PDA

Bekijk Volledige Versie : Vat



host3000
01/05/05, 12:18
Goedenmorgen,

Het is zondag en ik kan de fiscale man even niet bereiken

:p

Moet bij het verlenen van diensten aan bedrijven/personen buiten de E.U. (dus bijv VS) nu wel of geen btw berekend worden?

Bvbd
Hans

MediaServe
01/05/05, 12:31
Voor zover ik weet, werkt het als volgt:

Bij diensten moet je gewoon 19% BTW rekenen (maakt niet uit welk land), bij producten naar het buitenland mag je 0% tarief aanhouden, aangezien de afnemer ook BTW moet betalen in eigen land.

Zie ook:
http://www.belastingdienst.nl/buitenland/5a77912.htm

host3000
01/05/05, 12:37
OK,

Maar een dedicated server = dienst = altijd btw, binnen en buiten de EG?

Het gekke is nl, dat ik Nederlandse bedrijven op wht.com zie, die beweren dat ze zonder btw kunnen leveren (dedi's).

Vane
01/05/05, 12:40
Je moet - voor zover ik heb begrepen - altijd BTW/VAT rekenen.

host3000
01/05/05, 12:46
http://www.webhostingtalk.com/showthread.php?s=&threadid=397722

Zie eerste post Leaseweb; add VAT for EU residents ?

MediaServe
01/05/05, 13:07
Origineel geplaatst door host3000
http://www.webhostingtalk.com/showthread.php?s=&threadid=397722

Zie eerste post Leaseweb; add VAT for EU residents ? Dan zou je dus buiten de EU geen belasting (0%-tarief of vrijstelling) hoeven te berekenen voor diensten? Ik zou niet direct aannemen wat één persoon zegt, maar gewoon even opzoeken op www.belastingdienst.nl

dsigning
01/05/05, 13:15
Wij hebben ook een poos met dit vraagstuk gezeten en hebben het met de belastingdienst besproken:

- Levering binnen europa aan een bedrijf 0% btw ( let op webhosting , colocatie en dedicated servers vallen onder de wet intracommunautaire levering (van diensten).)

- Leveringen aan een persoon binnnen de EU gewoon 19% BTW rekenen.

- Leveringen buiten de EU worden altijd belast met 19% BTW, is geen verleg regeling voor, dit is wel het geval bij bedrijven binnen de EU de BTW wordt dan verlegd naar dat land het is niet zo dat er geen BTW betaald wordt!!

host3000
01/05/05, 13:27
Origineel geplaatst door dsigning
Wij hebben ook een poos met dit vraagstuk gezeten en hebben het met de belastingdienst besproken:

- Levering binnen europa aan een bedrijf 0% btw ( let op webhosting , colocatie en dedicated servers vallen onder de wet intracommunautaire levering (van diensten).)

- Leveringen aan een persoon binnnen de EU gewoon 19% BTW rekenen.

- Leveringen buiten de EU worden altijd belast met 19% BTW, is geen verleg regeling voor, dit is wel het geval bij bedrijven binnen de EU de BTW wordt dan verlegd naar dat land het is niet zo dat er geen BTW betaald wordt!!

Ok. is duidelijk. Maar dat zou betekenen dat anderen ten onrechte geen btw in rekening brengen aan klanten buiten de EU, of ze hebben misschien een buitenlandse bv daarvoor :p

dsigning
01/05/05, 13:53
Ja dat weet ik ook niet, ik weet alleen dat wij ook vrij lang bezig zijn geweest voordat wij duidelijkheid hadden. Je kan natuurlijk ook gewoon prijzen incl. VAT gebruiken voor buitenlandse klanten ;)

host3000
01/05/05, 14:22
Origineel geplaatst door dsigning
Ja dat weet ik ook niet, ik weet alleen dat wij ook vrij lang bezig zijn geweest voordat wij duidelijkheid hadden. Je kan natuurlijk ook gewoon prijzen incl. VAT gebruiken voor buitenlandse klanten ;)

Hehe, maar dan ben je wel gelijk 20% duurder.

maxnet
01/05/05, 16:10
Origineel geplaatst door MediaCreations
Bij diensten moet je gewoon 19% BTW rekenen (maakt niet uit welk land), bij producten naar het buitenland mag je 0% tarief aanhouden, aangezien de afnemer ook BTW moet betalen in eigen land.


Dit geldt niet voor elektronische diensten.
Die zijn in het land van consumptie belast.
Is de afnemer buiten de EU dan moet je deze 0% rekenen.

Zie: http://www.belastingdienst.nl/9229250/ob/inhoud/5a7a162.htm



* De export van elektronische diensten van EU-aanbieders naar afnemers uit derde-landen is niet belast met Europese BTW.
* Elektronische diensten die door EU-aanbieders worden verricht aan particulieren en niet-ondernemers in de Europese Unie zijn belast met het BTW-tarief van de lidstaat van de aanbieder.
* Ingeval een elektronische dienst wordt verricht aan een EU-ondernemer, wordt de BTW verlegd en geheven van deze ondernemer tegen het BTW-tarief van de lidstaat waar hij is gevestigd. Deze verlegging van heffing naar de afnemer van de prestatie geldt zowel voor EU-aanbieders als voor aanbieders uit derde-landen.

MediaServe
02/05/05, 21:03
Maxnet, bedankt voor deze informatie :)

Dus als ik het nou goed begrijp, dan geldt voor belasting bij diensten:

Binnen de EU: 19%-tarief rekenen
Buiten de EU: 0%-tarief rekenen

The MAzTER
02/05/05, 21:05
allemaal fijn

maar hoe zit het nu als iemand hosting en een domein koopt :p

Ik snap er niets meer van als ik dit zo allemaal door lees

Remigius
02/05/05, 21:22
Hosting en Domein is volgens mij een dienst. Binnen de EU -> 19% / Buiten de EU -> Niets

Correct me if I'm wrong :)

maxnet
02/05/05, 23:58
Origineel geplaatst door MediaCreations
Maxnet, bedankt voor deze informatie :)

Dus als ik het nou goed begrijp, dan geldt voor belasting bij diensten:

Binnen de EU: 19%-tarief rekenen
Buiten de EU: 0%-tarief rekenen

Voor ELEKTRONISCHE diensten (waaronder hosting) geldt:

Binnen de EU aan particulieren: 19%-tarief rekenen
Aan ondernemingen buiten Nederland, maar binnen de EU mits in bezit van geldig BTW nummer: 0% rekenen *.
Buiten de EU: 0%-tarief rekenen.


* afnemer is wel BTW in eigen land verschuldigd (verlegging), maar kan deze belasting in de meeste gevallen direct weer van de belasting aftrekken.

nedgaming
03/05/05, 00:06
Ok, wist ook allemaal nog niet, bedankt.

slowhand
03/05/05, 00:12
Origineel geplaatst door maxnet


Voor ELEKTRONISCHE diensten (waaronder hosting) geldt:

Binnen de EU aan particulieren: 19%-tarief rekenen
Aan ondernemingen buiten Nederland, maar binnen de EU mits in bezit van geldig BTW nummer: 0%-tarief.
Buiten de EU: 0%-tarief rekenen. Juistem :) Maar niet alleen voor electronische diensten hoor....
Ga maar eens naar http://www.computeruniverse.net en bestel maar iets. Alle prijzen zijn dan incl. 16% VAT maar ga je door met bestellen en geef je aan dat het naar Nederland verzonden moet worden dan is het ineens duurder want er wordt 19% VAT gerekend. Ga je nog verder door dan kun je je BTWnummer opgeven en dan is het ineens goedkoper want je hebt dan 0% VAT.
Owjah, als je aangeeft dat het naar de USA verzonden moet worden (derde land) dan wordt er ook geen VAT berekend.

Dit alles ter illustratie.