PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarop moet je letten als je een dedicated server wilt laten draaien



alfa_44
13/04/05, 14:16
Ik ben even de mogelijkheid aan het onderzoeken om met verschillende webwinkel eigenaren een dedicated server te huren.

Alle shops hebben mysql nodig. Is het handig (slim) om web,mail en mysql allemaal op 1 server te laten draaien?

Waar moet je op letten als je een dedicated server wil gaan huren met als doel alleen webwinkels er op te zetten? (veel geheugen enz)

En hoeveel shops zouden op een server kunnen draaien zonder echte merkbare prestatie verlies.

mguilmot
13/04/05, 14:21
Hangt ervan af hoeveel je er gaat opzetten, en hoeveel traffic/bezoekers er op komen.

Zijn het 5 webshops met elk 10 bezoekers per dag, dan heb je geen dual opteron nodig met 4 gb ram.
Heb je nu 150 webshops met elk 10.000 bezoekers per dag ... :)

Wat meer info is dus noodzakelijk :)

Dennis
13/04/05, 14:30
Voor verschillende webshops kun je beter overwegen de webshops te scheiden en shops op verschillende servers te gaan zetten dan de services (mail, mysql, http) te gaan scheiden.

Maar verwacht je meteen een stormregen aan bezoekers en klanten dan?

Hoeveel bezoekers verwacht je per dag over de hele server?

alfa_44
13/04/05, 14:32
Zoals je begrijpt ben ik een leek wat computer hardware betreft. (ik weet hoe ze werken en hoe ik ze software matig aan de gang krijg.)

ik zat te denken om met ongeveer 10 -15 shopeigenaren samen een server te huren.(en de kosten dan te delen) Aangezien ik van de andere eigenaren geen bezoekers aantallen weet kan ik daar niks over zeggen.

Maar stel, er komen max 20 webshops op. Welke bezoekers aantallen kan je dan ongeveer verwerken als je maximaal 50 euro per maand kwijt wil zijn voor de server.

Dennis
13/04/05, 14:33
Het gaat om een simpele PHP/MySQL webshop, right?
10-15 shopeigenaren betalen samen 50,- per maand voor een server? (Dus ongeveer 3,33 tot 5,- per persoon?)

alfa_44
13/04/05, 14:44
@DennisCitus Dat heb je goed ja. Meeste zijn bestaande shops dus die hebben al bezoekers.

Idee kwam zo in me op dus ik heb geen contact gehad met andere eigenaren. Maar er zijn meerdere die niet tevreden zijn over hun huidige host. (zoals ik) Dus vandaar zo'n idee. En die 50euro per jaar komt omdat ik dat nu per jaar voor mijn website betaal en met 10 andere betaal ik ook ongeveer weer 50euro maar dan voor een dedicated server waarvan ik weet dat er slechts een paar shops op staan wat dan weer ten goede komt voor mijn website.

mguilmot
13/04/05, 14:50
Ik zou echt niet gaan voor een dedicated van 50 euro.

Ga voor duurder, met goede support. Heb je wel voldoende kennis om een ganse server zelf te beheren, of ga je hem managed nemen? Dit is dan ook weer een stuk duurder...

alfa_44
13/04/05, 14:54
Managed was dan wel de bedoeling. Heb geen verstand van linux. Maar tot hoever (€) moet je dan gaan. Want ik las ook dat je mail mysql http beter kunt scheiden. dan heb je al 3 servers nodig.

mguilmot
13/04/05, 14:57
Een managed server voor 50 € is om problemen vragen :)

Hoeveel servers je nodig hebt is, zoals gezegd in mijn eerste antwoord, afhankelijk van bepaalde factoren.
Probeer eerst uit te vissen hoeveel mensen samen op de verschillende sites gaan zitten, dan kun je zowat bekijken hoeveel load alles gaat veroorzaken. Als het over 100 mensen totaal per dag gaat komen moet je echt geen 3 servers inzetten ;)
1 server is dan al genoeg, managed zo'n 125-150* excl BTW of zo? :)

* Een schatting ;)

alfa_44
13/04/05, 15:04
Ik zal het hengeltje bij de shopeigenaren even iets sneller naar binnen halen. Als ik meer weet zal ik het weer bekend maken en eventueel een aanbieding vragen.

Alvast bedankt.

Sander-
13/04/05, 16:38
Ik mag hopen dat je wel ongeveer een schatting kan maken van het aantal hits per dag?

En ik denk dat je beter een 3e partij in de arm kan nemen die de server voor jullie gaat huren, beheren en zorgen dat alles erop komt.

Managed servers zijn meestal niet zo managed dat ze alles voor je doen (van installatie tot aanmaken van accounts etc)

RobbertC
13/04/05, 17:01
Voor webshops wil je niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Vooral als er 10-15 webshops op de server staan. Die 100 of 200 euro die je per maand bespaart in totaal ben je waarschijnlijk al kwijt als de sites eens 2 uur offline zijn.