PDA

Bekijk Volledige Versie : Domain registrars



FreddyB
19/04/05, 18:54
Hallo,

Al lange tijd ben ik in het bezit van 3 domein-namen (2 .nets en een .com) die allemaal andere registrars en contact-info's hebben. Dit is voor mij best verwarrend omdat ik van plan ben deze domeinen te verhuizen van widexs naar een andere host. Origineel stonden ze allemaal bij networksolutions.com. Op een bepaalde dag ging WideXS samenwerken met "register.com" en vertelde me dat als ik nog steeds via hun webinterface de DNS wilde veranderen, dat ik het hoofd-domein (ff.net) moest "verhuizen" naar register.com. Dit vond ik op zich al raar want ik was al helemaal niet bekend met een derde persoon aangaande een domein. Ik ben een programmeur en voel met niet super thuis in het hoe -en wat m.b.t. domeinen (Had ik nou maar toch die Minor webtechnologie gedaan :D)..

Het gaat om de domeinen ff.net, fantasyfacts.net (alias) en fnemesis.com (persoonlijke "onzin"site). De voorpagina heb ik weggehaald dus gelieve dit niet als een "advertentie" te zien ;) Het is een persoonlijk project zonder enig doel om winst maken.

Graag zou ik het een en ander willen weten:

- Hoezo een derde persoon (registrar)? Ik was eerst onder de indruk dat het hostingsbedrijf ook controle had over DNS-en net zoals de internetproviders waar ik voor heb gewerkt. *moet* ik een registrar hebben?

- Met het omzetten van netsol.com > register.com voor ff.net heeft WideXS me bij elke contact-info weggehaald. Ik heb nu zo het gevoel dat ik volledige controle kwijt ben over mijn domein en dat WideXS natuurlijk (weer) eens administratiekosten gaan doorberekenen. Volgens de website moet ik een (ondertekende) fax sturen dat ik mijn domein(en) wil verhuizen. Toen ik nog wel bij de info voor ff.net stond kreeg ik regelmatig emails met vragen over het kopen van mijn domein; die krijg ik dus nu ook niet meer, want die komen allemaal in de bodemloze email-put van WideXS.

- Mijn nieuwe host mailde me dat ze met "QDC internet services" werken, een registrar. Jaren geleden kende ik eigenlijk alleen netsol.com; is dit ook een bekende registrar? Is het slim om al mijn domeinen (weer) naar een nieuwe registrar te verhuizen?

Ik wilde eigenlijk al een aantal dagen geleden gaan verhuizen maar ik zit nog steeds te wachten op antwoord van WideXS (Ze zijn "vergeten" verhuisformulieren op hun website te zetten voor niet-nl domeinen; ik moest ze mailen.. maar ze beantwoorden altijd zeer traag hun emails; 1 week++, vooral voor sales@ )

Alvast dank voor het lezen van deze lap tekst. Het hele "registrar" verhaal is me best vaag; ik kan hier ook maar weinig goede "registrars for dummies" info over vinden..

Met vriendelijke groet,

Remigius
19/04/05, 19:48
Over wide xs kan ik je weinig vertellen, maar het is iig niet correct dat ze jouw domein op hun eigen naam zetten. Alleen het technische gedeelte zou op hun naam moeten staan.

Ik zou er wel voor kiezen om deze 3 domeinen bij 1 registrar te plaatsen, dat maakt het hele gebeuren een stuk overzichtelijker.

Je hebt wel een registrar nodig, want particulieren/bedrijven kunnen naar mijn weten niet direct een .com of .net domein aanvragen.

De Internet Providers waar je het over hebt zullen waarschijnlijk alleen hun eigen DNS'en kunnen aanpassen. Indien zij niet gebruik maakten van een registrar zullen ze zelf registrar zijn.

Wat ik je zou adviseren is om bijv. bij http://www.domainsnext.com een gratis account te openen waar je je domeinen heen verhuist. Hiervoor heb je alleen een creditcard nodig, maar dan heb je wel volledige controle over je domeinen. Als je dan van host veranderd kun je zelf de nameservers aanpassen, real-time domeinen aanvragen, etc.

Domainsnext is een van de vele en misschien ook niet de goedkoopste, maar ik heb er hele goede ervaringen mee. Domeinen kosten er $11,95 per jaar wat ongeveer overeenkomt met 10 euro.

Succes met het hele gebeuren!

japieo
19/04/05, 19:52
Origineel geplaatst door Remigius

Domainsnext is een van de vele en misschien ook niet de goedkoopste, maar ik heb er hele goede ervaringen mee. Domeinen kosten er $11,95 per jaar wat ongeveer overeenkomt met 10 euro.

Succes met het hele gebeuren!

een andere goede optie met volledige controle over je domeinnamen en nog goedkoop ook: www.completedomain.info

Verder succes gewenst!

BeeWee
19/04/05, 20:33
Ook een particulier kan gewoon .com's etc aanvragen.
Is Godaddy.com een optie?
Werkt bij mij naar volle tevredenheid.

WideXs brengt voor alles kosten in rekening. Is de laatste tijd snel weggezakt als provider voor domeinnamen...

Groet,
Bas

maxnet
19/04/05, 21:30
Origineel geplaatst door FreddyB

- Hoezo een derde persoon (registrar)? Ik was eerst onder de indruk dat het hostingsbedrijf ook controle had over DNS-en net zoals de internetproviders waar ik voor heb gewerkt. *moet* ik een registrar hebben?


Om rechtstreeks GTLD domeinen (.com, .net, etc.) te mogen registreren moet een bedrijf ICANN Accredited Registrar worden.
Vanwege de kosten en overige noodzakelijke formaliteiten is dit voor de meeste bedrijven niet rendabel.

In Nederland is slechts 1 bedrijf zelf ICANN registrar. Alle overige hosting bedrijven nemen hun diensten bij een derde partij af.

Een lijst met registrars is te vinden op: http://www.icann.org/registrars/accredited-list.html

FreddyB
20/04/05, 01:55
Bedankt voor de informatie.

Ik zal trachten WideXS te vertellen dat ik alle domeinen wil verhuizen; ze zullen ongetwijfeld hiervoor geld vragen maar daarna ben ik daar tenminste van af. Ik las op wat oudere topics ook al een klacht hierover (het betalen voor elke handeling die WideXS doet). Daarna hopen dat ze (ik ga er vanuit dat dit zo gaat) de "request-to-change/move" van mijn nieuwe host (tijdig) honoreren.

Als mijn nieuwe host mij gewoon in de contactinfo laat staan vind ik het geen probleem dat de host hun eigen registrar gebruikt. Zolang ze maar alle 3 op dezelfde staan; scheelt mij weer een hoeveelheid post van Amerika van netsol.com waar ik toch niets mee kan.

Ik merk echt dat ik nog veel te weinig weet van de werking van domein-namen; dat krijg je als je al 5 jaar lang bij dezelfde host zit zonder te verhuizen :)

Voor diegene die zich afvragen waarom ik weg ga/bij WideXS zat/zit:
Voordat ik naar WideXS ging zat ik bij "KPN Webhosting" (Geloof dat dit inmiddels niet meet bestaat en is overgenomen door xs4all). Ik had toen een website in Perl5 / PHP3 en moest elke 2 dagen bellen of ze de webserver konden rebooten omdat ze weer eens niet meer antwoordden. Ik heb toen een offerte laten maken bij een toenmalig spotgoedkope host "Dutchwebhosting". Dit bleek een grove fout want ik kreeg prompt een factuur binnen van wat hij zelf geadviseerd had (Ik had dus geen informatie ontvangen verder). Natuurlijk niet betalen en meteen gingen ze dreigen met de duurwaarder. Die kwam dus nooit opdagen. WideXS was toen een bekende betrouwbare host (Daar was ik echt aan toe) ala oud-XS4all mentaliteit (technisch personeel en goede support). Hun prijzen waren toen nog "okay". Niet goedkoop, maar zeker niet duur.

Helaas zijn die prijzen tot op heden niet veranderd en is de response-tijd van de helpdesk flink achteruit gegaan (Zal wel door de vele klanten komen, maar toch). Kwalitatief gezien zijn de servers van WideXS goed; de verbinding dan. Dit jaar heb ik al 3 keer een corrupte tabel in de MySQL database gehad. Hun "high priority 24/7" melding via hun website werkt gelukkig wel goed en ze hebben het altijd binnen 15 minuten gefixed. Jammer dat reguliere mail niet zo gaat.. Nu heb ik dus eindelijk besloten om naar een andere host te gaan; eentje van dit forum merkte ik achteraf. Ze gaven me uitgebreid advies met een response-tijd van enkele uren, dat was ik niet gewend :)


N.B. Is het normaal dat een tabel zo vaak corrupt raakt/kan raken? Dan mag MySQL wel gratis zijn maar dat verwacht ik toch niet.. Als het normaal is ga ik zeker elke dag een MySQL-dump cronnen.

Remigius
20/04/05, 02:51
Edit janneman

roydv
20/04/05, 10:08
edit janneman

Widexs was altijd een van de beste providers, maar de laatste tijd wel heel erg commercieel geworden. Zelfs voor administratieve handelingen (het veranderen van de contracthouder naar een andere rechtspersoon etc.) wordt geld gevraagd. Ik wist niet dat dat mocht.

dwhs
20/04/05, 12:01
edit janneman

Lijkt me niet dat dergelijke forums de aangewezen plek is om over oude niet relevante problematiek te gaan discusieren.

dwhs
20/04/05, 12:03
Roydv!
Waarschijnlijk vertel je hier maar half de waarheid, verder heb je het hier over 5 jaar geleden? lijkt mij niet relevant daar er in 5 jaar tijd veel is veranderd echter non cq wanbetalers moesten nog harder aangepakt worden, kennelijk was jij er zo een.

japieo
20/04/05, 12:07
OK daar gaan we weer..........diegene die altijd voorop lopen met op en aanmerkingen over commentaar t.o.v hostproviders dat dit niet toelaatbaar is doet hier dus zelf even een duit in het zakje! Verbeter de wereld en begin met jezelf. Off topic gezwam.

roydv
20/04/05, 12:13
Japieo, je hebt wel gelijk. Maar over Widexs wordt ook geklaagd en daar reageert niemand op.

Natuurlijk is het voor dwhs frustrerend om te lezen hoe bepaalde oud-klanten over hun denken. Maar was het spreekwoord niet: als er één klant klaagt, is er een probleem met die klant. Als er meerdere klanten klagen, is er een probleem met dat bedrijf?

Goed, en nu weer on-topic.

janneman
20/04/05, 12:50
Moddergooien verwijderd.
On topic! :mad: