PDA

Bekijk Volledige Versie : M&O Project



Sh0ckeR
22/04/05, 14:18
Ik moet samen met een vriend van mij een bedrijfsplan voor M&O maken. Omdat wij origineel wilden zijn kozen wij ervoor om een gameserver bedrijfsplan te maken. Zelf design (en game) ik al een paar jaar maar heb dus bijna geen ervaring met een gameserver bedrijf.

Ik heb al meerdere bedrijven een email gestuurd en bijna alle waren zo aardig om ons bedrijfsgegevens te geven wat wij erg op prijs stellen. 1 daarvan stuurde mij naar deze site en nu wou ik eigelijk vragen of jullie ons advies kunnen geven voor een startend bedrijf.

Ik zit pas op Havo-4 dus hoeft het niet heel erg uitgebreid maar er moet wel een mooi verslag over te schrijven zijn.

ik hoop dat jullie mij een paar gunstige tips kunnen geven, die ik erg zou waarderen!

Alvast bedankt,

S.Wijdemans

www.sh0ck01.tk

ju5t
25/04/05, 20:13
Kijk eens op http://www.bplans.com/
Misschien staat er iets tussen voor je.

XBL
25/04/05, 21:03
Als je iets specifieker bent in je vragen, komen er waarschijnlijk meer antwoorden. Wat wil je dus exact weten. Cijfertjes? Wat 'general info' over gamehosting? Etc... En maak dan over die vragen weer wat 'sub'-vragen aan, zodat je heel gericht vraagt (als je vage vragen stelt, krijg je vage antwoorden).

Veel succes overigens met het project! Ik heb vorig jaar ook een M&O Project gedaan (bedrijfsplan maken voor een zelf te bedenken concept) en heb daar echt super veel lol in gehad :).

Jochem

Sh0ckeR
25/04/05, 21:21
ik dacht meer aan vragen zoals:

- Moet ik zelf een server kopen of huren?
- Hoeveel kost een goede verbinding als ik zelf de servers heb?
- Heb ik nog werknemers nodig? (aangezien wij alleen financiƫle kennis hebben)
- Moet ik nog bijv. regristreren bij de bedrijven die de games maken ?

Het zijn misschien nog steeds een beetje vage vragen maar hoop dat jullie er eerst meer mee kunnen. Het blijft een practische opdracht voor de middelbareschool dus het moet niet al te super moeilijk zijn

XBL
25/04/05, 21:57
Op de eerste drie vragen kan ik beantwoorden:

- Zoek eens het volgende uit (zijn enkel pointers):
-- Hoe snel schrijf je een gekochte server af (wat zijn de maandelijkse kosten hiervan) en tel dit op bij de colocatie kosten (denk ook aan onderhoud kosten, extra reiskosten, etc)
-- Hoeveel kost een dedicated (gehuurde) server.

- Ga op onderzoek wat een goed netwerk is en zoek de kosten daarvan uit.

- Als je geen server kan runnen, lijkt het me logisch dat je personeel nodig hebt. Echter kan je ook kijken voor een paar cursusjes server-beheer en bijv of je een test server zou kunnen opzetten om hier op te kunnen oefenen.

Voor alle vragen geld: gebruik wat je al weet over dit onderwerp, google en forums als dit (de search functie).

Jochem