PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuw Bedrijf, paar vraagjes



tijdbom
12/05/05, 18:51
Hallo WHT'ers

Ik en een vriend van proberen een hosting/webdevelopment bedrijfje op te zetten.

We zijn alle twee minderjarig en onze medewerkers ook.

Nou zijn aardig veel van dit soort "bedrijfjes"
meestal met een reseller pakket ofzo, die het dan zwart doen.

Wij proberen het wel wat proffesioneler aan te pakken en ons laten registreren in het handelsregister als VoF e.d.

We hebben al een hele hoop text door gelezen hier op wht en op www.kvk.nl en www.belastingdienst.nl, toch vind ik het nog wel moeilijk om te begrijpen, er zijn een paar dingetjes waar ik maar niet achter kom.

Zouden jullie ons een beetje op weg kunnen helpen?:p

1.

Hoezit het nou met de administratie, op de site van de belastingdienst staat het allemaal als heel erg uitgebreid beschreven, en er staan ook allemaal enge boetes van max. 400 euro, dus ik wil het wel goed, maar ik zag hier dat het een een makje was, belastingaangifte doen, als je maar grootboek+balans hebt.
Hoe zit het nou dan?
En wat is een grootboek en balans?
En hebben jullie verder nog tips voor administratie/belasting(dienst) ?

2.

Nog een vraagje waarover ik zat te prakizeren. Hoe doen jullie het met de betaling? Je moet een factuur sturen ofzo maar dan, laten jullie je klanten het gewoon zelf overboeken?En kijken jullie dan gewoon elke dag bij je banktransacties wie er al betaald heeft?

3.

Ik weet niet of er hier nog meer minderjarigen zitten met een hosting bedrijf, maar ik heb een stukje gelezen over ondernemen voor minderjarigen, van de kvk, en daarin stond dat je als minderjarige handelsonbekwaam bent, en dus geen rechtshandelingen mag doen.
je kan wel handlichting aanvragen bij de kanton rechter, maar dat is ook nogal prijzig, en we hebben niet zon groot startbudget.
anyway de vraag, mag je nou hosting verkopen als je minderjarig/handelsonbekwaam bent?

4.

In een tutorial hier stond dat registratie voor vof ongeveer 100 euro kostte.
Is dat nou per maand, oer jaar of eenmalig?


Alvast heel veel dank.

Mvg,
Thomas Bosman

Dana
12/05/05, 19:23
Origineel geplaatst door tijdbom
1.

Hoezit het nou met de administratie, op de site van de belastingdienst staat het allemaal als heel erg uitgebreid beschreven, en er staan ook allemaal enge boetes van max. 400 euro, dus ik wil het wel goed, maar ik zag hier dat het een een makje was, belastingaangifte doen, als je maar grootboek+balans hebt.
Hoe zit het nou dan?
En wat is een grootboek en balans?
En hebben jullie verder nog tips voor administratie/belasting(dienst) ?



Het grootboek is in feite niets anders dan een verzameling van alle gebruikte grootboekrekeningen in een bedrijf. Dus voor elke bezitting, elke schuld en het eigen vermogen, maak je een aparte grootboekrekening. Elke rekening in scontrovorm heeft evenals de balans twee zijden, Debet en Credit.

Een grootboekrekeing geeft een overzicht van:
- een bezit,
- een schuld,
- het eigen vermogen.

Ik zou persoonlijk nog geen onderneming beginnen als je nog niet meerderjarig bent.

AlexanderOnline
12/05/05, 19:35
1.
Goede administratie is erg belangrijk, hou je klanten gegevens goed bij. over de balans, ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar ik (16) kreeg dat vorig jaar en dit jaar nog bij economie.

2.
Wij maken het account alvast aan, en sturen factuur + inloggegevens, maar als er betaald is registreren we pas het domein (immers, domein zijn de echte kosten, account verwijderen we zo weer).

3. Ja hoor, gaat prima bij ons ;) Volgens mij moet je 15 zijn om bij KvK in te schrijven, iig je ouders moeten dan mee. Hoe dat allemaal verder zit, ff zoeken
4.
Los van tutorial, is het erg belangrijk dat je goed zoekt, want alleen info van ons, dan kom je er niet. Kvk.nl is ideaal voor deze vraag. De prijs voor inschrijving is per regio verschillend, maar het klopt dat dat voor VOF rond de 100 euro is (per jaar), volgens mij komen daar ook nog 11 euro bij voor het uitreksel.

Succes ermee, maar zet van te voren alles goed op een rijtje: wat willen we, hoe gaan we dat doen, wees reeel: denk je dat je het kan, of moet je misschien nog een paar jaar wachten. Begin er niet "zomaar" aan, denk er goed over. En zoek veel op internet, en vraag op forums zoals nu ;)

epiales
12/05/05, 19:56
Het bedrijfsplan is inderdaad erg belangrijk.
Maar minstens zo belangrijk is de technische opzet van de provider. Met een slechte uptime komen niet veel mensen meer naar jouw provider toe.

Kan ik uit je bericht opmaken dat je geen resellerpakket pakt omdat dit niet professioneel is? Zoja, wil je dan een eigen server? (dedicated co-located).

AlexanderOnline
12/05/05, 20:00
Ben ik het ook mee eens, technische kennis is heel belangrijk, aangezien je dat moet inkopen en verkopen

Netbyte
12/05/05, 21:40
Beste Tijdbom,

Om je te mogen inschrijven bij de kvk moet je minimaal 16 zijn, totdat je 18 bent zijn je ouders financieel verantwoordelijk. Wat erop neer komt dat als je een grove financiele fout maakt je ouders daarvoor aansprakelijk zijn en ik denk dat je heel goed moet bijhouden wat je koopt en verkoopt om zo je ouders tevreden te houden en niet alleen voor de belasting.

xserve
12/05/05, 22:01
Netbyte: Wat je verteld is TOTAAL niet waar!

Inschrijven kan vanaf 15 jaar. Ook zonder bijtekening van je ouders.

Wanneer je nog geen 18 bent is er niemand aansprakelijk voor de afspraken die jij maakt. Dat is vaak de reden dat andere bedrijven dan geen contracten met je willen sluiten. Zij zijn zich namelijk verplicht zich aan het contract te houden, maar jij niet. Ook je ouders dan niet!

KvK heeft er best veel info over. Alleen niet allemaal op de website. Ga er gewoon even langs.

Ik ben begonnen toen ik 15 was, inclusief inschrijven bij KvK. Vandaar dat ik dit weet. Kan zijn dat het ondertussen verandert is (3,5 jaar geleden), maar denk het niet.

Zenda
12/05/05, 22:21
Je kan je inschrijven bij de Kamer van Koophandel wanneer je 12 bent, maar dan wel met ook een handtekening van je voogd. Bij 15 of 16 (durf het niet met zekerheid te zeggen) mag je je inschrijven zonder dat je voogd ook een handtekening hoeft te zetten.

Het starten van een bedrijf als je 12 bent is zeker wel te doen, echter is het wel verstandig als er iemand is die je kan ondersteunen/begeleiden. Als dit goed gaat zou dit erg leuk zijn voor een 12 jarig iemand.

Dus bespreek alles is goed met je vrienden en natuurlijk met je voogd. Als deze ermee akkoord gaan en dat jullie allemaal van mening zijn dat jullie het bedrijf goed kunnen draaien (alles netjes bij houden, administratie, klantengegevens) kun je het altijd proberen!

Hypernia
12/05/05, 22:27
en nog iets als je bij je ouders in woont zijn zei financheel verantwoordelijk tot je 21ste!
voor de administratie kun je bijv. even zoeken om de boeken "basis kennis bedrijfsadministratie " ik had er 2 voor mijn opleiding.

Dillard
12/05/05, 22:31
Origineel geplaatst door xserve
Netbyte: Wat je verteld is TOTAAL niet waar!

Wanneer je nog geen 18 bent is er niemand aansprakelijk voor de afspraken die jij maakt. Dat is vaak de reden dat andere bedrijven dan geen contracten met je willen sluiten. Zij zijn zich namelijk verplicht zich aan het contract te houden, maar jij niet. Ook je ouders dan niet!


Ik zou dit nog eens goed nakijken! Zover ik weet (het is voor mij al wat langer geleden) zijn je ouders namelijk ALTIJD financieel aansprakelijk voor je handelen totdat je 18 bent. Omdat het inschrijven van een eenmanszaak het handelen als prive persoon impliceert, betekent dit dat voor alle verplichtingen die je aangaat, je ouders aansprakelijk gesteld kunnen worden. Direct na het aangaan kunnen ze contracten laten ontbinden (omdat er geen toestemming was), maar na een paar maanden kan dit niet meer (denk bv. aan colo-overeenkomsten), de rechter zal in een dergelijk geval oordelen dat er sprake moet zijn geweest van kennis van dit gegeven en dus stilzwijgende instemming.

Overigens ben ik het wel met je eens waarom het erg lastig is om met minderjarige contracten aan te gaan (zowel als koper dan als verkoper), zonder handtekening van een wettelijk vertegenwoordiger hebben ze immers eigenlijk geen waarde.

Tenslotte: ik dacht dat je voor handlichting wel toestemming van je ouders nodig heb?

Dillard
12/05/05, 22:33
Origineel geplaatst door Hypernia
en nog iets als je bij je ouders in woont zijn zei financheel verantwoordelijk tot je 21ste!


Volgens mij doel je hier op de zorgplicht.

ICTRecht
12/05/05, 22:45
@ Dillard Betreffende handlichting.

Handlichting is een rechterlijke vergunning waardoor een minderjarige in bepaalde opzichten handelingsbevoegdheid als meerderjarige verkrijgt. De handelingsbevoegdheid komt in feite neer op aan de meerderjarigheid verbonden bekwaamheden. Naar artikel 1:235 BW kan de kantonrechter handlichting toekennen aan een minderjarige van 16 of 17 jaar. De leeftijd van 16 jaar moet bereikt zijn op het moment dat de mondelinge behandeling plaats vindt. Dit betekent dat reeds voor de betreffende minderjarige deze leeftijd bereikt, hij zijn verzoek bij de kantonrechter kan indienen.

Dat was het algemene deel. Nu het antwoord op de vraag: "Ik dacht dat je voor handlichting wel toestemming van je ouders nodig heb?"

De minderjarige kan er zelf om vragen, maar zijn ouders, voor zover zij het gezag over hem uitoefenen, mogen zich er niet tegen verzetten (artikel 1:235, lid 2 BW).

ICTRecht
12/05/05, 23:15
Nog wel even leuk. Ik heb wat uitzonderingen kunnen vinden :)

Zijn de ouders het onderling oneens over het geven van toestemming voor de handlichting dan kunnen zij dit voorleggen aan de rechtbank, die vervolgens een zodanige beslissing neemt als haar in het belang van de jongere wenselijk voorkomt (artikel 1:253a BW). Dit betekent dat de rechtbank het bezwaar van een ouder tegen handlichting kan negeren. Hierdoor kan zij het beletsel voor toewijzing van het verzoek van de minderjarige door de kantonrechter wegnemen.

Als beide ouders zich verzetten tegen de gevraagde handlichting, kan de kantonrechter bij een onredelijk geachte weigering van de ouders de handlichting toch verlenen.

Met betrekking tot de aansprakelijkheid. Iedere verstandige ouder heeft een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering afgesloten.

Dillard
12/05/05, 23:20
Interessant, maar als de kantonrechter besluit (tegen de wens van de ouders) om toch handlichting te verlenen, in hoeverre zijn de ouders dan nog financieel aansprakelijk (bv. voor het aangaan van een lening) ?

Moet handlichting trouwens niet vermeldt worden in het KVK-dossier, zodat bedrijven kunnen zien of handlichting is verleend of niet ?

xserve
12/05/05, 23:23
Origineel geplaatst door Dillard
Ik zou dit nog eens goed nakijken! Zover ik weet (het is voor mij al wat langer geleden) zijn je ouders namelijk ALTIJD financieel aansprakelijk voor je handelen totdat je 18 bent.
Ja, dat dacht ik inderdaad ook. We zaten ook even raar te kijken toen ze bij de KvK vertelde dat dat niet zo was. Ze hebben me er toen een document over meegegeven waar het allemaal in stond.

Ik zal hem morgen nog eens opsnuffellen.

ICTRecht
12/05/05, 23:41
Origineel geplaatst door Dillard
Interessant, maar als de kantonrechter besluit (tegen de wens van de ouders) om toch handlichting te verlenen, in hoeverre zijn de ouders dan nog financieel aansprakelijk (bv. voor het aangaan van een lening) ?

Moet handlichting trouwens niet vermeldt worden in het KVK-dossier, zodat bedrijven kunnen zien of handlichting is verleend of niet ?

De minderjarigen van 16 en 17 zijn aansprakelijk. Ouders kunnen alleen worden aangesproken wanneer aan hem zelf een onrechtmatig handelen of nalaten verweten kan worden.

Zowel de beschikking waarbij handlichting is verleend als die waarbij zij is ingetrokken, worden bekend gemaakt in de Nederlandse Staatscourant en in twee in de beschikking aan te wijzen dagbladen. In de bekendmaking wordt nauwkeurig vermeld hoedanig, en tot welk einde zij is verleend. Op grond van artikel 5, lid 3 Handelsregisterwet worden bij inschrijving van een onderneming in het handelsregister ook de aan de minderjarige eigenaar verleende handlichting met de daaraan verbonden bepalingen ingeschreven.

Henky!
13/05/05, 00:53
Nog even over dat grootboek, ik weet zelf ook maar vaag wat dat precies is. Ik zou me daar ook verder niet teveel mee bemoeien, kost alleen maar tijd. Zoek liever een goede boekhouder / accountant en hou je bij waar jij goed in bent!

Dillard
13/05/05, 01:17
Origineel geplaatst door Henky!
Nog even over dat grootboek, ik weet zelf ook maar vaag wat dat precies is. Ik zou me daar ook verder niet teveel mee bemoeien, kost alleen maar tijd. Zoek liever een goede boekhouder / accountant en hou je bij waar jij goed in bent!

Helemaal mee eens! Als je niet weet wat een grootboek is, moet je het ook vooral niet willen weten :) Laat dit lekker doen door mensen die er verstand van hebben, zeker in het begin heb je nog niet zoveel boekingen, dus er is vast wel iemand die dat voor een zacht prijsje wil doen.

Remigius
13/05/05, 05:56
Zoek anders een boekhouder in je familie, als je een gepensioneerde oom of tante hebt kunnen deze je misschien voor een leuke bijdrage helpen :)

tijdbom
13/05/05, 07:35
Bedankt voor jullie antwoorden, maar ik heb nog niet helemaal antwoord op vraag2.

IS dus wel zo dat als je hosting verkoopt aan een klant, je een rechtshandeling maakt en dat je het dan ongedaan kan maken?
En word dan de hosting afgesloten en het geld teruggegeven ofzo?

Naja, nog wat meer informatie over ons:
Ik ben 14 jaar, en mn (toekomstige) vennoot 12 jaar.

Ik heb al echt heel vaak in andermans bedrijfjes gezeten waar niks van terechtkwam, er werd wel hosting en domein besteld, een beetje gescript en alles en dan kwam toch weer het moment, dat niemand meer wat deed(vooral de oprichters) en dat je dan 10 000 keer vraagt wanneer we nou eens online kwamen en dat ze dan zeiden dat ze dit of dat nog ff moesten doen....blablabal
Zo gaat het dus altijd:(

Nu doe ik het zelf dus kan ik gewoon zelf doorgaan en word ik gelukkig niet belemmerd door een luie oprichter.

En ja, ik wel een beetje iemand die waarschijnlijk wel wat kan begeleiden, n oom die heeft namelijk ook een zaak in de it business, tis meer een soort van uitzend bureau maar hij kan me misschien wel wat helpen met administratie zoals je zegt, alleen zal ik het toch zelf moeten doen, ik kan moeilijk elke dat we iets verkopen naar hem toe gaan:p

En, nee
Ik ga niet iemand inhuren want daar hebben simpelweg geen geld voor, misschien later als we eenmaal een beetje opweg zijn kunnen we het uitbesteden ofzo, maar sowieso ik vertrouw kinderen zoals ik zelf ook niet mijn administratie toe, zeker niet voor weinig geld, want dat is iets wat ik echt goed geregeld wil hebben, en dan kan je misschien toch beter zelf doen, want zelf ben ik gemotiveerd om een goede administratie op te bouwen, en doe ik dus sneller te veel dan een ander die toch wel betaald word.



MVG,
Thomas Bosman

xserve
13/05/05, 07:53
Een accountant heb je eigenlijk maar 1 keer per jaar nodig hoor. Om de eindbalans op te maken. Als je zorgt dat al je in- en uitgave goed genoteerd zijn. Dan kan een accountant daar makkelijk je jaaropgave voor maken. Overigens is een totaal grootboek niet nodig voor de belastingdienst. Enkel een balans en winst- en verliesrekening. Toch?

hires
13/05/05, 08:07
Origineel geplaatst door xserve
Een accountant heb je eigenlijk maar 1 keer per jaar nodig hoor. Om de eindbalans op te maken. Als je zorgt dat al je in- en uitgave goed genoteerd zijn. Dan kan een accountant daar makkelijk je jaaropgave voor maken. Overigens is een totaal grootboek niet nodig voor de belastingdienst. Enkel een balans en winst- en verliesrekening. Toch?

Dus je in- en uitgave 'bijhouden' is voldoende? En dus niet op een 'speciale' manier (met grootboek, balans met eigen vermogen enz. zoals eerder genoemd). Ik begrijp dus dat het enkel HNADIGER is als je het zelf al bijhoud in bijvoorbeeld een boekhoudprogramma, maar het hoeft dus niet? Tenminste, als je één keer per jaar naar een accountant gaat. En wat als je dat dus niet doet en het proberen zelf (van a tot z) te doen?

xserve
13/05/05, 11:33
Wanneer je met een boekhoudprogramma werkt is het natuurlijk heel mooi dat je ten alle tijden je winst- en verliesrekening kan inzien van het jaar tot dan toe. Maar bij een kleine eenmanszaak zal de winst- en verliesrekening er niet heel erg spectaculair uitzien, en je ook niet meer vertellen dan je in- en uitgave. Ook een balans geeft je weinig toegevoegde waarde bij een klein bedrijf.

tijdbom
13/05/05, 11:50
Zou dit een goed plan zijn:
Ik sla op of bewaar alle verzonden en ontvangen facturen.
Ik bewaar alle bankrekeningafschriften.

En dan ga ik daarmee elk tijdvak dat ik aangifte moet doen naar een accountant.
??

Maar ik denk dat ik toch maar een boekhoudprogramma aanschaf, als het niet te duur is.

ICTRecht
13/05/05, 11:53
http://www.turbocash.nl/

Henky!
13/05/05, 12:31
Origineel geplaatst door tijdbom
Zou dit een goed plan zijn:
Ik sla op of bewaar alle verzonden en ontvangen facturen.
Ik bewaar alle bankrekeningafschriften.

En dan ga ik daarmee elk tijdvak dat ik aangifte moet doen naar een accountant.
??


En alle bonnetjes! En dan ben je er inderdaad. Zeker in het begin is dit voldoende. De BTW aangife is eventueel ook zelf te doen. Praat eens met een accountant voor een orienterend gesprek. Die legt je gratis de BTW wel uit als hij maar de jaar aangifte mag doen.

AlexanderOnline
13/05/05, 12:40
Origineel geplaatst door Henky!

...Die legt je gratis de BTW wel uit als hij maar de jaar aangifte mag doen.
Alleen voor niks gaat de zon op, zo'n accountant kost handenvol geld!

Henky!
13/05/05, 13:04
Origineel geplaatst door AlexanderOnline

Alleen voor niks gaat de zon op, zo'n accountant kost handenvol geld!

Voor zo'n kleine administratie valt dat wel mee. En het kennismakings gesprek is gratis. Anders heb je een verkeerde gekozen:-)

AlexanderOnline
13/05/05, 14:07
Klopt, maar ik bedoel te zeggen dat dat gesprek niet voor niets gratis is. Verder denk ik dat ook voor eeb kleine administratie het duur is. Iig, informeer eerst wat het zou kosten voordat je voor verassingen komt te staan.

Triloxigen
13/05/05, 14:26
Een goede accountant kan je ook geld besparen ;)

Danger
13/05/05, 16:07
Origineel geplaatst door tijdbom

Wij proberen het wel wat proffesioneler aan te pakken en ons laten registreren in het handelsregister als VoF e.d.


uhhm,
1. De meeste hebben hele servers
2. De meeste hebben ook kvk etc. dus zo veel proffesioneler ben je niet.. eigenlijk helemaal niks :) zelfs minder want je moet het vak nog leren :D

XBL
13/05/05, 16:14
Origineel geplaatst door Triloxigen
Een goede accountant kan je ook geld besparen ;) Moet je wel een leuk bedragje investeren, wil hij de 'gaten' in de belastingwet vinden. Anders kan je dat zelf ook wel uitvinden en toepassen.

Jochem

Triloxigen
13/05/05, 16:20
Origineel geplaatst door XBL
Moet je wel een leuk bedragje investeren, wil hij de 'gaten' in de belastingwet vinden. Anders kan je dat zelf ook wel uitvinden en toepassen.

Jochem

Een beetje accountant weet al genoeg dingen om te besparen en dan heb ik het niet eens over de mazen van de wet :)

Weccop
13/05/05, 17:17
Het is niet lullig bedoeld hoor, maar jullie zijn 14 en 12 en hebben amper geld om te spenderen zoals je al zelf zegt.

XBL
13/05/05, 18:35
Origineel geplaatst door Triloxigen


Een beetje accountant weet al genoeg dingen om te besparen en dan heb ik het niet eens over de mazen van de wet :) "besparen"? Soort bedrijfsadviseur (ik heb geen ervaringen met accountants, ik dacht dat ze altijd je aangiftes deden en daarbij zoveel mogelijk 'kortingen' en andere zaken probeerden te bedingen om op die manier zo min mogelijk belasting te betalen)?

En ik bedoelde ook niet echt mazen in de wet (hoewel die er natuurlijk ook zijn), maar meer de kortingen. Zoals de korting op het betalen van BTW als je onder de duizendnogwat per jaar aan BTW af heb gedragen.

Jochem

AlexanderOnline
13/05/05, 19:16
Het inschakelen van zo'n persoon is duurder dan je ermee zou besparen, google, kvk.nl en de belastingsdiens site geven heel veel info. Bij een klein bedrijfje is het niet zo heel lastig, je kan later altijd er nog eentje nemen

tijdbom
13/05/05, 20:57
Origineel geplaatst door Danger


uhhm,
1. De meeste hebben hele servers
2. De meeste hebben ook kvk etc. dus zo veel proffesioneler ben je niet.. eigenlijk helemaal niks :) zelfs minder want je moet het vak nog leren :D

Ik zeg toch ook dat we het proffesioneler proberen aan te pakken dan die andere bedrijfjes van 13 jarigen, die vaak met een reseller zwart verkopen e.d.
(bijv. http://www.host2u.nl )

En ja we hebben waarschijnlijk niet zoveel geld om uit te geven maarja, dan moeten we maar ff sparen, we kwamen nu uit op een kleine 300 euro, 111 voor de kvk en 200 dollar voor de direct admin licentie.
Dat betekent dus dat we 25 euro per maand omzet moeten hebben om het eruit te halen, hopelijk lukt dat nog wel...

Bovendien, het gaat mij iig ook veel om het leren ervan, dus het leren van ondernemen en werken met servers/computer problemen, nu is het nog makkelijk want we hebben niets te verliezen, als je als volwassene aan een onderneming begint zit er wel wat meer risico's aan verbonden, als je bedrijf failliet gaat, dan zit je mooi zonder inkomen...

BsHosting
13/05/05, 21:10
dus je hebt alleen kvk nodig en directadmin

een server heb je dus niet nodig, afgezien van een facturatie en boekhoudprogramma.

met 300 euro red jij het niet dat kan ik je nu al duidelijk vertellen en meerdere met mij.

Weccop
13/05/05, 21:15
Ja idd en de server dan? Neem aan dat je voor een dedicated gaat dan betaal je toch al snel 120 euro per maand voor een fatsoenlijke server. Dan moet je dus 150 euro per maand om gaan zetten om wist te maken.

Zenda
13/05/05, 22:22
Het inderdaad verstandiger om eerst een budget op te bouwen. Je hebt namelijk nooit gelijk genoeg klanten om uit de kosten te komen. Je budget moet hier dus tegen bestandt zijn. Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat als je een Dedicated server neemt, je binnen 4 tot 6 maanden genoeg klanten moet hebben om die dedicated server per maand te kunnen aflossen (vergeet niet dat je als "verlies" hebt gemaakt!).

Een DirectAdmin licentie lijkt mij wat overbodig. Vraag hier op het forum naar een Dedicated server aanbieding en je zult er zeker krijgen van < € 50,-. Het is dan geen INTEL Pentium 4 3GHz, maar dat is ook niet nodig, zeker niet als je maar een paar klanten hebt!

Verstandig is dus om te zorgen dat je een soort planning te maken waarin je deadlines stelt. Voorbeeld: binnen x maanden zoveel klanten dat je uit de kosten bent. De winst zal later pas komen.

Henky!
13/05/05, 22:40
Origineel geplaatst door AlexanderOnline
Het inschakelen van zo'n persoon is duurder dan je ermee zou besparen, google, kvk.nl en de belastingsdiens site geven heel veel info. Bij een klein bedrijfje is het niet zo heel lastig, je kan later altijd er nog eentje nemen

Volgens mij heb jij een hele dure:-)

Luister, zo'n 'hoe doe ik de BTW' gesprekje kan ik gratis voor je regelen. En de jaarlijkse aangifte in het geval van TS zal zo'n 100 Euro kosten. En dan heb ik het over een professionele accountant.

Zenda
13/05/05, 22:45
Origineel geplaatst door Henky!
Volgens mij heb jij een hele dure:-)

Luister, zo'n 'hoe doe ik de BTW' gesprekje kan ik gratis voor je regelen. En de jaarlijkse aangifte in het geval van TS zal zo'n 100 Euro kosten. En dan heb ik het over een professionele accountant.Een professionele accountant doet het niet voo € 100,-! Dat is waarschijnlijk zijn uurtarief.

In het geval van de TS zie ik geen rede waarom hij een accountant zou inhuren.

Henky!
13/05/05, 23:53
Nou ja, vooruit. Die 100 was een gokje. Maar toch, veel papiertjes zal TS niet bij zich hebben.

tijdbom
14/05/05, 09:21
Die dedicated servers zijn juist ons sterke punt....

Ik zei al eerder:p
Mijn vennoot heeft een oom die bij lycos werkt, en hij heeft 3 dedicated servers kunnen regelen, met 40 GB HDD en 360 GB Traffic per server.:D:D

En er heeft al iemand een link gegeven voor een open source boekhoud programma dus ik denk dat ik die maar ga gebruiken in het begin, en facturering is toch niet zo moeilijk?
Ik denk dat ik wel een scriptje kan bouwen dat als iemand wat bestel van onze site dat er dan automatische en factuur gegenereerd word, en dan hoef ik hem alleen nog maar te versturen.

Triloxigen
14/05/05, 09:33
Lyos heeft volgens mij geen Nederlandse afdeling mee,r dit hebben ze uitbesteed aan een Nederlands bedrijf.
(Of was het nou Google :| :p)

tijdbom
14/05/05, 09:52
Ik zou het niet weten:p

We hebben iig 3 server gratis;)


Origineel geplaatst door Zenda


Een DirectAdmin licentie lijkt mij wat overbodig.


Zenda wat zou je dan aanraden?
Zpanel? Is dat wel een goede, en zouden de klanten dat niet onprofessioneel vinden?

Triloxigen
14/05/05, 10:07
hmm.... Doe mij er ook maar een paar...
(Alhoewel...lycos.. nee laat maar :p)

xserve
14/05/05, 10:23
VHCS is een hele goede en gratis...
Misschien moet je daar eens naar kijken.

In welk land staan die servers dan?

Zenda
14/05/05, 10:36
Sorry, ik begreep dat je webhosting wilde aanbieden. Dan lijkt mij, als je een dedicated server huurt, het niet verstandig om een DirectAdmin licentie te nemen. Die kun je beter huren bij je dedicated server (voor < € 10,- p/m).

Als je dus dedicated servers wilt gaan aanbieden lijkt mij DirectAdmin erg geschikt. In vergelijk tot PLESK en cPanel is het een stuk goedkoper en biedt het genoeg functionaliteit. Er zijn natuurlijk altijd wel klanten die specifiek opzoek zijn naar PLESK of cPanel, deze zou je dan moeten regelen via je colocatiebedrijf.

Een gratis controlpaneel moet je echt niet doen!
Het ziet er veel "slordiger/slechter" uit dan bijv. DirectAdmin.

Op een administratie- en facturatiesysteem moet je ook zeker niet bezuinigen. Als jouw bedrijf dit goed op orde heeft, zullen de mensen hier gemak van hebben (niet 3x een verkeerde factuur ontvangen).
Misschien leuk om te weten. Wij zijn samen met 2kXhost bezig met een administratie- en facturatiesysteem (webbased) te ontwikkelen. Dit product zal tegen een scherpe prijs binnen enkele maanden verkocht worden.
(Allen, lees dit niet om reclame te maken, maar alleen om de TS te laten zien dat je voor weinig geld toch een goed administratie- en facturatiesysteem kan aanschaffen)

tijdbom
14/05/05, 11:03
Nee we gaan geen dedicated servers aanbieden, maar gewoon webhosting....

Alleen plesk en cpanel en enim zijn allemaal gewoon nog te duur, misschien dat wel later overstappen op plesk of cpanel.

Maar wat is er zo moeilijk aan een factuur maken dan?
Er moet toch gewoon een uniek doorlopend nummer op, gegevens van de klant en verkoper, btw nummer, en dan het product +prijs toch?

Zenda
15/05/05, 12:11
Origineel geplaatst door tijdbom
Maar wat is er zo moeilijk aan een factuur maken dan?
Er moet toch gewoon een uniek doorlopend nummer op, gegevens van de klant en verkoper, btw nummer, en dan het product +prijs toch?Klopt, maar vergeet niet dat je moet bijhouden welk webhostingpakket de klant heeft en wanneer er gefactureerd moet worden. Evenals moet je een klantenbestand bijhouden waarin je snel alle gegevens kan opzoeken.

erik100
15/05/05, 15:16
tijdbom,

Ik weet niets van het starten van een webhostingbedrijf af en deze post is mogelijk off-topic, maar :

Was deze topic aan het doorlezen en heb me rot gelachen toen ik op de website van host2u.nl terechtkwam. Ik moet wel flink dronken zijn wil ik daar uberhoud iets afnemen als klant.

Teksten als :

"De website van Host2U is online Als U fouten vindt kunt U contact opnemen met ons."
"Wij zijn opgericht begin april, maar zijn pas rond eind april begin mei zijn we pas echt van start gegaan. Wij zijn dan ook trots op wat wij neer hebben gezet. Wij proberen natuurlijk de klant tevreden te houden."
"Host2U kan voor u scripting maken met de volgende talen: HTML, PHP, MySQL, CSS en JaveScript. De levertijd van een script is verschillend, hoe kleiner het script is hoe korter het duurt en andersom."

Zijn nu niet echt teksten waar ik wat aan heb. Dan klik je toch vrij snel op X in je browser.

Nu ga ik niet vertellen dat mijn nederlandse taal op en top is (Het is zelfs bar slecht als ik de zelftest metingen op school mag geloven.), maar zorg ervoor dat je als bedrijf iig in je communicatie naar de klant toe geen MSN achtige stijl gebruikt. Ik zeg niet dat dit op het moment bij jullie het geval is, maar laat voor de zekerheid diverse personen de website doorlezen. Het is vaak de eerste indruk die je maakt bij de klant en deze kan heel makelijk met een ander bedrijf in zee gaan. Zorg er tevens voor dat je email communicatie professioneel is, niet alleen van jou maar van een ieder die met de klant in contact is.

Dit is mogelijk totaal overbodige informatie, gewoon simpelweg even een punt om waar mogelijk aandacht aan te besteden.

tijdbom
16/05/05, 12:20
Origineel geplaatst door erik100
tijdbom,

Ik weet niets van het starten van een webhostingbedrijf af en deze post is mogelijk off-topic, maar :

Was deze topic aan het doorlezen en heb me rot gelachen toen ik op de website van host2u.nl terechtkwam. Ik moet wel flink dronken zijn wil ik daar uberhoud iets afnemen als klant.

Teksten als :

"De website van Host2U is online Als U fouten vindt kunt U contact opnemen met ons."
"Wij zijn opgericht begin april, maar zijn pas rond eind april begin mei zijn we pas echt van start gegaan. Wij zijn dan ook trots op wat wij neer hebben gezet. Wij proberen natuurlijk de klant tevreden te houden."
"Host2U kan voor u scripting maken met de volgende talen: HTML, PHP, MySQL, CSS en JaveScript. De levertijd van een script is verschillend, hoe kleiner het script is hoe korter het duurt en andersom."

Zijn nu niet echt teksten waar ik wat aan heb. Dan klik je toch vrij snel op X in je browser.

Nu ga ik niet vertellen dat mijn nederlandse taal op en top is (Het is zelfs bar slecht als ik de zelftest metingen op school mag geloven.), maar zorg ervoor dat je als bedrijf iig in je communicatie naar de klant toe geen MSN achtige stijl gebruikt. Ik zeg niet dat dit op het moment bij jullie het geval is, maar laat voor de zekerheid diverse personen de website doorlezen. Het is vaak de eerste indruk die je maakt bij de klant en deze kan heel makelijk met een ander bedrijf in zee gaan. Zorg er tevens voor dat je email communicatie professioneel is, niet alleen van jou maar van een ieder die met de klant in contact is.

Dit is mogelijk totaal overbodige informatie, gewoon simpelweg even een punt om waar mogelijk aandacht aan te besteden.


Je hebt helemaal gelijk, enne no offense hoor maar als je mn bericht iets beter gelezen had, dan had je gezien dat ik het JUIST beter wou doen als dergelijke bedrijven:p

ThePostman
16/05/05, 12:49
Ik weet helaas wel wat een grootboek, balans en is. Opzich best leuk om te weten maar niks mee doen ;)

Nah, het is simpel om te leren horen...doe een cursus ofzo. En nee dit kan je jezelf niet aanleren.

erik100
16/05/05, 13:24
ghehe juh, geeft niet. geeft al weer aan hoe lastig communicatie is =)

"Wij proberen het wel wat proffesioneler aan te pakken en ons laten registreren in het handelsregister als VoF e.d."

kan je lezen als de hele mikmak of registeren in handelsregister, btw regelen, factuursysteem toepassen.

Het is maar net hoe de opvatting is van de lezer bij de term "en dergelijke".

tijdbom
16/05/05, 16:05
Origineel geplaatst door erik100
ghehe juh, geeft niet. geeft al weer aan hoe lastig communicatie is =)

"Wij proberen het wel wat proffesioneler aan te pakken en ons laten registreren in het handelsregister als VoF e.d."

kan je lezen als de hele mikmak of registeren in handelsregister, btw regelen, factuursysteem toepassen.

Het is maar net hoe de opvatting is van de lezer bij de term "en dergelijke".

Nou dan doen we het 2e denk ik...
Wat bedoel je nog meer met de hele mikmak dan?

erik100
16/05/05, 16:13
ghehe, you got me! =)
Hele mikmak is net zo vaag als en dergelijk

tijdbom
16/05/05, 16:24
Ja eigenlijk we:p
Maar wat bedoel je nou precies dan?

TWeaK-XS
22/05/05, 16:46
Origineel geplaatst door xserve
Netbyte: Wat je verteld is TOTAAL niet waar!

Inschrijven kan vanaf 15 jaar. Ook zonder bijtekening van je ouders.

Wanneer je nog geen 18 bent is er niemand aansprakelijk voor de afspraken die jij maakt. Dat is vaak de reden dat andere bedrijven dan geen contracten met je willen sluiten. Zij zijn zich namelijk verplicht zich aan het contract te houden, maar jij niet. Ook je ouders dan niet!

KvK heeft er best veel info over. Alleen niet allemaal op de website. Ga er gewoon even langs.

Ik ben begonnen toen ik 15 was, inclusief inschrijven bij KvK. Vandaar dat ik dit weet. Kan zijn dat het ondertussen verandert is (3,5 jaar geleden), maar denk het niet.

Ja dit is ondertussen veranderd. Er is nu wel een ouderlijke handtekening vereist.

ps. weet iemand iets van behoorlijke starters cursussen/seminars of moet ik dan bij kvk aankloppen? (Ben al tijden kvk geregged maar nooit wat mee gedaan, niet meer dan een beetje import.)