PDA

Bekijk Volledige Versie : [Traffic] Dataverkeer bij Shoutcast



Vernon
01/04/05, 19:34
Ik moet voor een klant een shoutcast server opzetten. Het is een vrij groot project ( tenmisnte het kan groot worden ) nu vroeg ik me af wat voor dataverkeer dit wel niet genereert?

Ze willen minimaal 96kbit en de luisteraars kunnen wel tot in de 100en oplopen. ( mischien zelfs 1000en )

blaaat
01/04/05, 20:07
bereken het ;)

96*luisteraars kbit/s :D

Media
01/04/05, 20:08
Ga ervan uit dat je bij 96 kbps ongeveer 6 kbps meer per luisteraar verbruikt (gemeten) ga ervan uit dat je ongeveer 10 luisteraars per mbit kan hosten dan zit je veilig ..

RiderXXX
02/04/05, 01:43
Hier kun je precies berekenen hoeveel dataverkeer je gebruikt per maand:

www.justhost.nl/stream.html

Media
02/04/05, 02:06
Pure berekening ik zou zeggen laat toolbox er maar een keer op los en kijk dan precies wat je verbruikt

De link van RiderXXX houd geen rekening met de upload stream (toch 96kbp/s) en daadwerkelijk stream je ongeveer 102 bij een 96 kbps per luisteraar

XBL
02/04/05, 08:15
@ Media: Upload is verwaarloosbaar, zeker bij zulke grote getallen luisteraars. En aangezien je nooit helemaal 'vol' zit (je max concurrent listeners), kan je dus ook de overhead weglaten.

Op een later tijdstip kan je het wel toevoegen, indien je het gemiddelde aantal luisteraars per %tijdsperiode% (meestal maand ;)) weet.

Jochem

Vernon
02/04/05, 11:51
omg ziek! dit is echt veels te duur :( is er niet ergens een aanbieder met een mindere netwerk waar traffic veel goedkoper is ?

Aike
02/04/05, 12:31
Origineel geplaatst door Vernon
omg ziek! dit is echt veels te duur :( is er niet ergens een aanbieder met een mindere netwerk waar traffic veel goedkoper is ?
Over hoeveel mbit praten we? Als je groot inkoopt wordt je traffic ook voordeliger. En ik denk dat een goed en stabiel netwerk wel belangrijk is voor shoutcast, als er hikjes in je verbinding zitten zijn je luisteraars snel weg lijkt me.....

De laatste maanden luister ik bijna alleen maar naar streams, maar niet onder de 128kbits. Beetje afhankelijk van je muziek en je publiek maar ik denk dat de meeste mensen liever 128kbit of meer hebben. Maar dat is een mening ;)

Media
02/04/05, 12:52
XBL

Wij houden nu eenmaal rekening daarmee :) En ik denk dat vernon dat als beginnende streamhost ook zou moeten doen.

Media
02/04/05, 12:58
Origineel geplaatst door Vernon
omg ziek! dit is echt veels te duur :( is er niet ergens een aanbieder met een mindere netwerk waar traffic veel goedkoper is ?

Het word ook pas interesant als je bulten mbits inkoopt :) Ik weet niet wat voor type stream je moet gaan opzetten maar het verschilt ook gigantisch hoeveel verbuikt het Radiostation per maand

En nederlandstalige stream zal snachts niet veel luisteraars hebben
een goeie dance stream zal 24/7 vol zitten
Hiermee moet je ook spelen natuurlijk probeer elke mbit goed te gebruiken

Op het moment kan ik superscherp aanbieden en ook goed meedoen met de prijzen van de meest bekende streamhosters ,maar dit heeft wel enige tijd geduurt :)

Vernon
03/04/05, 01:56
Ik wil niet nu al massaal Stream paketten aan gaan bieden hoor. Alleen 1 klant vroeg erom en zoals jullie zien is het een vrij groot opdracht. Ik richt me strax 95% op High Quality gameservers en uiteraard ook zeer goedkope budget servertjes voor de kids daarbuiten :P

Ik zoek gewoon ergens een leuk pakket die ook betaal blijft voor mijn klant. Het zou gaan om Gabber muziek genre en er zullen elk weekend zowiezo live de top djs van NL op gaan draaien. Dus ik neem aan dat het snel vol zit :P

De mainstream word gevoed vanuit hun studio ( iets wat ik zelf geen goed idee vind maar ach )

McRox
03/04/05, 04:41
Origineel geplaatst door Vernon
omg ziek! dit is echt veels te duur :( is er niet ergens een aanbieder met een mindere netwerk waar traffic veel goedkoper is ?

Bij streaming heb je te maken met een hoge pps rate. Het is dan ook raadzaam om meer naar de stabiliteit van de connectie (dus goede transit en netwerk apparatuur) dan de prijs tenzij je het niet erg vindt dat luisteraars door slechte geluidskwaliteit weglopen ;)

Reinier v Eeden
06/04/05, 13:06
Kijk eens naar ipac-ng op freshmeat ofzo. Leuk tooltje om traffic per ip / port te meten.