PDA

Bekijk Volledige Versie : Colocatie in Nederland goedkoper?



krikke
10/05/05, 16:26
Ik ben al een tijdje de prijzen van colocatie van verschillende Belgische/Nederlandse bedrijven aan het vergelijken.

Wat mij opvalt is dat Nederlandse colocatie veel goedkoper is dan colocatie in België.

In Nederland vind ik (degelijke) colocatie (1U) vanaf 15 euro/maand terwijl een bedrijf uit België voor ongeveer dezelfde aanbieding al gauw 100 euro/maand durft vragen.

Heeft dit te maken dat de datacenters in Nederland goedkoper zijn ofzo? Volgens mij niet, want niet alle Belgische bedrijven die ik vergeleken heb zijn gehost in een Belgisch datacenter.

svbeek
10/05/05, 16:37
Ik denk vooral dat dat komt omdat hier meer concurrentie is en enkele prijsstunters zitten..

Unixadmin
11/05/05, 00:15
Yep, meer concurrentie en ze moeten ook met provider uit het buitenland concurreren. Vroeger heb je relatief veel hostingproviders die dedi servers in de VS hebben. Tegenwoordig verhuizen de meeste hostingprovider hun servers naar Nederland omdat de prijzen hier net zo 'laag' zijn als in de VS en jij hebt ook nog een lagere ping.

Triloxigen
11/05/05, 09:33
Meer verbruik is goedkopere inkoop en rendabelere aanleg.
In belgie is het gebruik nou eenmaal niet op zo'n grote schaal als in Nederland.

Amerika is weer nog goedkoper want dat is nog groter.

smurf
11/05/05, 10:28
Je moet in Belgie beter zoeken...

Niet vergeten: als je wekelijks naar Amsterdam moet om iets te fixen of te wijzigen ben je al snel evenveel kwijt. Bovendien is tijd een vrij kostbaar goed, een trip naar amsterdam kost je al snel 6 uur...

Kijk eens bij benesol of realroot, of beter, neem contact met hen op, vaak krijg je dan nog scherpere prijzen dan op hun site.

Wij betalen een goeie 50 € per Mbit 95 % voor traffic, wat ongeveer dezelfde standaardprijs is als bij leaseweb en een perfect aanvaardbaar tarief.

Unixadmin
11/05/05, 13:45
Origineel geplaatst door smurf


Niet vergeten: als je wekelijks naar Amsterdam moet om iets te fixen of te wijzigen ben je al snel evenveel kwijt. Bovendien is tijd een vrij kostbaar goed, een trip naar amsterdam kost je al snel 6 uur...


Waarom moet jij wekelijks naar Amsterdam gaan om dingen te fixen?. Kan toch ook remote doen. Als het gaat om hardware upgrade/vervanging kan ik me nog voorstellen, maar dan nog toch niet wekelijks?.

smurf
11/05/05, 14:01
Ik moet niet wekelijks naar Amsterdam, gelukkig maar. Maar je kan nooit voorspellen of er een interventie te plaatse nodig is. Als je een paar volle racks coloed kan ik mij wel voorstellen dat je er wekelijks heen moet...

Ik kan een heleboel problemen noemen waar je wel ter plekke moet zijn om ze te fiksen...

[LS]Leodavinci
11/05/05, 20:36
Origineel geplaatst door krikke

Heeft dit te maken dat de datacenters in Nederland goedkoper zijn ofzo? Volgens mij niet, want niet alle Belgische bedrijven die ik vergeleken heb zijn gehost in een Belgisch datacenter.

Denk dat er in Nederland meer concurrentie is.

Is de AMS-IX ook niet 1 van DE grote backbones voor de EU (link met VS, etc) ? Dichter bij zo'n backbone is waarschijnlijk ook al snel goedkoper...

cmb
11/05/05, 22:13
Colocatie is in Nederland inderdaad goedkoper geworden, maar er is daarom heel wat concurrentie erbij gekomen.

Wat betreft de oplossing in Belgie zijn het onze blauwe vrienden die het imperium van goedkope colo's tegenhouden, maar geen nood, niets is eeuwig!

smurf
11/05/05, 22:20
Wat hebben blauwe vrienden er exact mee te zien?

cmb
11/05/05, 22:23
Wie het imperium volledig bezit, kan bovenop de duurste prijs aan te rekenen ook nog eens de concurrentie beheren.

Wat onze blauwe vrienden aan de voetbal sponsering betalen, dat kost Telenet enkel al.

smurf
02/06/05, 23:53
Had blauw in politieke zin verstaan...

Qua internet-ADSL en andere zaken : akkoord: Telenet en Belgacom misbruiken hun monopolies en maken wellicht samen afspraken die slecht voor de markt zijn.

Maar dat verklaart niet de prijsverschillen en het schaalverschil qua colocation en bandbreedte met Nederland.

FiberOptic
11/06/05, 10:51
Vergeet wel niet je brandstofkosten en frustratie mee te rekenen in je afweging als je halsoverkop snachts naar NL moet rijden.

Triloxigen
11/06/05, 10:59
Origineel geplaatst door FiberOptic
Vergeet wel niet je brandstofkosten en frustratie mee te rekenen in je afweging als je halsoverkop snachts naar NL moet rijden.

In Nederland staan er veel flitspalen en smalle wegen (maar wel goede).

Belgie is teminste enigzins flitspaal loos, er liggen op veel plaatsen 6 banen langs elkaar en de belg rijd standaard al te hard.

(Ik moest 2 weken geleden van zuid belgie naar Eindhoven cruisen 's nachts, nooit geweten dat je zoveel km in zo'n korte tijd kon afleggen met de auto ;))

smurf
11/06/05, 13:05
Bwa, naar Amsterdam is het 's nachts ook wel goed toe doen. Dan gaan we lekker trekhaakrijden :)

Cyberdevil
11/06/05, 13:18
Verschil in prijzen valt wel redelijk mee.

Moet gewoon in een Belgisch datacenter binnen geraken en zoeken naar promoties.
Overlaatst nog eentje gezien voor in LCL Antwerpen een full rack + 10Mbit voor 299 €.

Dit is zelfs minder dan de meeste in Nederland. Hier zijn ze gewoon nog niet van plan een prijzen oorlog te doen en daarom zijn de prijzen meestal nog wat hoog. Maar wat wachten en goed zoeken en je zal ze wel vinden voor een goed prijsje.

XBL
11/06/05, 13:28
Origineel geplaatst door smurf
Maar dat verklaart niet de prijsverschillen en het schaalverschil qua colocation en bandbreedte met Nederland. Wel hoor. Het dataverkeer in België is lager dan in Nederland, doordat er bijvoorbeeld nog (lage) datalimieten worden gehanteerd en prijzen voor snellere verbindingen in België hoger liggen. Hierdoor is de markt dus kleiner voor Belgische internet diensten (websites bijvoorbeeld), omdat die in princiepe minder bezoekers trekken dan Nederlandse per inwoner van het land.

Als de concurentie zou toenemen bij de ASP's in Beglië en Belgen dus meer van het Internet gebruik zouden maken, zou er vanzelf meer vraag komen naar colocatie wat meer concurentie op dat vlak brengt en de prijzen dus dalen.


Belgen betalen te veel voor internettoegang (http://www.tweakers.net/nieuws/37442/)
Nederland voorop in Europa op gebied van breedband (http://www.tweakers.net/nieuws/37538/) (En België op plaats 3 met een lagere breedband penetratie, dus.)


Origineel geplaatst door FiberOptic
Vergeet wel niet je brandstofkosten en frustratie mee te rekenen in je afweging als je halsoverkop snachts naar NL moet rijden. Is het nou wel of niet ;)?

Jochem

Triloxigen
11/06/05, 13:40
Ik rijd anders niet graag met 180 in Nederland, de wegen zijn te smal het is te druk en teveel kans op geflitst te worden.

(Maar is dit nou wel een echte reden om ergens te colocaten? :p)

luser
11/06/05, 14:03
@Cyberdevil: als je alleen racks kan bijkopen als er promoties zijn kan je ook niet gezond groeien, dus das ook niet direkt de oplossing.

In het algemeen liggen de prijzen kwa rackspace toch wel iets hoger dan in NL (alleen is het hier de gewoonte stroom apart ernaast aan te rekenen).

Kwa mbit prijzen kan je niet klagen feitelijk. Met een beetje afname zit je toch al aan 50euro per mbit en lager.

smurf
11/06/05, 15:37
Mja en die €299 aanbiedingen zijn steeds zonder stroom... en je betaalt al snel €0.25 per kw/u, die €299 is dan vrij 'duurkoop' ...

Cyberdevil
11/06/05, 18:07
Wel lastig om te weten als er nooit iets bij staat van stroom he ;)

BEDRIEGERS :D

luser
11/06/05, 21:26
Hehe 25cent per kw/u is idd een aardige marge (normaal betaal je +-13 avh de afname).