PDA

Bekijk Volledige Versie : Verschillende Linux versies



muaddib
25/03/05, 11:48
Hello allemaal

Ik wil eindelijk eens beginnen met het installeren en instellen van een eigen Linux server. Ik heb bijna geen kennis over Linux, dus er gaat nog veel moeten gebeuren, maar ik heb een belangrijke vraag voor ik er echt aan kan beginnen.

Ik kwam terecht op http://www.linuxiso.org/, en vroeg me af wat de grote verschillen zijn tussen die verschillende Linuxen. Dus waarvoor ze gekend zijn, wat hun voor en nadelen zijn, waarvoor ze vooral gebruikt worden...

mguilmot
25/03/05, 11:58
http://distrowatch.com/

M-BahZ
25/03/05, 14:56
Origineel geplaatst door muaddib

Ik wil eindelijk eens beginnen met het installeren en instellen van een eigen Linux server. Ik heb bijna geen kennis over Linux, dus er gaat nog veel moeten gebeuren, maar ik heb een belangrijke vraag voor ik er echt aan kan beginnen.
Veel succes alvast. :)


Origineel geplaatst door muaddib

Ik kwam terecht op http://www.linuxiso.org/, en vroeg me af wat de grote verschillen zijn tussen die verschillende Linuxen. Dus waarvoor ze gekend zijn, wat hun voor en nadelen zijn, waarvoor ze vooral gebruikt worden...
Op zich hebben de meeste distributies wel een goal, danwel een ontstaansgeschiedenis die voor zich spreekt.

SuSE is voornamelijk gericht op de desktop, echter brengt het (gelijknamige) bedrijf achter SuSE ook versie's uit voor server toepassingen.

Fedora is eveneens een desktop gerichte distributie, welke tegenwoordig de leegte moet opvullen na het wegvallen van de Redhat consumenten versie's.
Redhat heeft ook serverproducten, zoals Redhat Enterprise. (welke je vrij kunt bemachtigen door CentOS te downloaden)

Gentoo wordt op de Gentoo website als volgt omschreven: " We produce Gentoo Linux, a special flavor of Linux that can be automatically optimized and customized for just about any application or need. Extreme performance, configurability and a top-notch user and developer community are all hallmarks of the Gentoo experience."

Debian heeft globaal gezien een beetje als goal universeel toepasbaar te zijn, wat ze aardig gelukt is.

Slackware richt zich voornamelijk op stabiliteit en het naleven van standaarden, maar is eveneens erg goed te beheren. (je wordt dus niet in het diepe gegooit na je basis installatie)
In tegenstelling tot andere distributies verwacht Slackware echter wel tot op zekere hoogte dat je de documentatie leest, en in enkele gevallen ook dependencies checkt.
Op zich een goed punt, want waarom zou je iets willen installeren wat je op de eerste plaats niet kent, en wat je op de 2e plaats niet wilt kennen door de documentatie te lezen.

Mocht je het nog interessant vinden, Linux from scratch (wat eigenlijk beter Linux from source zou heten) heeft als goal je de basis kennis m.b.t. je Linux systeem bij te brengen, en geeft je verder alle vrijheid met betrekking tot pakket keuze's.
Verder zet het je ook aan het denken over de zaken die je geinstalleerd hebt. (m.a.w. je kan eens op het idee komen om je kernel te patchen ipv. een vanilla kernel te installeren) ;)
Beyond Linux from Scratch bevat veel documentatie over het installeren van overige software, welke niet direct behoort tot het basissysteem. (zoals bepaalde libraries, editors etc. etc.)
Verder bied LFS op de site ook nog een aantal hints voor de installatie van meer specifiekere zaken zoals package management, server gerelateerde zaken etc. etc.
Een leuk subproject is HLFS, welke in grote lijnen overeenkomt met LFS, maar gericht is op hardening van je systeem.

In jouw geval zal ik persoonlijk kiezen voor LFS, Slackware of Gentoo.
Voornamelijk omdat deze distributies geen gebrek aan kennis proberen te compenseren, maar je juist die kennis zullen bijbrengen.
Welk OS je uiteindelijk zult gebruiken als server OS hangt helemaal van jouwzelf af.

muaddib
25/03/05, 15:02
Zeer hard bedankt voor die informatie, heeft me echt verder geholpen! :D

Nu zal ik er eens aan beginnen... :)

ju5t
25/03/05, 22:01
Origineel geplaatst door M-BahZ

SuSE is voornamelijk gericht op de desktop, echter brengt het (gelijknamige) bedrijf achter SuSE ook versie's uit voor server toepassingen.

Gelijknamig? Novell is de naam.

M-BahZ
26/03/05, 15:42
Origineel geplaatst door getUP


Gelijknamig? Novell is de naam.
Klopt. Had er even geen rekening mee gehouden dat ze die handelsnaam ook gewoon gelijk konden afstoten, en dit ook hebben gedaan. ;)