PDA

Bekijk Volledige Versie : klant in USA



djalken
16/04/05, 13:21
Waarschijnlijk krijgen wij een klant in de USA, maar hoe gaat het dan in z'n werk met BTW? IK begreep van een aantal mensen dat het zo is dat omdat de diensten in NL geleverd worden (het gaat om een dedicated managed server) ik gewoon BTW moet rekenen, maar ik vraag me af of dat wel zo is ;-)

Dillard
16/04/05, 13:29
Zover ik weet zijn diensten hiervan uitgezonderd. De regel die jij aanhaalt heeft betrekking op de levering van goederen.

slowhand
16/04/05, 14:36
Hostingdiensten vallen ook gewoon onder intracommunautaire leveringen. Is die klant in de USA een bedrijf en heeft het een VAT dan moet'ie dat doorgeven aan je (vraag om een kopie officieel briefpapier waar dat op staat) en je hoeft geen BTW in rekening te brengen.
Is het een particulier dan moet je wel gewoon BTW in rekening brengen.

Het Amerikaans belastingstelsel/-recht zit voor onze begrippen heel vaag in elkaar. Zo hoeft een koper uit de ene staat aan een verkoper uit een andere staat (ook al is het een particulier) geen VAT te betalen.
Een bedrijf als bijv. managed.com levert aan een particulier of bedrijf gewoon een dedicated server waar dan ook ter wereld zonder VAT in rekening te brengen. De afnemer hoeft dus niet aan te tonen dat deze een VATnummer heeft.

Maar aangezien je volgens het Nederlands systeem aan het buitenland levert moet dus de afnemer op komen draven met een VATnummer. Zo niet..., dan VAT in rekening brengen.

djalken
16/04/05, 14:45
Origineel geplaatst door slowhand
Hostingdiensten vallen ook gewoon onder intracommunautaire leveringen.

Voor zover ik weet gelden de regels betreffede intracoomunautaire leveringen alleen binnen de EU.....

heb vandaag zitten zoeken :)

http://www.belastingdienst.nl/9229250/ob/inhoud/5a78759.htm

en heb ook wat gevonden hierover :):):) http://www.belastingdienst.nl/9229250/ob/inhoud/5a7a162.htm

nu alleen nog de vraag of serververhuur niet onder een fysieke levering valt, lijkt me niet toch

slowhand
16/04/05, 15:01
Origineel geplaatst door djalken


Voor zover ik weet gelden de regels betreffede intracoomunautaire leveringen alleen binnen de EU.....

heb vandaag zitten zoeken :)

http://www.belastingdienst.nl/9229250/ob/inhoud/5a78759.htm

en heb ook wat gevonden hierover :):):) http://www.belastingdienst.nl/9229250/ob/inhoud/5a7a162.htm

nu alleen nog de vraag of serververhuur niet onder een fysieke levering valt, lijkt me niet toch

De export van elektronische diensten van EU-aanbieders naar afnemers uit derde-landen is niet belast met Europese BTW.
Serverhuur is een dienst. De afnemer heeft niets tastbaars aangeschaft wat ook niet overdraagbaar is.
Nu weet ik wel wat maar neem het zekere voor het onzekere.... Bel maandag ff de belastingdienst ;)

djalken
16/04/05, 15:04
Origineel geplaatst door slowhand


Serverhuur is een dienst. De afnemer heeft niets tastbaars aangeschaft wat ook niet overdraagbaar is.
Nu weet ik wel wat maar neem het zekere voor het onzekere.... Bel maandag ff de belastingdienst ;)

heb de boekhouder al ff gemaild ;) je hebt wel gelijk met dat niet tastbaar :P

slowhand
16/04/05, 15:09
Origineel geplaatst door djalken


heb de boekhouder al ff gemaild ;) je hebt wel gelijk met dat niet tastbaar :P Da's dom....
De belastingdienst bellen en daar informeren is gratis en ze zetten het eventueel nog voor je op papier en kun je dat aan je boekhouder geven.
Je boekhouder belt gratis de belastingdienst, laat het op papier zetten en geeft het aan jou met daarbij gelijk een factuur voor zijn diensten :D

djalken
16/04/05, 15:14
Origineel geplaatst door slowhand
Da's dom....
De belastingdienst bellen en daar informeren is gratis en ze zetten het eventueel nog voor je op papier en kun je dat aan je boekhouder geven.
Je boekhouder belt gratis de belastingdienst, laat het op papier zetten en geeft het aan jou met daarbij gelijk een factuur voor zijn diensten :D

mn boekhouder is familie en zoekt dat soort dingen altijd wel ff uit voor me, gratis ;) ik mats hem wel weer met onderhoud van zn kantoornetwerk enzo :P

minime
16/04/05, 16:37
Ik kan je vertellen dat je de BTW zowieso moet rekenen.
Intracommunitaire leveringen hebben alleen betrekking op EU.
VS is geen lid van de EU.
Geloof me maar, ben tenslotte zelf een accountant :D

djalken
16/04/05, 16:40
Origineel geplaatst door minime
Ik kan je vertellen dat je de BTW zowieso moet rekenen.
Intracommunitaire leveringen hebben alleen betrekking op EU.
VS is geen lid van de EU.
Geloof me maar, ben tenslotte zelf een accountant :D

http://www.belastingdienst.nl/9229250/ob/inhoud/5a7a162.htm



De export van elektronische diensten van EU-aanbieders naar afnemers uit derde-landen is niet belast met Europese BTW.


alleen nog de vraag of een managed dedicated server een elektronische dienst is in de zin van deze regels ;)

eMiz0r
16/04/05, 17:18
Sinds wanneer kun je dataverkeer een dienst noemen? Laat staat een server die een dienst zou moeten zijn.. ?

Dataverkeer is een goed. Het huren van die server valt onder goederen. Het beheren van die server echter weer onder diensten.

Als je geen zin hebt om te bellen zou ik gewoon BTW rekenen ;) Dan zit je waarschijnlijk goed.

blaaat
17/04/05, 16:39
Ik dacht dat je Buiten de EU zowieso geen Btw hoefde te berekenen. (dacht ik paar maanden gelden op WHT gelezen)

Unixadmin
17/04/05, 21:07
En hoe zit het met importeren van de server?. Moet ik hierover invoerrechten betalen of niet?. Ik kan een Opteron voor een schappelijk bedrag krijgen, maar heb het maar niet gedaan. Ben bang dat het uiteindelijk niet schappelijk wordt.

djalken
17/04/05, 21:31
Origineel geplaatst door domper
En hoe zit het met importeren van de server?. Moet ik hierover invoerrechten betalen of niet?. Ik kan een Opteron voor een schappelijk bedrag krijgen, maar heb het maar niet gedaan. Ben bang dat het uiteindelijk niet schappelijk wordt.

open hier aub je eigen topic ff voor ;) je betaald op hardware alleen btw in nl, volgens mij geen invoerrechten

eMiz0r
17/04/05, 22:21
Origineel geplaatst door djalken


open hier aub je eigen topic ff voor ;) je betaald op hardware alleen btw in nl, volgens mij geen invoerrechten

Bron? :P Je betaalt gewoon invoerrechten van buiten de EU hoor (KvK info).

edit: Belastingdienst geeft aan dat je vanuit elk land gewoon invoerrechten betaalt. Opzich vrij logisch ook :)

djalken
17/04/05, 22:35
http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/interneti.htm#Goederen_internet voor een server lijkt me dit goed ;-)

edit als reactie op edit ;): verschilt per product

crew
23/04/05, 01:33
Origineel geplaatst door domper
En hoe zit het met importeren van de server?. Moet ik hierover invoerrechten betalen of niet?. Ik kan een Opteron voor een schappelijk bedrag krijgen, maar heb het maar niet gedaan. Ben bang dat het uiteindelijk niet schappelijk wordt.

Indien het puur pc-hardware is (wat meestal het geval is) valt deze onder het nul-tarief. Je betaald dan geen invoerrechten, wel inklaringskosten (van T1-naar T2, non EU is T1), maar dit zijn maar een paar tientjes. Zekerheidshalve altijd even goederen code opvragen bij leverancier (zet ie ook op export doc.) en dit checken bij douane agent.

Beter is om het t2 duties paid, CIF te kopen: vrij van invoerrechten, vrij van Cost - Insurance- Freight (maw: verzekerd geleverd tot op de voordeur)