PDA

Bekijk Volledige Versie : Enkele vraagjes over licentie's



scorp
13/04/05, 20:27
Beste WHT'ers,

Na de microsoft website een tijdje te hebben afgezocht en wat gegoogle ben ik er nog steeds niet uit.
In onze firma hebben we een Office 2000 Small business licentie.
Nu is mijn vraag hoeveel pc's mag je met deze office voorzien is dit 1 pc of staat small business voor 5 pc's of meer ... ?
Ook hebben we een Windows 2000 Advanced server licentie waarop staat dat er 5 client licentie's bijzitten zijn dit dan apparte licentie's voor workstations en mag ik dan deze gebruiken om win 2000 op pc's te installeren of dient deze als 5 client licentie's voor de TS server ?

Graag even wat uitleg omtrend dit alles want ik kan er kop nog staart aan krijgen.

Alvast bedankt voor de reply's !

Triloxigen
13/04/05, 20:36
Is afhankelijk wat voor soort licentie je neemt..
Je neemt per gebruiker een licentie af...

fusionict
13/04/05, 22:57
Origineel geplaatst door scorp
Beste WHT'ers,

Na de microsoft website een tijdje te hebben afgezocht en wat gegoogle ben ik er nog steeds niet uit.
In onze firma hebben we een Office 2000 Small business licentie.
Nu is mijn vraag hoeveel pc's mag je met deze office voorzien is dit 1 pc of staat small business voor 5 pc's of meer ... ?


Normaal gesproken is deze licentie voor 1 werkstation/gebruiker. Neem aan dat je standaard boxed gewoon gekocht hebt. Hier zit dus 1 licentie bij. Meestal krijg je anders meerdere licentie codes.



Ook hebben we een Windows 2000 Advanced server licentie waarop staat dat er 5 client licentie's bijzitten zijn dit dan apparte licentie's voor workstations en mag ik dan deze gebruiken om win 2000 op pc's te installeren of dient deze als 5 client licentie's voor de TS server ?

Graag even wat uitleg omtrend dit alles want ik kan er kop nog staart aan krijgen.

Alvast bedankt voor de reply's !

Windows 2000 AS Licentie is voor 1 Server installatie. Hierbij zitten 5 Client licenties bij. Dit zijn gebruikers op de server + de daarbij behorende Terminal Service licenties. Kort gezegt 1 Licentie voor de server, waar 5 gebruikers maximaal op mogen.

Windows op de werkstations moet je eigen licenties voor hebben. Helaas is er een bedrijf, die zelf hier nog niet helemaal uit zijn en elke verkoper iets heel anders zegt bij de 5 client licenties zoals onze grote D*LL. Ze beweren namelijk dat de licentie ook voor de werkstation windows installaties zijn ;) En als je daarna weer belt zegt een andere verkoper natuurlijk niet! Na het navragen bij een ander bedrijf, bleek dat dus ook niet zo te zijn :) Erg ingewikkelde stof voor sommige :P Ze maken het je er ook niet makkelijk op MS :)

scorp
13/04/05, 23:16
Dank je voor de nodige uitleg het word al wat duidelijker voor me.
Nu had ik nog 1 vraag ivm licentie's en dat is de volgende, ik heb me laten vertellen dat wanneer microsoft software meer als x (Ik dacht 5) jaar oud is en er geen update's meer van uit komen je hiervoor geen licentie meer hoeft te hebben. Klopt het wat deze persoon zei of stond hij wat te l*llen.

fusionict
13/04/05, 23:18
Denk dat hij loopt te ****** :) Geen licentie is geen aankoop. Dus illegaal. En de server versies geven je na x jaar niet ineens zomaar oneindig op CALS :) (Client licenties). Kopieren van Windows 95 is nu niet ineens legaal :)

MikeN
13/04/05, 23:29
Origineel geplaatst door fusionict

Windows 2000 AS Licentie is voor 1 Server installatie. Hierbij zitten 5 Client licenties bij. Dit zijn gebruikers op de server + de daarbij behorende Terminal Service licenties. Kort gezegt 1 Licentie voor de server, waar 5 gebruikers maximaal op mogen.
Voor zover ik weet zijn CAL's wat anders dan TSCAL's. Zie ook http://www.microsoft.com/windows2000/server/howtobuy/pricing/tsfaq.asp :)

fusionict
13/04/05, 23:35
Excuses als ik iets verkeerde info heb gegeven. Maar als ik hem bij de meeste bestel krijg je (altans bij SBS 2003) bij de 5 CALS ook 5 TSCALS. Heb nooit echt aparte licenties ervoor aangeboden gezien :P Want meestal heb je ze toch beide nodig voor TS :P

Maar ik weet dat het een behoorlijke speurtocht om alles een beetje correct te hebben :)

Waar ik hem bestel krijg je bij de 5 CALS ook zoals jij ze noemt 5 TSCALS :p

TMourik
14/04/05, 10:29
Windows (2000/2003/NT) + 5 Cal's staat voor:

5 users mogen tegelijk ingelogt zijn op de machine

De machine's waar men mee inlogt, moet overigens WEL over een _Eigen_ licentie beschikken (Zoals windows 98/me/2000/xp/nt ws)


Office 2000 SBS is alleen een naam, maar beschikt gewoon over 1 licentie. (Dus voor elke machine dien je een office pakket te kopen)

scorp
14/04/05, 11:46
Oke dank voor de nodige uitleg.

We hebben ongeveer 10 pc's die we nu willen gaan voorzien van office 2k/xp/... software wat raden jullie mij aan van formule of pakket en heeft iemand mischien een interresante link naar een leverancier voor deze producten ?


Alvast bedankt voor het ophelderen van de voorgaande licentie mist ;)