PDA

Bekijk Volledige Versie : [TKG] stabiele server met controlpanel voor webhosting



Silverback
06/04/05, 17:15
Voor de webhosting zoek ik een nieuwe kant-en-klare koopserver, een P4 met 2 HD's RAID1 (liefst hotswap).

Software FreeBSD of liever RedHat. Dit i.c.m. een duidelijk controlpanel inclusief PHP en MySQL. Ik wil er zo min mogelijk omkijken naar hebben, dus het is de bedoeling dat ik eenvoudig via het controlpanel software updates en securityfixes (automatisch) kan binnenhalen. En wat betreft de RAID1, als er een harddisk fail is, dat ik daarvan (in het controlpanel) een melding krijg, zodat ik de kapotte harddisk kan vervangen en dat ie dan automatisch de RAID1 array opbouwt.

Ik zag laatst een dedicated server met RedHat AS en Plesk, en virtuozzo dat zorgde voor automatische updates. Dat lijkt me dus wel wat, alleen ik zoek een koopserver die ik zelf kan co-locaten.

MikeN
06/04/05, 17:19
Wil je er ook een Fix-Server-Wanneer-Het-Fout-Gaat knop bij hebben of dat nog net niet?

jinxedworld
06/04/05, 17:23
Origineel geplaatst door MikeN
Wil je er ook een Fix-Server-Wanneer-Het-Fout-Gaat knop bij hebben of dat nog net niet?

ehmm, useless??
Geef dan advies waar ie wel wat aan heeft...

@TS: Als je weinig ervaring hebt met het managen van servers adviseer ik je om ook een overeenkomst voor het beheer van je server af te sluiten, hetzijn bij je mogelijke colocator (misschien prijstechnisch interessant) of anders bij een 3e partij. Linux-beheer is namelijk niet iets wat je over één nacht ijs zo even doet.

Silverback
06/04/05, 18:07
Ja heel leuk MikeN! Hebben we veel aan.

Ik heb zelf 10+ jaar ervaring. Heb er alleen geen zin in om er te veel tijd in te steken.

4 jaar geleden kon het al met een Cobalt dus ik vroeg me af of er inmiddels niet wat beters alles-in-1 is...

M-BahZ
06/04/05, 18:08
Origineel geplaatst door jinxedworld


ehmm, useless??
Geef dan advies waar ie wel wat aan heeft...

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind persoonlijk MikeN's reaktie erg zinvol, zeker ook als advies. Een advies mag mensen ook aan het denken zetten, wat in dit geval zeker aan te raden is.

Immers is een pasklaar antwoord geen advies meer, maar een oplossing. ;)

Grappig genoeg zou MikeN's advies naast jouw advies mijn inziens een nog grotere bron van informatie betekenen. ;)

Silverback
06/04/05, 18:17
Sjezus, leuke grap M-BahZ.

Met een DirectAdmin controlpanel heb je automatisch al de laatste fixes, patches en nieuwe versie's van PHP en MySQL. Blijft er alleen nog mijn vraag over over het automatisch opbouwen van de RAID1 array bij een storing. Dit kon de meest simpele Cobalt ook al.

Ik begrijp werkelijk niet wat er zo moeilijk aan mijn vraag kan zijn. Ik wil gewoon geld uitgeven en een goede server kopen. Heb je niets in de aanbieding houd dan je smoel :)

MikeN
06/04/05, 18:28
Met apt-get heb je ook vanzelf de laatste fixes, met emerge ook, met yum ook, met up2date ook, met urpmi ook, daar heb je geen CP voor nodig. Punt is dat de startpost mij een beetje overkwam als: hier is weer een clueless idioot die er geen zak vanaf weet en een bak in een colo hangt waar ik later een dos attack vanaf mag ontvangen. Het spijt me als het niet zo is, maar zo kwam het wel over.

Silverback
06/04/05, 18:32
Ja misschien was het wel een beetje knullig geformuleerd van me, dat dan weer wel :)

M-BahZ
06/04/05, 19:11
Origineel geplaatst door Silverback
Sjezus, leuke grap M-BahZ.

Met een DirectAdmin controlpanel heb je automatisch al de laatste fixes, patches en nieuwe versie's van PHP en MySQL. Blijft er alleen nog mijn vraag over over het automatisch opbouwen van de RAID1 array bij een storing. Dit kon de meest simpele Cobalt ook al.
Volgens mij ging de reaktie van MikeN over als het fout ging. Iets wat niet helemaal uit te sluiten is, dus dat ik zijn post verdedigde tegen iemand die het een zinloze reaktie vond, vind ik niet enorm opmerkelijk.

Zoals jij wellicht ook door had was ik mijn reaktie aan het typen op het moment dat jij poste over je 10 jaar ervaring. Verder kan jij je wellicht ook indenken dat mij ongeveer hetzelfde gevoel bekroop als waar MikeN over schrijft in zijn laatste post.


Origineel geplaatst door Silverback

Ik begrijp werkelijk niet wat er zo moeilijk aan mijn vraag kan zijn. Ik wil gewoon geld uitgeven en een goede server kopen. Heb je niets in de aanbieding houd dan je smoel :)
Ok, ik houd mijn smoel.

Leuk uitgedrukt trouwens, alhoewel misschien een beetje te defensief, wek je echt mijn sympathie mee. Vooral op een discussiefora, waar je mag stellen dat het een en ander best duidelijker na voren mag komen (onder andere door discussie) zodat er ook nog een informatieve rol van het forum uitgaat.

Anyway, het zou veel leuker zijn wanneer men alleen maar eventjes wat getalletjes en statische data zonder informatieve rol gaat posten... komt dit forum ongetwijfeld ten goede.

Silverback
06/04/05, 19:46
Hahaha, Ok, ik houd mijn smoel en dan volgt me er toch een verhaal... :)

Nou, misschien weet jij toevallig een waardige opvolger voor zeg iets zoals een Cobalt server?

user002
06/04/05, 19:50
Waarom geen managed dedicated?

Vane
06/04/05, 19:56
Origineel geplaatst door Silverback
Hahaha, Ok, ik houd mijn smoel en dan volgt me er toch een verhaal... :)

Nou, misschien weet jij toevallig een waardige opvolger voor zeg iets zoals een Cobalt server?

Waarom niet de Cobalt zelf? Zijn nog aardig wat patches voor te krijgen hoor om hem up2date te houden. Al dan niet via Sun zelf...

M-BahZ
06/04/05, 19:58
Origineel geplaatst door Silverback
Nou, misschien weet jij toevallig een waardige opvolger voor zeg iets zoals een Cobalt server?
Misschien... wat voor systemen werk je nu mee als ik vragen mag? En wat zijn je ervaringen met die systemen. (zowel de positieve als de negatieve)

1u-server
06/04/05, 21:14
1u-server kan u het volgende bieden:

sc811t-260
p4sci serverbord
piv 3.0Ghz
1GB ddr400 ecc ram
2x 80GB sata harde schijven
3ware 8006-2 raid controller
directadmin unlim lifetime
installatie freebsd, fedora of redhat

prijs: 1028 euro ex btw

Silverback
06/04/05, 23:16
Enkele Cobalts : alleen de patches komen nu niet meer van Cobalt en voor de up-to-date pkg's met o.a. PHP/MySQL kan je elke keer weer flink in de buidel tasten. Daarom wil ik overstappen op iets anders dat wel up-to-date blijft.

Enkele SuperMicro 5013C-T's met FreeBSD en DirectAdmin. Alleen weet ik niet helemaal 100% zeker of met de ingebouwde RAID-controller de array nog goed komt bij een eventuele harddisk fail... Volgens mij kan ik er beter een Promise of een 3ware in proppen...

Ja misschien is managed dedicated toch wel makkelijk. Maar op zich ben ik blij dat ik nu alles in eigen beheer heb. Mijn ervaring is helaas toch hoe meer schakels er tussen zitten en hoe minder onafhankelijk je bent, des te vaker het mis gaat c.q. je downtime hebt.

Via ODR zag ik de managed server aanbieding met Red Hat/Virtuozzo waarover ik hierboven repte. De prijs van de Celeron met 1 HD was erg goed, EUR 44,95 per maand. Wil je echter een P4 met RAID1, dan betaal je in verhouding echt veel meer, te weten EUR 115,- per maand. Beetje jammer want de meerprijs van een P4 t.o.v. een Celeron en 1 extra HD is slechts 150 euro. Da's slechts 15 maanden een tientje per maand extra, i.p.v. een meerprijs van 70 euro per maand :(

Thanks voor de aanbieding 1u-server, ik ga even op jullie site kijken! Zag volgens mij ook al een banner van jullie ergens voorbij schieten...

Silverback
07/04/05, 11:08
Ik zal wel een duidelijkere, opgesplitste topic maken want dit was niet zo best eigenlijk :)