PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke router of switch voor colocatie?



MediaServe
22/04/05, 14:46
Ik ben voor mijn ondernemersplan een begroting aan het maken voor eventuele investeringen. Zo wil ik in de toekomst eigen rackspace met de nodige hardware om colocatie e.d. aan te bieden.

Nou zou ik graag willen weten welke keuzes ik heb voor hardware. Het gaat om 1 of 2 GE uplinks van dezelfde carrier. Ik zou genoeg hebben aan 12 of 16 poorten, sowieso een aantal gigabit poorten.

Voor colocatie moet er SNMP op zitten neem ik aan? (bandwidth monitoring)

Ik neem aan dat ik genoeg heb aan een switch? Welke types zijn aan te bevelen voor een relatief klein budget? Waar moet ik op letten? Bedankt alvast :)

InstantXs
22/04/05, 16:14
Hp 2626 voldoet zo te horen wel aan je eisen...

MediaServe
22/04/05, 19:39
Bedankt, zo te zien voldoet die inderdaad aan mijn eisen. :)

En als het budget het toelaat, zou ik eventueel de HP 2824 kunnen nemen? Die is uitgebreid met allemaal gigabit poorten.

MikeN
22/04/05, 19:48
Je kan in principe iedere managed switch nemen, dus ook de 2824. Allemaal zullen ze denk ik wel voldoen aan je wensen (mits ze 2 gbit/gbic poorten hebben)

MediaServe
22/04/05, 19:54
Origineel geplaatst door MikeN
Je kan in principe iedere managed switch nemen, dus ook de 2824. Allemaal zullen ze denk ik wel voldoen aan je wensen (mits ze 2 gbit/gbic poorten hebben) Oke, prima :)
Mij lijkt dat er in de toekomst steeds meer gigabit gaat komen voor de eind gebruikers (colocatie klanten). Helemaal nu Internet aansluitingen thuis sneller worden. Ik vind deze HP 2824 alleen nog vrij prijzig, zijn er nog goedkopere alternatieven voor een managed gigabit switch?

Bedankt voor de hulp :)

Unixboy
22/04/05, 20:49
Thomas,

Ik heb goede ervaring met Cisco & HP*.

Waarbij HP mijn persoonlijke voorkeur heeft.
Zoiezo gaan voor een managed switch niet voor een unmanaged das blubber.

Ik zou in begin van je eigen rackspace beginnen met een software router dmv een unix smaakje wat jij lekker vindt en goed mee kan werken wat jou routering zou kunnen regelen.

MikeN
22/04/05, 21:07
Waarschijnlijk heeft D-Link wel goedkopere oplossingen voor managed gbit switches. Sommige mensen hebben daar hele goede ervaringen mee, anderen wat minder, zelf heb ik er geen ervaring mee.

MediaServe
22/04/05, 21:47
D-Link of Netgear zijn inderdaad mooi geprijst. Ik heb een Netgear managed switch gezien met 24 GE poorten voor nog geen duizend euro.

Kan iemand misschien samenvatten wat het verschil is tussen deze twee?
- Layer 2 managed switch
- Layer 3 managed switch

MikeN
22/04/05, 22:04
Layer 2 is switching (op basis van MAC adressen e.d.), Layer 3 is routing (op basis van IP adressen e.d.)
De term "Layer 3 switch" is ooit door Cisco verzonnen geloof ik om een product aan te geven wat primair bedoelt is om als switch te dienen maar ook simpele routing taken kan uitvoeren, hierbij moet je denken aan VLAN's op basis van IP adres, gateway spelen tussen 2 subnetten e.d.
Zegt het je allemaal niets dan kun je ervan uit gaan dat je het niet nodig zult hebben :)

MediaServe
22/04/05, 22:09
Zegt het je allemaal niets dan kun je ervan uit gaan dat je het niet nodig zult hebbenDaar houden we het dan maar op ;)

Ik ben alleen nog benieuwd, als ik twee uplinks heb naar de carrier, (hoe) wordt het signaal dan geloadbalanced tussen die twee uplinks?

MikeN
22/04/05, 22:13
Je kan de uplink in overleg met je carrier trunken (dus de 2 verbindingen samenvoegen tot 1 verbinding) of je gebruikt je 2e verbinding als failover (als de ene uitvalt neemt de andere het over), wat je wel kan regelen door spanning tree aan te zetten ofzo (moet je maar even aan je carrier vragen :))

MediaServe
22/04/05, 22:24
Bedankt Mike ;)
Het idee was, behalve de extra capaciteit, dat de twee uplinks ook naar twee afzonderlijke coreswitches gaan. Ik weet niet of trunken dan ook mogelijk is, maar de mogelijkheden kan dan wel uitzoeken :)

Reinier v Eeden
23/04/05, 02:27
Neem een cisco 3550, kost je wat meer maar heb je direct goed spul.

Reinier v Eeden
23/04/05, 02:33
Voor redundantie, bekijk dit eens:

http://www.cisco.com/warp/public/471/vrrp.html

groeten
reinier

MediaServe
23/04/05, 14:24
Ik heb overlegd met Reinier, blijkbaar is trunken met redundantie geen enkel probleem. Ik denk dat de HP 2626, zoals InstantXs al aangaf, voor mij de beste keuze zal zijn. Die Cisco 3550 is mij te duur.

Bedankt voor jullie hulp :)