PDA

Bekijk Volledige Versie : .torrent file hosting legaal?



DigiOnline
23/03/05, 09:39
Geachte Collega's

Ik heb een aanvraag gekregen voor het hosten van een site met .torrent trackers nu is mijn vraag is dit legaal ?

of weet iemand waar ik dit kan na vragen bij de overheid ?

uiteraard wil ik graag hun als klant, maar ut moet wel binnen de richtlijnen van de wet blijven.

Mvg

Patrick

hostingpower
23/03/05, 09:50
Misschien even bij Stichting Brein navragen. Hebben wij destijds ook gedaan bij een geval over serials

®on
23/03/05, 10:27
Origineel geplaatst door hostingpower
Misschien even bij Stichting Brein navragen.
Dat is zo'n beetje hetzelfde als aan queen Trix vragen of het koningshuis nog zin heeft....

Misschien heb je hier (http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=63800) wat meer aan?

euro-access
23/03/05, 10:38
antwoord is al bekend. Nee mag niet
terwijl p2p niet illegaal is in Nederland.

AlexanderOnline
23/03/05, 10:40
Ik meen, had het eerder eens gevraagd, dat het niet verboden is. Immers, de .torrent bevat geen illigaal materiaal. De wetgeving in Nl is hier niet zo duidelijk in. Wat wij bij een klant hebben gedaan is gezegd: "OK, je mag dat bij ons hosten, maar zodra er probs komen blokkeren we de website". Prima oplossing.

Triloxigen
23/03/05, 11:29
Origineel geplaatst door hostingpower
Misschien even bij Stichting Brein navragen. Hebben wij destijds ook gedaan bij een geval over serials

Juist niet aan Brein, Brein maakt zijn eigen regels.


Maar torrent bestanden op zich zijn niet legaal..
Het zijn bestanden met informatie, geen bestanden met copyrighted materiaal.

Het probleem is alleen dat het plaatsen van torrent met info over copyrighted materiaal wel het helpen met illegale bezigheden is. En dit is dus wel weer verboden.

TechXP
23/03/05, 11:34
Origineel geplaatst door AlexanderOnline
Ik meen, had het eerder eens gevraagd, dat het niet verboden is. Immers, de .torrent bevat geen illigaal materiaal. De wetgeving in Nl is hier niet zo duidelijk in. Wat wij bij een klant hebben gedaan is gezegd: "OK, je mag dat bij ons hosten, maar zodra er probs komen blokkeren we de website". Prima oplossing.

Maar ben je dan niet bewust ook schuldig aan het verlenen van diensten aan iemand die illegale activiteiten doet? Je weet er immers van.

FransVanNispen
23/03/05, 11:48
.torrent files hosten is niet illegaal.

Maar als het torent files zijn die je in staat stellen illegale content te downloaden, is het wel illegaal!

Brein heeft dit jaar een aantal grote .torrent sites laten sluiten waar je films en dergelijke kon downloaden. De servers waren niet eens van Nederlanders, maar wel in Nederland geplaatst.

AlexanderOnline
23/03/05, 11:51
Maar als het torent files zijn die je in staat stellen illegale content te downloaden, is het wel illegaal!

Ik meen dat dat niks uitmaakt, een torrent zelf bevat toch geen auteursrechtelijk spul?
Er zijn dacht ik geen duidelijke regels over, vandaar dat we met die klant dat hebben afgesproken.

Mss moet je ff zoeke wat er eerder in wht topics is gezegd, ik weet het niet meer

The MAzTER
23/03/05, 11:58
Alle grote torrentsites worden / werden in NL gehost. Waarom zou dat de reden zijn denk je ;) Hoe het nu zit weet ik niet, maar volgens mij is er niet veel illegaals aan. Net zoals al gezegt is: je hebt alleen een file met info op je server staan.

Ik zou een torrentsite nooit hosten. Moet je eens kijken wat de load van een gem. torrentsite is ;)

Frans, als je TB bedoelt met bovenstaande verhaal is dit niet waar. Zij zijn zelf gestopt en de 'opvolger' hangt ook in NL

Triloxigen
23/03/05, 12:10
De huidige nederlandse copyright wet stamt af uit ergens rond 1912...
Daarom is er in NL ook zoveel onduidelijkheid.

Rimshaker
23/03/05, 12:24
Torrent kan natuurlijk ook nog gewoon gebruikt worden voor distributie van zelfgemaakte filmpjes/software in dat geval is er natuurlijk niets aan de hand. Maar in 95% van de gevallen zal het wel linken naar auteursrechtelijke bestanden en dan kom je in een grijs gebied.

m@rcel
23/03/05, 13:45
Het hosten van torrent files is niet illegaal. Er zijn momenteel genoeg bedrijven die hun software via Torrents verspreiden.

Denk aan CentOS. Zolang het geen warez (en alles wat daaronder valt) is, lijkt het me geen probleem.

euro-access
23/03/05, 15:26
wij hosten veel torrent site. Allemaal op eigen server
en geen problemen. Brein staat ook niet boven de wet.

Komt er een gerechtelijkbevel dan sluiten we de site af.
aangezien zoekmp3 bijvoorbeeld legaal is verwacht ik ook geen problemen

Paul

smitcom
25/03/05, 12:32
dat is niet illegaal

TimmiT.nl
25/03/05, 16:50
Gewoon duidelijk met de eigenaren afspraken maken en als de overheid moeilijk gaat doen, medewerking verlenen, kom je denk ik mooi weg in het grijze gebied...

Als je het helemaal wilt weten, schakel een advocaat in...