PDA

Bekijk Volledige Versie : zelf beginnen



liberty
28/03/05, 04:58
Hallo,

Ik wil graag zelf een hosting bedrijf beginnen met een vriend.

Ikzelf ben 14 en die vriend is 17.

Ikzelf heb nogal veel ervaring rondom het hosting gebeuren,
die vriend echter niet. maar wel administatrief.

Ik zit echter met een vraag:
Waar kan ik goeie kwaliteits maar toch voordelige reseller/dedicated servers huren, sins wij toch nu nog in een low-budget zitten.

Verder is het hosten tegen valuta voor kennissen/famillie/vrienden toch niet illigaal als je geen KvK hebt?

mvg,

Patrick van Mierlo

izdesign
28/03/05, 10:58
Ik zou kijken of je niet ergens een server kan kopen en dan colocaten, want dedicated server is toch redelijk duur duur.

Hoe dat met KvK zit hebt geprobeert te vinden maar stond er niet bij, mischien dat je contact op kan nemen met KvK

Zenda
28/03/05, 11:10
Als je met z'n tweeën begint is het misschien leuker om een VOF te beginnen. Dit houdt in dat jullie allebei eigenaar zijn van het bedrijf.

Als je webhosting aan vrienden/kennissen/familie wilt gaan aanbieden kun je dat zonder KvK of BTW nr. gaan doen, alleen kan je dan geen geld voor je diensten vragen. Zodra je geld gaat vragen voor je diensten (wat je waarschijnlijk wilt) ben je verplicht om een KvK nummer te hebben. Over het BTW nr. kun je het beste contact opnemen met de Belastingdienst. Het is namelijk mogelijk dat je geen BTW nr. hoeft, aangezien jouw inkomsten nog niet gelijk erg hoog zullen zijn. Je hebt grote kans dat ze je een formulier laten invullen en aan de hand van dat formulier bepalen of je BTW plichtig bent/wordt.

Veel succes!

Triloxigen
28/03/05, 11:42
Origineel geplaatst door izdesign
Ik zou kijken of je niet ergens een server kan kopen en dan colocaten, want dedicated server is toch redelijk duur duur.

En je wilt zeggen dat een server kopen en dan colocaten echt goedkoper is?
Dacht het niet :p

Hjalmar
28/03/05, 11:48
KvK verplicht (Ga voor VOF)
Als je alleen voor vrienden en kennissen gaat hosten neem dan een klein resellerpakkete, scheelt je enorm in de beurs!

Mikey
28/03/05, 11:59
Origineel geplaatst door Triloxigen


En je wilt zeggen dat een server kopen en dan colocaten echt goedkoper is?
Dacht het niet :p

Gekeken op een termijn van 24 maanden, is eenn colocatie wel degelijk goedkoper.

Zenda
28/03/05, 12:14
Klopt wat Mikey zegt!
Echter denk ik dat als je net begonnen bent een Resellerpakket zeker zal volstaan. Een Dedicated Server of zelf een Server kopen kan later altijd nog.

TechXP
28/03/05, 12:16
Origineel geplaatst door liberty

Verder is het hosten tegen valuta voor kennissen/famillie/vrienden toch niet illigaal als je geen KvK hebt?

Is deze groep dan wel rendabel? Hoeveel vrienden, kennissen en familie heb je die wel hosting bij jullie willen afnemen?
En is deze groep wel een goede groep om te hebben? Deze groep verwacht toch een aantrekkelijk vriendenprijsje. En als je ze verder ze slechte service biedt (welke ze verwachten toch) dan is dat niet goed voor je relatie met deze groep. Een resellerpakket lijkt me dan wel beter.
En 14 en 17 jaar... je moet wel hebben dat je ouders meetekenen of dat de rechter akkoord gaat (en gaat die dat als je voor vrienden etc gaat hosten?). KvK schijnt dus niet altijd te hoeven. Echter met zijn tweeen misschien wel. Praat er over met de Kvk en BD.

PC-Group
28/03/05, 12:45
Jullie adviseren deze jongen allemaal om VOF te gaan inschrijven.
In zijn begin post staat zijn leeftijd van 14 jaar, zijn vriend is 17 jaar,
VOF inschrijven is dus niet mogelijk voor hem.
Inschrijven bij de Kamer van Koophandel is mogelijk vanaf je 15e jaar, dus kan het hooguit op dit moment een Eenmanszaak worden, of de VOF moet op zijn ouders hun naam, kan hij echter geen aanspraak maken op het bedrijf.

Triloxigen
28/03/05, 12:50
Origineel geplaatst door Mikey


Gekeken op een termijn van 24 maanden, is eenn colocatie wel degelijk goedkoper.

Dan heb je inderdaad gelijk..
Maar gekeken naar het termijn waarin de meeste hostingbedrijfjes alweer stoppen... ;)

PC-Group
28/03/05, 12:54
Origineel geplaatst door Triloxigen


Dan heb je inderdaad gelijk..
Maar gekeken naar het termijn waarin de meeste hostingbedrijfjes alweer stoppen... ;)

Als wij er vanuit gaan dat alle hosting bedrijven binnen 24 maanden na start alweer stoppen, dan krijgt dus niemand meer zinnig investerings advies hier van ons ?,
Het ligt geheel vanaf wat hun budget is natuurlijk van de topic starter.
Mischien hebben hun wellicht geen investerings bedrag die groot genoeg is om direct een eigen server te kopen ?

Zenda
28/03/05, 12:57
Origineel geplaatst door PC-Group
Jullie adviseren deze jongen allemaal om VOF te gaan inschrijven.
In zijn begin post staat zijn leeftijd van 14 jaar, zijn vriend is 17 jaar,
VOF inschrijven is dus niet mogelijk voor hem.
Inschrijven bij de Kamer van Koophandel is mogelijk vanaf je 15e jaar, dus kan het hooguit op dit moment een Eenmanszaak worden, of de VOF moet op zijn ouders hun naam, kan hij echter geen aanspraak maken op het bedrijf.

Dit is onzin!
Iemand die 14 jaar is kan zich zeker wel inschrijven, alleen moet één van de ouders mee tekenen.

PC-Group
28/03/05, 12:58
Origineel geplaatst door Zenda


Dit is onzin!
Iemand die 14 jaar is kan zich zeker wel inschrijven, alleen moet één van de ouders mee tekenen.

Volgens KVK is dit mogelijk vanaf je 15e , en vanaf je 16e kan je handlichting aanvragen.
Dat heb ik hier namelijk nog staan in een info pakket die ik ooit had ontvangen van de kvk daar staat dat het vanaf je 15e levensjaar mogelijk is.

XBL
28/03/05, 13:52
Weet je wat jij zou moeten doen? Even langs de kamer van koophandel (of hun site: www.kvk.nl). En pluis ook meteen www.belastingdienst.nl/zakelijk uit.

Verder is het inderdaad zo dat je 15 moet zijn om in te schrijven. Bij mij moest een voogd mee tekenen, ik hoorde echter ook van iemand anders dat bij hem dat niet nodig was.

Verder hoef je geen KvK inschrijving te hebben, als je in een besloten groep je diensten aanbied. Je mag het dan alleen niet openbaar aanbieden/promoten! Een site mag dus ook niet, waarop je je diensten aanbied. In hoeverre je hier winst op mag maken, weet ik niet. Maar je moet je uren vergoed krijgen, dus ik denk dat je het zo gek kan maken als je zelf wilt (maar dat weet ik echt niet zeker: vraag eens na bij KvK/Belastindienst).

Jochem

liberty
28/03/05, 16:58
aha, dus de 1 zegt dat het vanaf je 15e levens jaar mag en de ander zegt dat ik op me 14e al mag inschrijven. Echter geloof ik zelf dat je vanaf je 12e met toestemming/handtekening je mag inschrijven bij de KvK. En wij hebben al een reseller.

Zenda
28/03/05, 17:50
Origineel geplaatst door PC-Group
Volgens KVK is dit mogelijk vanaf je 15e , en vanaf je 16e kan je handlichting aanvragen.
Dat heb ik hier namelijk nog staan in een info pakket die ik ooit had ontvangen van de kvk daar staat dat het vanaf je 15e levensjaar mogelijk is.
Dat zal best, echter is dat niet correct!
Het inschrijven als je 14 bent is totaal geen probleem, als één van je ouders maar mee gaat en zijn handtekening erbij zet.

Geloof je me niet? Ga maar naar de KvK toe en je zult het met eigen ogen zien!

PC-Group
28/03/05, 18:37
Origineel geplaatst door Zenda

Dat zal best, echter is dat niet correct!
Het inschrijven als je 14 bent is totaal geen probleem, als één van je ouders maar mee gaat en zijn handtekening erbij zet.

Geloof je me niet? Ga maar naar de KvK toe en je zult het met eigen ogen zien!

IPV dat wij hier in discusie gaan of het wel of niet kan.
Kan de topicstarter mischien even de kvk bellen met zijn vragen, of er even langs gaan.
Aangezien hij de gene is die een bedrijf wil starten niet wij ;)
En de KVK zal correctere informatie geven dan wij op dit moment doen denk ik.

Zenda
28/03/05, 18:44
Origineel geplaatst door PC-Group
IPV dat wij hier in discusie gaan of het wel of niet kan.
Kan de topicstarter mischien even de kvk bellen met zijn vragen, of er even langs gaan.
Aangezien hij de gene is die een bedrijf wil starten niet wij ;)
En de KVK zal correctere informatie geven dan wij op dit moment doen denk ik.

Dit is een discussie over zijn vraag. Met een discussie kom je vaak tot een besluit en dat is weldegelijk interessant voor de topicstarter!

Maar oké, het is inderdaad verstandig dat de topicstarter contact opneemt met KvK. Tevens moet hij goede afspraken maken met zijn 'partner'.

PC-Group
28/03/05, 19:20
Origineel geplaatst door Zenda


Dit is een discussie over zijn vraag. Met een discussie kom je vaak tot een besluit en dat is weldegelijk interessant voor de topicstarter!

Maar oké, het is inderdaad verstandig dat de topicstarter contact opneemt met KvK. Tevens moet hij goede afspraken maken met zijn 'partner'.
Zenda, discusie is het forum natuurlijk voor, maar voor deze discusie is 1 oplossing kvk bellen ;)
Anders blijven we elkaar tegen spreken en daar heeft de topic starter niks aan, aangezien het gaat over een feit die makkelijk na te gaan is.
-----
Afpsraken met je partner zijn uitraart van belang, ook hier voor zou ik je even een loopje naar de kvk adviseren die kunnen je adviseren waar je op moet letten en wat verstandig is.

XBL
28/03/05, 19:31
Overigens is het niet verplicht bij een VOF om dit vast te leggen (afspraken tussen de partners). Maar doe dit wel. Als het om geld gaat kunnen je beste vrienden je ergste vijanden worden.

Jochem

PC-Group
28/03/05, 19:58
Origineel geplaatst door XBL
Overigens is het niet verplicht bij een VOF om dit vast te leggen (afspraken tussen de partners). Maar doe dit wel. Als het om geld gaat kunnen je beste vrienden je ergste vijanden worden.

Jochem

Ja inderdaad, het kost even wat als je dit bij een notaris laat vastleggen, maar mocht er ooit een geschil ontstaan en je hebt niks laten vastleggen kan het je nog wel eens veel meer kosten.

WouterSp
28/03/05, 23:07
Ikzelf heb nogal veel ervaring rondom het hosting gebeuren

Wat noem jij veel ervaring?
Kom op zeg, je bent 14 jaar en je komt net uit de luiers...

Post
28/03/05, 23:24
Ik heb enkele weken geleden advies gevraagd bij de KvK, ik adviseer jullie dan ook om daar langs te gaan en te gaan praten met een adviseur. Dit kost niks.

Als je voor vrienden/familie/enz. aan de slag wil is de kans groot dat je verdienste (per persoon geloof ik) onder de 10.000 eur per jaar zitten. Hiermee val je bij de belasting nog in de groep hobbyist. De officiele grens licht geloof ik op 7000eur per jaar, maar de belastingdienst bekijkt dit per geval, en ik ken situaties waar mensen tientallen keer zoveel verdienen onder de noemer hobbyist. Neem bijvoorbeeld het handelen in aandelen wat vele mensen doen.
Als je dreigt boven dat bedrag te komen is het simpelweg de bedoeling dat je meer uitgeeft aan je hobby waardoor je er minder aan over houd.

Voor bedrijven kan je eventueel nog een BTW nummer aanvragen, hiervoor moet je contact opnemen met de Belastingdienst. Je hoeft hiervoor geen inschrijving bij de KvK te hebben.

Als je persee een KvK nummer wil kan je inderdaad een eenmanszaak oprichten, geen notariskosten en je kan meer dan 1 persoon aannemen. Let alleen wel op dat je zorgt voor een goede aansprakelijkheidsverzekering hebt, of dat de verzekering van je ouders voldoende dekking geeft.

FransVanNispen
29/03/05, 00:34
Je mag best zonder KvK diensten aanbieden. Maar je mag jezelf niet als bedrijf profileren, en ook geen BTW in rekening brengen.

Op de belasting aangifte kan je de opbrengsten als extra verdiensten opgeven.

Een dedicated server (als je hem zelf kunt beheren) heb je al rond de 40 EURO. Een klein reseller pakket kost daar echter slechts een seel van.

NWO
30/03/05, 00:38
Origineel geplaatst door WouterSp


Wat noem jij veel ervaring?
Kom op zeg, je bent 14 jaar en je komt net uit de luiers...

Voegt heeel veel toe aan het topic, ugm..

Ontopic:

Ik zou net als mij eerst even een resell pakketje kopen, en de afspraak maken wanneer je genoeg klanten hebt ze de server willen verkopen / verhuren aan jou alleen. Dit is zonder risico vooraf en zo kun je eerst beide wat ervaring op doen met moeilijke klanten, problemen enz..

Mocht je wat tips willen of vragen hebben hoe ik het gedaan heb mag je wel pmmetje sturen :)
Maar pas wel op met de leeftijd zoals hier boven staat.
14 jaar kan goed hoor, maar kijk uit met de risico's, maak deze zo klein mogelijk. Kies tot je 18e de save way..

En oefen alvast met administratie enz :) Doe ik ook nog steeds allemaal zelf, en gaat prima..
Succes ermee.. En wie weet: WELKOM :P