PDA

Bekijk Volledige Versie : Basiskennis Dedicated Server Inrichten



Amfohr
29/04/05, 13:34
Hallo,

Ik heb redelijk wat ervaring met gehuurde gameservers maar zou het liefst zelf een Dedicated Server willen draaien.

Dat betekent dat ik zelf de server moet gaan inrichten en beheren. Daar weet ik nog niet veel van maar lijkt me iets waar velen al mee te maken hebben gehad hier.

Ik heb wel even een aantal paginas gescand hier maar blijkbaar hebben de meesten die basiskennins spontaan in huis. Ik niet, wie heeft hier goeie tips over om die kennis te verkijgen?

Bedankt!

Triloxigen
29/04/05, 13:59
Gewoon proberen en aanprutsen :)

PlanPro
29/04/05, 14:06
Ja, en dan gewoon meteen ook hosting aanbieden aan anderen lol


Maar ff serieus nu. Moet wel basiskennis van je OS hebben en van netwerken is ook niet verkeerd. Ga naar goede boekhandel lees boeken. En als je vragen of problemen hebt zijn veel forums met experts... Zoals dit forum bijvoorbeeld!.

Suc6!

epiales
29/04/05, 14:14
Je zult inderdaad toch echt het OS moeten gaan leren. Met Windows kun je nog wel een tijdje zonder dat je weet waar je echt mee bezig bent een server draaien. Maar zo snel er een probleem is of als het iets moeilijker wordt lukt het al niet meer.

Welk besturingssysteem ga je trouwens gebruiken?

Amfohr
29/04/05, 14:19
Ik heb een offerte van een server met CentOS 3.4

Linux heeft mijn voorkeur omdat ik de indruk heb dat dat beter performt.

Vane
29/04/05, 14:21
Het beste kan je een OS nemen waarvan je de nodige kennis hebt. En FreeBSD doet 't ook goed hoor ;).

Amfohr
29/04/05, 14:32
Op dit moment hebben we een gameserver op een Linux Server draaien waar ik FTP-access toe heb en ik kan via Putty de server killen als hij echt gecrashed is?

Kan iemand vertellen wat ik er voor nodig is (of wat je moet doen) om FTP-access en Putty access te verkrijgen op een dedicated server?

Zijn er andere tools of panels aan te raden in mijn geval?

mark_m
29/04/05, 15:52
Om FTP acces te krijgen moet je een FTP-server installeren op je dedicated server, en toegang via putty heb je standaard, omdat je zo de server ook moet beheren.

Grt mark

Amfohr
29/04/05, 16:00
Bedankt. Nu lees ik dat FTP nogal onveilig wordt beschouwd en dat SSH de voorkeur heeft. Is er een programma dat vanaf een Windows PC files kan oversturen en dat SSH gebruikt?

mark_m
29/04/05, 16:53
Ja, en dat heet WinSCP

Grt Mark

s.vossen
29/04/05, 16:57
Origineel geplaatst door Amfohr
Bedankt. Nu lees ik dat FTP nogal onveilig wordt beschouwd en dat SSH de voorkeur heeft. Is er een programma dat vanaf een Windows PC files kan oversturen en dat SSH gebruikt?

Het lijkt me alleen lastig om van FTP af te komen, zeker gezien klanten hun mapspace bij gameservers graag via FTP willen bereiken.

SSH is overigens meer vergelijkbaar met Telnet (ook onveilig overigens). Via SSH log je gewoon in op de server en werk je in een terminal waar je direct alle commando's van de server kan uitvoeren etc.

Amfohr
29/04/05, 17:04
Hehehe, ik heb niet met klanten te maken. De server is voor eigen gebruik. SSH wordt veiliger geacht omdat het gebruik maakt van encryptie, volgens mij Telnet niet.

Bedankt Mark, btw.

Danger
29/04/05, 17:49
Origineel geplaatst door Amfohr
Kan iemand vertellen wat ik er voor nodig is (of wat je moet doen) om FTP-access en Putty access te verkrijgen op een dedicated server?


SSH (Putty / Root ) word zo goed als standaard geinstaleerd bij het instaleren van Linux.

Verder kun je mij altijd PMen over gameservers aangezien ik gameserverhost ben :)

Wij zelf gebruiken als OS "Fedora Core 3" die kun je downloaden op http://fedora.redhat.com

Danger
29/04/05, 17:53
Origineel geplaatst door Amfohr
Bedankt. Nu lees ik dat FTP nogal onveilig wordt beschouwd en dat SSH de voorkeur heeft. Is er een programma dat vanaf een Windows PC files kan oversturen en dat SSH gebruikt?

Voor dat soort dingen gebruik ik het programma WinSCP.
WinSCP kun je hier downloaden -> http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=85589&release_id=303896

Amfohr
29/04/05, 18:06
Bedankt voor de reactie maar ik heb het wel gezien bij Gameserverhosts. Zoals al uit reacties blijkt is de markt behoorlijk verziekt en is het een business die uitgemolken wordt. Niet in het belang van TOP-clans. Wij zijn nummer 1 geweest in Clanbase en hebben Clanbase nu verlaten. We hebben heel veel gameservers gehad en
het is altijd gesjoemel met capaciteit, hoe kan het ook anders.

Ik zie alleen dedicated servers nog als optie voor clans die kwaliteit
eisen.

MikeN
29/04/05, 20:36
Is het geen idee voor je om een managed dedicated server te nemen bij een gamehoster? Dan heb je geen gezeur over updates en kan de hoster je altijd helpen met het configureren van je gameservers. Ik weet bijvoorbeeld van multiplay.co.uk dat ze hele mooie dedi's hebben (vooral omdat ze er een mooie controlpanel aan hebben hangen, wat je een hoop werk uit handen neemt)

Amfohr
30/04/05, 14:33
Ja, dat klinkt wel mooi maar daar is het prijskaartje ook naar. In Engeland is het sowieso duurder dan in Nederland. Verder heb ik een heel aantrekkelijk aanbod in Nederland en ben wel bereid wat werk te steken in het beheer van een server. Het blijft een afweging tussen kosten, kwaliteit en inspanning. Die afweging is voor iedereen anders.

HostServe
05/05/05, 01:19
FTP gaat ook prima over SSH, kan je port 21 (FTP) gewoon dichtgooien.
Dmv WinSCP