PDA

Bekijk Volledige Versie : Teaming van Netwerk



Showeb
31/03/05, 03:11
Ik vroeg mij af wel script/applicatie jullie gebruiken om meerdere Netwerkkaarten te teamen in een server.

Zijn er ook andere collega's die zo hun netwerk link op een server redundant instellen?
Zo ja? Stellen jullie dit in als fail-over of als loadbalanced?

Ikzelf heb namelijk ondervonden dat een failover instelling (1 active link en 1 standby) betere performance opleverd als Loadbalanced, hoewel ik dit niet had verwacht.

Ik gebruik zelf een tool van HP, Deze ondersteund Redhat, redhat Enterprise en Suse.
Maar hoe zit het met Supermicro Servers? Iemand enige ervaring hiermee?

Showeb
01/04/05, 01:58
Is er echt niemand die de netwerkverbindingen redundant uitvoert dmv Teaming? kan ik me niet voorstellen.

LeaseWeb
01/04/05, 03:08
De term teamen zegt me niks.

Bedoel je bonding? Dan moet je ook instellingen aanpassen op je switch.

Je kan ook vrij gemakkkelijk een script schrijven waarbij een inactieve NIC de IP adressen overneemt van de actieve in geval van faillure.
Maar dan kan het gebeuren dat je nog niet bereikbaar bent omdat de arpcache van de router het oude MAC adres gebruikt. (daar is ook wel weer wat aan te doen)

Zelf zie ik het nut niet. Na acht jaar "in the business" nog nooit meegemaakt dat een A-merk NIC er spontaan mee stopt.

eerdergenoemde scripts en tools zullen m.i. veel eerder problemen opleveren.

Pur
01/04/05, 09:52
Origineel geplaatst door LeaseWeb

Zelf zie ik het nut niet. Na acht jaar "in the business" nog nooit meegemaakt dat een A-merk NIC er spontaan mee stopt.

eerdergenoemde scripts en tools zullen m.i. veel eerder problemen opleveren.

Volgens mij is de term teamen een HP achtig iets.

Ik heb zelf ook de ervaring met Suns dat dit soort configs meer ellende vaak oplevert dan het goed doet. En heb zelf ook nog nooit meegemaakt dat een NIC er zomaar mee stopt. Als er al issues met de link zijn is het dan eerder iets met de drivers of een port op de switch die niet helemaal lekker is. Maar ook dat is een zeldzaamheid.

luser
01/04/05, 11:31
@Leaseweb: bonding is ook mogelijk zonder de support van de switch, je kan het naar 2 verschillende switches leggen en zo laten failoveren. Spijtig genoeg kijkt ie alleen of ie een werkende link heeft naar de switch (ahv mii).

Showeb
01/04/05, 17:17
Bonding word gebruikt met switches.

Hoe doe je het dan met ip adressen? Netwerk adapter 1 bijv ip: 10.0.0.1 netwerkadapter 2 ip: 10.0.0.2

Server IP en DirectAdmin IP is ingesteld op 10.0.0.1

Stel dat de Link op 10.0.0.1 Down gaat, de link naar 10.0.0.2 doet het nog, maar helaas heb je daar niks aan, wil je het weer werkend krijgen dan moet je netwerkadapter 2 wijzigen naar 10.0.0.1

Dit is een handmatige failover. Je kan er misschien wel handmatig een script voor schrijven, maar denk niet dat het optimaal zal werken.

Wat ik bedoel is:

Netwerk adapter 1 en 2 teamen (microsoft zelf gebruikt de term bridgen, maar dat is niet helemaal op zijn plaats), daaruit onstaat een 3 de virtuele netwerk adapter, daar stel je in ip: 10.0.0.1
link a sluit je aan op switch a, link b sluit je aan op switch b.

10.0.0.1 heeft dus 2 linken en gebruikt in weze ook 2 fysieke netwerk adapters. Zodra 1 van de linken down gaat (maakt niet uit welke) draait alles rustig door zonder dat je handmatig hoeft in te grijpen.

Hp heeft een eigen tool hiervoor, ik werk zelf al 7 jaar met compaq/hp servers. En het werkt fantastisch. Ik heb namelijk in het verleden meegemaakt dat een switch of netwerkkaart het vergeeft, of een poort die begint te klapperen.

Bijna alle servers zijn tegenwoordig uitgevoerd met dual NIC. Je hebt alsnog maar 1 ip nodig. dus waarom zou je er geen gebruik van maken?

Wat ik mij dus afvraag is: Zijn er nog andere standaard tools zoals dat van HP die je kan gebruiken op niet HP servers zoals Supermicro?

luser
01/04/05, 17:28
Je geeft het ip aan het bond0 interface en je voegt je adaptors toe als slave's.
Valt er een verbinding weg (je kan ze niet meer zien met mii-tool) schakelt ie over van interface in paar ms'en.