn slaap nog wat over nagedacht, van elektromagnetische straling kan niet veel aan zijn ... alle systemen werken op 12V. Met zo een minieme voltages is er maar een klein inductieveld.

bijtvuur
16/05/05, 12:32
Nou... je vergeet dat er in elke server een transformator/voeding zit, dat is nou net de boosdoener. Een wekkerradio werkt volgens mij ook op 12v, maar dan ook met een trafo.

Ahead-IT
16/05/05, 12:59
Nog een beter voorbeeld is een GSM, die zijn gemaakt om zo veel mogelijk straling af te geven.

Voedingen niet, hou er ook rekening mee dat elke voeding/server driedubbel omhulst is door ijzer: omhulsel voeding/rackmount/rack.

Ik ga heus niet beweren dat het gezonder is in een datacentrum dan buiten, maar ik denk eerder richting airco.

Eén GSM dag in dag uit op je lijf hebben is naar mijn inziens veel schadelijker dan elke dag enkele uren in het DC. (alleen kijkende naar straling weliswaar)
In het DC zit je nog eens met die grote temperatuursverschillen, luchtverplaatsing, lawaai ... en in jullie branche hoogst waarschijnlijk vrij veel stress. ;)
Eigenlijk zou je een hoofdtelefoon en een winterjas moeten aandoen, wat relaxerende muziek, maar dat is geen zicht nietwaar.

xserve
16/05/05, 13:07
Gewoon een ruimtepak kopen met een fatsoenlijke vochtigheid. Zou moeten helpen dan. :)

Samuel
16/05/05, 14:10
Origineel geplaatst door Ahead-IT
Nog een beter voorbeeld is een GSM, die zijn gemaakt om zo veel mogelijk straling af te geven.

Voedingen niet, hou er ook rekening mee dat elke voeding/server driedubbel omhulst is door ijzer: omhulsel voeding/rackmount/rack.

Ik ga heus niet beweren dat het gezonder is in een datacentrum dan buiten, maar ik denk eerder richting airco.

Eén GSM dag in dag uit op je lijf hebben is naar mijn inziens veel schadelijker dan elke dag enkele uren in het DC. (alleen kijkende naar straling weliswaar)
In het DC zit je nog eens met die grote temperatuursverschillen, luchtverplaatsing, lawaai ... en in jullie branche hoogst waarschijnlijk vrij veel stress. ;)
Eigenlijk zou je een hoofdtelefoon en een winterjas moeten aandoen, wat relaxerende muziek, maar dat is geen zicht nietwaar.

ICT en Stress? Hoe kom je daar nu bij :D Is gewoon de zaligheid zelve ;)

jurrian
16/05/05, 15:21
Ik zelf heb alleen dorst als ik een tijdje in een DC heb gezeten, maar daarvoor kun je naar de kantine lopen.

Ik snap overigens niet goed wat sommige mensen urenlang op de vloer doen... server nakijken/herinstalleren kun je meestal wel in een aparte ruimte doen bij een DC. Dan kan nog een groot deel remote... blijft alleen het plaatsen en verwijderen van de apparatuur over waarvoor je op de vloer moet zijn.

japieo
16/05/05, 21:10
Ik denk dat het per persoon verschilt....er zijn mensen bij indien deze een gehele dag in neon licht werken barsten van de hoofdpijn, daar komt bij dat het een gegeven is dat neon straling afgeeft.

Als ik een uurtje of 8 op het dc aan het werk ben geweest voel ik mij ook niet echt happy (met name hoofdpijn) veel water drinken en minimaal ieder uur frisse lucht happen is zeker aan te bevelen.

Danger
16/05/05, 23:34
Nog nooit problemen mee gehad..

SebastiaanStok
17/05/05, 12:22
Ik heb eerst een keer 1 uur moeten wachten op de data vloer van we-dare om dat de baas van i3d in de file stond of zo iets :)

Ik heb me niet verveeld, maar het is daar wel op somige plekken enorm warm.

Waar ik echter ziek van werd, was de gang naar de nieuw suite van i3d, die stond nog dik in de verf :( Wat een lucht man:r

Wat deze film capture op leverde :p (Ik zit dus met T-shirt voor me mond :) ).

XF-RICK
19/05/05, 13:15
Echte die-hards hebben geen last van dit soort dingen :P

Je lichaam moet wennen aan een datavloer omgeving. Als je eenmaal een paar weken langer dan 20 uur op de datavloer doorbrengt dan wen je er wel aan.

;)

AlexanderOnline
19/05/05, 15:04
Wat doen jullie eigelijk al die uren in het DC, server installe doe je denkik niet daar, hoogsten wat dingen configen.
Heeft redbus eigelijk een soort ruimte met internet, waar je ff rustig kan zitten? Als je wat moet configen, en het is vrij veel werk, doe ik dat liever via ssh op een laptop of pc van RedBus buiten de serverruimte

s2software
19/05/05, 16:35
Zou wel mooi zijn, maar is er jammergenoeg niet.

Vane
19/05/05, 16:43
Origineel geplaatst door s2software
Zou wel mooi zijn, maar is er jammergenoeg niet.

Als je klant bent bij Hostlab kan je gebruik maken van hun kantoortje in RedBus, geloof ik. Ik weet dit niet zeker. Zo zullen er vast nog wel een aantal zijn, denk ik.

ju5t
19/05/05, 17:47
Origineel geplaatst door AlexanderOnline
Wat doen jullie eigelijk al die uren in het DC, server installe doe je denkik niet daar, hoogsten wat dingen configen.
Heeft redbus eigelijk een soort ruimte met internet, waar je ff rustig kan zitten? Als je wat moet configen, en het is vrij veel werk, doe ik dat liever via ssh op een laptop of pc van RedBus buiten de serverruimte

Herinstallaties voeren wij ook gewoon onsite uit. Zoveel werk is dat niet. Configuratie van servers/switches gebeurt bijna altijd extern. Sowieso via een laptop via ssh zodat je makkelijk kunt switchen tussen documentatie etc.

Grubbie
19/05/05, 19:13
Ik heb ook nooit geen last in de redbus, enige waar ik last van heb is dat je hele neus vol harde stukken zit.

Maar als je gewoon om de zoveel tijd een pauze neemt dan zal er vast niks aan de hand zijn, ja en je moet er gewoon aan wennen.

Oorbescherming is zeker wel belangrijk, naar een tijdje wordt je echt knettergek. Ik neem zelf altijd zo'n klein pakje mee met van die gele oordoppje die je moet kneden.

Nog een tip: Als je honger hebt ga je met je laptopje naar newyorkpizza.nl en dan bestel je een heerlijke pizza. binnen een half uur staat die pizza turk op de stoep.

Als je éénmaal die pizza hebt weet die gast niet meer hoe die eruit moet komen, i.v.m. die beveiliging.

Houriahond
22/05/05, 00:16
Wat ik vervelend vind is het gebrek aan daglicht (of nachtlicht in sommige gevallen ;)) maar eventjes uit een raam staren om de zoveel tijd lost dat wel op. Waar ik wel last van heb is het enorme temperatuurverschil in de winter tussen buiten en binnen dc. Als je binnenkomt krijg je echt een hittegolf over je heen.

luser
22/05/05, 00:31
Origineel geplaatst door Grubbie

Nog een tip: Als je honger hebt ga je met je laptopje naar newyorkpizza.nl en dan bestel je een heerlijke pizza. binnen een half uur staat die pizza turk op de stoep.


Bij globalswitch hebben ze een mapje aan de bali met verschillende aanbieders. Gewoon ff vragen en ze komen je uit de ruimte halen als de kerel er staat met eten ;)

GlobalServe
24/05/05, 13:42
Gewoon een airco ding.
Lucht is veel te droog voor daar lang in te vertoeven, zelfde als in een auto met airco. Daar krijgde ook hoofdpijn, en wanneer daar nog eens een pak geluid bijkomt van de servers en airco, dan word je verstand er ook nog eens zot bij.

SebastiaanStok
25/05/05, 08:57
Gelukig vald het bij de nieuwe suite van i3d wel mee :)

Tot in tegensteling van de oude van we-dare zelf heeft deze maar twee rijen met racks inplaats van 100 :X

Dat komt je gehoor ook ten goede.

host3000
25/05/05, 09:23
Origineel geplaatst door Rollerscapes
Tot in tegensteling van de oude van we-dare zelf heeft deze maar twee rijen met racks inplaats van 100 :X


Dat komt wel vol hoor :p . De shared colocatieruimte was ook niet vanaf aanvang zo vol ;)

twilightinc
08/06/05, 01:04
Origineel geplaatst door Easyracks
Ik heb totaal geen problemen met lang in Redbus zijn..8-)

Redbus is ook geen datacenter maar een kantoorgebouw met ventilatie. Misschien als je echt eens in een windtunnel komt denk je daat wel anders over.

MikeN
08/06/05, 01:50
Achos, hij staat in een ander DC en meteen wordt er gebitched ;) (Redbus lekt tenminste niet :>)

Remigius
08/06/05, 04:15
Geweldig, dit maal geen hoster maar een DC flame ;)

twilightinc
08/06/05, 08:02
newsflash. Wij staan wel in redbus:P
En in philis en in telecity en in nova...
en ja sindskort ook in iQarus:P

We weten hoe ze er uit zien:P
maar redbus is echt het meest verbouwde kantoor. En daardoor krijg je de meeste last.

Een ruimte ombouwen doet veel. Maar niet zoveel:P Tevens die brandende ogen daar is wat voor ;) speciale oogdruppels. Kijk als je lenzen hebt gaat het wat moeilijker maar anders... pak wat "lenzen" vloeistof en doe deze voordat je naar binnen gaat in je ogen.

Kun je bij de meeste apothekers/brillenhandelaren wel krijgen ;)

SiD3WiNDR
08/06/05, 10:52
Nooit echt last gehad van al dat gedoe, beetje het geluid maar daar ben je na 10 minuten ook wel overheen. Het enige wat ècht irritant is is dat biepen van disk arrays waar een disk van failed is. En blijven biepen... Kom je daar een maand later nog eens... nog steeds ... biep biep biep biep biep. Best irritant :(

T

smurf
08/06/05, 12:21
Hehehe ... ooit zo geirriteerd geweest door een machine met redundante power suply waar de plug ter redundantie niet in zat... piep piep piep... gewoon spare cable in gestoken :p

SiD3WiNDR
08/06/05, 15:40
Mja, zomaar stroom laten leechen ;)

Op zich moet je voorzover ik weet op 2 redundante PSU's wel een andere stroomkring steken, maar goed. Bij mij stelt het probleem zich uiteraard in een nabijzijnd rack waar ik geen toegang toe heb. :]

T