PDA

Bekijk Volledige Versie : Waneer ben je aansprakelijk?



cloudo
15/04/05, 11:48
Hej lieve webhosting praters,

Ik heb een leuke vraag voor jullie en ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven.

Stel dat ik op mijn servetje een website heb draaien met een inlogscherm, achter dat inlogscherm (waar alleen bekende het wachtwoord van weten) zit echt voor gigabites a illigale software en Mp3

Me vraag is dan als volgende: Wat kan mij overkomen als bijvoorbeeld de bvd (uit me hoofd ik bedoel de organisatie dat illigale software tegengaat) zegt dat ik illigale software heb ect.

Om daarachter te komen moeten ze eerst op een illigale wijze op mijn servertje zijn gekomen want hun kunnen tot slot niet inloggen.

Tot hoever ben ik de klos enzo?

:D Robin

P.s. me nederlands is echt heel slecht maar dat is al jaren een probleem van me.

Xerious
15/04/05, 12:20
Als het jou server is en jou software dan ben je aardig de klos. De opsporingstaktieken van bijvoorbeeld Brein kennen we allemaal wel.
Als het een klant van jou zou zijn dan kan je nog in de AV de schuld afschuiven maar als je het zelf bent en ze vinden het dan ben jij verantwoordelijk. En dat kan een beste boete worden omdat je illegale software deelt en bezit.

4U-Web
15/04/05, 12:35
Ze hoeven niet op illigale manier op je server te komen om te zien dat er mp3's op staan. Alles van internetproviders word gelogd dus ze kunnen zo zien dat er mp3's vanaf jouw server worden gedownload of geupload.

Triloxigen
15/04/05, 12:40
bvd is een TV programma.. ;)
Jij bedoeld Brein (of BSA voor software).

Maar als de server van jou is, of jij huurt de server dan ben jij hoofd aansprakelijk.

InstantXs
15/04/05, 12:55
ik denk dat hij ipv de bvd (binnenlandse veiligheidsdienst, bestaat niet meer) inderdaad verward met Brein..

alex[nl]
15/04/05, 13:19
Dus,

Als je op basis van l/p een hele zooi muziek en illegale software online zet 'voor een klant van' jou...

Even zien, ten eerste hoeft de BSA niet op een illegale manier toegang te krijgen. Als er werkelijk aanleiding is om te vermoeden dat er mp3/warez opstaat ontvang je (als webhost) vanzelf een verzoek tot meer informatie. Zeker bij software zit er wel druk op, 'warez' sites worden dagelijks uit de lucht geplukt.

Verder is een melding op de inlogpagina in de trend van "Als je van de BSA oid bent mag je niet inloggen" etc eerder grappig dan dat jij daar rechten aan kan ontlenen (en ik verzin dit niet overigens!! Zeker de Engelse variant van dat verhaal vaker gezien).

Iets om ook te overwegen: tenzij je het allemaal mooi onder andere namen etc doet heb je dmv je post op dit forum zojuist aangegeven dat je er op voorhand vanaf wist (voorkennis).

O, overigens, geen idee hoeveel je klant gaat betalen, maar als je gigabytes aan informatie klaar hebt staan en je verwacht een bepaalde hoeveelheid bezoek zou ik vast groot dataverkeer inkopen.

En als laatste: als die inlog noodzakelijk is om de betalende van de niet betalende bezoekers te scheiden dan zou ik het hele plan zeker in de koelkast zetten. Downloaden mag dan in NL als 'legaal' worden beschouwd, het aanbieden is dat zeker niet, en wanneer er geld in het spel is verbreek je niet alleen talloze copyright wetten maar ontduik je ook belastingen ...

Verder succes met het hele plan. Als het werkelijk om een klant gaat zou ik mijn algemene voorwaarden maar eens HEEL GOED laten controleren, want het kan lang of kort duren, uiteindelijk zal je ze nodig hebben.

Stefan Mensink
15/04/05, 15:42
Het betreft hier dus 1 of 2 overtredingen:

- Bezit van illegale zaken (mp3, software)
- Delen van illegale zaken

Een paar jaar terug (toen ik nog niet samenwoonde) had ik het grootste deel van mijn CD-collectie in MP3-formaat op een prive-webserver staan, ook achter een login en pass natuurlijk. Deze gebruikte ik om, als ik een paar dagen bij mijn vriendin was, mijn muziek te kunnen luisteren zonder met CD's te moeten sjouwen (Windows Media Player streamde dat prima). Echter, omdat het mijn eigen CD's waren, en ik de muziek niet aan anderen aanbood was ik voor mijn gevoel niet in overtreding.

Is het dus je eigen spul, en voor eigen gebruik, dan zou het geen problemen op moeten leveren. Is het de bedoeling dat al je vrienden/kennissen/familie hier hun muziek en software vandaan halen, dan ben je zeker illegaal bezig.

Volgende vraag is: Word je gepakt? Als je https met een login gebruikt is dat in principe veilig. Maar systemen zijn niet altijd de grootste risicofactor; dat zijn de gebruikers. Als zo'n 'bekende' een klasgenoot ook wil laten meegenieten, en die klasgenoot zijn broertje weer, die dan het wachtwoord ergens op het Internet mikt....... juist.

alex[nl]
15/04/05, 17:29
Verder hangt de pakkans ook af van de grootte van het project.
In het verleden zijn zogenaamde 'topsites' alsnog opgepakt omdat ze invallen deden bij gebruikers die op dat moment waren ingelogd op de ftp/mirc-kanalen; die waren dus ingelogd en konden dus realtime meekijken (dus alle beveiliging was omzeild). Vervolgens is het geheel 24 uur gemonitort, waarna voldoende bewijs was om eea op te doeken en ik meen zelfs anderen te vervolgen.

En verder, waarom zou je dit soort diensten willen opzetten? Het is vrij duidelijk dat je hiermee verschillende wetten gaat overtreden, dus de vraag is niet zozeer of je aansprakelijk kan worden gesteld maar of je de eventuele boete/straf die er opstaat indien je opgepakt wordt het allemaal waard is.

hostplaatsje
15/04/05, 19:01
Ze mogen officieel niet eens kijken wat je op de server hebt staan, wel als er bewijs is, dan ben je behoorlijk de klos.

cloudo
18/04/05, 09:25
Ik ga het ook niet hosten maar ik ken mensen die het op deze manier doen. Bovendien is mijn internet verbinding niet snel genoeg hiervoor.

In iedergeval bedank voor de informatie mensen!! Dit is iets wat mij toch wel goed van pas kan komen omdat ik met vrienden af en toe nog wel is wat uitwissel. Maar geld dit ook voor ftp's? of is dat net zo makkelijk te traceren?

Robin

Unixadmin
19/04/05, 15:27
Alle servers dus ook ftp-servers, die een internet verbinding hebben zijn te traceren

Triloxigen
19/04/05, 15:34
Origineel geplaatst door domper
Alle servers dus ook ftp-servers, die een internet verbinding hebben zijn te traceren

Inderdaad, maar je hebt bedrijven die contant geld accepteren en die genoegen nemen met een vals adres ;)

En er is ook een plaats waar nagenoeg geen regels zijn ;)