PDA

Bekijk Volledige Versie : Ervaringen met PHP5?



FreddyB
01/05/05, 21:46
Ik script al een tijd in PHP (eerst versie 3, toen 4 toen het uit was) en vroeg me af of het een beetje de moeite waard was om over te stappen? Mijn "droom" is nog steeds een object orientated PHP zoals Java, want de manier waarop PHP omgaat met classes is huilen met de pet op.

Zijn er hier mensen die al (actief) scripten in PHP5, en wat zijn de bevindingen? Gewoon "leuk" om de nieuwigheid, of zijn er echt duidelijk voordelen t.o.z. PHP4?

TechXP
01/05/05, 22:06
Ik ben bezig met PHP5. De OO van 5 vind ik goed. Maar je moet het natuurlijk dan wel ook goed aanpakken.

MediaServe
01/05/05, 22:32
Als je puur OO wilt programmeren, dan kan ik je adviseren om ASP.NET te gaan gebruiken. Of anders JSP, gebaseerd op Java. PHP is en blijft een beetje wannabe-OO, dat komt omdat ze (less or more) backwards compatible willen blijven met PHP3. Zolang ze dat willen, zal PHP geen echte OO omgeving worden.

Ik heb zelf nog geen ervaring met PHP5, behalve als webhoster zijnde. Wat dat betreft geen problemen, het platform draait gewoon stabiel.

twilightinc
01/05/05, 23:02
ASP is pas wannabee OO...

Daar kun je 100 % in coden zonder problemen... zelfs in ASP.NET kan dat nog.

In PHP5 kun je de backwards ability als je wil niet mee compilen ;) dan heb je dus wel een OO platform. Dat kun je van ASP.NET niet zeggen.

FreddyB
02/05/05, 00:23
ASP.net *krijgt rillingen*. Ik heb daarmee een vakantiehuisjes website gemaakt (C#) en ik was langer bezig om op msdn.com uit te zoeken hoe ik een property kon veranderen dan dat ik productief bezig was. De woorden repeater en dataset geven me nog steeds nachtmerries.

MediaServe
02/05/05, 01:20
Origineel geplaatst door
ASP is pas wannabee OO...Ik begrijp niet waarom jij ASP aanhaalt, terwijl ik het daar niet over heb gehad. Als jij denkt dat ASP en ASP.NET ongeveer hetzelfde zijn, dan wens ik je veel succes met Google.
Origineel geplaatst door
In PHP5 kun je de backwards ability als je wil niet mee compilen ;) dan heb je dus wel een OO platform. Dat kun je van ASP.NET niet zeggen. Dat kun je van ASP.NET niet zeggen? :huh:
Ik kan je melden dat als je C# programmeert binnen ASP.NET, dat je dan 100% puur OO aan het programmeren bent. PHP daarentegen, is een Weak-Typed code taal. PHP5 heeft ondersteuning voor OOP, maar is nog lang niet puur OO.

Je bent lekker aan het flamen, je maakt jezelf belachelijk.
Origineel geplaatst door FreddyB
ASP.net *krijgt rillingen*. Ik heb daarmee een vakantiehuisjes website gemaakt (C#) en ik was langer bezig om op msdn.com uit te zoeken hoe ik een property kon veranderen dan dat ik productief bezig was. De woorden repeater en dataset geven me nog steeds nachtmerries. Ik vind het zelf ook nog erg moeilijk programmeren. Ik heb ook eens wat geprobeerd met ASP.NET, maar ik heb het ook snel weer opgegeven :D
Maargoed, ik kan niet inschatten waar jouw kennis ligt. Misschien had je al veel ervaring met C# bijvoorbeeld. Is JSP geen optie? :)

FreddyB
02/05/05, 01:59
ff.net is op het ogenblik 300KB aan plain PHP code totaal, dat zet ik niet graag over om in een andere taal of versie ;) Heeft me aardig wat jaartjes gekost omdat ik eigenwijs ben en alles zelf wil maken (forums, polls, news, stats; alles).

C# ben ik mee bekend; ik programmeer in C# voor PDA's voor mijn werk. Omdat het om PDA's betreft heb ik echter niet zulke grote libraries tot mijn beschikking dus ken ik zeker niet alles. Laat staan al die web-elementen en het fenomeen 'post-back'.

Mijn 'main gripe' met ASP is dat ik moet vertrouwen op Microsoft dat hun (web)elementen veilig, snel en goed werken. Verder heb ik (bijna) geen macht over de HTML die wordt gemaakt. In PHP hoef ik maar 1 maal al die functies te schrijven, class van maken en ik gebruik ze in elke script en website. Vandaar dat ik ASP.net zeker niet ga gebruiken voor prive projecten. Ik zal ook nooit een Windows-host nemen, dus kan het toch niet.

Als PHP5 echt super voordelen heeft dan wil ik er nog wel over nadenken om mijn code om te zetten naar versie-5. Ik heb al gezien dat PHP5 wel netjes private, public en protected heeft, dat deze excpetions kan afhandelen en dat hij dynamisch zelfgemaakte libraries kan includen wanneer ik een functie aanroep. Leuke dingen, maar als dit het enige is denk ik niet dat ik die paar weken kwijt wil zijn aan (re)coden.

twilightinc
02/05/05, 10:50
Linux .NET hosting is wel degelijk mogelijk. Zaken als mono bieden een redelijke oplossing. Wij staan er niet om te springen en gebruiken liever w2k3 ervoor met .Net implementatie.

Om terug te komen op PHP5, zoveel voordelen heeft het niet. Teneerste moet je een host hebben die het levert. En daar zijn er niet zoveel van. Meesten gebruiken 4.3.x

Om terug te komen op ASP / ASP.NET het punt wat ik naar voren wou brengen is dat .NET mij wat te gemakkelijk met code omgaat. Gooi er C zelfs VB accepteert hij nog. En maakt er wel iets moois van. Probeer je dat met een Preprocess/Parse (Compiler)Language dan weet je in iedergeval wat je doet.

Ik vind wel dat het enorm is gestegen wat betreft productiviteit. Maar ondertussen... Geef mij die nieuwe beta2 maar van de .Net studio .. Of uiteraard PHP en lekker in notepad ;) of meguma.

t.bloo
02/05/05, 12:44
@FreddyB: ik heb 750k aan eigen php libraries en applications want ik ben ook erg eigenwijs :-)

Laatst ben ik rigoreus overgegaan op PHP5 en dat koste me inderdaad wel wat debuggen want er gingen op een plek of 5 wat dingen niet goed. Met name een toch al duister gebruik van een $this was even zoeken en hier en daar worden objecten-die-eigenlijk-arrays-zijn anders behandeld. Ik vind PHP5 duidelijke voordelen hebben als het gaat om de standaard ondersteuning van een aantal uitbreidingen en voor nieuwe dingen heeft het qua taal ook duidelijke verbeteringen. Als je al een beetje kritisch was op het gebruik en initialisatie van variabelen en functies dan valt de compatibiliteit wel mee.

Maar het is inderdaad nog wel een beetje nieuw en in de eerste weken zaten er nog wel wat bugs in de taal zelf maar die zijn nu allemaal wel weg. Maar al met al was het een makkelijke overgang. Alleen doen veel third party scripts het niet goed (webmails, graph libraries etc) maar dat zijn dan meestal ook belabberd gecodeerde zaken.

Voor nieuwe projecten overweeg ik overigens om p ython te gaan gebruiken. Collegabedrijven zweren hierbij voor standalone gebruik, alleen geen idee hoe het performt in een hosting setting.

t.bloo
02/05/05, 12:50
ok, als ik p ython aan elkaar intype dan krijg ik bij het posten een internal server error?????

twilightinc
02/05/05, 13:01
P.ython draait op zich wel lekker... Nog nooit problemen mee gehad. Ik raad je dan wel aan deze applicaties volledig te jailen.

Offtopic @ Bloo
En inderdaad sommige woorden zeurt hij om.
Tevens inc_lusief (inCEE) en Intel Du al Xeon wil hij ook wel eens om zeuren.

roland
03/05/05, 14:18
In PHP hoef ik maar 1 maal al die functies te schrijven, class van maken en ik gebruik ze in elke script en website. Vandaar dat ik ASP.net zeker niet ga gebruiken voor prive projecten. Ik zal ook nooit een Windows-host nemen, dus kan het toch niet.


En jij wil zeggen dat dat niet in ASP.NET kan?

PHP5 is 100% geen OOP platform. Zoals MediaCreations zegt, het bied ONDERSTEUNING voor OOP maar is het bij lange na niet. Wellicht verstandig om eens te google naar de betekenis van OOP?


Om terug te komen op ASP / ASP.NET het punt wat ik naar voren wou brengen is dat .NET mij wat te gemakkelijk met code omgaat. Gooi er C zelfs VB accepteert hij nog.

Dit kan zeer grote voordelen hebben. Als je met 30 man aan een project werk en 15 gebruiken VB.NET en 15 C# dan kan iedereen zijn taal gebruiken en hoeft de helft niet omgezet te worden naar een andere taal.

galious
03/05/05, 19:45
Origineel geplaatst door roland

Dit kan zeer grote voordelen hebben. Als je met 30 man aan een project werk en 15 gebruiken VB.NET en 15 C# dan kan iedereen zijn taal gebruiken en hoeft de helft niet omgezet te worden naar een andere taal.

Ik vindt dit nog steeds geen voordeel:

30 man aan een project: 15 in C#, 10 in VB.net, 2 in Cobol, 2 in OO Pascal en de laatste in C++. Als ik een kleine wijziging wil aanbrengen in een ander component moet ik dus al deze talen in principe kennen. Als ik er pas 1 ken moet ik dus 4 talen erbij leren. Wat al niet te denken als het programma over 4 jaar moet worden aangepast met een _kleine_ wijziging. De klant weet niet waar de wijziging moet plaatsvinden en moet dus iemand aannemen met de kennis van alle 5 de talen...

Laat gewoon iedereen dezelfde taal gebruiken binnen een project dat levert eenheid en onderhoudbaarheid op.

Ik ben misschien een beetje bevooroordeeld omdat ik over het algemeen in projecten werk waar iedereen gewoon elkaars code verandert indien dat nodig is. Er zijn geen delen van het systeem van mij of van hem. Het is van ons.

Aloha,

Martin

PS. .NET gooit er inderdaad ranzige code uit. Waarom wordt bv. van een de <headertemplate> in <td> geplaatst in plaats van <th>. Een th is toch als header bedoeld?

twilightinc
04/05/05, 02:10
op zich heeft het een boel implementatie voordelen. maar daar gaat dit topic niet over. Dit topic gaat over php5, en wat de mensen er van vinden. Ik vind het een goed begin van ze om OO te ondersteunen. Als je alleen OO wil moet je een boel slopen ;) .NET is naar mijn mening een compilatietaaltje met alle voor en nadelen in een pakket verwerkt.

Als ik zou mogen kiezen voor websites(simpel) zou ik gaan voor php5. Zou ik moeten kiezen om iets wat een echt runtime develtje nodig heeft. Bijvoorbeeld online banktransacties die worden aangestuurd door andere programma's dan ga ik natuurlijk voor .NET. maar dan wel heeeeeeel erg dicht tegen C++. OO C++/Win32 style dan he ;)

O ja... microsoft java is inderdaad ook een mogelijkheid. Maar ik wou niet vloeken. Pak in iedergeval dan de sun java ;) dan weet je zeker dat het tegenwoordig goed zit.