PDA

Bekijk Volledige Versie : Drie keer aanmanen?



eightyb
21/04/05, 16:36
Kort vraagje: is het een wettelijke verplichting drie keer aan te manen voor je een vordering uit handen kan geven aan een incassobureau? Of kun je bijvoorbeeld ook zelf één keer aanmanen (waarbij je zegt dat je de vordering daarna uit handen geeft), waarna het incassobureau het nog twee keer doet? Of is het helemaal geen eis om drie keer aan te manen? :)

clesoft
21/04/05, 17:10
Wettelijk staat er bij mijn weten niets vast over deze termijn. Wij hanteren bijvoorbeeld een betalingstermijn van 14 dagen. Op de 16e dag gaat er een herinnering de deur uit waarin debiteur 7 dagen de gelegenheid krijgt om te betalen. Is er na die 7 dagen nog niet betaald, dan krijgt debiteur een aanmaning. Binnen 5 dagen moet er dan betaald worden anders wordt factuur ter incasso overgedragen aan ons incassobureau.

The MAzTER
21/04/05, 17:20
wat doe je als een klant het iedere keer flikt?

ik stuur nu de factuurs naar zulke klanten al dikke maand voordat ik normaal de factuur zou sturen en dan moet je geluk hebben dat het er nog op tijd is.

eightyb
21/04/05, 17:34
Origineel geplaatst door The MAzTER
wat doe je als een klant het iedere keer flikt?
Breken met je relatie of afhankelijk van de relatie een andere betalingstermijn afspreken zou ik zeggen. Het hoort er nu eenmaal bij dat sommigen niet op tijd betalen :)

Mikey
21/04/05, 17:47
Origineel geplaatst door eightyb
Het hoort er nu eenmaal bij dat sommigen niet op tijd betalen :)

Er heeft destijds een artikel in de krant gestaan dat veel ondernemingen hier kapot aan gaan. Ik vind het persoonlijk ook geen stijl dat zowel zakelijke of partikuliere klanten structureel te laat betalen.

Xerious
21/04/05, 17:50
Tja, een keertje vergeten te betalen of te laat zijn kan, maar structureel gaat wel erg ver!

TMourik
21/04/05, 18:13
Er zijn tal van bedrijven die een termijn van 60 dagen dagen hanteren. Als het inderdaad structueel gebeurt, bel het bedrijf en vraag hoe het zit en maak een afspraak. Wij hebben zelf een groot aantal klanten die 60 dagen hanteren.

Mikey
21/04/05, 18:19
Origineel geplaatst door TMourik
Er zijn tal van bedrijven die een termijn van 60 dagen dagen hanteren. Als het inderdaad structueel gebeurt, bel het bedrijf en vraag hoe het zit en maak een afspraak. Wij hebben zelf een groot aantal klanten die 60 dagen hanteren.

60 dagen voordat ze jouw betalen ? Volgens mij kopen ze toch bij jouw in, volgens jouw voorwaarden en jouw betalings termijn ?

eightyb
21/04/05, 18:31
Origineel geplaatst door Mikey


60 dagen voordat ze jouw betalen ? Volgens mij kopen ze toch bij jouw in, volgens jouw voorwaarden en jouw betalings termijn ?
Zeg dat maar eens tegen bijvoorbeeld het grootste nederlandse electronicaconcern. Die hanteren standaard 3 maanden. We hebben aardig moeten lullen om hier 62 dagen van te maken :P

Andere optie is zeggen "dan zoek maar een ander", maar geld stinkt niet...

Daarnaast werken de grote jongens naast met leveringsvoorwaarden ook met inkoopvoorwaarden. Je gaat daar als leverancier mee akkoord, en anders kun je het wel vergeten :)

ju5t
21/04/05, 19:48
http://www.delagelanden.nl/html/nl/

Als je klanten niet goed betalen is De Lage Landen perfect. Zij nemen dat stukje namelijk van je over en financieren je voor. Waar het dus op neer komt is dat De Lage Landen het 'risico' van wanbetalers op zich neemt. Zij zijn ook degene die voor jou de aanmaningen etc. sturen.

Alleen denk ik dat het gros van de bedrijven hier de 1 miljoen omzet per jaar nog niet gehaald hebben. Maar misschien weet iemand anders andere bedrijven die hetzelfde doen als De Lage Landen alleen voor bedrijven met een lagere omzet?

Henky!
21/04/05, 23:58
Het aantal keren maakt niet uit. De klant is de betalingsverplichting immers al aangegaan. Een herinnering is logisch. Alle verdere stappen die je onderneemt kun je het beste eerst aankondigen. Na de herinnering bijvoorbeeld het incasso bureau opvoeren. De klant is dan gewaarschuwd en kan zelf besluiten wat te doen.

En jij kan later aantonen dat ze gewaarschuwd waren.

eMiz0r
22/04/05, 10:32
Origineel geplaatst door getUP
http://www.delagelanden.nl/html/nl/

Als je klanten niet goed betalen is De Lage Landen perfect. Zij nemen dat stukje namelijk van je over en financieren je voor. Waar het dus op neer komt is dat De Lage Landen het 'risico' van wanbetalers op zich neemt. Zij zijn ook degene die voor jou de aanmaningen etc. sturen.

Alleen denk ik dat het gros van de bedrijven hier de 1 miljoen omzet per jaar nog niet gehaald hebben. Maar misschien weet iemand anders andere bedrijven die hetzelfde doen als De Lage Landen alleen voor bedrijven met een lagere omzet?

Dat ziet er wel erg interessant uit. We hebben te maken met veel nieuwe aanmeldingen en dus ook (te) veel wanbetalers. Bovenstaande is natuurlijk een perfecte uitkomst (zolang de kosten niet te hoog zijn, maar die zullen nooit hoger zijn als wat het totaal opbrengt :)). Een miljoen omzet zitten we helaas nog niet aan :P

Als er mensen zijn met alternatieven?

eMiz0r
22/04/05, 11:13
"De Admin heeft ingesteld dat je berichten kan wijzigen tot 30 minuten nadat je hebt gepost. Deze limiet is verstreken. Jammer :)"

edit iig: zo te zien kunnen de meeste banken dit voor je regelen. Dus ff bellen voor een afspraak met je bank zou ik zeggen :)

Santario
23/04/05, 05:15
Voor bedrijven is het bij ons als volgt:

Dag 01: Factuur aanmaken en verzenden
Dag 31/32: eerste herinnering (gelijktijdig met nieuwe billingrun)
Dag 45: tweede herinnering
Dag 55: eenzijdige afsluiting
dag 60: ingebrekestelling
dag 80: richting incassobureau

Voor particulieren:

Dag 01: Factuur aanmaken en verzenden
Dag 20: eerste herinnering
Dag 29: eenzijdige afsluiting
Dag 31/32: tweede herinnering (gelijktijdig met nieuwe billingrun)
dag 40: ingebrekestelling
dag 55: richting incassobureau

Gelukkig hoef ik niet alle dagen en afsluitingen zelf bij te houden maar doet software dat :W:

Bij bedrijven kijken we naar het betalingsgedrag en passen daar het aanmaningsproces op aan, je wilt een klant tenslotte niet verliezen, al moet het wel redelijk blijven. Maar ik ben het eens dat bedrijven de betalingstermijn ruimschoots overschrijven in de zin van dat ze altijd ruim een maand achterlopen terwijl ze wel iedere 4 weken betalen. Dat vind ik niet erg, zolang er maar regelmatig facturen voldaan worden.

Bij particulieren houden we het allemaal wat strakker (zit dus ook eerder bij het incassobureau). Je kan wel te snel aanmanen maar daar bereik je in mijn ogen niets mee omdat:

A. je er veel werk aan hebt (naar de brievenbus etc.)
B. je klanten (bedrijven) het niet waarderen als je gelijk 3 dagen na de vervaldatum een herinnering stuurt. Kijk naar grote bedrijven, die doen dat ook niet. Ook al is het het een goed recht van een bedrijf, een herinnering pal na de vervaldatum is wel heel erg strikt. Alsof de desbetreffende bedrijf altijd netjes de vervaldatum van een factuur respecteert. Ik kan je eerlijk zeggen: wij niet strikt genomen. Betalingen gaan er bij ons altijd op de 25e of 27e uit en ook geen dag later.

Zo, en nu m'n bedje in ;)

roland
23/04/05, 12:34
Wettelijk staat er bij mijn weten niets vast over deze termijn

Wettelijk 30 dagen tenzij nadrukkelijk overeengekomen dat het een andere hanteerbare datum is.
Dus binnen 30 dagen een aanmaning te sturen is niet zo netjes ;)

Uiteraard kan je wel erbij vermelden dat je graag wilt dat er binnen 14 dagen wordt betaald.

Hypernia
23/04/05, 13:15
betalingskortingen misschien dat je zo de bedrijven over kunt halen. eerste wat ik leerde op de meao. betaal zo laat mogelijk behalve als er een betalingskorting word gegeven.
Dus eerst de prijs een beetje opkrikken en als ze dan netjes op tijd betalen mogen ze een korting rekenen.

eightyb
26/04/05, 20:40
Vandaag een vriendelijke meneer van Intrum Justitia op bezoek gehad. Wettelijk 3 keer moeten aanmanen is grote onzin en helemaal niet nodig. Dan is daar uitsluitsel over :)