PDA

Bekijk Volledige Versie : eindwerk



studentin
07/04/05, 15:25
Hallo allemaal!

Wij zijn 2 studenten journalistiek uit Mechelen. Wij willen een televisiereportage maken over de evolutie in de hosting industrie, waarin het mogelijk is voor jongeren (kinderen bijna) om zelf een eigen "bedrijfje" uit de grond te stampen.

Wat is jullie mening over deze trend? Ben je blij voor hen, of vind je dat ze gedoemd zijn om te falen?

We zoeken ook nog een directeur van een webhosting bedrijf die zijn (uitgesproken) mening wil geven in de reportage. Liefst een bedrijf uit België, geen eenmansbedrijf. Als je interesse hebt, stuur maar een privéberichtje met je telefoonnummer, en dan bellen we je binnenkort op!

groetjes
Deborah en Jan

Henky!
07/04/05, 15:33
Origineel geplaatst door studentin


Wat is jullie mening over deze trend? Ben je blij voor hen, of vind je dat ze gedoemd zijn om te falen?



Voor beide standpunten zijn tot in het extreme mensen te vinden op dit forum:-)

studentin
11/04/05, 09:23
Origineel geplaatst door Henky!


Voor beide standpunten zijn tot in het extreme mensen te vinden op dit forum:-)

Blijkbaar toch niet veel mensen die zich geroepen voelen? :)

Ik lanceer dit balletje nog eens, als je het niet erg vindt.

studentin
11/04/05, 10:39
nee hoor geen probleem, doe gerust. Alle hulp is welkom!

groetjes Deborah

WH-Tim
11/04/05, 10:39
ik vind het eigenlijk best negatief, juist door heel nederland te laten zien dat er al zoveel jongeren zijn die het doen en hun voor te leggen hoe makkelijk het is bestaat er een grote kans dat er na de uitzending per week nog 50 bedrijven bijkomen..

Triloxigen
11/04/05, 11:01
Ik ben al meerdere malen in beeld geweest voor uiteenlopende dingen en dat heb ik geweten ook....
Mijn woorden zijn tot nu toe altijd verdraait op een manier zoals ik het totaal niet gezegd heb..

Mooi voorbeeld van een gevolg; ik werd aangekeken alsof ik een geweldadig persoon ben dat graag eens een winkelcentrum neermaai aan de hand van het spelen van een game en dat ik daarvan de schuld geef aan de ouders.
(In werkelijkheid had ik gezegd dat het een waardeloos en achterhaalde game was)

WH-Tim
11/04/05, 12:10
Daarom zullen ook niet snel meningen worden gegeven, of anders anoniem ;)

En zo gaat het altijd Trilo.. je moet ook niet gamen als hoster zijnde :p

Triloxigen
11/04/05, 13:22
Origineel geplaatst door WH-Tim
En zo gaat het altijd Trilo.. je moet ook niet gamen als hoster zijnde :p

Ik ben gen gamer, had het spel alleen even uitgeprobeerd voor het interview :|
Ging trouwens om Manhunt.

Unixadmin
11/04/05, 14:44
Origineel geplaatst door WH-Tim
ik vind het eigenlijk best negatief, juist door heel nederland te laten zien dat er al zoveel jongeren zijn die het doen en hun voor te leggen hoe makkelijk het is bestaat er een grote kans dat er na de uitzending per week nog 50 bedrijven bijkomen..

Helemaal mee eens. Het levert de hele bedrijfstak een negatieve imago op. De mensen zullen denken dat zijn snelle jongens die snel geld verdienen.

studentin
11/04/05, 14:49
Als het helpt: het is een eindwerk, het zal niet worden uitgezonden.

@ domper: zijn het dan geen snelle jongens die snel geld verdienen? Hoe zit het dan echt?

Hoe komt het dat het eigenlijk überhaupt mogelijk is dat die jongeren veel geld verdienen, terwijl echte bedrijven het moeilijk hebben?

Luuc
11/04/05, 14:59
Origineel geplaatst door studentin
Hoe komt het dat het eigenlijk überhaupt mogelijk is dat die jongeren veel geld verdienen, terwijl echte bedrijven het moeilijk hebben? Bedrijven hebben over het algemeen meer kosten dan jongeren. Daarnaast, werk je full-time of is het bijbaantje, 100 euro is voor een student veel geld maar voor een full-time hoster een relatief klein bedrag.

Henky!
11/04/05, 15:03
Origineel geplaatst door WH-Tim
ik vind het eigenlijk best negatief, juist door heel nederland te laten zien dat er al zoveel jongeren zijn die het doen en hun voor te leggen hoe makkelijk het is bestaat er een grote kans dat er na de uitzending per week nog 50 bedrijven bijkomen..

Mooi toch? Hoe meer concurentie hoe beter. Daar wordt uiteindelijk de markt alleen maar beter van zoals het kapitalisme ons leert.

WebSiteNet
11/04/05, 15:07
Vroeger bestond de hele hosting markt (lees afnemers) uit bedrijven die hujn bedrijf op het inet wilde hebben.

Later werd het populair bij gewone particulieren (lees: jongeren) en die wilde ook hun site hebben. Nou, wat doe je als je een tiener bent (niet zoveel te makken) en je zoekt hosting: Je neemt de goedkoopste! En de goedkoopste zijn meestal de beginnende bedrijfjes met een dedi of een reseller pakket. Die konden de explosieve groei niet aan en daarvan zijn er vele mis gegaan KNIP! niet de bedoeling, TP edit

Bijde hebben de zaakjes nu wel op orde. Een mooi voorbeeld is pcextreme. door openheid, hard werken en problemen erkennen zijn die uitgegroeid tot een van de grotere hosting providers.

Omdat er veel goeds is gebeurt en veel slechts zijn de meningen over het algemeen verschillend.

Triloxigen
11/04/05, 15:35
Origineel geplaatst door Henky!


Mooi toch? Hoe meer concurentie hoe beter. Daar wordt uiteindelijk de markt alleen maar beter van zoals het kapitalisme ons leert.

Tot nu toe heeft het mij vooral geleerd dat de kwaliteit van de producten daarmee nog hader afneemt.
(Een mooi voorbeeld zijn die USB mp3 spelers)

Marijn0
15/04/05, 11:07
leuk initiatief :D

Best4U
15/04/05, 12:48
Origineel geplaatst door Triloxigen


Tot nu toe heeft het mij vooral geleerd dat de kwaliteit van de producten daarmee nog hader afneemt.
(Een mooi voorbeeld zijn die USB mp3 spelers)

Nee, sorry ben het niet met je eens. je ziet alleen dat de pluriformiteit van de markt toeneemt.
De verschillen in het aanbod zorgen dat alle soorten klanten op hun wensen kunnen worden bediend.

Om het voorbeeld van de mp3 spelers aan te houden;
Je hebt verschillende soorten doelgroepen, deze zullen niet allemaal dezelfde kwaliteit of prijs eisen van hun aanbieder.

De gene met de hoogste efficiency in de prijs/kwaliteit verhouding zal uiteindelijk meer marktaandeel pakken in zijn gekozen doelgroep.

studentin
15/04/05, 13:59
Heel leuk, maar ondertussen hebben we nog altijd geen medewerking gekregen. :(

Is er geen Belgisch bedrijf dat hierover graag zijn mening wil geven in onze reportage?

AlfaHosting
15/04/05, 16:47
Origineel geplaatst door studentin
Heel leuk, maar ondertussen hebben we nog altijd geen medewerking gekregen. :(

Is er geen Belgisch bedrijf dat hierover graag zijn mening wil geven in onze reportage?

Eén algemene mening over dit onderwerp is moeilijk omdat je echt niet iedereen over dezelfde kam kan scheren. Ik bedoel daarmee dat er ook een groep van jongeren zal zijn die heel ernstig daarmee bezig zijn.

De grootste groep ziet het echter als een snelle bijverdienste waarbij ze of de hoeveelheid werk wat onderschatten of het aantal klanten dat ze gaan krijgen of geld dat ze gaan verdienen wat overschatten, waarna ze het al snel beu worden en er de brui aan geven waarmee goedkoop duurkoop wordt. Bovendien kan de support nooit zo degelijk zijn als bij een bedrijf omdat men zit met de 'schooluren' net in die periode dat heel wat klanten (bedrijven) support nodig hebben.

Wat ik een beetje betreur is dat ze meestal mooie en flitsende sites hebben maar dat de consument niet kan zien wat daarachter zit. Men doet zich dan ook vaak groter voor dan dat men is.

Wellicht om al die redenen krijgen we vaak vragen naar met hoeveel personen we zijn, welke leeftijd we hebben enzoverder. Ook een statuut van de onderneming geeft op zich vaak al veel aan.

studentin
15/04/05, 18:34
Bedankt voor je bijdrage Mario, ze is heel waardevol voor ons.

Hebben jullie als echt bedrijf dan last van die kleine hosters, die doen alsof ze groter zijn?

Is het oneerlijke concurrentie?

Of wachten jullie tot ze falen en nemen dan het klantenbestand over?

AlfaHosting
15/04/05, 19:49
Origineel geplaatst door studentin
Bedankt voor je bijdrage Mario, ze is heel waardevol voor ons.

Hebben jullie als echt bedrijf dan last van die kleine hosters, die doen alsof ze groter zijn?

Is het oneerlijke concurrentie?

Of wachten jullie tot ze falen en nemen dan het klantenbestand over?

Je kan moeilijk zeggen of je er last van hebt en of je er uiteindelijke minder (of misschien zelfs meer) klanten door krijgt. We hebben zelf een bepaalde doelgroep gekozen zonder te kijken naar andere hosters.

Ik denk dat er in het verleden voornamelijk twee grote groepen hosters waren ... degene die hosting met een duur prijskaartje aanboden en de goedkope hosters die elkaar stuk concurreren (vaak ten koste van kwaliteit en/of bereikbaarheid).

Daartussen zit denk ik een grote groep van mensen die best een eerlijke prijs willen betalen voor een degelijk produkt met een goede support en op die groep richten wij ons.

Mijn mening is dat de 'ultragoedkope' hosters ons uiteindelijk meer klanten bezorgen omdat men na een slechte ervaring vaak bereid is wat meer te betalen. Maar niet zoveel als de 'dure' hosters aanrekenen.

Maar voor elke type van hoster is er een publiek. Er zullen altijd wel mensen zijn die op zoek zijn naar 'het' goedkoopste. Uiteindelijk denk ik dat 'te' goedkoop nooit kan blijven duren. De 1-euro hosters zijn meestal studenten die dit doen om een centje bij te verdienen. Ze hebben totaal geen onkosten (boekhouder, huur, bedrijfskosten, telefoon, enz .. enz ..) waardoor ze uiteraard goedkoper kunnen werken en vaak wel succes kennen, ook al is dat nu wat moeilijker omdat er zoveel goedkope hosters komen. Mijn visie is echter dat net dit succes zich ooit tegen hen zal keren in de veronderstelling dat ze het volhouden (en uitzonderingen niet te na gelaten). Want stel dat ze ouder worden en ze willen er hun bedrijf en kostwinning van maken zullen ze uiteindelijk hun prijzen fors moeten laten stijgen. Het gevolg gaat zijn dat 80% van hun klanten (het publiek dat op zoek gaat naar het goedkoopste) zal afhaken.

Henky!
16/04/05, 00:45
Even tussendoor, daar ik zelf ook ooit journalist was. Wat ze eigenlijk zoeken is een sprekend hoofd voor een pakkend (of slechts bevestigend) citaat in de video. Vandaar dat vissen hier.

Niet dat daar iets mis mee is, zo werkt het nou eenmaal. Wat ik wel hoop is dat onze 'studenten journalistiek' hun werk hebben gedaan. Het zou nogal zwak zijn om alleen dit forum als bron van informatie te gebruiken voor een diepgravende docu.

Wat onze vrienden zoeken is een pratend hoofd. Tot nu toe heb ik ze niet kunnen betrappen op enig journalistiek voorwerk. Hoewel de eerste opzet, de aanname, niet slecht is.

studentin
17/04/05, 15:55
Origineel geplaatst door Henky!
Even tussendoor, daar ik zelf ook ooit journalist was. Wat ze eigenlijk zoeken is een sprekend hoofd voor een pakkend (of slechts bevestigend) citaat in de video. Vandaar dat vissen hier.

Niet dat daar iets mis mee is, zo werkt het nou eenmaal. Wat ik wel hoop is dat onze 'studenten journalistiek' hun werk hebben gedaan. Het zou nogal zwak zijn om alleen dit forum als bron van informatie te gebruiken voor een diepgravende docu.

Wat onze vrienden zoeken is een pratend hoofd. Tot nu toe heb ik ze niet kunnen betrappen op enig journalistiek voorwerk. Hoewel de eerste opzet, de aanname, niet slecht is.

Henky,

Leuk, maar waar baseer je je op? Op deze ene thread hier in het forum? Je hebt geen enkel idee. Het verrast je misschien, maar wij volgen dit forum al een JAAR. En geloof me, we kennen de hosting industrie ondertussen wel.

Het enige wat we nog zoeken is een gevestigde waarde in hostingland die commentaar wil geven op de jongeren die de markt schijnen over te nemen (of dat zo is laat ik hierbij in het midden).

En natuurlijk zijn we op zoek naar iemand die er een uitgesproken mening over heeft. Dat brengt leven in de reportage. Volgens jou is dat dan een pratend hoofd?

Een beetje spijtig, want jouw commentaar plaatst onze oproep --ten onrechte!-- in een zeer negatief daglicht. Wij zijn alleszins oprecht geïnteresseerd. Deze week nemen we contact op met enkele bedrijven.

AlexanderOnline
17/04/05, 17:31
Studentin,

Tip: gebruik de search eens over deze onderwerpe, daar zie je ook heel veel meningen hierover (ik zal mijn verhaal niet eindeloos herhalen :P)
Ik ben blij voor hen, voor onszelf dus ;)
En we zijn een serieuze host, met goede kwaliteit voor een lage prijs. En over dat reseller gedoe, je moet ergens beginnen. Zo zijn wij ook begonnen, maar nu zitten we gewoon op eigen servers!
Heb je nog vragen, mail gerust.

studentin
17/04/05, 17:38
Alexander,

Het verhaal van jou en Jochem kennen we al lang, en jullie waren zeer geschikt geweest, maar we zoeken spijtig genoeg alleen Belgen :)

Henky!
17/04/05, 17:59
Origineel geplaatst door studentin


Henky,


Het enige wat we nog zoeken is een gevestigde waarde in hostingland die commentaar wil geven op de jongeren die de markt schijnen over te nemen (of dat zo is laat ik hierbij in het midden).

En natuurlijk zijn we op zoek naar iemand die er een uitgesproken mening over heeft. Dat brengt leven in de reportage. Volgens jou is dat dan een pratend hoofd?


Niks mis mee zei ik toch? Zo werkt het nou eenmaal. Een reportage heeft een pratend hoofd nodig.

Gezien de vragen die jullie hier stelden dacht ik inderdaad dat jullie geen vooronderzoek hadden gedaan. Maar begrijp nu dat jullie gewoon zullen blijven vragen. Ook verstandig.

Tenslotte, jullie maken een reportage waarvan de richting al is vastgesteld (opzet, vooronderzoek, draaiboek). Het wordt immers geen discussie programma (?). Het pratend hoofd dat jullie zoeken zal dan ook enigszins in deze richting moeten passen.

Zoals gezegd, zo werkt dat nou eenmaal. Dit is overigens geen kwalificatie. Gewoon een constatering. Veel succes!

AlexanderOnline
17/04/05, 18:17
Origineel geplaatst door studentin
Alexander,

Het verhaal van jou en Jochem kennen we al lang, en jullie waren zeer geschikt geweest, maar we zoeken spijtig genoeg alleen Belgen :)
Helaas :)

Samuel
17/04/05, 20:20
Origineel geplaatst door studentin
Heel leuk, maar ondertussen hebben we nog altijd geen medewerking gekregen. :(

Is er geen Belgisch bedrijf dat hierover graag zijn mening wil geven in onze reportage?

Mochten we kunnen helpen. We zitten in Leuven, Belgian Network Solutions ( BeNeSol ), 4jaar bezig, Web Hosting Dedicated Colocation and Housing ( zitten met kooi in IX )

Als we jullie met een interview kunnen helpen, laat dan maar iets horen

Trouwens, ik was ook vrij jong toen ik er met mijn broer over begon ... en mag toch wel zeggen dat we momenteel al een mooie positie hebben uitgebouwd

Je kan me steeds mailen op samuel@benesol.be