PDA

Bekijk Volledige Versie : Een eigen netwerk opzetten



Cybafish
10/04/05, 12:47
Ik heb de laatste tijd eens rond zitten kijken naar de mogelijkheden voor een eigen netwerk. Dit laatste hoeft namelijk helemaal niet zo duur te zijn als gewoonlijk wordt aangenomen en het lijkt mij een goede volgende stap naar verzelfstandiging. (onze eigen bedrijfscritische connectivity blijf ik voorlopig outsourcen, ik heb tenslotte nog de nodige ervaring op te doen. De zelf beheerde lijn zal slechts als backup fungeren in eerste instantie)

De alom bekende "beginnerscombinatie", is de combinatie NL-IX / Joint Transit / Openpeering. Een NL-ix FE lijn rolt al over de toonbank voor 100 euro en voor 100 euro extra heb je er transit bij.

Natuurlijk komen hier dan nog de kosten voor een AS en IP space bovenop, maar al met al gezien is het een schijntje.

Wellicht dat ik zaken over het hoofd zie, daarom dat ik jullie dan ook vraag hoe jullie hier tegenaan kijken :)

svbeek
10/04/05, 12:53
Je wilt toch wel iets van redundancy neem ik aan? :)
En hardware is ook niet goedkoop, je netwerk op slechts 1 bgp router laten draaien zou ik niet aandurven. Dus dat is dan gelijk twee keer een x duizend euro opstartkosten voor een beetje fatsoenlijke bgp router.

wdv
10/04/05, 12:54
Ben ik ook wel benieuwd naar.

PC-Group
10/04/05, 12:56
Indd, wij hebben die mogelijkheid ooit onderzocht, echter kwamen we om goed mee te kunnen concureren met aanbieders niet rond met € 200.000 , maar dan heb je ook wat ;)

Cybafish
10/04/05, 13:03
Het gaat hier niet om een netwerk opzetten waarmee je direct alle andere aanbieders van de baan trapt, het gaat hier om het opzetten van een FALLBACK netwerk.

Er gaat niet gelijk 3000mbit over een netwerk, dus direct een m60 inzetten is überhaubt niet aan de orde. Een softrouter is voldoende om het initiële routeer werk te doen. Dat scheelt dus al flink in de kosten :)

InstantXs
10/04/05, 13:29
m60?

luser
10/04/05, 14:27
m60 bestaat niet ;)

Een klein eigen netwerk opzetten kan al voor redelijk weinig geld.
Het hangt af voor hoeveel mbit je het wilt doen.

user002
10/04/05, 14:48
Dan kom je uit bij de big irons, zoals elke beginnende netwerker.
Kosten 4k per stuk? Zeg voor 10k allin ben je al klaar :)

Reinier v Eeden
10/04/05, 14:49
Denk dat cybafish een M160 bedoelt
Overigens 3gigabit over een standaard Juniper routen moet bundled aangezien de M320 series pas 10gbit interfaces ondersteunt en die weer onbetaalbaar zijn.

groeten
reinier

luser
10/04/05, 14:51
Met 2 full views & wat losse peers kan je ook nog weg met een riverstone/cabletron (cm3) of een oude cisco 79xx.

Onder de 50mbit kan je ook altijd op hostbased routers gaan, goed mobo (tyan ofzo, meerdere 64bit sloten 66mhz) & nics (intel gigE voor intern op die 64bit) ben je per router 1k kwijt. Naargelang de kwaliteit van de hardware ook zeer betrouwbaar.
Moet je wel wat meer kennis hebben van OpenBSD / Linux.

Cybafish
10/04/05, 14:54
m160 bedoel ik ;) puristen

Het gaat om naar schatting 25mbit, dus dat is niet veel.

luser
10/04/05, 15:06
Heb je enige SLA's naar je klanten toe voor uptime van het netwerk?

De ideale opstelling zou een fullmesh zijn met 2 switches & 2 routers (met dit aantal traffic is een hostbased zeker gepast).

Wat ook belangrijker is is in wat datacentrum je zit & bij welke provider.
Je moet de kabels ook tot je kast krijgen.

JWD
10/04/05, 15:07
Origineel geplaatst door Reinier v Eeden
Denk dat cybafish een M160 bedoelt
Overigens 3gigabit over een standaard Juniper routen moet bundled aangezien de M320 series pas 10gbit interfaces ondersteunt en die weer onbetaalbaar zijn.

groeten
reinier

Ff voor de duidelijkheid;

IB-XGE-LR-E 1-port 10GBASE-LR Interface, LR Optics (PIC plus Enhanced FPC) M160 $***.***,-

10GE is dus beschikbaar vanaf de M160.

Reinier v Eeden
10/04/05, 15:30
Klopt idd, dat wist ik niet.

10-Gbps, 1-port
LR optics (10 km)
Available on M160, M320, T320 and T640 platforms

wdv
11/04/05, 20:08
De alom bekende "beginnerscombinatie", is de combinatie NL-IX / Joint Transit / Openpeering. Een NL-ix FE lijn rolt al over de toonbank voor 100 euro en voor 100 euro extra heb je er transit bij.

Kan je dit niet in eerste instantie prima routen met een OpenBSD bakje en bgpd?

jurrian
11/04/05, 21:19
Origineel geplaatst door wdv


Kan je dit niet in eerste instantie prima routen met een OpenBSD bakje en bgpd?

Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat een Linux-bak met gemak tot +/- 100 Mbit kan routeren (moet met openBSD ook kunnen lijkt me). Een pakket als Zebra lijkt me ook niet echt zwaar. Volgens mij zou het moeten kunnen.

En als je als ISP meer dan 100Mbit verbruikt, moet een hardware router ruim in je budget passen denk ik.

wdv
11/04/05, 21:33
Origineel geplaatst door jurrian
En als je als ISP meer dan 100Mbit verbruikt, moet een hardware router ruim in je budget passen denk ik.

Precies :)

Dillard
12/04/05, 01:47
Maar wil TS al zijn netwerk-verkeer over de nieuwe router gooien of (zoals ik het lees) een NL-ix lijntje trekken, een softrouter neerzetten en een deel van zijn netwerk (eigen gebruik oid) hier op te zetten voor test-doeleinden ?

Cybafish
12/04/05, 14:51
Het laatste :)

svbeek
12/04/05, 15:44
Wel een duur grapje alleen als "test". Misschien wel de moeite als je het met meer mensen samen doet aangezien je dan de kosten kunt delen? :)

Massacre
12/04/05, 16:13
Origineel geplaatst door svbeek
Wel een duur grapje alleen als "test". Misschien wel de moeite als je het met meer mensen samen doet aangezien je dan de kosten kunt delen? :) Het gaat niet slechts om het testen. Hij wil graag een eigen netwerk, maar durft het niet aan om daar in 1x op over te stappen. Netwerk-downtime mag natuurlijk niet voorkomen. Hij zal waarschijnlijk geen mensen op locatie hebben e.d.

Vane
12/04/05, 18:29
Origineel geplaatst door svbeek
Wel een duur grapje alleen als "test". Misschien wel de moeite als je het met meer mensen samen doet aangezien je dan de kosten kunt delen? :)

Zie zijn voorbeeld, zo duur is dat toch niet?

svbeek
12/04/05, 19:12
minimaal een euro of 2500 setupkosten (aardige zebra router, asn, ip space) en dan nog x honderd euro per maand vind ik toch zeker niet weinig.. :)

jurrian
12/04/05, 19:53
Nog een draadje in een ander forum gevonden over software-routers: http://www.*******.nl/showthread.php?t=147

100Mbit moet dus makkelijk lukken met goede machine. En zoals eerder gezegd: zodra je meer dan 100Mbit nodig hebt, kun je vast wel een hardware-router betalen.

edit: blijkbaar mag je hier geen links naar andere forums voor ISP's posten? :huh:

Dennis
12/04/05, 20:00
ISP. Talk is inderdaad geblokkeerd. :)

svbeek
12/04/05, 20:27
vind het zelf ook aardig interessant, alleen een eigen as en een /24 kost je volgens mij minimaal al 500 euro eenmalig? Of heb je deze al ergens goedkoper kunnen krijgen? :)

Vane
12/04/05, 21:24
Origineel geplaatst door svbeek
vind het zelf ook aardig interessant, alleen een eigen as en een /24 kost je volgens mij minimaal al 500 euro eenmalig? Of heb je deze al ergens goedkoper kunnen krijgen? :)

Meestal is via je eigen colo boer wel wat te regelen. Als je genoeg af neemt.

Tomsworld
12/04/05, 23:07
Origineel geplaatst door Vane


Meestal is via je eigen colo boer wel wat te regelen. Als je genoeg af neemt.

Er is wel degelijk wat verschil tussen ip space die je "gebruikt" van je coloboer, transit leverancier. En anderzijds PI/PA ip-space verbonden met een eigen AS.

Vane
12/04/05, 23:09
Origineel geplaatst door Tomsworld


Er is wel degelijk wat verschil tussen ip space die je "gebruikt" van je coloboer, transit leverancier. En anderzijds PI/PA ip-space verbonden met een eigen AS.

Ja, dat snap ik. Maar een AS etc. is meestal ook wel aan te vragen via hun zonder (al te veel/geen) kosten.

luser
13/04/05, 06:41
Openpeering deelt ook PA blokken uit die jij dan moet announce. Maakt opzich weinig uit naast het feit dat je vast zit bij hun ipv dat de ip's op jouw eigen naam staan (en jij ze van RIPE LIR kan verhuizen).

Unixboy
13/04/05, 08:21
OpenBSD heeft ook OpenBGPd (hun eigen alt. voor Zebra).

Ik denk dat je in het begin zeker kan volstaan met een zelfbouw router (pc + daarbij horende software).

luser
13/04/05, 08:46
Om even te herhalen, koop geen desktopboard van 70,- maar een degelijk serverboard met enkele 64bit/66mhz sloten. Enkele goede quad FE & gigE kaarten van intel en je kan aan het werk ;)

Doe je dit niet maak je een zwakke schakel in je netwerk en dat wil je probbly niet ;)

EDIT: http://www.tyan.com/products/html/trinitygcsl.html
Dit board had ik overlaatst nog aangeraden aan een collega hoster. Tot nu toe hebben ze er nog geen spijt van gehad.

EDIT2:
Momenteel ben ik ook bezig met testen met hostbased routers op flashdisken, dit omdat een harde schijf meestal het eerste is wat eraan gaat.

Als voorbeeld kom je normaal wel toe met een 512mb card voor een openbsd install met alleen het nodige voor bgp. Je kan natuurlijk ook je eigen embeded router maken onder linux.

Parts haal je bv. bij reichelt.de:
TS-IDE FM512 kost 67.90, das een flashkaart die je direkt op IDE kan duwen.
Als je liever 1 of 2gig wilt kan je zien naar een CF-IDE adaptor (compactflash naar ide). Deze zit onder part CF-IDE voor 22.90.

host3000
13/04/05, 08:58
Momenteel ben ik ook bezig met testen met hostbased routers op flashdisken, dit omdat een harde schijf meestal het eerste is wat eraan gaat.

Interessant. Hoever ben je daarmee? En wat zijn je bevindingen totnutoe?

Unixboy
13/04/05, 09:20
Origineel geplaatst door luser
EDIT2:
Momenteel ben ik ook bezig met testen met hostbased routers op flashdisken, dit omdat een harde schijf meestal het eerste is wat eraan gaat.

Als voorbeeld kom je normaal wel toe met een 512mb card voor een openbsd install met alleen het nodige voor bgp. Je kan natuurlijk ook je eigen embeded router maken onder linux.


Een ander alternatief zou natuurlijk zijn een CD maken.
900MB ruimte (meer dan voldoende!).

Je BGP peers in een SH file zetten, deze laten downloaden van <andere bron>, en executen.

Misschien een idee luser...

jurrian
13/04/05, 09:23
Origineel geplaatst door Unixboy


Een ander alternatief zou natuurlijk zijn een CD maken.
900MB ruimte (meer dan voldoende!).

Je BGP peers in een SH file zetten, deze laten downloaden van <andere bron>, en executen.

Misschien een idee luser...

Of je OS + BGP-software van CD laden (is hier niet al een of andere knoppix-variant voor?) en je config laden vanaf CF, USB stick of diskette (config is niet zo groot volgens mij, dus diskette zou moeten kunnen).

svbeek
13/04/05, 09:28
Pas wel op met flash, flash geheugen heeft een beperkte write lifetime. Na gemiddeld 100.000 writes is een flash geheugen kapot. Je zou dus bijv. je /tmp dir beter op een ramdisk kunnen zetten, of ramfs gebruiken (de grootte hiervan is dynamisch, zou handig kunnen zijn, maar wel limitten natuurlijk). Begint trouwens al erg op een embedded systeempje te lijken zo :)
Heb je wel eens naar development boards gekeken zoals bijvoorbeeld memec ze maakt? Ik ben nu aan het afstuderen bij philips en daar bezig met embedded linux op zo'n board. Ze maken varianten met een powerpc processor, een cf interface en enkele (gigabit) netwerkinterfaces. Kan je perfect linux op draaien.

jurrian
13/04/05, 09:32
Opmerking tussendoor: als je je router (of dat nu een hardware of software router is) op een powerswitch plaatst, denk er dan aan dat als je die powerswitch een netwerkverbinding achter de router geeft je bij een storing ook je powerswitch niet meer kunt benaderen :)

Je zult dan moeten kunnen inbellen of je powerswitch een verbinding buiten je netwerk geven.

host3000
13/04/05, 09:35
Origineel geplaatst door jurrian
Opmerking tussendoor: als je je router (of dat nu een hardware of software router is) op een powerswitch plaatst, denk er dan aan dat als je die powerswitch een netwerkverbinding achter de router geeft je bij een storing ook je powerswitch niet meer kunt benaderen :)

Je zult dan moeten kunnen inbellen of je powerswitch een verbinding buiten je netwerk geven.

Ik denk dat je voor elke cruciaal apparaat een out of band management moet hebben.

luser
13/04/05, 09:46
Origineel geplaatst door host3000


Interessant. Hoever ben je daarmee? En wat zijn je bevindingen totnutoe?

Lukt goed, je moet er alleen zien dat je echt alleen het nodige erop draait. De leessnelheid is een zeer stuk lager als bij HD's (hd: +-50MB/s, flash +-3MB/s).

Je start de kernel, maakt een ramdisk en hierop start je de rest van je systeem. Als het runt haal je nog eens de bgp config van de disk.

luser
13/04/05, 09:46
Origineel geplaatst door host3000


Ik denk dat je voor elke cruciaal apparaat een out of band management moet hebben.

Klopt, beste oplossing is een nullmodem verbinding naar de rs-232. Dan een inbelverbinding of een kabel van je hoster.

luser
13/04/05, 09:48
Origineel geplaatst door jurrian


Of je OS + BGP-software van CD laden (is hier niet al een of andere knoppix-variant voor?) en je config laden vanaf CF, USB stick of diskette (config is niet zo groot volgens mij, dus diskette zou moeten kunnen).

Dit is zeker een goede oplossing, maar dan moet je wel een cdrom hebben in je router ;)

XORP heeft een livecd, spijtig genoeg is deze software nog niet zo ver op punt als zebra of openbsd bgpd.

luser
13/04/05, 09:49
Origineel geplaatst door luser

EDIT: http://www.tyan.com/products/html/trinitygcsl.html
Dit board had ik overlaatst nog aangeraden aan een collega hoster. Tot nu toe hebben ze er nog geen spijt van gehad.


Ook een leuk moederbord wat zou voldoen voor dit nut is:
http://www.abit-usa.com/products/servers/products.php?categories=4&model=184

Hangt er natuurlijk vanaf wat je nodig hebt van aantal verbindingen, wat je denkt te upgraden op termijn en hoe flexibel je het toestel wilt maken.

host3000
13/04/05, 09:54
Enig idee hoe de prestaties liggen bij servworks/845/7210?

Edit: ik ben zelf altijd erg blij met serverworks, maar dat is erg gevoelsmatig. Die chipset loopt erg soepel, maar zijn er vergelijkende cijfers?

host3000
13/04/05, 09:57
Origineel geplaatst door luser


Lukt goed, je moet er alleen zien dat je echt alleen het nodige erop draait. De leessnelheid is een zeer stuk lager als bij HD's (hd: +-50MB/s, flash +-3MB/s).

Je start de kernel, maakt een ramdisk en hierop start je de rest van je systeem. Als het runt haal je nog eens de bgp config van de disk.

Ik denk dat ik in eerste instantie toch liever zou gaan voor een kleine scsi in raid en 1GB mem. Is wel wat duurder, maar ik denk dat je redelijk ingedekt bent.

luser
13/04/05, 10:01
Origineel geplaatst door host3000


Ik denk dat ik in eerste instantie toch liever zou gaan voor een kleine scsi in raid en 1GB mem. Is wel wat duurder, maar ik denk dat je redelijk ingedekt bent.

Je hebt een reeks schijven die gemaakt is voor 24/7 gebruik. Deze hebben meestal ook 5 jaar garantie ipv de normale 3 jaar.

bv. WD Raptor 36 10krpm SATA

Je moet maar is kijken bij de producenten naar de juiste reeksnummers. Kosten iets meer maar je hebt er ook wat zekerheid voor ;)

jurrian
13/04/05, 10:23
Garantie is leuk, maar de kans met harddisks om kapot te gaan is nog altijd groter dan bij CF of usb-stick. Als je harddisk het begeeft, zul je eerst om een nieuwe moeten, garantie of niet. Zolang je geen harddisk hebt, is je router down.

Bovendien is de lees/schrijfsnelheid van je opslag-medium in je router niet zo van belang (alleen bij het opstarten). Er wordt vrijwel niets gelezen / geschreven (behalve als je logfiles laat maken natuurlijk).

host3000
13/04/05, 10:26
Nee, maar het is wel zo leuk als een boot een beetje vlot gaat, lijkt mij.

Met raid1 heb je dat probleem toch niet?

jurrian
13/04/05, 10:34
Het enige dat een beetje vlotter gaat is het opstarten... Het opstarten doe je maar 1 keer (als je alles goed doet). Om dan even een paar minuten langer te wachten...

Bovendien is een RAID1-config al weer snel een stuk duurder. Zeker als je bedenkt dat een usb-stick < 100 euro kost. Als je dan met argumenten komt "geld speelt geen rol, het moet wel goed zijn", vraag ik me af waarom je dan niet meteen een hardware-router koopt :)

Met de eerder genoemde combinatie van bootable CD en diskette / usb-stick voor de configuratie is het tijdsverschil ook minimaal. Als je dan ook de tijd die je SCSI-controller bij het opstarten nodig heeft nog meetelt denk ik dat die CD nog sneller is dan SCSI-schijven.

host3000
13/04/05, 10:38
Omdat het verschil tussen 100 en 300 euro minder is dan tussen 1000 en 4000 ;)

Maar ik ben zeker geïnteresseerd in alternatieven, maar ik zoek wel een betrouwbare config boven een erg goedkope. Als het allebei kan, zou dat mooi zijn :D

Overigens is een hardware router ook niet uitgesloten...

host3000
13/04/05, 10:42
Overigens heb je met de initialisatie van de scsi's wel een punt qua snelheid ....

Dat is ook niet echt snel.

Unixboy
13/04/05, 10:47
Origineel geplaatst door jurrian


Of je OS + BGP-software van CD laden (is hier niet al een of andere knoppix-variant voor?) en je config laden vanaf CF, USB stick of diskette (config is niet zo groot volgens mij, dus diskette zou moeten kunnen).

Ik ben geen grote fan van de knoppix livecd, maak er liever zelf een weet ik wat ik in huis heb :).

Edit: Misschien kunnen wij met zijn alle hierover beter een topic apart maken, gaan we niet verder offtopic... dan we nu al zijn gegaan.

luser
13/04/05, 11:04
Origineel geplaatst door jurrian
(behalve als je logfiles laat maken natuurlijk).

Die kan je met syslog extern laten doen ;)

host3000
13/04/05, 11:12
Origineel geplaatst door Unixboy


Edit: Misschien kunnen wij met zijn alle hierover beter een topic apart maken, gaan we niet verder offtopic... dan we nu al zijn gegaan.

Ik denk dat TS dit ook wel interessant vindt, gezien zijn idee van de opstelling ;) Er zal geen Juniper komen....

jurrian
13/04/05, 17:08
Wat ik me eigelijk afvraag: wat kost eigelijk het (laten) leggen van een kabel binnen een datacentrum, dus tussen het rack met jouw router en de ruimte waar de switch van de internet-exchange staat? Of liggen deze kabels al standaard en moet je ze alleen nog laten patchen?

luser
13/04/05, 18:30
Hangt van dc tot dc af. Maar een 250,- per kabel is het meestal wel.

svbeek
13/04/05, 18:53
Is dat voor een cat5 of glas kabel? :)

Vane
13/04/05, 19:51
Als ze hem vanuit de carrier room moeten trekken lijkt met me cat5...

luser
14/04/05, 11:05
Kies je zelf, glas kost gewoon meer (heb al prijzen gezien alla 750,-).

jurrian
14/04/05, 11:24
Ik neem aan dat je niet per transit of exchange een andere interface in je router zet maar met een switch en VLAN's werkt... plaats je dan je switch bij je router en laat per transit / exchange een kabel leggen of kun je je switch in de carrier-room plaatsen (en dus 1 of 2 kabels naar je router toe in je eigen rack)?

luser
14/04/05, 12:02
Hoe meer je er tussen steekt hoe meer point of failures je maakt in je opstelling.

Ik zou persoonlijk interfaces voorzien per transit/IX.

InstantXs
14/04/05, 12:18
Wij laten zelf de transits enzo binnen komen op onze coreswitch, en gooien ze dan over een vlan naar de juniper toe.
Kwa points of failure scheelt het niets, aangezien je klanten zowiezo niet bereikbaar zijn als de coreswitch eruit klapt.

Daarbij scheelt het zo een +5000 eur

Unixboy
14/04/05, 12:41
Origineel geplaatst door luser


Dit is zeker een goede oplossing, maar dan moet je wel een cdrom hebben in je router ;)

XORP heeft een livecd, spijtig genoeg is deze software nog niet zo ver op punt als zebra of openbsd bgpd.

Wat kost een cd-rom speler nou :), geen ....


Maarja zelf een cd maken is leuker dan standaard spul gebruiken. (doe je ook meer kennis van op...)

luser
14/04/05, 14:04
Origineel geplaatst door Unixboy


Maarja zelf een cd maken is leuker dan standaard spul gebruiken. (doe je ook meer kennis van op...)

klopt ;)

luser
08/05/05, 01:00
Spijtig dat het hier zo stil wordt, is een boeiend thema ;)

Ik heb momenteel mijn oog geworpen op compactpci systemen, werkt gelijkaardig als een echte router met een cpu blade en dan insteekkaarten voor FE's of gigE's.
Zijn voor industriele toepassingen dus denk wel dat het degelijk spul is.

Iemand ervaring met zulk speelgoed?

Cybafish
08/05/05, 01:30
Origineel geplaatst door luser
Hangt van dc tot dc af. Maar een 250,- per kabel is het meestal wel.

Correctie: 150 euro om de vloer open te maken en dan kun je naar hartelust trekken. (redbus)

Ondertussen, stil hier, tja, AS34942 :D

Cybafish
08/05/05, 01:37
Origineel geplaatst door luser
De ideale opstelling zou een fullmesh zijn met 2 switches & 2 routers (met dit aantal traffic is een hostbased zeker gepast).

Oef, hier heb ik in eerste instantie even overheen gelezen. Full mesh, kerel, kun jij de kabels dan nog tellen? ;)

host3000
08/05/05, 01:45
Hehe,
was al gespot...

http://www.nl-ix.nl/members.php

luser
08/05/05, 01:47
Haha valt nog mee hoor ;)

Je neemt 2 racks met bovenin een hostbased router en een switch.
Op elke router komt 1 transit langs buiten binnen, liefst eenmaal naar links en eenmaal naar rechts (dus 2 kabels van extern).

Dan van routerA naar routerB (nog 1 kabel), van Router A naar switch A&B (2 kabels), van router B naar switch A&B (2). Dan nog ten afsluiten eenmaal van switch A naar B (1).

Zit je in het totaal met 2 + 1 + 2 + 2 + 1 = 8. Valt nog mee dus ;)

In elke router moeten dan min. 4 interfaces (quad kaartje zou ik zeggen).

Reinier v Eeden
08/05/05, 01:47
Origineel geplaatst door InstantXs
Wij laten zelf de transits enzo binnen komen op onze coreswitch, en gooien ze dan over een vlan naar de juniper toe.
Kwa points of failure scheelt het niets, aangezien je klanten zowiezo niet bereikbaar zijn als de coreswitch eruit klapt.

Daarbij scheelt het zo een +5000 eur

Doen wij ook, per interface een aparte uplink is natuurlijk gewoon pure onzin.

2 Modules in je router voor uplinks die naar 2 verschillende border switches, daarin in iedere switch een uplink van dezelfde transit, en over apart vlan gooien op iedere iface.

Je zou dan kunnen zeggen, ja je hebt dan 2Gbit van je carrier maar dat is weer onzin want het is niet bundled. Bijvoorbeeld (83.98.155.42 Rokscom @ nikhef) (83.98.155.43 Rokscom @ redbus) en beide uplinks dan over een andere kant van de ring gooien.


Fijn weekend allen

Unixboy
08/05/05, 22:07
Origineel geplaatst door luser
Haha valt nog mee hoor ;)

Je neemt 2 racks met bovenin een hostbased router en een switch.
Op elke router komt 1 transit langs buiten binnen, liefst eenmaal naar links en eenmaal naar rechts (dus 2 kabels van extern).

Dan van routerA naar routerB (nog 1 kabel), van Router A naar switch A&B (2 kabels), van router B naar switch A&B (2). Dan nog ten afsluiten eenmaal van switch A naar B (1).

Zit je in het totaal met 2 + 1 + 2 + 2 + 1 = 8. Valt nog mee dus ;)

In elke router moeten dan min. 4 interfaces (quad kaartje zou ik zeggen).

Ik heb je een pm gestuurd...

Cybafish
08/05/05, 22:16
Origineel geplaatst door luser
Haha valt nog mee hoor ;)

Je neemt 2 racks met bovenin een hostbased router en een switch.
Op elke router komt 1 transit langs buiten binnen, liefst eenmaal naar links en eenmaal naar rechts (dus 2 kabels van extern).

Dan van routerA naar routerB (nog 1 kabel), van Router A naar switch A&B (2 kabels), van router B naar switch A&B (2). Dan nog ten afsluiten eenmaal van switch A naar B (1).

Zit je in het totaal met 2 + 1 + 2 + 2 + 1 = 8. Valt nog mee dus ;)

In elke router moeten dan min. 4 interfaces (quad kaartje zou ik zeggen).

Ja, dat klopt interdaad, maar dan heb je nog steeds een star-shaped opstelling naar je servers toe. Daar doelde ik op :p

luser
09/05/05, 00:07
ow

Ik doelde op fullmesh in de core, dan van de switch A&B naar elke rackswitch en dan zit je meestal wel zeer veilig ;)