PDA

Bekijk Volledige Versie : Wordt de markt kapot gemaakt?



Jacobs.T
31/03/05, 11:54
Steeds meer en meer begin ik me toch wel te ergeren aan de prijzen die ik hier soms de revue zie passeren.

250 gig dataverkeer incl. 1u en APC voor 30 excl. per maand?
Ik vraag me echt af hoe sommige mensen dit betalen, laat staan er service voor kunnen bieden.

In ons datacenter kan ik pas 1 unit inkopen aan €18 euro.
Ik vind de kwaliteit superieur tov elk datacenter waar ik al geweest ben maar door deze dumpingprijzen wordt het moeilijk om nog colocatie aan te bieden waarbij ik zelf geloof in de kwaliteit ervan.

Wat vinden jullie hier van? Iedereen zit elkaar te bevechten met de laagst mogelijke prijs om toch maar winst te maken of een klant erbij te hebben.
Ik vraag me soms af voorwat sommige mensen hier nog gaan werken :)

Best4U
31/03/05, 12:07
Marktwerking... is het magische woord.
Er zullen vele kleine bedrijfjes zijn die het niet zullen redden en de klanten daarvan zullen na een slechte ervaring waarschijnlijk eerder kiezen voor een wat duurder bedrijf. Ook zullen er bedrijven zijn die dmv van schaalvergroting deze diensten (bijv. door overselling) wel rendabel aan kunnen aanbieden.

Ik geloof niet dat je snel kunt spreken over ''het kapot maken'' van de markt.
Het is een combinatie van wat de klant voor eisen stelt aan de hostingomgeving en voor welke prijs je dit aan kunt bieden.

Zorg dat je je homogene goed zo heterogeen mogelijk aanbiedt en verover je plekje in deze markt.

MediaServe
31/03/05, 12:18
De grote aantallen dataverkeer kunnen mensen vaak leveren door te gaan oversellen. Je kunt bijvoobeeld je pakketten zo indelen dat je op break-even draait, maar als een klant minder verbruikt dan maak je winst.

Bovendien kun je bij dit soort producten heel moeilijk de kwaliteit vergelijken, daarom kiezen de klanten vaak voor een goedkope aanbieder.

We Are Online
31/03/05, 12:20
Het is in mijn ogen ook pure marktwerking. En wat Best 4U ook zegt veel klanten zullen na een slechte ervaring zeker op hun tellen passen en meer onderzoek doen naar hun toekomstige leverancier.

Een eerlijk en vooral duidelijk houding naar (potentiele) klanten toe werkt in mijn ogen het beste.

luser
31/03/05, 12:23
Ik heb bv een klant die 63gig dataverkeer doet. Opzich niet veel maar let op dat het wel een 0.5mbit zijn kwa 95%tile. Als je dan gaat rekenen met 320gig per mbit zit je wel in de problemen ;)

euro-access
31/03/05, 12:46
In Belgie is alles duurder.

Rackspace en Bandbreedte.
tis ook kwestie van groot inkopen. dan word de prijs vanzelf goedkoper.

veenman
31/03/05, 12:55
Dat de markt kapot gemaakt wordt, vind ik niet. Echter zou je wel van een soort van prijzen-oorlog kunnen spreken. De een gooit zijn prijzen omloog, en de rest van de hosters volgt als een kudde schapen.

De wal zal het schip keren, en na een tijdje zal bedrijfje naar bedrijfje na bedrijfje er mee op houden of zelfs falliet gaan. Daarnaast zullen serieuze partijen ook begrijpen dat prijs en kwaliteit toch sterk met elkaar verbonden zijn, en dus liever met een partij in zee gaan met hogere prijzen.

PlugInInfo
31/03/05, 13:44
Laatst had ik een gesprek met een aantal budgethosters. Zij beweerden dat de lage prijs van hun pakketten slechts de “drempel” verlaagt om hosting aan te schaffen. Uiteindelijk zal het succes vallen of staan met de service en kwaliteit die ze kunnen bieden. Kortom de klant wil nog steeds kwaliteit.

Een hostingbedrijf die geen kwaliteit kan verschaffen gaat denk vroeg of laat wel ten onder. De consument weet door voorlichting van o.a. webhosters en webselect steeds beter waar ze op moet letten. Bovendien kan men hier gelijk lezen of men wel waar voor z’n geld krijgt bij een bepaald bedrijf.

Maken hostingbedrijven die extreem lage prijzen hanteren de markt kapot? Ik denk het niet. Ze richten zich op een bepaald segment (met name consumenten). Daarnaast is er ook nog een segment klanten dat wel bereidt is meer te betalen (met name bedrijven). Zij willen er zeker van zijn dat hun hostingbedrijf topkwaliteit levert en betrouwbaar is. En daar hangt en prijskaartje aan.

AlfaHosting
31/03/05, 14:07
Ik denk niet dat ze de markt kapot maken aangezien er steeds een groep van mensen zal blijven die zoeken aar de allerlaagste prijs. Er is dus een markt voor en je kan als bedrijf kiezen om voor die doelgroep te gaan.

Ik denk dat je je als bedrijf moet richten op een bepaalde doelgroep en dan daarvoor gaan, zonder om te kijken naar andere hosters waartegen je toch niet kan concurreren. Ook ik zie soms aanbiedingen waarvan ik weet dat ze bijna onmogelijk zijn, maar als bedrijf heb je nu éénmaal hogere kosten dan de 'studenthosters'.

Wijzelf hebben gekozen voor de middenmarkt aan te spreken, mensen die op zoek zijn naar degelijke hosting met support die steeds bereikbaar is en daar ook een eerlijke prijs voor willen betalen. Deze strategie werkt en je merkt dat je steeds vaker vragen krijgt van mensen die willen weten hoe oud je bent, hoe lang je bedrijf al bestaat, met hoeveel personen je werkt, enz ...

Daarom de raad .. niet te veel naar anderen kijken en uitgaan van je eigen sterkte.

FransVanNispen
31/03/05, 15:09
Ik sluit me volledig bij Mario aan.

Er zijn echter wel uitzonderingen op de 'studenthosters' prijzen. Om een bepaalde inkoop prijs te krijgen, moet je vaak groter inkopen. Soms is groter eigenlijk net iets te groot. Dan is het een idee om voor zéér scherpe prijzen een deel zo spoedig mogelijk proberen te verkopen.

AlfaHosting
31/03/05, 15:47
Origineel geplaatst door FransVanNispen
Ik sluit me volledig bij Mario aan.

Er zijn echter wel uitzonderingen op de 'studenthosters' prijzen. Om een bepaalde inkoop prijs te krijgen, moet je vaak groter inkopen. Soms is groter eigenlijk net iets te groot. Dan is het een idee om voor zéér scherpe prijzen een deel zo spoedig mogelijk proberen te verkopen.

Ben ik wel mee akkoord maar dat gaat niet opvoor de categorie waar ik het over had, met meestal één overvolle server.

eMiz0r
31/03/05, 16:26
Zorg dat je je homogene goed zo heterogeen mogelijk aanbiedt en verover je plekje in deze markt.

Ik vind dit erg mooi verwoord. Zelf opereren we in het "budget webhosting" segment, maar moeten er keihard voor werken om kwaliteit en vooral continuïteit te bieden. Dat lukt tot op heden prima, alleen gaat niet met een zucht en een scheet.

Datzelfde geld voor de "duurdere" bedrijven. De periode dat klanten aan komen waaien zonder hier moeite voor te doen is afgelopen, over en uit. Dat zal ook nooit meer het geval zo zijn.

Je zult jezelf moeten onderscheiden van de rest en dat kan niet alleen op basis van prijs, maar ook op basis van kwaliteit, klantvriendelijkheid en hoe je jezelf presenteert.

Mijn devies: hou op met zeuren en ga hard werken om jezelf weer goed in de markt te zetten.

AlexanderOnline
31/03/05, 17:08
Mijn devies: hou op met zeuren en ga hard werken om jezelf weer goed in de markt te zetten.
Erg goede conclusie, mee eens. Elke paar weken verschijnt er weer zon topic, vind het beetje gezeur

Jacobs.T
31/03/05, 18:00
Origineel geplaatst door eMiz0r
Mijn devies: hou op met zeuren en ga hard werken om jezelf weer goed in de markt te zetten.

Beweer je dat ik niet hard werk of dat ik zeur? Dit zijn gewoon vaststellingen die ik maak.
Ik verkoop mijn producten ook, ik maak gewoon de vaststelling.

Ga je echt 10 euro pakketjes zetten op HP servers ed ?
Ik denk het niet hoor. Dat noem ik puur de markt verzieken en kapot maken.
Dumpingprijzen op liefst zo goedkoop mogelijke machines om zo snel mogelijk wat geld te verdienen.

AlfaHosting
31/03/05, 18:05
Origineel geplaatst door Jacobs.T
Beweer je dat ik niet hard werk of dat ik zeur? Dit zijn gewoon vaststellingen die ik maak. Ik verkoop mijn producten ook, ik maak gewoon de vaststelling.

Ga je echt 10 euro pakketjes zetten op HP servers ed ?
Ik denk het niet hoor. Dat noem ik puur de markt verzieken en kapot maken.
Dumpingprijzen op liefst zo goedkoop mogelijke machines om zo snel mogelijk wat geld te verdienen.

Het 'zeuren' vond ik ook wat cru gesteld. Het is niet zeuren en ik kan best begrijpen dat je soms moedeloos wordt van sommige aanbiedingen maar het is zoals ik zei .. dat is jouw doelgroep van klanten dus niet. Probeer een eigen weg te maken.

En je moet heus niet denken dat 'snel geld verdienen', dat kan niet voor die prijs :)

Media
31/03/05, 18:11
Ach ja denk ook een Groot kantoor tegenover een " studentenhoster" dat kantoor word echt wel bij de kosten in berekend :) Ik (27 lentes) heb al veel markt onderzoek gedaan en het word telkens moeilijker on jezelf te "profileren" in deze markt . Wij bieden daarom ook geen al te standaard dingen aan en meestal nog niet eens via onze website maar gewoon persoonlijk
Veel contact met de klant en laten merken dat je daadwerkelijk voor die klant staat . (<-- dit kan bij budget hosting niet ) Er blijven maar 2 soorten over in de toekomst Of Heel erg grote jongens (denk leaseweb ) of heel exclusief ..... alles daartussen vervaagd zoals altijd ..

FransVanNispen
31/03/05, 19:21
Origineel geplaatst door Jacobs.T
Ga je echt 10 euro pakketjes zetten op HP servers ed ?
Als je het over jaar prijzen hebt, niet nee. Want voor 10 Euro kan je net 4 facturen sturen (arbeid niet meegerekend).

Wij hosten op A-merken met RAID1 configuratie, ook de kleinere pakketjes.


Dumpingprijzen op liefst zo goedkoop mogelijke machines om zo snel mogelijk wat geld te verdienen.
Hier zie ik twee problemen in één zin! En dit zijn tevens de problemen waar dit topic waarschijnlijk in eerste instantie op doelt.

1. Met dumpprijzen kan je niet snel geld verdienen. Zeg nou zelf, wat houd je nu over van zo'n 1 EURO per maand pakket?

2. De zo goedkoop mogelijke servers zijn tevens de grootst mogelijke bagger! Ik heb altijd geleerd goedkoop kopen = duurkopen. Op de lange termijn tenminste. Wat zeg je je klanten als de server plat gaat?

Wij gebruiken en leveren uitsluitend A-merken. Deze kunnen natuurlijk ook stuk, maar daarom hebben wij RAID1 en een backup server. Zoals de meeste serieuze hosters.

Ook wil een klant tegenwoordig dat zijn pagina snel is. En hij merkt dat met de huidige breedband verbinding!

Leg mij nu maar eens uit, hoe je dan snel geld kunt verdienen op zo'n goedkope server, zonder hem overvol te proppen en te oversellen?

De reacties die je over het algemeen leest over de goedkope host op www.webhosters.nl bijv. spreken toch voor zich!

eMiz0r
31/03/05, 23:01
Ach zolang de "duurdere hosters" geen flauw idee hebben van hoe een budgethoster met zijn begroting omspringt is het niet eens een discussie waardig :)

Lees alle posts eens zorgvuldig door. Je zult zien dat hooguit 10% van alles wat hier gezegd wordt op feiten berust.

"Een budgethoster is een student met een pc op zijn kamer ipv kantoor"
"Een goedkope host gebruikt alleen maar D merken"

enz. enz.

"Zeuren" was misschien een beetje ongelukkig gekozen woord, maar je snapt mijn punt wel.

Frans: ik wil Supermicro geen B-merk noemen. Daar zou je deze topservers mee onderschatten.


1. Met dumpprijzen kan je niet snel geld verdienen. Zeg nou zelf, wat houd je nu over van zo'n 1 EURO per maand pakket?

En dat is de fout die misschien teveel mensen maken. Je kan zowel als dure of goedkope host niet snel geld verdienen. Je moet geduld hebben, zoals in elke branche. Zorgen dat je zelf kan rondkomen met minimale middelen en alle energie en geld in je bedrijf stoppen. Pa na een paar jaar zul je er wellicht profijt van hebben als je je zaken goed voor elkaar hebt.

De ICT zeepbel is lange tijd geleden al ontploft, je moet innovatief en creatief zijn om nog ver te kunnen komen.

Media
31/03/05, 23:39
eMizOr ik denk absoluut niet dat ik een verkeerd beeld heb neer gezet van wat mijn onderzoek voor mij heeft betekend Als je mijn post duidelijk leest zie je dat ik absoluut niet flame naar de student maar wel een duidelijke mening heb over de huidige markt ! Je "profileren in deze markt blijft moeilijk" Nieuwe dingen is onze dagelijkse bezigheid want standaard volstaat niet meer......

EWS
31/03/05, 23:55
Origineel geplaatst door Media
Nieuwe dingen is onze dagelijkse bezigheid want standaard volstaat niet meer......

Mooi motto

Xerious
01/04/05, 00:00
Je hebt een duidelijke mening, dat is duidelijk :).

Alleen een aantal dingen kloppen niet.

Veel contact met de klant en laten merken dat je daadwerkelijk voor die klant staat . (<-- dit kan bij budget hosting niet )
Sorry, maar ik doe de hele dag niets anders. Ik zie Active 24 dit niet doen en die zijn toch vrij prijzig.

Ook het hele B-merk verhaal klopt niet, ik draai ook gewoon A-Merk servers met prima specificaties die even hoog, al dan niet hoger zijn van vele dure hosts.
En ontevreden klanten? Kijk eens naar SoHosted en PCExtreme, 2 bedrijven die het ver geschopt hebben. PCExtreme heeft een serverpark waar ik van ga kwijlen en beide hebben veel en vooral tevreden klanten.
Je generaliseerd verschrikkelijk. Niet alle goedkope hosts hebben slechte ervaringen, ik denk dat jij of ziet wat je wil zien, of de bekende ziet(ik zal even geen namen noemen) waarmee al veel problemen bekend waren!

Media
01/04/05, 00:17
Ik zeg ook absoluut niet dat alle " goedkope " hosts slechte service leveren !!! maar een feit is :je kijkt naar wat elke klant je kost en wat je aan service levert bereken je in de prijs (als dit anders is dan vertel het graag ) En jouw opmerking over persoonlijke service die je aan de klant levert !! daar kom je vanzelf achter Je kan er niet onderuit dat je een bepaald budget hebt om je klanten te woord te staan ..

Media
01/04/05, 00:20
Origineel geplaatst door EWS


Mooi motto

dank u EWS

Mathieu
01/04/05, 14:45
Chapeau voor PcExtreme, met zo'n lage prijzen zo'n aantal klanten hebben...

Het moet toch heel moeilijk zijn in de beginfase voor zo'n bedrijf hé..
tegen dat je een deftige winst maakt moet je toch al héél wat klanten hebben.

Cliff
01/04/05, 16:05
Origineel geplaatst door Jacobs.T
Steeds meer en meer begin ik me toch wel te ergeren aan de prijzen die ik hier soms de revue zie passeren.

250 gig dataverkeer incl. 1u en APC voor 30 excl. per maand?
Ik vraag me echt af hoe sommige mensen dit betalen, laat staan er service voor kunnen bieden.

In ons datacenter kan ik pas 1 unit inkopen aan €18 euro.
Ik vind de kwaliteit superieur tov elk datacenter waar ik al geweest ben maar door deze dumpingprijzen wordt het moeilijk om nog colocatie aan te bieden waarbij ik zelf geloof in de kwaliteit ervan.

Wat vinden jullie hier van? Iedereen zit elkaar te bevechten met de laagst mogelijke prijs om toch maar winst te maken of een klant erbij te hebben.
Ik vraag me soms af voorwat sommige mensen hier nog gaan werken :)

Het probleem zit hem in het feit dat de web hosting markt verzadigd is, ontzettend verzadigd. Nog steeds knallen er nieuwe webhosters uit de grond terwijl er gewoon al veels te veel zijn. Daardoor zie je de prijzen omlaag gaan omdat je anders gewoon geen klant kunt krijgen.

Als je niet met dumpprijzen wilt werken, dan zul je iets unieks moeten aan bieden wat anderen niet doen.

AlfaHosting
01/04/05, 20:25
Origineel geplaatst door Cliff


Het probleem zit hem in het feit dat de web hosting markt verzadigd is, ontzettend verzadigd. Nog steeds knallen er nieuwe webhosters uit de grond terwijl er gewoon al veels te veel zijn. Daardoor zie je de prijzen omlaag gaan omdat je anders gewoon geen klant kunt krijgen.

Als je niet met dumpprijzen wilt werken, dan zul je iets unieks moeten aan bieden wat anderen niet doen.

Ook dat gaat zich oplossen, want er zijn nu immers ook al veel te veel 'goedkope hosters' ...

Santario
03/04/05, 22:47
Ik wil niet eens een klant hebben die bereid is om slecht (voorbeeld) 1,- EUR per maand te betalen voor kwalitatief hoogwaardige hosting. Ik ga de discussie qua prijzen niet aanzwengelen, maar een normale bedrijfsvoering kan je er simpelweg niet aan overhouden... zelfs in de VS niet dus waarom in NL dan wel?

Santario
03/04/05, 22:51
Origineel geplaatst door Xerious
Je hebt een duidelijke mening, dat is duidelijk :).

Alleen een aantal dingen kloppen niet.

Sorry, maar ik doe de hele dag niets anders. Ik zie Active 24 dit niet doen en die zijn toch vrij prijzig.

Ook het hele B-merk verhaal klopt niet, ik draai ook gewoon A-Merk servers met prima specificaties die even hoog, al dan niet hoger zijn van vele dure hosts.
En ontevreden klanten? Kijk eens naar SoHosted en PCExtreme, 2 bedrijven die het ver geschopt hebben. PCExtreme heeft een serverpark waar ik van ga kwijlen en beide hebben veel en vooral tevreden klanten.
Je generaliseerd verschrikkelijk. Niet alle goedkope hosts hebben slechte ervaringen, ik denk dat jij of ziet wat je wil zien, of de bekende ziet(ik zal even geen namen noemen) waarmee al veel problemen bekend waren!

Okay, een budgethoster besteed veel tijd in persoonlijke aandacht maar dan even wat anders: noem je dat een gezonde bedrijfsvoering? Sorry, iedereen kan hoog of laag springen, maar als jij 1,- EUR per maand ontvangt van een klant en daar staat 15 minuten werk tegenover is dat GEEN goede bedrijfsvoering. Iedere professional zal dit beamen... doe je dit niet, dan leef je pas in een ICT bel die naar eigen maatstaven nog niet geklapt is. Maar sorry, velen willen niet in deze fantasie hun bedrijf runnen...

Xerious
03/04/05, 23:07
Luister, mijn bedrijf(zal ik even als voorbeeld nemen) is er niet op gericht winst te maken. Ik doe dit omdat ik het leuk vind, ik hoef er niet van te leven, ik doe er nog wat anders naast.
Raak ik overbelast? Dan is het leuk geweest, stoppen de inschrijvingen en ga ik verder met wat ik heb. Ik heb vele uren per dag de tijd(altijd handig, studie) ervoor, en ik doe het omdat ik het leuk vindt net zoals vele anderen.
Als je gaat voor winst maken, en ervan leven dan moet je geen budgethosting doen. Er zijn slechts enkele bedrijven die daarin serieuze winst kunnen maken.

Het voordeel ook van budgethosting is dat het veel klanten aantrekt die vrij veel van websites afweten, die zal je per jaar 0,0 uur tegen komen met de support, waar een andere klant meer vraagt. Ik deel mijn uren niet per klant in, hou ik uiteindelijk over: mooi meegenomen, draai ik quite: prima, draai ik teveel uren: jammer, maar ik doe het met plezier.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik niet serieus draai, ik loop al tijden mee. Ik weet wat er verwacht wordt en probeer daar ook aan te beantwoorden.

Santario
03/04/05, 23:12
Origineel geplaatst door Xerious
Luister, mijn bedrijf(zal ik even als voorbeeld nemen) is er niet op gericht winst te maken. Ik doe dit omdat ik het leuk vind, ik hoef er niet van te leven, ik doe er nog wat anders naast.

Dat is inderdaad een andere instelling, meer een charitatieve (spel ik dit goed?). Geen probleem mee, zolang je inderdaad maar garanties kan geven. Maar als je er geen zin meer in hebt, vind je dat eerlijk jegens je klanten? Die moeten weer wat nieuws gaan zoeken etc. Maar je standpunt is duidelijk, maar ik doel meer op de providers die beweren dat bij abonnementen van 1,- EUR per maand ze nog winst maken (die dus wel voor het geld gaan).

Dan stel ik de vraag: hoe rendabel is die 'winst' dan eigenlijk en is het realistisch...

Xerious
04/04/05, 11:16
Origineel geplaatst door Santario


Dat is inderdaad een andere instelling, meer een charitatieve (spel ik dit goed?). Geen probleem mee, zolang je inderdaad maar garanties kan geven. Maar als je er geen zin meer in hebt, vind je dat eerlijk jegens je klanten? Die moeten weer wat nieuws gaan zoeken etc. Maar je standpunt is duidelijk, maar ik doel meer op de providers die beweren dat bij abonnementen van 1,- EUR per maand ze nog winst maken (die dus wel voor het geld gaan).

Dan stel ik de vraag: hoe rendabel is die 'winst' dan eigenlijk en is het realistisch...
Als ik er geen zin meer in heb, dan zoek ik eerst iemand die alles kan overnemen. Of ik betaal de klanten het resterende bedrag dat nog openstaat terug en beveel een aantal providers aan. Alleen zie ik voorlopig niet in waarom ik nog geen zin zou hebben.
Ik kan wel winst maken, alleen er is veel meer voor nodig. Het is niet een doel van mij.
Bedrijven als PcExtreme en SoHosted hebben allebei een kantoor, personeel en lijken nog steeds quitte te draaien of winst te maken. Het kan wel, alleen het is verschrikkelijk moeilijk cq haast onmogelijk.
Op dit moment is het niet meer reëel om in deze markt te stappen en ervan te leven. Daarvoor heb je de "internet boom" gemist. Je kan er duizenden euro's aan uitgeven, maar of je deze eruit krijgt is heel erg de vraag.

AlfaHosting
04/04/05, 11:59
Origineel geplaatst door Xerious


Bedrijven als PcExtreme en SoHosted hebben allebei een kantoor, personeel en lijken nog steeds quitte te draaien of winst te maken.

En vanwaar haal je die info ?

Xerious
04/04/05, 12:09
SoHosted is actief vanaf 12 december 2003 en heeft sindsdien een enorm explosieve groei gekend. Inmiddels werkzaam vanuit een zeer representatief kantoor waar op het moment vijf medewerkers gehuisvest zijn.

Wij hebben drie duidelijke doelstellingen puur gericht naar klanten:

- Het aanbieden van kwaliteit hosting
- Klantvriendelijke en snelle service
- Continuïteit garantie
http://www.sohosted.nl/main.php?page=info.php

En PcExtreme heeft dat meerdere malen op dit forum gezegt. Winst weet ik natuurlijk niet zeker, maar alles lijkt er wel op.

eMiz0r
04/04/05, 12:19
Ik kan het bevestigen :)

Het staat inderdaad inmiddels ook op de website. Er lopen 5 fulltimers bij ons op kantoor. Maken uiteraard nog steeds winst, anders heeft het hele draaien van een bedrijf geen zin en kom je dik in de problemen uiteindelijk.

Volgens een gerenomeerd boekhouder (AVM accountants in Noord-Nederland) staan de zaken er rooskleurig voor. Met hun ervaringen kunnen we er dan ook op vertrouwen dat we een degelijke en gezonde bedrijfsvoering er op nahouden (in tegenstelling tot wat enkele mensen hier in dit topic beweren).