PDA

Bekijk Volledige Versie : Newbie uitleg



Hollanda
07/05/05, 23:42
Ik heb al enkele dagen dit forum doorgelezen om meer informatie te verzamelen.

Momenteel draai ik thuis een klein Gameservertje en huur ftp en webruimte bij een provider.

Aangezien de prijzen van Dedicated Servers momenteel erg betaalbaar zijn wil ik graag ergens een server huren.

Nou heb ik wel ervaring in het onderhouden van Windows Computers, en ook in het gebruik van LINUX ben ik bekend, echter een server onderhouden die op LINUX draait is momenteel nog niet aan mij besteed.

Wat ik dus graag wil weten is: als ik bij een provider een Dedicated Server huur, incl. W2003 Server wat heb ik dan nog nodig om deze te onderhouden?

Neem ik de Server over via een remote desktop programma?

Welke beveiligingsvoorzieningen moet ik nemen?

Hoe kan je onder Windows meerdere IP's verdelen?

Bedoeling is om 2 public CSS servers, 1 private CSS server, ftp en http (2 of 3 kleine sites) te gaan draaien op deze machine (voor eigen gebruik, niet commercieel).

Sorry dat ik meteen een boel vragen stel, maar dan heb ik ze maar meteen allemaal gehad. En als jullie nog suggesties hebben, hoor ik dat graag.

Als dit topic hier niet thuis hoort, kan deze dan verplaatst worden?

Danger
08/05/05, 00:58
Allereerst welkom op het forum van wht. Een windows server kun je gewoon beheren via "Extern bureaublad" die standaard in windows zit. Deze kun je vinden bij Start > Alle Programma's > Bureaublad accessiores> Comunicatie > Verbinding met extern bureaublad.

Aangezien ik een gameserverhost ben weet ik uit ervaring dat CS:s servers aardig veel load gebruiken. Voor het hosten van 2 CS:S publics die goed worden bezocht kan toch best wel een flinke klus zijn voor een server. Daarnaast wil je ook nog een Webserver en nog een private CSS server draaien. Voor deze gameservers en webservers heb je een aardig krachtige server nodig. In de volgende replays van andere forum gebruikers zul je waarschijnlijk een aantal systemen met de specs zien en of de server het wel of niet aankan. Ik zelf raad je voor gameservers een AMD 64 bit systeem aan. Uit ervaring weet ik dat deze dit zou moeten trekken. Ik heb dit systeem een week terug geplaatst in het datacenter.

Wat ik je kan aanraden is:

AMD 64 3200+ of hoger
1 GB Geheugen (minimaal)
en een 80 GB S-ata schijf.

Als je in de loop van de dagen echt een dedicated server wil huren kun je dat in het "Shared / Colocated / Dedicated / Reseller / Registratie Aanvragen" topic doen.

voor deze gameservers heb je toch al gou een 300GB dataverkeer nodig. Als je verder nog vragen hebt kun je deze altijd aan mij stellen via PB of per mail.

Mvg,
Joey Verlinden
Reality-Hosting

Hollanda
08/05/05, 01:17
Bedankt voor je antwoord, is me al wat meer duidelijk geworden!

Bedoeling is om in ieder geval mijn (vrij populaire, gebruik thuis momenteel bij 16 slots ongeveer 75 GB U/D in de maand, zonder mapdownloads, die staan op een externe ftp server) 20 slots public erop te draaien en nog een beginnende 20 slots pub voor een bevriende clan. De private is niet veel in gebruik en zal dus geen hoge CPU loads veroorzaken.

Momenteel zie ik erg veel aanbiedingen van een P4 2,4 met 1 gig geheugen en 40-80 gig HD icm 250-500 g data verbruik. Is dit (hardwarematig) voldoende of in mijn geval niet krachting genoeg?

Maar als ik nu ergens dus een server huur met W2003 kan ik meteen remote inloggen? Hoe krijg ik dan mijn software op die machine? Kan dit meteen via ftp of moet ik de ftp software oversturen of ga ik bij de hoster langs?

Welke beveiligingsmaatregelen moet ik nog nemen (kan ik volstaan met een gratis virusscanner zoals AVG en de standaard firewall die in W2003 zit)?

Momenteel gebruik ik Remotely Anywhere als remote desktop programma, is dit niet aan te raden boven de ingebouwde van Windows zelf, ivm de veiligheid?

TiMMiEJ
08/05/05, 14:59
Een p4 3,0 met 1gb mem voldoet ook al.

edit: je kan meteen inloggen als je dedicated server online komt. Ik zou zelf gewoon extern bureaublad van windows gebruiken.

Met ip's weet ik niet hoe het precies zit

whistler
15/05/05, 10:22
Windows 2003 server heeft standaard een ftp server ingebouwd dus dat is een kwestie van een account aanmaken en klaar (als je verschillende accounts maakt en je wilt deze beperken tot een bepaalde directory moet je er een isolated account van maken).

Meerdere ip's kun je instellen bij je eigenschappen van je netwerkkaart -> Internetprotocol (tcp/ip) -> geavanceerd dan bij ip aderessen op de toevoegen button klikken. Let op, je kunt alleen ip's toevoegen die je ook daadwerkelijk toegewezen hebt gekregen door je host!.

Clanhost
15/05/05, 12:00
Origineel geplaatst door Hollanda
Bedankt voor je antwoord, is me al wat meer duidelijk geworden!
?

Onderschat de belasting die een populaire public op je server uitoefent niet. Ik weet niet of je nog (zware) mods wilt gaan draaien. Een mod als AMX Mod (X) plus een aantal plugins kan er vaak nog wel het dubbele bij doen qua CPU gebruik. Voor gameserver hosting geef ik voorlopig nog sterk de voorkeur aan AMD Opteron servers. Maar dit is - gezien de prijs voor een dergelijke server - een beetje overkill voor jou doeleinden. We hebben ook nog een Pentium 4 3.0 GHz ergens staan voor voice hosting. Hier hebben we ook een public op gedraaid, een 16 slots met AMX Mod X waarbij het CPU gebruik kan oplopen tot 40+%. Hierbij moet ik wel vermelden dat we geen limieten op de server hebben gezet op gebied van rates en we onze normale Counter-Strike servers afstellen op 150 FPS (sys_ticrate 150). Als je gebruik maakt van een 2.4.x Linux kernel is het CPU gebruik een stuk lager om deze kernel maar op 100 Hz draait (standaard). Als je voor betere prestaties gaat is het verstandig om gewoon te kiezen voor de laatste 2.6.x kernel.

Op Windows hosten kan natuurlijk ook. Echter, is het CPU gebruik onder Windows iets hoger dan onder Linux, en groeit ook sneller naarmate er meer speler joinen. Als jij gewoon ergens een dedicated server gaat huren met Linux vooraf geïnstalleerd is het draaien en installeren van en Counter-Strike server zeer eenvoudig, hierbij is minimale kennis van de commando's vereist. Een Windows server beheren is wel eenvoudiger vergeleken met beheren van Linux server. Ook op gebied van beveiliging is het allemaal wat gebruikersvriendelijker geregeld. Wat betreft firewall kun je best een 3rd party tool gebruiken. Ik heb nog niet getest met de firewall van SP1 voor Windows 2003 Server maar deze schijnt ook goed te werken en fijn in gebruik. Je kunt ook kiezen om een IPSec policy (http://www.analogx.com/contents/articles/ipsec.htm). te gaan gebruiken, dit doen wij ook. Verder is het handig om voordat je de server in gebruik neemt nog even te testen met de Microsoft Baseline Security Analyzer (http://www.microsoft.com/technet/security/tools/mbsahome.mspx) (MSBA), controleren of je de laatste updates hebt voor de pakketten die je gebruikt en je server is veilig genoeg. Voor beheer kun je simpelweg gebruik maken van Remote Desktop (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/829954).

En wat betreft de dedicated server, kijk wel ff verder dan de aanbiedingen die je hier voorbij ziet komen, als je opzoek bent naar kwaliteit op gebied van netwerken zijn er aantal andere bedrijven die goede diensten leveren maar hier doorgaans niet reageren.

Hollanda
15/05/05, 12:40
Bedankt door jullie uitgebreide antwoorden!!!

Hypernia
15/05/05, 13:24
bij de meeste gameservers heb je -console bla bla bla en -ip xx.xxx.xxx

Hollanda
15/05/05, 13:26
Origineel geplaatst door Hypernia
bij de meeste gameservers heb je -console bla bla bla en -ip xx.xxx.xxx

En wat bedoel je hiermee? Het gaat hier om zelf een ded server te huren en die te gebruiken voor o.a. gamehosting.

Hollanda
16/05/05, 04:33
Origineel geplaatst door Clanhost
......



Mag ik je per PM nog wat vragen stellen?

Clanhost
16/05/05, 10:55
Origineel geplaatst door Hollanda


Mag ik je per PM nog wat vragen stellen?

Jawel hoor

DaRkDrEw
17/05/05, 15:09
Ik zou gewoon Linux gaan draaien, het is wel iets minder gebruiksvriendelijk maar het opzetten van een gameserver is vrijwel even simpel.

Er zijn genoeg tutorials en genoeg mensen op WHT die je graag uit de brand willen helpen met vragen.

Windows is duurder en slokt (ietsje) meer van je server capiciteit op, dus de beste oplossing lijkt me linux.