PDA

Bekijk Volledige Versie : Rsi



PC-Group
29/03/05, 13:42
Ik weet nou niet of dit topic in dit forum hoort, maar denk het wel omdat het toch met het runnen van te maken heeft.

Wat doen jullie er eigenlijk aan om bij je zelf en/of medewerkers RSI te voorkomen ?

Zijn er binnen jullie bedrijf RSI gevallen geweest ?,

Houden jullie rekening met aanschaf van bepaalde prudcten met vergrote kans op RSI ?


Alvast bedankt voor de informatie.

TechXP
29/03/05, 14:58
Ik ga om de zoveeltijd computeren even iets anders doen. Dan ga ik op mijn spelcomputer spelen. ;)

Nee... ik ga dan niks doen. Beetje lopen. Wat drinken halen. Wat eten. Beetje tv kijken etc.
Ik heb geen speciale keyboards, muizen oid.

roland
29/03/05, 15:23
Heb een dartbord hangen, help ook zeker. Om het uurtje of wanneer ik voel dat ik even van de pc af moet een paar pijltjes gooien. Houdt m'n polsen soepel en gebruik je je arm en hand spieren.

EWS
29/03/05, 15:32
Ik heb hier een 'Gyrotwister' liggen, zo'n aparaatje welke je in je hand houdt en dan doe je een bepaalde beweging.

Schijnt erg goed te helpen tegen RSI en je traint je armen/polsen/greepkracht.

Ber|Art
29/03/05, 15:37
Ik ga twee keer in de week tafeltennisen en darten en twee keer per week fitnessen :) geen last van RSI (tot nu toe)

_arno_
29/03/05, 16:08
Ik ga af en toe naar de kroeg bierdrinken , werkt ook goed :)
Geen speciaal toetsenbord etc , ik snap niet waarom mensen al die problemen hebben.
Ik heb nooit ergens last van gehad....

Henky!
29/03/05, 16:14
Het gekke is dat RSI niet meer bestaat! Dat las ik laatst toen minister Hoogenvorst bepaalde nieuwe 'ziektes' niet wilde erkennen. Een van zijn argumenten was dat RSI een modeverschijnsel was dat alweer is overgewaaid.

Gewoon blijven rammen dus op dat toetsenbord!

rembrand
29/03/05, 16:18
RSI oftewel Repetitive Strain Injury is ook niet echt een ziekte, het is een verzamelnaam van meerdere dingen bij elkaar.

Maar geloof mij als je het hebt wordt je er niet blijer van :(

BTW voor meer info http://www.rsi-vereniging.nl/index.html

Wouter K
29/03/05, 16:33
Je hebt ook niet echt accessoires die RSI bestrijden/voorkomen. Het enige wat je kan doen is jezelf en je medewerkers goed laten informeren over wat RSI is en hoe je het kan voorkomen. Als je goed op je lichaam past en het goed verzorgd dan heb je weinig kans dat je er last van krijgt. Maar bij de variant die gerelateerd is aan het "computeren" heeft het vooral met je houding te maken. Een goede stoel, een tafel/bureau en een beeldscherm op de juiste hoogte helpen daarbij al veel.

MikeN
29/03/05, 18:03
1 van de belangrijkste dingen imho is dat je niet te gespannen achter de computer zit en dat je een fatsoenlijke muis en muismat hebt. Verder beetje afwisselen tussen muis en toetsenbord, en dan komt het wel goed.

Zenda
29/03/05, 18:03
Wij maken gebruik van een Powerball, zie voor meer informatie:
http://www.powerball-europe.com/presentatie.php?land=nl&waarbenje=presentatie&actie=set&pbeurope=9ca79159855d1cd25e29ae1fbdf46c82

eightyb
29/03/05, 18:19
Wij gebruiken allemaal Wacom tablets zodat we kunnen afwisselen tussen de muis en de pen. En we hebben een tafeltennistafel :)

wv-
29/03/05, 19:03
Origineel geplaatst door Zenda
Wij maken gebruik van een Powerball, zie voor meer informatie:
http://www.powerball-europe.com/presentatie.php?land=nl&waarbenje=presentatie&actie=set&pbeurope=9ca79159855d1cd25e29ae1fbdf46c82

idem, een powerball heb je al voor 20 euro en dat gaat goed :)

PC-Group
29/03/05, 19:14
Werkt zo iets echt ?

wv-
29/03/05, 19:20
Ik heb me eens laten wijsmaken dat zo een powerball uitgevonden is door de NASA omdat hun astronauten last hadden van zwakke polsen bij het terug op aarde zijn. Met zo een powerball kan je dan je polsen trainen. Het is dus niet gemaakt om RSI tegen te gaan, maar het kan daarvoor wel gebruikt worden. Het principe is simpel, zolang je je polsen maar een andere beweging laat maken als typen/muis gebruiken, dan is het ok. Die powerball kan daar wel bij helpen. Is verslavend trouwens als je zoiets op je bureau hebt liggen. Om de zoveel tijd neem je die wel eens vast :). Zo een powerball kan een kracht van 15 kilo op je arm zetten en een normaal mens kan daar 1200 toeren mee halen per minuut. Er zijn er ook met tellertjes om je maximum score bij te houden. Er zijn pagina's van mensen die tegen de 15000 toeren halen :)

Zenda
29/03/05, 19:26
Origineel geplaatst door wv-
Ik heb me eens laten wijsmaken dat zo een powerball uitgevonden is door de NASA omdat hun astronauten last hadden van zwakke polsen bij het terug op aarde zijn. Met zo een powerball kan je dan je polsen trainen. Het is dus niet gemaakt om RSI tegen te gaan, maar het kan daarvoor wel gebruikt worden. Het principe is simpel, zolang je je polsen maar een andere beweging laat maken als typen/muis gebruiken, dan is het ok. Die powerball kan daar wel bij helpen. Is verslavend trouwens als je zoiets op je bureau hebt liggen. Om de zoveel tijd neem je die wel eens vast :). Zo een powerball kan een kracht van 15 kilo op je arm zetten en een normaal mens kan daar 1200 toeren mee halen per minuut. Er zijn er ook met tellertjes om je maximum score bij te houden. Er zijn pagina's van mensen die tegen de 15000 toeren halen :)

Beter kan ik het niet zeggen ;).

Overigens zijn de (officieële) Powerballs wel iets duurder als € 20,-. Wij hebben maar één soort, namelijk Powerball Blue Light met teller ;). Gekocht voor € 45,- per stuk volgens mij.

XS-24
29/03/05, 19:42
Geen minimuisjes, trust rommel wat recht toe recht aan is maar van die gevormde logitech muizen, iets duurder maar nog nooit last gehad van een zere pols oid. Met de laptop wel eens na veel typen, ook daar een logitech muis bij :).

s.vossen
29/03/05, 21:29
Heb hier dankzij de pasen pijn in de pols :( Werk veel op de laptop tegenwoordig, zonder enige hulpmiddelen.


Origineel geplaatst door Zenda


Wij hebben maar één soort, namelijk Powerball Blue Light met teller ;). Gekocht voor € 45,- per stuk volgens mij.

Bij afname van minimaal 50 stuks kun je je eigen bedrijfslogo er op laten zetten bij verschillende bedrijven :)

Allard M
29/03/05, 22:04
Ja ik had paar jaar geleden ook last van RSI het begon dan in je vingers en dan je onder arm en toen maar eens naar de dokter mocht niet meer computere en moest rustig aan doen....

Heb toen me moeder wijs gemaakt dat je met een pen het tegen kon gaan....
zij kopen voor mij en het werkte ook nog..;) :) :D
en een pen is vet handig voor photoshop etc:)

Een powerball lijkt me wel wat
@ s.vossen
Nou sla er even 50 in met jebedrijfslogo er op wil ik er wel een van je :p :D ;)

Grt Allard

AlexanderOnline
30/03/05, 11:40
Nooit last van gehad, geen idee hoe het voelt, krijg wel eens last van m'n nek en rug (niet zon comfotabele stoel), en wordt gewoon lam, ff wat rondlopen of potje gamen en wat drinken en weer verder :)

PowerSp00n
31/03/05, 18:20
Origineel geplaatst door Allard M
Heb toen me moeder wijs gemaakt dat je met een pen het tegen kon gaan....
zij kopen voor mij en het werkte ook nog..;) :) :D
en een pen is vet handig voor photoshop etc:)


Yup :).

Heb ondertussen wel tijdje last van RSI, voorheen kon ik normaal van 's ochtends tot 'snachts achter de pc van alles doen. Tot ik even een 'leuk' bijbaantje heb gehad. Airco en al dat soort dingen bij elkaar en na 2 weken was het raak. En probeer er dan nog maar eens af te komen, zo makkelijk is dat niet. Al die hulpmiddeltjes helpen dan niet echt meer, sommige zoals een wacom tabbletje merk je toch weer wel dat het een groot verschil is. Het enige wat je eraan kan doen? Stoppen :), maarja zo makkelijk is dat niet. Pak nu regelmatig de fiets of skates en maak dan eens een rondje van 20km (skates) of 40km op de fiets, ook lekker :p. Relelmatig sporten en dat soort dingen en dan maar proberen af te bouwen he.

Sow neem van me aan, ook al denk je dat je er nooit problemen mee zult hebben, zorg dat je het gewoon nooit krijgt. Want als je er eenmaal problemen mee hebt, heb je een zeer groot probleem.