PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe werkt domeinregistratie/beheer?



hires
13/05/05, 13:42
Kan iemand mij helpen aan uitleg van hoe het proces van de domeinregistratie werkt? Welke instantie bijvoorbeeld wat beheert, maar dan meer op het technische vlak. Dus ik weet al dat SIDN de .nl domeinnamen beheert, maar ik bedoel meer: wat gebeurt er achter de schermen en/of in de systemen vanaf het moment dat een klant een domeinnaam registreert en het bedrijf deze aanvraagt/aanmeld via zijn Control Panel (?) en de nodige formulieren.

Zo is er dus SIDN, maar is dat nu echt de hoogste in de lijn; gebeurt ALLES wat met .nl domeinen te maken heeft op de servers van hun? Wie beslist of een domeinnaam goedgekeurd wordt of kan iedereen gewoon een domein registreren?

Triloxigen
13/05/05, 14:15
SIDN beheert inderdaad de domeinnamen, die zetten het domeinnaam in hun rootservers.
Daaronder zet de registrar (deelnemer van SIDN) het domeinnaam in de nameservers.

Remigius
13/05/05, 16:14
Per land is er naar mijn weten één hoofdorganisatie, deze beheren de domeinen inderdaad volledig. Bij sommige domeinen kan iedereen deze registreren (als je een creditcard heb) en bij andere domeinen zoals bijv. bij .nl domeinen moet het via een deelnemer.

Triloxigen
13/05/05, 16:21
.com kun je ook niet zomaar registreren, daarvoor moet je lid zijn bij ICANN (de com/net/org/etc SIDN zeg maar) voor een paar 10.000en euri's meen ik.

hires
13/05/05, 19:09
Bij ODR bijv. kan je alle soorten bestellen voor weinig centen, dus dan ga je niet snel die 10000 ballen (ICANN) of 600 nogwat (SIDN) neertellen, tenzij er een meerwaarde aan vast zit? Zonder deze bijdrage kan je toch gewoon zonder problemen een domeinnaam voor een klant registreren, en ook nog op de naam van de klant?