PDA

Bekijk Volledige Versie : [Games] Performance issues met Counter-Strike



Vernon
08/04/05, 09:08
Hallo,

Ik heb sinds vannacht een SuperMicro PiV 3ghz / 1024 / 80 / win2k3 web ed. Draaien te schuberg philis. NU is het een verse install met niks erop.

Ging ik ff met hldstool bezig om een cs servertje te bouwen. Enkel stuit ik op een paar probleempjes.

- De server "regd" ( registreren van acties ) vrij beroerd. gezien de hardware moet dit beter zijn ?

- Ik krijg niet meer dan 64fps uit een 20 slot public :X er draait verder niks dus moet echt wel hoger kunnen!
http://www.nerdhost.nl/stuff/64fps.jpg

- Als de server up is dan joinen er alleen maar Sweedse en Franse en een Pool hier en daar. Region is netjes ingesteld op 3 ( europe)


Er hangen hier genoeg kenners dus pls iemand leg mij het een en ander uit :D

JFL-GameServers
08/04/05, 09:34
Het niet goed regge klinkt raar,

Maar je kan ten 1e wel je fps opkrikken (100fps moet als 1e genoeg zijn)

Dan moet je even in je server.cfg dit zetten :
sv_maxrate 20000
sv_minrate 9000

En in je start command dit
./hlds.exe -console -bla -bla -bla -sys_ticrate 150

Nu heeft Clanhost daar onderander een mooi artikel over boosting geschreve


Wat is server side FPS boosting?
Het is niets meer dan de frame rate verhogen van de dedicated server, ook wel Frames Per Second (FPS). Let wel, server FPS heeft niets te maken met je eigen FPS, dit zijn twee totaal verschillende zaken. Standaard draait dit onder Windows op 64 FPS en onder Linux op 50 of 100 FPS afhankelijk van de kernel die je draait.

Wat FPS boosting doet is de 'feel' van de server verbeteren, het aantal verwerking dat HLDS doet is dus gelijk aan de frame rate. Als je dit verhoogd kan de server dus vaker de inkomende en uitgaande packets verwerken wat als resultaat heeft dat de handelingen die de spelers verrichten beter aankomen. Stel de server draait op 50 FPS, dat betekend dat elke seconde 50 frames kunnen worden berekend door de server, als je beschikt over de juiste settings in het besturingssysteem dan kun je dit bijvoorbeeld verhogen tot 300 FPS.

Hoe dit ervaren wordt door de spelers is natuurlijk een subjectieve mening, persoonlijk merk ik het verschil wel, en de clans die bij ons een boosted server hebben kunnen dit beamen. Het nadeel van FPS boosting, als je het goed doet tenminste, is dat de processor meer werk moet verrichten. Het gevolg hiervan is een zwaardere belasting van de server waardoor er weer minder gameservers op één fysieke machine kunnen worden gehost.

Hoe boost ik mijn server?
Er is een duidelijk verschil in de manier waarop FPS boosting moet worden gerealiseerd tussen Windows en Linux. Onder Windows is het beste om, zoals hierboven als is gezegd, de plugin van Hullu te gebruiken. Deze plugin zorgt ervoor dat de multimedia timer van Windows wordt aangepast waardoor het mogelijk is om de frame rate te verhogen. Leuk feitje, als je sys_ticrate op 400 zet in een Windows server zal er helemaal niets gebeuren. Zet je op de achtergrond een Macromedia Flash filmpje aan (via een website) dan werkt het opeens wel . Flash verhoogd dus net als de plugin van Hullu de multimedia timer van Windows, echter is de manier van Hullu dus wel iets eleganter omdat je meer controle hebt.

Maar aangezien de meeste gamehosters, wij zelf ook, Linux gebruiken voor het hosten van de gameservers wordt het een andere verhaal. Voordat FPS boosting onder Linux werkt moet de server natuurlijk wel voldoen aan een aantal voorwaarden. Veel hosters (doorgaans de goedkopere) gebruiken, bewust of onbewust, nog de 2.4.x kernel van Linux. Deze kernel, zonder aanpassingen, laat het niet toe om de frame rate te verhogen. Dus al zet je de sys_ticrate op 10000 het zal geen donder uitmaken. De kernel versies van deze servers kun je op een minder legale manier wel achterhalen, wat ik hier niet ga uitleggen verder . Het magische woord is hier in ieder geval kernel Hertz, dit staat bij de 2.6.x kernels standaard op 1000 Hz, bij de 2.4.x versies is dit 100 Hz, ook hier geldt hoe hoger de Hz hoe beter de gameservers presteren. Dus als je als hoster meer geld wilt verdienen gebruik je de 2.4.x. kernel; beter rendement, dit gaat natuurlijk wel ten koste van de prestaties. Overigens is het wel mogelijk om de kernel Hertz handmatig te verhogen bij een 2.4.x kernel.

Zin en onzin van FPS boosting
Goed, hopelijk hebben jullie nu een beeld hebben gekregen van wat FPS boosting is en hoe je het moet realiseren. Dan komen we bij het punt of het zinvol is. Dit hangt af van een aantal fatoren, als je bijvoorbeeld een server hebt waarop de frame rate kunt verhogen maar vervolgens de rates gaan limieten heeft het weinig zijn natuurlijk. Dus voor een server die je thuis host zal de prestatieverhoging gering zijn omdat je toch gebonden bent aan een limiterende factor namelijk je verbinding. FPS boosting werpt pas echt zijn vruchten af als alle stukjes in de ketting van voldoende kwaliteit zijn. Die ketting bestaat dus uit:

Kwaliteit van de server (hardware)
Kwaliteit van de verbinding (netwerk)
Genoeg capaciteit op de server (niet overboeken)
Juiste instellingen van het besturingssysteem
Juiste instellingen van HLDS
Een waar van 400 van sys_ticrate is ruim voldoende om de grootste winst te behalen. Hierdoor zal je frame rate effectief tussend e 250 en 300+ FPS zijn. Als dit controleert met "rcon stats" zie je dat het wel kan schommelen, 300 FPS is is mijn ogen gelijk aan een sys_ticrate waarde van 400. Hoger gaan dan 400 is niet echt zinvol en kan juist nadelig werken in de vorm van spikes in het gebruik van de processor.

Ook zal de latency van de server iets gunstiger worden bij FPS boosting (ping) deze zal iets lager worden ( 3 tot 5 ms.) en zal stabieler worden, minder spikes dus. Als een latency hebt van 100 ms. in je server dan ligt dat waarschijnlijk aan je verbinding of de server (te hoge belasting op de processor).


Met dank aan clanhost voor dit artikel :)

Ik zou zeggen probeer dit eerst eens.

Mvg

Vernon
08/04/05, 11:13
ik had dus al in me config de ticrate op 1000 gezet, alleen dat bs verhaal over flash draaien op een gameserver zit me neit helemaal oke. Is er geen andere manier ? en niemand zegt wat over hullu zijn manier enje kan er ook geen flikker over terug vinden :S

Barto
08/04/05, 12:29
Origineel geplaatst door Vernon
Ging ik ff met hldstool bezig om een cs servertje te bouwen. Enkel stuit ik op een paar probleempjes.

- Als de server up is dan joinen er alleen maar Sweedse en Franse en een Pool hier en daar. Region is netjes ingesteld op 3 ( europe)


Ehm, naar mijn weten liggen Zweden, Frankrijk en Polen allemaal in Europa. Wat is hier het probleem?

Clanhost
08/04/05, 12:57
Origineel geplaatst door Vernon
ik had dus al in me config de ticrate op 1000 gezet, alleen dat bs verhaal over flash draaien op een gameserver zit me neit helemaal oke. Is er geen andere manier ? en niemand zegt wat over hullu zijn manier enje kan er ook geen flikker over terug vinden :S

FPS Boosting onder Windows moet je dus gewoon doen met die plugin van Hullu (voor MetaMod). Deze kun je hier vinden: http://forums.unitedadmins.com/index.php?showforum=166

Danger
08/04/05, 14:52
simpel.. windows servers zijn niet te boosten! ik heb wij hebben er toen een booster voor gedownload. Tip: gebruik linux

MikeN
08/04/05, 15:00
Windows servers zijn prima te boosten, hetzij door Hullu, hetzij door het draaien van mplayer, flash oid om de multimedia timer aan te passen.

JFL-GameServers
08/04/05, 15:04
Origineel geplaatst door MikeN
Windows servers zijn prima te boosten, hetzij door Hullu, hetzij door het draaien van mplayer, flash oid om de multimedia timer aan te passen.

Idd windows server zijn ook gewoon te boosten...
Het makkelijkst is gewoon m-player laten draaien.. :)

Vernon
08/04/05, 23:08
Ik vraag me gewoon af waarom er echt alleen maar Sweden , Fransen en Polen op komen. het is net alsof hij neit eens in de steam list staat voor Nl en UK, DE. De hele dag nu ben ik de enige Nl`er erop :S

ook moet ik eerlijk zeggen dat ik niet blij ben met het feit dat me ping zo inmens schommelt, vanaf 3 verbindingen heb ik er op gespeelt met alle vormen van rates en settings en nog heeftie een schommel waarde va meer dan 20ms ( dwz 10-30ms ) spelers hebben meer aan 30ms continu.

Wouter K
09/04/05, 01:19
De ping op CS servers schommelt altijd vanwege de continue activiteit op de verbinding, heb nog nooit een server gezien die een constante ping heeft.

TiMMiEJ
09/04/05, 11:03
Origineel geplaatst door Vernon
ik had dus al in me config de ticrate op 1000 gezet, alleen dat bs verhaal over flash draaien op een gameserver zit me neit helemaal oke. Is er geen andere manier ? en niemand zegt wat over hullu zijn manier enje kan er ook geen flikker over terug vinden :S

Niet DOEHOEEEN:P, als jij die 20 slots pub gaat boosten naar 1000fps en die pub is helemaal vol dan zit jij bakkie zo aan zijn max. Dat jou public maar 67fps haalt is erg laag. Tot gevolg wat je al aangaf dat ie niet lekker "regt"

Normaal moet ie dan toch wel tussen de 80 en 100 zitten.

En dat er allemaal zweden en duitsers en allemaal van die rare gasten met hoge ping joinen dat is bij mij heel normaal. Zodra je server bekend word heb je bijna alleen maar nederlanders ;)

8088
09/04/05, 11:20
Als je ping continu schommelt tussen de 10ms en 30ms lijkt me dat inderdaad niet normaal. Een schommeling van 5ms naar boven en naar beneden zou ik nog wel als normaal bestempelen.

Vernon
09/04/05, 12:37
Ik zal de ticrate in de server.cfg weer omlaag gooien. Zodr ain Mediaplayer an doe knalt de server fps naar 5 a 600 fps en krijg wel gewoon van iedereen die ik erop stuur te horen dat het lekker speelt afgezien vand e crappy pings. ben benieuwd hoe het gaat alsdie op 100fps gaat.

Verder heb ik besloten me troep te hosten @ TC2 ipv huidig netwerk.

8088
09/04/05, 12:44
Heeft jouw provider nog meer gameservers draaien? Zoja, test die eens uit. Heb je daar dezelfde ping-problemen, dan lijkt het netwerk de beperkende factor. Zo niet, dan kan je verder zoeken bij je eigen server om de zaak goed te krijgen. Kans is natuurlijk groot dat het netwerk niet erg geschikt is voor gameservers. In dat geval ben je idd beter uit bij een andere provider.

Vernon
09/04/05, 13:08
Origineel geplaatst door 8088
Heeft jouw provider nog meer gameservers draaien? Zoja, test die eens uit. Heb je daar dezelfde ping-problemen, dan lijkt het netwerk de beperkende factor. Zo niet, dan kan je verder zoeken bij je eigen server om de zaak goed te krijgen. Kans is natuurlijk groot dat het netwerk niet erg geschikt is voor gameservers. In dat geval ben je idd beter uit bij een andere provider.

Ik denk niet dat er veel anderen zijn daaro. (tenzij iemand hier Leaseweb / Schuberg Philis gebruikt voor gameserving ) Meesten gaan TC2 of proserv ( onbetaalbaar voor meesten ) Heb er al contact meegehad en het lijkt erop dat we de probleem royaal op kunnen lossen :) Mogelijke verhuizing naar tc2 of vroegtijdige contract beindigen.
Wat dat betreft ben ik erg tevreden over het bedrijf wat ik heb uitgekozen.

/offtiopic

De gamehosters hiero beschrijf even int kort hoe jullie Windows gameservers runnen.

ik doe het als volgt.
1- mapje voor klant, install daarin hldsupdatetool
2- run tool in dosbox
3- run het met -update cstrike c:\klant***

en na enig wat minuten ( bijna uur!!) istie klaar en kan ik de server runnen met nodige settings.

Verder geen tweaks of niks nog. Tips zijn uiteraard welkom.

Sander-
09/04/05, 13:31
HLDSupdate tool kost gewoon zeer veel tijd is mijn ervaring, ook met linux.

Persoonlijk heb ik een tijdje meerdere linux servers gehad en ik deed het kwa install altijd zo:

voor elk type server (dus CS:S, CS 1.6, en de bijbehorende mods) had ik een tarball met daarin een werkende standaard install die helemaal geconfigged was. Die tarball pakte ik uit in de map van de klant. Vervolgens had ik daarbij een shell file die ik dan even snel handmatig instelde op het IP + Port + players en huppa runnen met de server. Ook ftp enzo maakte ik ff zelf aan.

Dit scheelde al SUPERVEEL tijd want de hldsupdatetool haalt meestal echt maar 100kb/s als je mazzel hebt.

Natuurlijk had ik dit nog in scriptvorm kunnen zetten zodat alles geautomatiseerd gebeurde, maar dat had voor mijn situatie niet voldoende nut.

Vernon
09/04/05, 14:06
Nahja ik weet niet eens wat een tarball is :( In windows kan ik ook gewoon de map kopieren, hlds update laten runnen en dan zieje dattie een aantal files changed, dit duurt nog geen 20 secs en ik heb nog een server runnen :D