PDA

Bekijk Volledige Versie : gameservers



Sh0ckeR
25/04/05, 21:19
ik dacht meer aan vragen zoals:

- Moet ik zelf een server kopen of huren?
- Hoeveel kost een goede verbinding als ik zelf de servers heb?
- Heb ik nog werknemers nodig? (aangezien wij alleen financiële kennis hebben)
- Moet ik nog bijv. regristreren bij de bedrijven die de games maken ?

Het zijn misschien nog steeds een beetje vage vragen maar hoop dat jullie er eerst meer mee kunnen. Het blijft een practische opdracht voor de middelbareschool dus het moet niet al te super moeilijk zijn ;)

Mark17
25/04/05, 22:06
hallo,

het ligt aan de precieze opdracht (moet je een server beheren of moet je een gameserver (deel van een gehele server) beheren of nog iets anders).
kun je misschien de opdracht hier neerzetten zodat ik een passend antwoord kan geven?
kennis kan ik je mee ondersteunen, werknemers niet noodzakelijk. een goede verbinding hangt af van de game en het aantal slots.
aangezien ik aan neem omdat het voor school is dat het niet voor zeer lange termijn zal zijn adviseer ik huur dedicated/huur gameserver en niet een koop server.
registreren bij de bedrijven die de games maken kan af hangen van de game, kijk eens op de site van bijvoorbeeld counter strike om een idee te krijgen van de regels omtent een gameserver (tip: kijk ook op het forum). bij vragen hierover wil ik je van diensten zijn. mijn dienst is gratis zolang je het niet aan gaat bieden op internet voor geld.

Unixboy
25/04/05, 22:49
Beste Sh0ckeR,



- Moet ik zelf een server kopen of huren?
- Hoeveel kost een goede verbinding als ik zelf de servers heb?
- Heb ik nog werknemers nodig? (aangezien wij alleen financiële kennis hebben)
- Moet ik nog bijv. regristreren bij de bedrijven die de games maken ?


1. In het begin zou ik gaan voor een goede huur server.
2. Dit zit bij een huurserver al inbegrepen, anders zit het bij een colocatie pakket inbegrepen.
3. Ik denk eerlijk gezegt van wel, je hebt iemand nodig die jou servers beheerd en optimaliseerd... misschien zelfs fulltime.
4. Je hoefd je nergens te registreren.

JFL-GameServers
26/04/05, 17:02
Origineel geplaatst door Sh0ckeR
ik dacht meer aan vragen zoals:

- Moet ik zelf een server kopen of huren?
- Hoeveel kost een goede verbinding als ik zelf de servers heb?
- Heb ik nog werknemers nodig? (aangezien wij alleen financiële kennis hebben)
- Moet ik nog bijv. regristreren bij de bedrijven die de games maken ?


- Huuren is makkelijk in het begin, kopen heb je alles zelf in hand. Ik zou persoonlijk éérst voor huren gaan, geen grote risico's.

- Als je zelf server hebt.. heb je voor € 80.- al wel een aardige verbinding + ruimte (denk aan leaseweb)
Moet je server + verbinding, dan zou ik meer richting de 140 a 150euro / maand gaan.

- Werknemens heb je wel nodig ja,
Minstens 1 die je servers kan opzetten, support kan geven evt via e-mail. Daarvoor zou je bij verschillende game-host/personeels forum hier eens kunnen informeren.

- Registreren is niet nodig, wat wel handig is natuurlijk, en ook wel eerlijk vindt ik, dat je de games die je host zelf ook koopt 1x.

Hopelijk heb je er wat aan,
Mvg ;)

jaapschaap
27/04/05, 14:52
- Registreren is niet nodig, wat wel handig is natuurlijk, en ook wel eerlijk vindt ik, dat je de games die je host zelf ook koopt 1x.
________________________________________________

Hoezo kopen ze bieden zelf gratis server software aan toch?
Waarom? Omdat als jij een server opzet en moeten mensen eerst een spel kopen om erop te komen (met counter strike in ieder geval) en help je op die manier de maker van het spel. Dus zelf kopen is nutteloos (wel leuk om zelf te spelen maar dan valt het idee om het voor de server te kopen al weg).

BTW als je voor serversoftware ( niet os maar spel ;)) zou moeten betalen, zouden er minder servers zijn waardoor er minder mensen online kunnen spelen en dus minder verkocht worden!

XS-24
27/04/05, 15:46
Origineel geplaatst door JFL-GameServers


- Huuren is makkelijk in het begin, kopen heb je alles zelf in hand. Ik zou persoonlijk éérst voor huren gaan, geen grote risico's.

- Als je zelf server hebt.. heb je voor € 80.- al wel een aardige verbinding + ruimte (denk aan leaseweb)
Moet je server + verbinding, dan zou ik meer richting de 140 a 150euro / maand gaan.

- Werknemens heb je wel nodig ja,
Minstens 1 die je servers kan opzetten, support kan geven evt via e-mail. Daarvoor zou je bij verschillende game-host/personeels forum hier eens kunnen informeren.

- Registreren is niet nodig, wat wel handig is natuurlijk, en ook wel eerlijk vindt ik, dat je de games die je host zelf ook koopt 1x.

Hopelijk heb je er wat aan,
Mvg ;)

Ik hoop dat jij geen 80 euro voor 1u met wat traffic betaald, als je een server wilt huren of een server wilt colocaten kan je een aanbieding in het betreffende subforum aanvragen, je kan bij te koop gevraagt een server te koop vragen, zo kan je mooi vergelijken.

PeterT
27/04/05, 15:51
Natuurlijk wel even registreren.... bij de KvK :D

anoniem_verkoop
28/04/05, 15:26
Huren zou niet slim zijn, omdat daar weer extra winst over wordt gemaakt door de verhuurder. Zeker voor kleine gamehosts zijn de marges echt minimaal met de prijzen op dit moment, waardoor je toch weinig gaat verdienen, en ik neem aan dat je werkstuk niet over non-profit bedrijven gaat ;)

Ook leuk als je natuurlijk kunt aangeven over hoeveel tijd je je server gaat afschrijven, en kijkt wat je prijs moet zijn om winst te maken enz enz.

Sh0ckeR
04/05/05, 15:44
ja precies. Maar laat ik de vraag anders stellen.

Plan:

Ik koop 10 "computers" die ik ergens in een gebouw neerzet. Op allen moet een goede verbinding zitten enz.

Hoeveel kosten de "computers" per stuk?
hoeveel kost de verbinding?
Hoeveel wernemers nodig?

en de belangrijkste!:

Hoeveel servers kunnen er op 1 "computer" worden gehost?

Ik hoop dat iemand mij hierop een duidelijk antwoord kan geven. Alvast weer hartelijk bedankt!

Zenda
04/05/05, 16:01
Misschien wat opheldering.
- Je koopt dan geen computer, maar een server. De prijs is afhankelijk van de specificaties. Voor een INTEL Pentium 4 / 3GHZ / 512 MB RAM / 80GB HD moet je ongeveer € 600,- (excl. BTW) rekenen.
- De server(s) plaats je in een Datacenter. Er zijn verschillende Datacenters in Nederland waar je dit kunt doen: iQarus, RedBus, Shuberg-Philis, We-Dare, Concept-ICT etc. Op dit moment hoor je goede verhalen over iQarus, tevens heeft deze en lagen ping, wat goed is voor gameservers. De prijs is ook hier afhankelijk van de specificaties. Hierbij moet je denken aan een bedrag van ongeveer € 50,- per 1U per 250GB ~ 500GB.
- Ik denk dat je niet echt werknemers in dienst moet nemen, maar gewoon één persoon die voor jou de gameservers wilt aanmaken/beheren/verwijderen.
- Je bedoelt vast met de vraag "Hoeveel servers kunnen er op 1 "computer" worden gehost?", "Hoeveel gameservers kunnen er op één server". Dit is sterk afhankelijk van hoe veel slots (toegangen voor spelers) er zijn. Ik denk dat je ongeveer 60 slots kunt verkopen en ervan uitgaande dat er ongeveer 30 ~ 40 slots tegelijk vol zitten.

Veel succes!

te-koop
05/05/05, 14:55
Het is altijd handig om een technische persoon erbij te hebben. Stel dat een keer een server crasht dan kom je niet ver met alleen een financiele kennis. Wel moet je toch ook een soort van rechten voor verhuren voor sommige spellen? Of denk ik dat verkeerd?

Sh0ckeR
06/05/05, 10:25
Dus even voor de duidelijkheid :) :

- 10x NTEL Pentium 4 / 3GHZ / 512 MB RAM / 80GB HD
- datacenterhuur?
- Technishe werknemer?

Hoe ik dat van het datacenter moet berekenen snap ik nog niet echt.. Heeft iemand een idee hoeveel een technische werknemer kost om soms in te huren?

Voor de games die ik wil hosten dacht ik aan:

- Call of duty (16 of 32 slot)
- Counterstrike Source (16 of 32 slot)
- Joint ops : Typhoon Rising (32 slot)

Hoeveel slots kan ik op dan op 1 server laten draaien?

Zenda
06/05/05, 11:19
Origineel geplaatst door Sh0ckeR
Dus even voor de duidelijkheid :) :

- 10x NTEL Pentium 4 / 3GHZ / 512 MB RAM / 80GB HD
- datacenterhuur?
- Technishe werknemer?

Hoe ik dat van het datacenter moet berekenen snap ik nog niet echt.. Heeft iemand een idee hoeveel een technische werknemer kost om soms in te huren?

Voor de games die ik wil hosten dacht ik aan:

- Call of duty (16 of 32 slot)
- Counterstrike Source (16 of 32 slot)
- Joint ops : Typhoon Rising (32 slot)

Hoeveel slots kan ik op dan op 1 server laten draaien?

De kosten voor de plaats in een datacenter (colocatie) is makkelijk te berekenen. Ga er vanuit dat 1 server 400 GB dataverkeer verbruikt: kosten zijn dan € 50,- per maand. Totaal kosten 10 x 50 = € 500,- per maand. Echter kan dit natuurlijk veel goedkoper. Aangezien je 10x een 1U server zou nemen zou een 1/4 rack (11U) perfect zijn. Dit rack dan natuurlijk voorzien van 4000 GB dataverkeer. Ik denk dat de kosten hier ongeveer € 300,- per maand voor zijn (zit ik een beetje in de goede richting?).

Het aantal slots dat op één server gedraaid kan worden is erg afhakelijk van de specificaties van de server en de soort games die gedraaid gaan worden. Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat op iedere server maximaal 30 ~ 40 bezette slots kunnen komen.

De kosten voor het inhuren van iemand die verstand heeft van gameservers zou ik niet weten. Dit is afhankelijk van wat de persoon ervoor wilt hebben. Dit kun je dus het beste overleggen met die personen.
Het is natuurlijk ook niet verkeerd om je er zelf in te verdiepen. Uiteindelijk heb je dan niemand meer nodig die het voor je doet.

Unixboy
06/05/05, 13:13
Origineel geplaatst door Zenda

De kosten voor het inhuren van iemand die verstand heeft van gameservers zou ik niet weten. Dit is afhankelijk van wat de persoon ervoor wilt hebben. Dit kun je dus het beste overleggen met die personen.
Het is natuurlijk ook niet verkeerd om je er zelf in te verdiepen. Uiteindelijk heb je dan niemand meer nodig die het voor je doet.

Ook ik zou hier geen bedrag aan durven te hangen.

Maar ik zou voor een persoon gaan die allround technisch is, dus niet alleen affiniteit heeft met Gameservers het opzetten en configureren.
Maar die ook je *nix server bij kan houden

Misschien kan die persoon ook direct jou helpdesk zijn, 2e lijns?....

Dan kom je al gauw bij een fulltime kracht aan die over de gehele dag voldoende te doen heeft...

Sh0ckeR
08/05/05, 09:21
Origineel geplaatst door Zenda

Het aantal slots dat op één server gedraaid kan worden is erg afhakelijk van de specificaties van de server en de soort games die gedraaid gaan worden. Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat op iedere server maximaal 30 ~ 40 bezette slots kunnen komen.


Dus 1 server kan maar 1 gameserver hosten? Dan is de winst toch minimaal?? :S Of moet ik er gewoon van uitgaan dat ze niet altijd vol zitten dus er 2 gameservers op zetten?

Die werknemer is denk ik pas handig als ik meer dan 10 servers neem denk ik?

Zenda
08/05/05, 09:48
Origineel geplaatst door Sh0ckeR
Dus 1 server kan maar 1 gameserver hosten? Dan is de winst toch minimaal?? :S Of moet ik er gewoon van uitgaan dat ze niet altijd vol zitten dus er 2 gameservers op zetten?Afhakelijk van hoe intensief de gameserver gebruikt wordt, is het zeker mogelijk om meer slots te verkopen dan dat er daadwerkelijk gebruikt zullen worden.

Hoeveel je er dan wel kan gebruiken kun je niet zeggen, dit moet je aan de hand van het gebruik van het aan slots zeggen. Ik denk (in de meeste gevallen) kun je vaak wel iets van 70 slots verkopen.

Vipertje
14/05/05, 02:27
je kan meestal een redelijk aantal privates kwijt op een server. je publics moet je een beetje verspreiden over je servers of je moet er voor kiezen 1 server met publics 1 met privates dit moet je even kijken hoe het zit met de load van je servers.

maccie
16/05/05, 14:17
kopen kom je goedkoper uit

JFL-GameServers
16/05/05, 17:53
Origineel geplaatst door maccie
kopen kom je goedkoper uit

Kopen kom je meestal wel goedkooper uit ja.
Maar het brengt wel veel risico's met je mee, en je moet ook beschikken over het geld.

Genesisfm
18/05/05, 00:49
Wat ik het grootste probleem vind is het meest geschikte netwerk vinden.
Wie heeft de beste peering, voornamelijk naar het buitenland toe.

Verder moet je eigen niet vergissen dat een game server op 15% cpu draait dat je er dan probleemloos 1 bij kan hosten.
Want je loopt namelijk het risico dat de server 100% cpu trekt bij een map wissel. (denk aan unreal)

verder zou ik zelf voor een xeon of HT server gaan zodat je de server processen kan verdelen over de cpu's.
Denk aan:

3 gig HT / 1x xeon = 2x gameserver
2x xeon = 4 gameserver

Dit is natuurlijk allemaal afhankelijk van de CPU snelheid en welke game je gaat hosten.

Verder zou ik er wel voor zorgen dat je een technisch persoon in armen neemt.
Vergeet niet dat heel veel mensen toch vragen blijven houden zoals:

Hoe kan ik inloggen.
Hoe moet ik een map uploaden.
enz enz.

Ps. ik heb hobby matig op het moment 9~11 gameservers draaien en ik weet dat ik hier minimaal een paar uur per week mee bezig ben.
(denk aan mappen / server updaten mails beantwoorden enz enz.)

Verder moet je niet vergeten dat er erg veel concurentie is.
En dat de klanten niet zomaar bij je komen aanwaaien.

Veel suc6 in ieder geval met je te maken opdracht.

Oja een goede gameserver panel zodat het beheer eenvoudig gaat :P