PDA

Bekijk Volledige Versie : eigen parttime bedrijf



hires
11/05/05, 11:55
De titel doet vermoeden dat het runnen van een 'parttime bedrijf' bestaat, maar dat vindt ik eigenlijk niet.. een bedrijf heb je 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Met de titel bedoel ik meer dat ikzelf een volle werkweek heb in loondienst en daarbij een hostingbedrijf wil starten. Ik wil alles zeker goed regelen; support geven waar nodig (ook tijdens kantooruren!) enz. maar één en ander moet nog uitgedacht worden.

Mijn vraag gaat over het runnen van een 'parttime' bedrijfje op administratief gebied. Zodra ik mij inschrijf bij de Kvk en een BTW-nummer aanvraag bij de Belastingdienst, dan kan ik aan de slag. Is het zo dat ik mij ook particulier moet verzekeren, of wat zijn de regels daarover? Ik weet dat ik vanaf dat moment een Ondernemers-bealstingformulier moet invullen elk jaar, ook als er geen omzet is, maar waar moet ik nog meer rekening mee houden; kan ik vanaf dat moment gewoon aan de slag met mijn bedrijf of zijn er nog extra zaken die er veranderen op administratief gebied? Kan mijn partner bijvoorbeeld nog wel 'fiscaal partner' blijven voor de Belastingdienst en moet ik niet in één keer allerlei verplichte bijdrages gaan betalen?

Ook heb ik iets gehoord over een bepaald bedrag aan omzet waar je jaarlijks onder moet blijven, zodat er dan niets veranderd administratief, behalve dan dat je een ondernermers-belastingformulier moet invullen. Kan iemand daar iets over vertellen?

Verder neem ik één dezer dagen ook contact op met de KvK en de Belastingdienst voor meer info, maar ik hoor ook graag reacties van de ondernemers zelf ;)

Alvast bedankt!

Triloxigen
11/05/05, 12:53
Als ondernemer moet je dus ook ondernemend zijn (met andere woorden: de zoekfunctie gebruiken :p )

Unixadmin
11/05/05, 13:07
Origineel geplaatst door hires
Met de titel bedoel ik meer dat ikzelf een volle werkweek heb in loondienst en daarbij een hostingbedrijf wil starten. Ik wil alles zeker goed regelen; support geven waar nodig (ook tijdens kantooruren!) enz. maar één en ander moet nog uitgedacht worden.



Fulltime in loondienst en support verlenen tijdens kantooruren. Ik zal het knap vinden als jij dit kunt. :W:

eMiz0r
11/05/05, 13:12
Origineel geplaatst door Triloxigen
Als ondernemer moet je dus ook ondernemend zijn (met andere woorden: de zoekfunctie gebruiken :p )

Je bedoeld dat je eigenlijk gewoon geen antwoord weet op zijn vragen? Je hebt een rapporteer knop. Die nutteloze reacties hou je maar lekker voor je....

Hires,

Zolang je niet meer dan 1300 euro BTW (even uit mijn hoofd, het is iets meer geloof ik, maar dat staat wel op www.belastingdienst.nl) per jaar hoeft af te dragen op papier wordt de BTW je kwijtgescholden. Je hebt dan inderdaad minder administratieve verplichtingen. Zodra je meer dan 1300 euro nog wat per jaar moet afdragen moet je dit ook daadwerkelijk naar de Belastingdienst overmaken en zul je een strakke administratie moeten voeren.

Over verzekeringskwesties gesproken. Zolang jij fulltime in loondienst bent ben je via het ziekenfonds verzekerd als het goed is. Dubbel verzekeren is fraude, dus wat dat betreft hoef je nog geen stappen te ondernemen.

Voor de rest zul je het toch even zelf moeten opzoeken of iemand kan me aanvullen. Je zou ook bij de KvK kunnen langsgaan voor inlichtingen.

vermoeiend die kansloze reacties over de zoekfunctie. Heb je dan echt helemaal niets beters te doen?



Fulltime in loondienst en support verlenen tijdens kantooruren. Ik zal het knap vinden als jij dit kunt.

Waar denk je dat ze mobiele telefoons voor uitgevonden hebben?

Triloxigen
11/05/05, 13:20
Origineel geplaatst door eMiz0r


Je bedoeld dat je eigenlijk gewoon geen antwoord weet op zijn vragen? Je hebt een rapporteer knop. Die nutteloze reacties hou je maar lekker voor je....


1. Ik weet antwoord.
2. Fijn die raporteer knop, maar wat help ik de ts ermee?
3. Dat jij het niet kunt begrijpen wil niet zeggen dat het nutteloos is.

Ik geef de TS aan dat deze onderwerpen meerdere keren behandeld zijn en terug te vinden zijn met behulp van de zoekfunctie.
Hier zal hij 99% van de antwoorden op zijn vragen vinden...

®on
11/05/05, 13:35
Origineel geplaatst door domper

Fulltime in loondienst en support verlenen tijdens kantooruren. Ik zal het knap vinden als jij dit kunt. :W:
Blijkbaar nog nooit gehoord van onregelmatige werktijden? ;)
Je dekt daarmee nog niet alle kantooruren af, maar het grotendeel wel.

Op zich ben ik het wel met Triloxigen eens; veel van dit soort vragen zijn vaker behandeld en via de search terug te vinden. Specifiekere persoonlijke vragen kun je beter navragen bij de belastingdienst, of vraag een financieel adviseur/fiscalist/boekhouder om een goed, degelijk advies.

hires
11/05/05, 13:44
Bedankt voor alle reacties. Ik ben nog redelijk nieuw op dit forum en zal vanaf nu wat meer de zoekfunctie gebruiken, als dat gebruikelijk is... Hopelijk blijft er wel ruimte over om gewoon een vraag te stellen?

Ik probeerde eigenlijk ook al aan te geven dat ik nog bezig ben met de organisatie van het bedrijf, nadenken over o.a. support (mogelijk iemand inhuren omdat ikzelf fulltime werk? Misschien minder werken om support te kunnen leveren?) Dat is allemaal nog niet bekend, dus had ik daar ook geen reacties op verwacht..

Maar in ieder geval bedankt voor het medeleven en de goedbedoelde adviezen, ik waardeer dat en ik vind ook dat dat de kracht van een forum moet zijn, ook al is op alles al vaak een antwoord bekend.

Unixadmin
11/05/05, 14:04
Origineel geplaatst door eMiz0r


Waar denk je dat ze mobiele telefoons voor uitgevonden hebben?[/edit]

Dus je denkt dat hij in de baas zijn tijd mag bellen. Goed voor bedijfsresultaat. :D


Origineel geplaatst door headout

Blijkbaar nog nooit gehoord van onregelmatige werktijden? ;)
Je dekt daarmee nog niet alle kantooruren af, maar het grotendeel wel.


Dit kan ik even niet volgen. Ik dacht dat door onregelmatige werktijden je in de ene week overdag wel support kunt verlenen (je hebt dan late dienst) en in de andere week niet want je hebt dan vroege dienst. Als hij om de week overdag support wilt geven dan kan ik me wel voorstellen. Maar dan heb jij ook onregelmatig supportverlening naar je klanten toe.

hires
11/05/05, 14:16
Oftewel, daar moet ik dus nog over nadenken :) Lijkt mij ook dat het inderdaad lastig wordt om in de baas zijn tijd support te gaan leveren voor een eigen bedrijf.. dat vinden maar weinig bazen goed en om sowieso werkzaamheden te verrichten in de baas zijn tijd wordt wat mij betreft lastig. Ik heb ook geen onregelmatige werktijden e.d. dus dat probleem zag ik al aankomen.

Het (eerste) doel is het complete bedrijf op een professionele manier te benaderen en op te zetten en om dan eens te kijken of er sowieso mensen in geintresseerd zijn. Support voor één klant is wel op te vangen naar mijn mening, maar ik zal inderdaad moeten nadenken hoe ik mijn tijd kan indelen.. Het begint sowieso op parttime basis wat mij betreft.

eMiz0r
11/05/05, 14:46
Origineel geplaatst door Triloxigen


1. Ik weet antwoord.
2. Fijn die raporteer knop, maar wat help ik de ts ermee?
3. Dat jij het niet kunt begrijpen wil niet zeggen dat het nutteloos is.

Ik geef de TS aan dat deze onderwerpen meerdere keren behandeld zijn en terug te vinden zijn met behulp van de zoekfunctie.
Hier zal hij 99% van de antwoorden op zijn vragen vinden...

Het zou de kwaliteit van het forum enorm verbeteren als mensen gewoon behulpzaam werden in plaats van betweterig :)

Mijn mening, mag iedereen zijn eigen visie op hebben.

Veel succes met het regelen van de supporttijden. Ik ken bazen die eigen bedrijven juist aanmoedigen, vooral als je een minder fijne kracht bent ;);)

Domenico
11/05/05, 14:47
En nu ontopic blijven! :(

hires
13/05/05, 11:05
Ik wil ook even aangeven dat het soms moeilijk is om de antwoorden te krijgen, van de Belastingdienst bijvoorbeeld. Gisteren nog even gebeld met de Belastingdienst met de vraag: veranderd er veel voor mij, krijg ik niet onvoorziene kosten o.i.d.? Nee, dat is niet het geval, je betaald alleen inkomstenbelastingen, dat was het antwoord. maar meer hoor je dan niet, terwijl er wel onderscheid wordt gemaakt tussen: 'ondernemer voor alleen BTW' en 'ondernemer voor de inkomstenbelasting'. Dus je wordt getoetst op bepaalde eigenschappen en die zou ik graag willen weten om te kijken wat ook het beste voor mijzelf (of het bedrijf) is, zodat ik daarop beslissingen kan maken, toch? En als ik de Belastingdienst bel vertellen ze me dat dus niet. Tenzij er ook geen verschil is in weze; dan maakt het mij ook niet uit! :) Maar hoe kom ik daar achter??

Vandaar dus dat ik niet alleen de KvK en Belastingdienst (enz.) wil bellen, maar ook de ervaren ondernemers hierover wil horen, dan krijg ikzelf (en de lezers) ook meer inzicht in de materie.

Silverback
17/05/05, 14:12
Support gewoon per e-mail doen. Check je in je pauze even en net na je werk, heb je toch binnen 4 uur response. En in het begin zal het toch nog wel rustig zijn.

Het omslagpunt van ziekenfonds-particulier kan je opzoeken dus je kan zelf berekenen aan de hand van je geschatte winst van je parttime bedrijf waar je invalt. Maar ik geloof dat er volgend jaar 1 verzekering komt???

mind
24/05/05, 15:44
Origineel geplaatst door hires
Dus je wordt getoetst op bepaalde eigenschappen en die zou ik graag willen weten om te kijken wat ook het beste voor mijzelf (of het bedrijf) is, zodat ik daarop beslissingen kan maken, toch? En als ik de Belastingdienst bel vertellen ze me dat dus niet. Tenzij er ook geen verschil is in weze; dan maakt het mij ook niet uit! :) Maar hoe kom ik daar achter??

De belasingdienst bellen en vragen of ze een starterspakket toe willen sturen. Hierin zit een boek met een stoot aan informatie voor de startende ondernemer.

Mvgr,

Kees

hires
25/05/05, 16:03
Ja, ik heb inmiddels een goed dik boek gekregen van de belastingdienst waar volgens mij alles in moet staan; in ieder geval alle antwoorden op de eventuele belasting-vragen. Ik kan dit boek iedereen aanraden, toch gewoon bij de Belastingdienst te krijgen. Hadden ze me ook meteen kunnen vertellen ;)
Beadankt allen.

FransVanNispen
25/05/05, 17:04
Origineel geplaatst door eMiz0r
Over verzekeringskwesties gesproken. Zolang jij fulltime in loondienst bent ben je via het ziekenfonds verzekerd als het goed is. Dubbel verzekeren is fraude, dus wat dat betreft hoef je nog geen stappen te ondernemen.
Helaas. Zo simpel is dit niet.

Sinds een aantal jaar heeft de belasting dienst voor ons besloten dat kleine ondernemers VERPLICHT ziekefonds verzekerd dienen te zijn bij het verdienen minder dan de door hen vastgestelde drempel.

Leuk zou je denken. Ziekefonds is toch veel goedkoper dan particulier?

Fout! Je betaald namelijk niet alleen de ziekefonds premie, maar na het eind ban je boekjaar moet je nog even ca. 8% van je bruto winst aan de fiscus afdragen.

In mijn geval tijdens het invoeren van deze regel, betekende dat dat ik meer dan dubbel zo duur uit was!
Ik had pech zeiden ze. Ben je waarschijnlijk jong of hebt geen kinderen.

Nu komt het vervelende:

De drempel licht momenteel voor werknemers op 33.000 en voor zelfstandigen op 21.050. Echter, als je een fulltime baan hebt EN ingeschreven staat bij de KvK geld dus de grens van 21.050 !

Aangezien dit bruto is, zul je al snel particulier verzekerd moeten zijn. Dit is GEEN keuze. Dat wordt bepaald voor je.

Elk jaar ontvangt elke ondernemer een verklaring van de belasting of je wel of niet verplicht verzekerd bent voor de ziektewet. Daar moet je het mee doen.

Als je dus meer dan 21.050 verdient (neem aan dat dat zo is met een fulltime baan erbij), betaal je dus EN ziektekosten premie aan bijv. OZ per maand, en aan het eind van het boekjaar nog een 8% van 21.050 = 1684,00 (140,00 per maand).