PDA

Bekijk Volledige Versie : "Dit" of "deze" kernel?



Apoc
12/04/05, 17:52
Weet er iemand of het volgens het Nederlandse ABN "dit kernel" of "deze kernel" moet zijn?

Ik neem aan dat het woord "kernel" niet in het Nederlandse woordenboek voorkomt, dus er zal wel geen officiele regel voor bestaan.. :)

Cybafish
12/04/05, 17:58
deze, zou ik zo zeggen.

Japi
12/04/05, 17:59
ja, deze

yourwish
12/04/05, 18:01
heb het even nagevraagd nij een docente Nederlands: het is "deze kernel"

M-BahZ
12/04/05, 18:05
Origineel geplaatst door Apoc
Weet er iemand of het volgens het Nederlandse ABN "dit kernel" of "deze kernel" moet zijn?

Ik neem aan dat het woord "kernel" niet in het Nederlandse woordenboek voorkomt, dus er zal wel geen officiele regel voor bestaan.. :)
Als ik mij niet vergis werkt dit bij alle zelfstandignaamwoorden hetzelfde.

Deze voor een zelfstandignaamwoord, en dit voor de verkleinde vorm zoals bijvoorbeeld "fietsje, computertje, kerneltje".

Edit: omg.. mijn stelling deugt natuurlijk weer voor geen meter.. dit mens, deze mensen. en zo. ;)

Apoc
12/04/05, 18:08
M-BahZ daar klopt helemaal niets van.

Dit boek
Deze fiets


Het lijkt mij ook "deze" kernel, maar ik vraag me af waarop je docent Nederlands dit baseert yourwish.

M-BahZ
12/04/05, 18:19
Origineel geplaatst door Apoc
M-BahZ daar klopt helemaal niets van.

Dit boek
Deze fiets
Zie ook mijn edit. Lijkt mij trouwens niet dat jij mijn bericht hebt gelezen zonder die edit, dus snap niet waarom je een reeds door mij opgemerkte fout nog eens benadrukt. ;)

Overigens ben ik zelf meer into de d, t en dt fouten. ;) Dus wees maar gerust. ;)

Edit: Voor het goede antwoord zie ook: http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/214/

idServe
12/04/05, 18:29
Dit 'probleem' kom je wel vaker tegen :)

"Deze" kernel.. ?
"Deze" thread.. ?
"Dit" topic.. ?
etc.

Zo zeg ik ze tenminste,.. ligt wat lekkerder in de mond. Er schijnen regels voor te zijn toch.. ?

Edit: M-Bahz z'n edit niet gezien.

Ik denk dat deze URL (dit URL? ;)) iets beter past bij de/het thread dan die van M-Bahz, http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/204

FransVanNispen
12/04/05, 18:31
Uhm, ik heb nog nooit van 'dit kernel' gehoord. Vind het persoonlijk een beetje raar klinken.

Maar met officieel Nederlands weet je het nooit. Misschien is het dit jaar 'deze kernel' en volgend jaar 'dit kernel' :)

Als je googled op 'dit kernel' vind je inderdaad veel anderen die ook 'dit kernel' gebruiken!

Nu word ik toch ook nieuwschierig hoe het zit.

MikeN
12/04/05, 18:34
De meeste Engelse leenwoorden krijgen het lidwoord de, dus daarom is het ook de kernel. Wat ook meteen deze kernel oplevert, net als deze deur (de deur) en deze fiets (de fiets), itt tot dit huis (het huis) enzo.

Apoc
12/04/05, 18:55
Zodra een woord vaak genoeg gebruikt wordt, wordt het vanzelf aan de dikke van Dale toegevoegd, dus we zien het vanzelf wel ja :)

Het lijkt me inderdaad ook "deze"

MediaServe
12/04/05, 19:33
Je gebruikt "dit" voor onzijdige woorden en "deze" voor mannelijke of vrouwelijke woorden.

Kernel is geen Nederlands woord, dus je kunt moeilijk opzoeken of het mannelijk is of onzijdig. Maar aangezien we spreken van "de kernel" en "ik heb hem al gedownload", spreken we ook van "deze kernel" :)