PDA

Bekijk Volledige Versie : 2U server bouwen, gaat dit werken? / vragen



D. ter Horst
28/04/05, 17:24
Ik ga binenkort (als alles door gaat) met een paar vrienden een server in elkaar zetten om te colocaten. Hier komen wat persoonlijke site's op. In dit topic knal ik de configuratie neer, met de vraag of dit kan, en een aantal vragen.

Het gaan om de volgende hardware:

Chieftec 2U behuizing
ASUS A7N8X-VM
AMD Sempron 2500+
Standaard koeler
512 MB

-- tot zo ver werkt

3ware 8006-2LP Serial ATA RAID (64bit maar kan werken in 32bits slots)
2 x WD Raptor 37Gb

Ik ben wezen informeren, en deze kaart kan gewoon in een 32bits slot draaien, waar deze schijven aan kunnen. Ook heeft deze kaart al support in de Debian kernel zodat ik kan instaleren zonder te moeten kloten met ramdisks e.d., gewoon benaderen als 'sda'.

Nou is de vraag hoe dit gaat met de warmte. De standaard koeler kan de 2500 goed op temperatuur houden, maar de koeling van de chieftec schijnt niet zo geweldig te zijn. Iemand ervaringen of dit gaat op een aanvaardbare temperatuur (minder dan 80)?

Verder weet ik niet hoe ik meerdere ip adressen aan een interface kan hangen in Debian. Kan ik dan gewoon 'address <ADRES>' nog een paar keer toevoegen in mn interfaces file? Ik kan dat hier even niet testen want als ik dat probeern en het werkt niet kan ik er een monitor bij gaan pakken.

Nog een vraag is of ik sliderails nodig ga hebben voor deze setup. De server komt bij SBP, Redbus of TC2 te hangen (nog niet bepaald) en ik weet niet wat voor een racks ze daar hebben. Neem aan dat de server gewoon komt te leunen op een andere server maar iemand met ervaring?

In een datacenter, je hebt daar inzicht in je bandbreedte verbruik. Als je nou 5 IP's hebt, kun je dan toevallig ook per IP zien hoeveel er verbruikt wordt?

Ook heb ik 1 access card. Bij het plaatsen, mag er dan wel iemand mee naar binnen, of moet deze persoon ook een access card hebben?

Dat was het voor nu, alvast bedankt :)

Vane
28/04/05, 17:37
Origineel geplaatst door Dnl

Nog een vraag is of ik sliderails nodig ga hebben voor deze setup. De server komt bij SBP, Redbus of TC2 te hangen (nog niet bepaald) en ik weet niet wat voor een racks ze daar hebben. Neem aan dat de server gewoon komt te leunen op een andere server maar iemand met ervaring?

In een datacenter, je hebt daar inzicht in je bandbreedte verbruik. Als je nou 5 IP's hebt, kun je dan toevallig ook per IP zien hoeveel er verbruikt wordt?

Ook heb ik 1 access card. Bij het plaatsen, mag er dan wel iemand mee naar binnen, of moet deze persoon ook een access card hebben?

Over je sliding rails, tja. Wel handig natuurlijk. Als ik in een shared rack zou staan met mijn server(s) zou ik niet willen dat iedereen er zomaar vanalles op legt zonder sliders. Maar ach...

Of je het verbruik per IP kan zien, geen idee. Dit is per colo boer verschillend. Bij ProServe kan het bijvoorbeeld wel, geloof ik.

Accesscard hetzelfde als hier boven, bij LeaseWeb bijvoorbeeld mag je max 4 mensen met 1 access card naar binnen nemen MITS jij er dus zelf bij bent, als ik het goed heb.

TiMMiEJ
28/04/05, 20:07
die configuratie gaat perfect passen in de 2u kast, ik weet niet of dat mobo vga onboard heeft. Anders moet je ergens een vga kaarten vanaf halen.
Ik weet niet wat je op je server wilt gaan draaien maar als je gameservers wilt gaan draaien raad ik je aan om 1gb geheugen te nemen.

En waarom een aparte raid controller voor die 2hd's? Je kan toch ook de onboard raid controller pakken. Bij msi boardjes werkt deze perfect :)

Het gebruik per ip kan je het beste zelf meten, dit kan met cacti dacht ik.

Ik weet niet hoe het ip toevoegen werkt in debian, maar in fedora core moet je dan een nieuwe file aanmaken.

idServe
28/04/05, 20:28
Ik snap eerlijk gezegd je combinatie van een Sempron CPU met 10k rpm schijven niet :) Misschien kun je besparen door 7,4k rpm schijven te nemen en een wat duurdere CPU?

Het is maar net wat je wilt met het systeem natuurlijk. Als je, zoals je aangeeft, enkel een paar websites wil laten draaien zou ik liever een andere CPU nemen (heb geen ervaring met AMD) en wat 'tragere' schijven nemen (Die raptors heb je niet nodig).

Edit: Verder motivatie van een andere CPU: in een chieftech 1U kast kun je redelijk goed een PIV CPU stoppen, mits je een goede koeler hebt (Coolermaster schijnt het goed te doen). Scheelt je weer een tientje of meer per maand :)

Vane
28/04/05, 20:30
Origineel geplaatst door TiMMiEJ
die configuratie gaat perfect passen in de 2u kast, ik weet niet of dat mobo vga onboard heeft. Anders moet je ergens een vga kaarten vanaf halen.
Ik weet niet wat je op je server wilt gaan draaien maar als je gameservers wilt gaan draaien raad ik je aan om 1gb geheugen te nemen.

En waarom een aparte raid controller voor die 2hd's? Je kan toch ook de onboard raid controller pakken. Bij msi boardjes werkt deze perfect :)

Het gebruik per ip kan je het beste zelf meten, dit kan met cacti dacht ik.

Ik weet niet hoe het ip toevoegen werkt in debian, maar in fedora core moet je dan een nieuwe file aanmaken.

1. Hardware raid is beter dan software raid
2. Hoe kan je dat in cacti dan...? Ik ben het zelf nog niet tegen gekomen, alleen per switch poort.

jinxedworld
28/04/05, 20:40
Je kan het met cacti ook op de poort op de server meten, mits je SNMP installeert op de server. Maar per IP kan ik me zo niet indenken... Misschien dat je dan de virtual devices (eth0:1, eth0:2 enz) ook uit kan meten?

D. ter Horst
28/04/05, 20:54
Nou, die sempron 2500+ heb ik nog liggen, kan er een XP van maken maar zoveel verschil zit er niet in en het wordt een webserver, dus de proc is opzich zat. De schijven komen uit een ander systeem en gaan er in vanwege de responsetijd. Ook omdat het schijven zijn die gebaseerd zijn op SCSI schijven dus hopelijk wat langer meegaan wanneer ze dag en nacht draaien.

Ik gebruik een externe raid controller omdat er geen onboard raid controller is ;) wel onboard VGA.

epiales
28/04/05, 22:31
Zoals je waarschijnlijk wel weet maken alle datacenters gebruik van 19" racken. Je kunt een server ophangen door gebruik te maken van 'oortjes' aan de achterkant, of een slide-rail. Het laatste is erg handig voor je zelf. Je kunt namelijk gewoon de complete server er uit halen zonder dat je weer eens alle schroeven moet gaan los maken. De server gewoon maar stapelen op een andere server mag niet. De server onder jouw server moet zonder problemen er uit gehaald kunnen worden.

Configuraties die veel warmer worden kunnen ook in een 1u kast geplaatst worden met goede koeling. Het zou dus (waarschijnlijk) geen probleem mogen opleveren.

De 3ware RAID-controller vind ik niet echt nodig. De on-board RAID-controller voldoet wel in de meeste gevallen. Misschien kun je zelfs aan een echt servermoederbord denken. Deze zijn er op gebouwd om 24/7 te draaien.

beenske
28/04/05, 23:46
Ik meet mijn traffic op een ip met IPFM
zeer handig programmatje
te vinden op: http://robert.cheramy.net/ipfm/
voor de ipfm output gebruik ik scr_ipfm
te vinden op: http://scripfm.sourceforge.net/

Het is niet echt professioneel
maar wel gewoon handig

XS-24
29/04/05, 07:29
Bij mij zitten de oortjes toch echt aan de voorkant.

D. ter Horst
29/04/05, 09:09
Ik weet dat het 19" racks zijn, ik bedoelde meer de diepte maar dat zal wel per datacenter verschillen?

Overigens zijn er 2 mensen die de onboard SATA controller aanbevelen, maar zoals ik zei is het een A7N8X-VM, daar zit geen onboard SATA controller op ;)

Ik gebruik de raptors omdat deze een lage response tijd hebben. Op deze serv komt apache (met php) en een mysql server in eerste instantie. Mischien nog een CS server (waar de raptors ook wel van pas kunnen komen maar dit werkt ook wel op 7.2Krpm schijven. Er komen zo'n 5 tot 10 kleine sites op in het begin, maar we gaan er van uit dat deze snel groeien. Vandaar dat we beginnen met 512 mb ram.

Veel schijfruimte hebben we niet nodig (37 gig is zat in het begin) maar het moet wel snel zijn, vandaar schijven met 5.2 ms latency en de raptors zijn gebaseerd op SCSI schijven, dus hopelijk blijven deze ook wat langer leven dan IDE schijven, deze vind ik net wat te onbetrouwbaar na wat ervaringen.

Er zit verder wel onboard video op, en er komt in de risers slots de 3war controlle en een intel pro 100 NIC. Dit moet verder ook kunnen qua PCI bus bandbreedte.

Nog over het monteren in 19" racks. Als ik deze kast alleen met de schroeven aan de voorkant vast zet, blijft dat dan een beetje recht hangen of hangt me dan straks de hele achter kant naar beneden als er geen server onder hangt? Sliderails voor die chieftec kast zijn best prijzig (30 - 50 euro), dus als het alleen met schroeven kan zou het zonde zijn om dat nu al te investeren als het later ook nog kan.

epiales
29/04/05, 10:35
Bij mij zitten de oortjes toch echt aan de voorkant.

Ik bedoelde die ijzertjes aan de achterkant, die ervoor zorgen dat de kast niet naar achter gaat hangen.

Alleen de voorkant vast schroeven is volgens mij niet echt verstandig. De server zal achter te veel naar beneden zakken.

damike
03/05/05, 09:34
Je kunt ook een legbord nemen, dan hang je het legbord er in en legt de server er op, dan past het altijd, nadeel is wel dat het wat extra ruimte kost (1/3U). De borden zijn ook goedkoper dan slides.