PDA

Bekijk Volledige Versie : BTW-nummer zonder KvK



AngTalunin
06/04/05, 11:22
Beste mensen,

In navolging van de threads over het wel of niet hebben van een btw-nummer / kvk-nummer zit ik met de volgende vraag.

Is het mogelijk om een BTW-nummer te krijgen, zonder een heel bedrijf op te starten en met namen zonder je in te hoeven schrijven bij de KvK.
Weet iemand hier aan wat voor soort regels je dan moet voldoen en heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

[EDIT]
Heb hier een site gevonden over dit onderwerp: http://www.flashfocus.nl/ShowDetail.asp?NewsId=6497
Zijn jullie het hier mee eens?

HBCS
06/04/05, 11:52
bel de belastingdienst eens op die kunnen je alles vertellen
suc6

AngTalunin
06/04/05, 12:06
De wachttijd was net nog een kwartier, dus was maar even gestopt.
Maar was benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft?

s.vossen
06/04/05, 12:09
BTW nummer is toch persoonsgebonden eigenlijk. Je hoeft ook geen KvK op te geven bij de aanvraag van een BTW-nummer. Lijkt mij dat wat je van plan bent gewoon mogelijk is.

AngTalunin
06/04/05, 12:21
OK, dus je hoeft geen ondernemingsvorm te zijn/hebben om een BTW nummer aan te vragen?

Henky!
06/04/05, 12:26
Je sofi nummer is ook je btw nummer. Alleen kun je hier geen rechten aan ontlenen wanneer je niet als onderneming bent ingeschreven,. Dus geen btw verleggen, aftrekken of wat dan ook.

maxnet
06/04/05, 12:39
Origineel geplaatst door s.vossen
Je hoeft ook geen KvK op te geven bij de aanvraag van een BTW-nummer.

Daar wordt wel om gevraagd.

Zie het formulier: http://www.belastingdienst.nl/common/dl/on02405.pdf

Alleen bij ondernemingen die zich niet in het handelsregister hoeven in te schrijven is het invullen niet nodig.

AngTalunin
06/04/05, 13:07
En wat voor ondernemingen zijn dat dan?

maxnet
06/04/05, 13:35
Origineel geplaatst door AngTalunin
En wat voor ondernemingen zijn dat dan?

Bijv. land- en tuinbouw bedrijven en vrije beroepen zoals advocaat en dokter.
Niets op computer gebied.

XS-24
06/04/05, 14:15
Waarom zou je een btw nummer willen zonder bedrijf?

Of is dat omdat BTW gratis is en KVK geld kost?

Unixboy
06/04/05, 15:20
Ik snap het bij sommige mensen niet;

Het idee lijkt wel; ik wil wel de lusten (btw nr, om btw vrij te kopen etc) maar niet de lasten kvk kosten.

Kom op mensen zo hoog zijn de kvk kosten toch niet...

AngTalunin
06/04/05, 15:39
Origineel geplaatst door XS-24
Waarom zou je een btw nummer willen zonder bedrijf?

Of is dat omdat BTW gratis is en KVK geld kost?

Precies. Enigste wat ik wil is facturen met BTW afschrijven, zodat ik de BTW kan betalen en later weer kan terugvragen. Opdrachtgevers vragen daarom.
Maar dat je daarvoor hele onderneming moet opzetten, inschrijven bij Kvk en ook nog eens apparte ziektekosten verzekering moet gaan afsluiten vind ik toch wel een beetje overdreven. Moet toch makkelijker kunnen...

Hjalmar
06/04/05, 16:22
Origineel geplaatst door AngTalunin


Precies. Enigste wat ik wil is facturen met BTW afschrijven, zodat ik de BTW kan betalen en later weer kan terugvragen. Opdrachtgevers vragen daarom.
Maar dat je daarvoor hele onderneming moet opzetten, inschrijven bij Kvk en ook nog eens apparte ziektekosten verzekering moet gaan afsluiten vind ik toch wel een beetje overdreven. Moet toch makkelijker kunnen...

Ga maar langs de KvK...

Je mag helemaal geen diensten verlenen zonder KvK-nummer (tenzij je een vrij beroep uitoefent). Dus je mag al helemaal geen facturen uitschrijven!

Remigius
07/04/05, 02:48
Pfff.. Het kost echt niet zoveel om je in te schrijven bij de KvK. En volgens mij mag je idd geen diensten leveren zonder een KvK nummer. Waarom denk je dat het hier op het forum ook verplicht is?

Randy
09/04/05, 20:37
Origineel geplaatst door Hjalmar


Ga maar langs de KvK...

Je mag helemaal geen diensten verlenen zonder KvK-nummer (tenzij je een vrij beroep uitoefent). Dus je mag al helemaal geen facturen uitschrijven!

Je mag wel facturen uitschrijven, alleen niet de bedragen met BTW verhogen. Dus een BTW-loos factuur...

Hjalmar
09/04/05, 21:06
Origineel geplaatst door Randy


Je mag wel facturen uitschrijven, alleen niet de bedragen met BTW verhogen. Dus een BTW-loos factuur...

Ja ok logisch, maar de TS wil wel een BTW-nummer zodat hij btw kan verekenen op de facturen, maar dat mag niet zonder KVK!

dolletjes
29/05/05, 21:50
Heb toch het idee dat er hier mensen gewoon denken rijk te kunnen worden.

Om te ondernemen heb je toch je kvk ook nodig. Om bv een server te huren, domeinen te registreren voor klanten enz enz.

Ik vind juist dat ze de hosting bedrijfjes die zonder de benodigde papieren harder aan moeten pakken!!! Beter voor de branch en voor onze boterham.

xSeries
29/05/05, 21:55
inderdaad; wanneer je geen bedrijf bent; ben je particulier.
Dus : geen recht van btw-aftrek en geen btw-afdracht.

Dat het sofinummer gelijk is aan het btw-nummer is ook alleen bij eenmanszaken; maar dat wil niet zeggen dat je dat nummer op je factuur kunt vermelden.

Alleen al om dat de belastingdienst nieuwe ondernemingen (aan de hand van de gegevens van de KvK) aanslagen stuurt.
Wanneer je geen inschrijving hebt, krijg je geen inschrijfformulier voor de belastingdienst en kun je dus ook geen btw verrekenen.

Sander-
29/05/05, 23:07
Die thread op flashfocus klopt zoiezo NIET...

Het zit namelijk als volgt, een freelancer is in principe iemand die ook gewoon een eenmanszaak moet hebben. De term Freelancer wordt vaak misbruikt voor iemand die zonder inschrijvingen voor KVK etc kan werken. Dit kan ook wel, maar dat heet dan niet direct freelance, maar gewoon werken in een vrijgestelde beroepsgroep.

En dan nog, als jij "Opdrachtgevers" hebt die een BTW nummer van je willen zien, dan denk ik dat ze daar ook een KVK nummer bij verwachten en dat je vast wel genoeg verdiend om die 60 euro te betalen... En als je dat niet doet dan moet je maar lekker zwart blijven werken.

Zietuwel.nl
31/05/05, 11:11
Origineel geplaatst door Hjalmar


Ga maar langs de KvK...

Je mag helemaal geen diensten verlenen zonder KvK-nummer (tenzij je een vrij beroep uitoefent). Dus je mag al helemaal geen facturen uitschrijven!

Uhm? Onzin? Ik heb regelmatig freelancers. Vrienden met een grafische opleiding die even een banner of template willen maken, en mij hier een rekening voor sturen. Waarom zou je iemand geen dienst mogen verkopen, en wel producten? Onzin dus. Het verschil is alleen dat de belastingdienst je als particulier ziet. Gewoon BTW betalen dus.

FransVanNispen
31/05/05, 11:23
Inderdaad.

Je mag als particulier wel diensten en producten verkopen. Je mag echter geen BTW verrekenen, en dus ook niet in rekening brengen.

Triloxigen
31/05/05, 11:32
De KvK maakt tegenwoordig geen verschil meer tussen een eenmanszaak en freelancer.
Weet niet hoe de belanstingdienst ed er tegenaan kijken.

simmering
31/05/05, 12:33
Als freelancer schrijf je je in bij de kamer van koophandel onder eenmanszaak. Op het formulier voor de belastingdienst geef je vervolgens aan dat je winst niet onder de loonbelasting valt. Je bent in dat geval geen ondernemer voor de loonbelasting, maar je bent wel ondernemer voor de btw. Dat heeft tot gevolg dat je je om ziektekosten etc. niet druk hoeft te maken als je nog een andere baan hebt.

Vervolgens geef je je inkomsten voor de belasting op in box 3 in plaats van in box 1.

WelleKe
31/05/05, 12:34
Uhm? Onzin? Ik heb regelmatig freelancers. Vrienden met een grafische opleiding die even een banner of template willen maken, en mij hier een rekening voor sturen. Waarom zou je iemand geen dienst mogen verkopen, en wel producten? Onzin dus. Het verschil is alleen dat de belastingdienst je als particulier ziet. Gewoon BTW betalen dus.

Zoals FransVanNispen al zei, die BTW mag je niet berekenen, "gewoon btw betalen dus" klopt niet, want er zit helemaal geen BTW op de facturen die door die freelancers worden verstuurd.

Die "freelancers" waar jij het over hebt zijn overigens geen freelancers maar particulieren die incidenteel wat voor je doen. Die kun je zo uitbetalen zonder sociale verplichtingen, maar zo snel als er enige frequentie inkomt wordt het gezien als een dienstbetrekking. Dus ik zou dat allemaal zo maar niet doen. Overigens moet die particulier die opbrengst wel vermelden op zijn belastingaangifte.

Bedrijven die alleen een factuur vragen met BTW doen dat om te voorkomen dat ze een factuur krijgen van iemand waarbij later blijkt dat er een dienstbetrekking is opgestart (volgens instanties). Het is niet helemaal zo dat BTW daar bij hoort, maar het is de snelste manier voor een bedrijf om dat bevestigd te zien. (de juiste manier zou een VAR-verklaring zijn)

Topicstarter moet even verder kijken dan zijn neus lang is en die KVK inschrijving regelen om daarna een belastingnummer aan te vragen. Dan moet hij btw innen voor de belastingdienst door 19% bovenop zijn facturen te zetten, maar mag hij de door hem betaalde btw op inkopen daarmee verrekenen.

MediaServe
31/05/05, 12:44
Particulieren die BTW gaan heffen, het moet niet gekker worden :X

Als je met enige regelmaat diensten gaat verlenenen of producten gaat verkopen, moet je gewoon een KVK nummer hebben. En als je denkt dat je een uitzondering bent, neem dan even contact op met de KVK.

T2DDesign
08/07/05, 09:14
Voor dat je de keuze gaat maken om je in te schrijven bij de KVK heb ik hier wat tips. Wil het fiscaal gezien een voordeel zijn om BTW heffing te vragen.

- steek je meer dan 1225 uur per jaar in deze bezig heden.
- heb je meer dan 3 verschillende klanten waarvoor je werkt.
- maak je winst en hoeveel is die winst. En is dat rendabel voor het overleven van een onderneming. Aanloop kosten niet inbegrepen.
winst per boekjaar traps gewijs min 15% oplopend.
Kiet spelen is niet mogelijk.
- Hoe is je risico: bijv. heb je meerdere opdracht gevers maar is een opdracht gever verantwoordelijk voor meer dan 70% van je inkomsten
- Als Freelancer met VAR heb je geen aanspraak op vakantie of ziekte geld. Als Ondernemer kun je je hier voor laten indekken.
- Factuur bedragen zijn van een onder nemer hoger dan van een VAR(freelancer) Dit komt doordat bij een onder nemer rekening gehouden moet worden met werkgevers premies en evt. loonheffing.
Deze heeft een VAR(freelancer)

Gr. Tarim

bonnie
08/10/05, 20:28
BTW-nummer zonder KvK
Ik heb dus het zelfde probleem. Ik heb geen bedrijf ,maar een uit de hand gelopen hobby. Met mijn hobby verdien ik iets bij. Als ik als ik meer verdient heb als ik mag
( belasting vrije som ) betaal ik er aan het eind van het jaar belasting over, das oké.
Maar nu heb ik een klant die op het factuur BTW vermeld wil hebben, maar omdat ik geen bedrijf heb mag het niet.
Mijn inschrijven bij KvK? Dat zou ik willen als ik wist dat ik meer van die opdrachten kreeg. Je alleen inschrijven voor die ene opdracht kan toch ook niet de bedoeling zijn.
Ook kan ik mij niet inschrijven bij KvK omdat ik dan zelfs ziekenfonds moet betalen, zo veel geld verdien ik dan ook niet. Wat zou voor mij een oplossing zijn?
Groetjes bonnie

Triloxigen
09/10/05, 12:38
Het is leuk dat hij dat veermeld wil hebben, maar waarom zou hij da willen?
Als hij het niet hoeft te betalen dan kan hij het toch niet terug vragen. :)

rexp
09/10/05, 13:30
Ik denk dat die klant graag 19% korting wil :)

Cybafish
09/10/05, 13:37
BTW nummer is bedrijfsgebonden, het BTW nummer is het belastingidentificatienummer voor ondernemingen. Voor personen is dit het SOFI nummer.

t.bloo
09/10/05, 13:57
Voor personen is het sofi nummer alleen het id-nummer als het gaat om de eigen prive belastingaangifte en dat heeft niets met BTW te maken. Als eenmanszaak kun je een BTW nummer krijgen dat sterk lijkt op het sofinummer van de houder van de eenmanszaak, met extra B01 is dat.

Maar om een heel lang verhaal heel kort te maken: Als je geen BTW nummer van de belastingdienst hebt gekregen, dan mag je ook geen BTW in rekening brengen. En al helemaal niet onder een zelf verzonnen BTW nummer ook al lijkt dat op een bestaand sofi nummer.

De regels zijn simpel genoeg: uitgezonderd een paar beroepen moet je je aanmelden bij de KVK als je deel neemt aan het zakelijke economische verkeer. En als je deelneemt aan dat economische verkeer dan kan de belastingdienst ook beslissen dat je BTW plichtig bent.


PS: ziekenfondsverhaal gaat alleen op voor als je meer dan 20 uur per week aan het bedrijf besteed of zo iets, en volgend jaar bestaat ook het ziekenfonds niet meer.