PDA

Bekijk Volledige Versie : PHP5.x



WH-Tim
26/03/05, 15:11
We zitten nu al een hele tijd in de PHP5.x fase, velen hebben al geupdate en problemen ondervonden, anderen gaat het perfect af.

Ik zou graag willen weten of het verstandig is om te upgraden naar 5.x aangezien ik momenteel 4.3.10 draai maar voor bepaalde functies PHP 5.x nodig heb.

Discussies zijn niet nodig, wel graag ervaringen of problemen die voor zijn gekomen :)

Tim

XBL
26/03/05, 15:36
Wij hebben niet of nauwelijks problemen ondervonden. En de problemen waren gemakkelijk op te lossen door een aanpassing te maken in de php.ini, of in een het script van de klant.

Jochem

FransVanNispen
27/03/05, 14:38
Met het omschakelen op zich geen problemen ondevonden.

Echter wel met een aantal scripts. De classe variabelen declaraties in PHP5 zijn anders als in PHP4.

Waar je in PHP4 `var $theme = ..` zet, moet je in PHP5 aangeven of het een private, public of protected variabele is (net als C# en C).

Op zich werkt het nog wel rechtstreeks in PHP5, maar je krijgt veel warnings.

Een ander probleem dat ik tegen kwam was aray_merge(), dat in PHP4 gewoon een string als parameter kon gebruiken, maar in PHP5 moet je dat expliciet naar een array casten.

Verder draait PHP5 perfect stabiel (wij gebruiken 5.0.3), en heb ik zelfs het idee dat het wat sneller is.

PowerSp00n
27/03/05, 15:09
Origineel geplaatst door FransVanNispen Waar je in PHP4 `var $theme = ..` zet, moet je in PHP5 aangeven of het een private, public of protected variabele is (net als C# en C).

Niet waar, ook in PHP5 hoef je dat er nog niet bij te zetten, waardoor het gewoon back compatible is. Verkeerd gelezen, maar grote problemen veroorzaakt het niet... Huidige scripts hebben er geen problemen mee :+


Op zich werkt het nog wel rechtstreeks in PHP5, maar je krijgt veel warnings.

Een ander probleem dat ik tegen kwam was aray_merge(), dat in PHP4 gewoon een string als parameter kon gebruiken, maar in PHP5 moet je dat expliciet naar een array casten.

Gek he, daarom heet het ook array_merge.

Om de reactie nog even nuttig te maken :p, zelf gebruik ik al geruime tijd PHP5 en heb nergens problemen mee. Ik ben tot nu toe een script tegen gekomen wat PHP5 niet zo liev vind, en dat is MyReact, geeft een goede indruk van de rest van de software >:].

SebastiaanStok
29/03/05, 19:30
Ik zelf werk met php5, en heb sinds kort upgedate naar versie 5.0.3 en die draait tot nu perfect.

FransVanNispen
29/03/05, 19:56
Origineel geplaatst door PowerSp00n
Niet waar, ook in PHP5 hoef je dat er nog niet bij te zetten, waardoor het gewoon back compatible is.

Toch wel. Het werkt wel, maar als je fouten log, wordt je log overspoeld met depreciated warnings.


Gek he, daarom heet het ook array_merge.
Daar was ik zelf nog niet opgekomen! Duh.

PHP4 deed een implicite cast van string naar array in die situatie. Dat doet PHP5 niet!

En aangezien in aardig wat PHP4 ipv:

.. array_merge( $myArray, array("een string") ) ...

gewoon het volgende gebruikt wordt:

.. array_merge( $myArray, "een string" ) ...

Vond ik dat toch wel het vermelden waard. Sterker nog, het is één van de weinige dingen die echt problemen kan geven bij de migratie van PHP4 naar PHP5, kijk maar op www.php.net