PDA

Bekijk Volledige Versie : Spam via de fax



Martijn P.
13/05/05, 10:30
Zoals iedere dag kregen we ook vandaag weer een aantal spam-faxen.

Op de fax van beltonen.nl staat dat je je kan afmelden door naar een pagina te surfen. Na het invullen van je faxnummer op deze pagina komt de melding dat het ingevoerde faxnummer niet in hun database staat.

Om toch van deze spam af te komen hebben we maar even gebeld naar de exploitant (http://www.sidn.nl/sidn/flat/Domeinnamen/Is_de_naam_nog_vrij_/index.shtml?uitgebreid=CHECKED&domein=beltonen.nl&zoek.x=22&zoek.y=12) van deze website. Op de vraag hoe ze aan ons faxnummer komen vertelde de mevrouw dat ze deze faxnummers inkopen in Londen. Ik zeg: "dus jullie kopen faxnummers en sturendaar spam heen". Ze antwoord volmondig ja.

Is deze werkwijze van Denda Multimedia legaal? :)

Toon
13/05/05, 10:31
Oplossing:

2 zwarte bladen uitprinten, aan elkaar vastmaken en terugfaxen, en hopen dat ze een inktjet fax hebben.

Martijn P.
13/05/05, 10:32
Ik gok dat er geen 'echte fax' achter het nummer hangt :)

jurrian
13/05/05, 10:35
Spammen naar bedrijven is legaal dacht ik, maar naar particulieren niet.

Overigens kun je natuurlijk even aangifte doen via www.spamklacht.nl

Martijn P.
13/05/05, 10:38
spamklacht.nl meldt inderdaad dat spammen naar bedrijven legaal is :(

Triloxigen
13/05/05, 10:51
Nee, dat is niet correct..
Weet niet precies hoe het zat, maar naar een ZBV mag bijv. wel, maar naar een eenmanszaak/vof weer niet..

Furbster
13/05/05, 11:56
Ik krijg ook regelmatig spamfaxen, maar ga er maar niet van uit dat dat trucje met die zwarte pagina helpt want ze doen dat echt niet via een gewone fax. Volgens mij kunnen ze ook bij de KvK gewoon je faxadres kopen...

Ahead-IT
13/05/05, 12:56
Je kan toch faxnummers blokkeren op je fax?

FransVanNispen
13/05/05, 13:27
Hopen dat ze nog een oude fax hebben met thermo papier :)
Die wilden nog wel eens gaan fikken na wat spammen met zwart papier.

MediaServe
13/05/05, 14:20
Origineel geplaatst door Triloxigen
Nee, dat is niet correct..
Weet niet precies hoe het zat, maar naar een ZBV mag bijv. wel, maar naar een eenmanszaak/vof weer niet.. Als je kijkt op de website van spamklacht (https://www.spamklacht.nl/asp/overspam/wettelijkverbod.asp), dan staat dat het verboden is om spam te versturen naar rechtspersonen. Dus wat dat betreft heb je gelijk! Maar omdat er niet wordt gesproken over eenmanszaken, heb ik even gebeld met Postbus 51. Daar weten ze mij ijskoud te vertellen dat een eenmanszaak een rechtspersoon is! :o
De regel dat voorafgaande toestemming van de ontvanger is vereist, geldt alleen voor abonnees die natuurlijke personen zijn, oftewel particulieren. Rechtspersonen, oftewel ondernemingen, vallen niet onder het verbod op spam.Sowieso is het stukje van spamklacht.nl niet helemaal in orde, er staat namelijk: "Rechtspersonen, oftewel ondernemingen", en dat slaat natuurlijk nergens op. Een eenmanszaak is een onderneming en een natuurlijke persoon. Dus de eenmanszaak is nog een beetje grijs gebied wat betreft ontvangen van Nederlandse spam. Dus in dat geval blijf ik de verstuurders van spam waarschuwen zodra ik hun mail ontvang. Ik heb gisteren toevallig nog een mail gestuurd naar een Nederlands bedrijf dat mij spam stuurde.
Beste,

De eerstvolgende keer dat ik spam van u ontvang, zal er melding worden gemaakt bij de OPTA.

Mag ik u erop wijzen dat er reeds boetes zijn uitgedeeld aan Nederlandse spammers, waarvan de hoogte is opgelopen tot € 42.500,00.Daar schrikken ze meestal wel van :D