PDA

Bekijk Volledige Versie : Colo in Gent, Belgie



newcolo
16/03/05, 11:18
Hallo,

Momenteel zijn we een colo aan het opzetten in Gent. Graag had ik hier even gepolst of er interesse was in racks / half racks / losse colocatie units op die locatie. Zeker van de mensen uit Oost-, West- of Zeeuws-Vlaanderen die nu colo nemen in Brussel, Rotterdam, Antwerpen en zo zou ik graag vernemen hoeveel interesse er zou zijn in colocatie dichter bij huis. Het exacte adres van het pand wil ik nog even niet meedelen, maar ik kan wel zeggen dat het goed bereikbaar is met de auto en zelfs met het openbaar vervoer.

Kwa prijs zou het zeker goedkoper zijn dan InterXion en zelfs dan LCL in Brussel. Voor netwerk zijn er al overeenkomsten met een paar partijen, en zijn we in gesprek met een aantal andere.

Als we definitief groen licht krijgen van iedereen, zou dit vrij snel (maand of 2, 3) operationeel zijn. Wie interesse heeft mag me gerust een PB sturen...

Triloxigen
16/03/05, 11:20
Lijkt me handig als je ook verteld wat de (nood) faciliteiten zijn :)

newcolo
16/03/05, 11:23
The usual he: redundante airco, stroom (AC en DC), UPS voor een paar uur, generator-voorzieningen ...

Het is een locatie die al een tijdje bestaat, maar tot nu toe weinig tot geen activiteit was, op wat telco-stuff na.

smurf
16/03/05, 11:25
waar is het ergens, info over uplinks en dergelijke? Bij mijn weten ligt er hier buiten de unief netwerken, xs4all en colt niet veel.

newcolo
16/03/05, 11:29
Er loopt veel fiber door en rond Gent hoor. Maar je begrijpt dat ik in deze opstart-fase nog niet veel publiek kan zeggen over transit en zo, vooral omdat met een aantal partijen nog volop gesprekken bezig zijn.

tvm
16/03/05, 13:50
Hoi,

ik ben niet meer zoveel bezig met servers etc. Maar als er een colo is in Gent zou ik er wele ene willen plaatsen voor prive site's en van vrienden. Aangezien ik meestal mee in Gent zit dan in Brugge kan er een hoge stabiliteit worden gemaakt als het netwerk en de stroom wat meezit.

Jacobs.T
20/03/05, 15:26
Ik ben best wel geïnteresseerd. Eventueel wat meer info gewenst.

luser
20/03/05, 15:31
Interoute heeft een lokatie bij Merelbeke.

Videe
20/03/05, 15:55
Hi,
Ik heb ook wel interesse. Extra info is steeds handig.
Greetz,

IT-worX
20/03/05, 16:30
Gent zou vanuit merelbeke schitterend bereikbaar zijn :-) km of 10 bollen dan :-)

Is er al meer informatie/fotos voorhanden (waar bvb in Gent)?

luser
20/03/05, 16:58
Je moet rekenen dat BE al zo klein is, we hebben al carrier neutrale lokaties te Antwerpen en te Brussel. Hier is nog plaats in massas. Gent erbij gaat niet echt een suc6 worden denkik.

IT-worX
20/03/05, 17:18
Gent zou nog wel ns een goede locatie kunnen zijn hoor: voor west en oost-vlaanderen dan toch...ander is het van oostende bvb toch al meteen een heel eind rijden als er iest aan je server scheelt...

luser
20/03/05, 17:30
Dat wel, maar daar vul je geen ganse ruimte mee hoor.

IT-worX
20/03/05, 17:36
Das ook wel juist...
Maar als bvb xs4all (Merelbeke-Lemberge) plots hun servers er ook zou zetten zou het wel ns vlug kunnen gaan daar!!! Als die nogmaals colo gaan aanbieden daar

smurf
20/03/05, 19:08
mits goeie prijzen / netwerk moet het wel lukken, half vlaanderen doet zijn colo in nl. wegens gebrek aan "dichter"

IT-worX
20/03/05, 22:13
inderdaad, en prijzen die goedkoper zijn dan interxion/lcl moeten al stevige prijzen zijn dan!
Uiteraard, zoals Smurf reeds zei, mits een goed netwerk...

luser
21/03/05, 00:46
Niet iedere vlaamse hoster die in NL zit wilt op hetzelfde netwerk zitten.

Centrum moet dus als carrier-neutraal zijn en er moeten carriers zitten die redelijk mbit prijzen + setupfee's hanteren.

En jullie verwachten eerder leaseweb prijzen, dit is al wegens de hoge stroomkosten in BE onmogelijk. Laat staan kwa verbindingen, dan moet je al in Brussel zitten.

EDIT: Hoe meer spreiding over BE hoe minder afname bij leveranciers hoe hoger de prijs.

roelp
21/03/05, 08:41
Er zijn in België best wel meer datacentra dan interxion en LCL.
Dan denk ik maar aan Scarlet (Vilvoorde) en Tiscali (Brussel)

smurf
21/03/05, 12:56
Die zijn niet carrier neutral hé.
Heb ook nog nooit een aanbieding zien passeren voor die lokaties.

luser
22/03/05, 01:01
Owja, graag had ik ook eens concrete bedragen gezien wat jullie willen betalen voor colocation in BE.

Laten we zeggen voor volgende pakketten:
- 1/4 rack met power en 1mbit
- 1/2 rack met power en 1mbit
- rack met power en 1mbit
+ prijs voor extra mbits.

Dit in een datacentrum in gent of antwerpen. Wel bij een provider met een eigen goed multihomed netwerk.

smurf
22/03/05, 10:48
1/4 - +/- € 175 /m - €70 /Mbit
1/2 - +/- € 340 /m - €70 /Mbit
1 - +/- € 690 /m - €70 /Mbit

Zou een aanvaardbare prijs zijn voor colo hier...

Samuel
22/03/05, 11:48
Origineel geplaatst door smurf
1/4 - +/- € 175 /m - €70 /Mbit
1/2 - +/- € 340 /m - €70 /Mbit
1 - +/- € 690 /m - €70 /Mbit

Zou een aanvaardbare prijs zijn voor colo hier...

Hé vreemd, van waar ken ik die prijzen :D

Neen ok, nu back ontopic, Ik weet het niet echt, denk wel dat er mss enkele hosting bedrijfjes of wat prive servers blij gaan zijn met een datacenter in Gent, maar het blijft mij sterk de vraag of je ook de nodige "grotere" bedrijven gaat vinden om zich erin te vestigen. Tevens zal het zeer moeilijk worden om te gaan concurreren tegen een InterXion en een LCL, dan niet op het prijzenveld, maar eerder op het veld van Kwaliteit als het aankomt op noodvoorziening + de nodige Transits, een Transit levert meestal niet af in een datacenter voor er een 20 mbit te verkopen, het kost hun namelijk ook pakken geld voor zich te vestigen in een datacenter.

Als je daarenboven de prijzenslag nog wilt gaan uitvechten met LCL ( InterXIon zal niet meteen een probleem geven ), dan lijkt het me helemaal moeilijk. De prijzen van LCL antwerpen zijn zobiso al heel laag.

Daarbij vraag ik me ook af hoeveel mensen er voor te vinden zijn om de overstap naar een nieuw datacenter in Gent te maken. Mensen die zich in InterXion gevestigd hebben zijn meestal mensen die er niet mee inzitten wat meer te betalen voor alle faciliteiten ... mss dat je idd wat overhaalt vanuit Nederland, maar ik weet niet of ik het risico zou durven nemen.

In ieder geval, als je genoeg kapitaal hebt, een zeer goed bedrijfsplan, duidelijke contacten met Transits die bereid zijn af te leveren en veel durf, dan wens ik U heel veel success en kijk ik zeer benieuwd uit!

luser
22/03/05, 11:58
Origineel geplaatst door Samuel

De prijzen van LCL antwerpen zijn zobiso al heel laag.


Moet je mee opletten, de startprijzen dienden om RealROOT zijn suite vol te krijgen. De huidige prijzen zitten snel op het niveau van LCL Brussel.

EDIT: Verder maakt 1 isp zijn prijzen niet het ganse datacentrum uit.

Samuel
22/03/05, 12:06
Origineel geplaatst door luser


Moet je mee opletten, de startprijzen dienden om RealROOT zijn suite vol te krijgen. De huidige prijzen zitten snel op het niveau van LCL Brussel.

EDIT: Verder maakt 1 isp zijn prijzen niet het ganse datacentrum uit.

Ok, maar geef toe heel LCL antwerpen wordt gedomineerd door één partij, RealRoot

Tevens zijn de rechtstreekse importprijzen van Laurens voor LCL antwerpen nog steeds een pak goedkoper als LCL Brussel, logisch ook, vergelijk de facilliteiten

Kwaliteit kost nu éénmaal wat meer ...

luser
22/03/05, 12:20
Origineel geplaatst door Samuel

Ok, maar geef toe heel LCL antwerpen wordt gedomineerd door één partij, RealRoot


Klopt, maar ik denk niet dat wij de enigste partij zijn die hier in verandering willen brengen. Je kan niet verwachten dat er na een jaar (zover zitten ze zelf nog niet) al 5 a 6 ISP's zitten. Je weet zelf wel dat hier een reuze planning achter zit.


Origineel geplaatst door Samuel

Tevens zijn de rechtstreekse importprijzen van Laurens voor LCL antwerpen nog steeds een pak goedkoper als LCL Brussel, logisch ook, vergelijk de facilliteiten


Er is veel zelf geplaatst moeten worden, zoals stroomdistributie in de ruimtes zelf. Dus de inkoopprijs van het centrum zal wel lager geweest zijn (of huurprijs). Noodgenerator staat buiten. Enigste minpuntje is nog de security, maar dat is tot nu toe bij elk LCL Datacentrum.




Origineel geplaatst door Samuel

Kwaliteit kost nu éénmaal wat meer ...


100% mee eens ;)

Samuel
22/03/05, 12:34
Origineel geplaatst door luser


Klopt, maar ik denk niet dat wij de enigste partij zijn die hier in verandering willen brengen. Je kan niet verwachten dat er na een jaar (zover zitten ze zelf nog niet) al 5 a 6 ISP's zitten. Je weet zelf wel dat hier een reuze planning achter zit.


Er is veel zelf geplaatst moeten worden, zoals stroomdistributie in de ruimtes zelf. Dus de inkoopprijs van het centrum zal wel lager geweest zijn (of huurprijs). Noodgenerator staat buiten. Enigste minpuntje is nog de security, maar dat is tot nu toe bij elk LCL Datacentrum.





100% mee eens ;)

Jups, we gaan zelf binnenkort ook eens kijken op in LCL A'pen als tweede locatie op te nemen, in eerste fase wel alleen als backup, maar idd, als je iets deftig wilt doen, dan neemt dat tijd in beslag, niets aan te doen.

Securtity vind ik idd het grootste minpunt in LCL, de meeste mensen vinden het handig dat er geen onsite security is omdat ze dan zo met een code binnenkunnen, ik walg daar wat van:) Maar kom, ik zal wrs wel raar zijn ...

Tevens zijn er ook enkele andere kleine puntjes die me nog storen, zo heb ik nu net van iemand welke Colocation heeft bij LCL diegem vernomen dat LCL éénkeer per maand volledig een fallback doet op de generatoren ( dus gewoon het datacenter express op de generatoren laat draaien ), om te zien of de generatoren goed draaien. Durven zou je denken, die moeten er wel van overtuigd zijn dat alles goed gaat. Naar mijn idee dient een generator alleen echt ingezet te worden bij problemen op het stroomnet, en dient deze uiteraard regelmatig getest te worden. Doch vind ik niet dat je het datacenter rechtstreeks als 'testmateriaal' kunt gebruiken. Voor zulke dingen heb je namelijk testbanken die het vermogen van het datacenter opwekken. Het kost idd wat geld om zulks in te huren, maar dan ben je teminste zeker dat je 100% veilig zit te spelen, en je weet evengoed of je generator perfect draait of niet ...

Zijn mss domme dingen, maar ik vind dat op zulke punten nog moet gewerkt worden, ik heb helemaal niets tegen LCL of prive datacenters, integendeel, maar daarom zeg ik dus dat de prijs alleen niet belangrijk is, klanten ( en dan vooral bedrijven ) betalen graag wat meer voor net dat extratje meer ... De goedkoopste willen zijn lijkt me gewoon geen goede situatie om vanuit te vertrekken, zeker niet in deze markt.

Btw luser , compleet buiten de zaak, maar van welke firma ben je eigenlijk :) *gewoon uit intresse*

maartenba
22/03/05, 12:39
Samuel, ben eens met Laurens door het datacenter in Diegem gewandeld, inderdaad wordt alles daar 1x per maand op generator getest. Weet wel dat er ook nog APC's tussen zitten, en dat door het slechte stroomnet in Diegem er sowieso wel eens beroep wordt gedaan op de generator... (stroomnet daar is naar het schijnt zeer onstabiel)

luser
22/03/05, 12:47
Bij het testdraaien heb je het voordeel dat het normale stroomnet nog werkt. Faalt de generator schakelt alles gewoon terug weg.

De test is dus niet zo dom hoor ;)

EDIT: ps. Samuel ik stuur je straks een PM.

Dimensi0x
29/03/05, 18:04
Ik hoop voor jullie dat als je gaat colocaten in gent, dat je in een wijk zit die niet om de week een paar uur zonder stroom zit :P

Jacobs.T
30/03/05, 15:57
Lol Dimensi0x :)

Lever zo maar eens een 99,9% SLA ;)

smurf
30/03/05, 17:40
Het is idd wel erg de laatste tijd... pannes van enkele minuten dan nog niet meegerekend... Nu, het is gelukkig vooral in de 'oudere' wijken.

newcolo
31/03/05, 13:48
Hallo,

Het heeft even geduurd voor ik opnieuw wat postte, maar ik wou eerst hier intern een nieuwe deadline passeren.

De definitieve GO is er nog niet, maar we zitten in de laatste rechte lijn.

Qua voorzieningen:
- airco's, UPS, generatorvoorzieningen (hoewel die wijk er wel heeft uitgelegen in de laatste weken, is het datacenter geen seconde down geweest, dus die werken wel :))
- meerder carriers en isps al aangesloten, een aantal meer die kunnen aansluiten (fiber in de buurt hebben of er gemakkelijk fiber naartoe kunnen huren)
- AC of DC mogelijk
- ...

Qua prijzen: zeker onder die van InterXion en LCL Diegem. LCL Antwerpen (zeker realroot-prijzen daar) is zeer moeilijk, maar de "niet-realroot" prijzen van lcl A zijn wel haalbaar denk ik.

joske
11/04/05, 23:17
Dit verhaal Gent doet me denken aan gelijkaardig initiatief in Luik. Phenix DC heeft na één jaar 2 racks van 2 klanten, één carrier met fiber en een SDSL lijn waarop IP transit wordt aangeleverd!
De rack space kan dan wel goedkoop of zelfs gratis zijn, maar als de connectivity er niet is dan gaat het niet vooruit.

Als het datacenter van Newcolo zo goed zou zijn qua infrastructuur en connectivity dan is er geen enkele reden om goedkoop te zijn. De klanten uit West en Oost Vlaanderen zouden blij moeten zijn dat ze niet meer naar Brussel dienen te rijden, is dat niet meer geld waard? Ik zou juist een hogere prijs aanrekenen dan de gangbare prijzen in Brussel.

IT-worX
14/04/05, 01:23
Zou ik mogen weten waar exact dat dit datacenter staat?

netswitch
08/05/05, 11:48
ik ben ook benieuwd om te weten waar dit datacenter staat.

Jacobs.T
14/05/05, 14:38
Origineel geplaatst door joske
Dit verhaal Gent doet me denken aan gelijkaardig initiatief in Luik. Phenix DC heeft na één jaar 2 racks van 2 klanten, één carrier met fiber en een SDSL lijn waarop IP transit wordt aangeleverd!
De rack space kan dan wel goedkoop of zelfs gratis zijn, maar als de connectivity er niet is dan gaat het niet vooruit.

Als het datacenter van Newcolo zo goed zou zijn qua infrastructuur en connectivity dan is er geen enkele reden om goedkoop te zijn. De klanten uit West en Oost Vlaanderen zouden blij moeten zijn dat ze niet meer naar Brussel dienen te rijden, is dat niet meer geld waard? Ik zou juist een hogere prijs aanrekenen dan de gangbare prijzen in Brussel.

Denk dat jij niet goed de prijzen kent van Brussel.
InterXion in Zaventem: €600 / maand voor enkel de TEGEL!
Daarvoor heb je in NL al een rackkast met enkele Mbit's.

Samuel
14/05/05, 16:16
Origineel geplaatst door Jacobs.T


Denk dat jij niet goed de prijzen kent van Brussel.
InterXion in Zaventem: €600 / maand voor enkel de TEGEL!
Daarvoor heb je in NL al een rackkast met enkele Mbit's.

Excuseer :) 690 excl btw voor gewoon een tegen in de shared kast :) 500 setup en dan nog uw cabling naar MMR

Maarjah ... InterXion is dan ook schandalig duur :P

BeDesign
17/05/05, 14:39
Colo in gent kan ik alleen toejuichen.
Enkele losse colo units zou ik zeker overwegen, en ik ken nog wel 1 of 2 mensen van Gent die dat ook zullen doen.

Mag de locatie al geweten zijn?

Success en voel je vrij me op de hoogte te houden.

Mvg,
Andrew

smurf
17/05/05, 14:49
Ik weet niet of het vrijgegeven mag worden. Het is in een POP van een provider tegen de dampoort. Footprintprijzen way onder die van InterXion. Maar ik denk dat Frank daar meer over kan zeggen.

Vond de aanbieding vrij sterk maar andere factoren maken InterXion voorlopig voor ons interressanter.

BeDesign
17/05/05, 14:57
dampoort?

zalig, zou ik zelf met de vélo naartoe kunnen :D

frankske
17/05/05, 15:22
Klopt :)

Tomsworld
17/05/05, 21:45
Origineel geplaatst door frankske
Klopt :)

Mmm wie zit er rond Gent dampoort, heeft xs4all.be/evonet nog een datacenter in Gent :+

Ahead-IT
17/05/05, 21:54
Versatel...

luser
18/05/05, 12:39
Origineel geplaatst door Ahead-IT
Versatel...

edit: ff voor duidelijkheid. Realroot heeft dus een locatie in gent (met name van versatel) waar ze colocation aanbieden.
Prijzen ken ik niet.

frankske
26/05/05, 09:27
RealRoot is niet de enige die daar zit. Wij dus ook! De locatie is inderdaad de Versatel POP, maar er zijn ook andere carriers/isp's aanwezig. Het is aan de dampoort op de kleine ring, ideaal bereikbaar dus.

Prijzen ed. liggen onder die van IX, waarschijnlijk ook onder die van LCL Diegem (hangt af bij wie je koopt daar).

luser
26/05/05, 13:40
Geef het adres eens ;)

Ik wou er een deze weken eens een kijkje gaan nemen...

Wat zijn je ervaringen tot nu toe? Hoe zit het met toegang?

fusehost
26/05/05, 13:46
Handelsdokcenter aan de kleine ring (paar 100m van de Dampoort)... Toegang is met badges en telefoontje naar Versatel NOC

smurf
26/05/05, 22:04
Eens gepasseerd, redelijk 'verdoken' :)

luser
27/05/05, 00:55
LCL in Antwerpen principeel te klein om echt groot te groeien (cage, suite etc...), hoe zit het op dit vlak met Gent?

drweb
27/05/05, 16:39
Gebruiker is gebanned

drweb2
27/05/05, 23:35
Ben dus ook wel geïnteresseerd...

Ban nr 2 :mad:

BeDesign
11/06/05, 16:27
Is de colo in gent ondertussen al opgezet?

smurf
11/06/05, 16:41
Ja, voor info neem je best op met de aanbieder van deze colo: www.openminds.be .

Er is nog ook een andere aanbieder in het datacenter aanwezig.

Samuel
11/06/05, 16:49
Origineel geplaatst door smurf
Ja, voor info neem je best op met de aanbieder van deze colo: www.openminds.be .

Er is nog ook een andere aanbieder in het datacenter aanwezig.

zeg het maar gerust :) RealRoot

frankske
11/06/05, 17:12
Sameul: voor de duidelijkheid: ons aanbod is een ander dan dat van realroot! De aansluiting is op ons netwerk, onze voorwaarden (en onze prijzen ook).

Samuel
11/06/05, 22:19
Origineel geplaatst door frankske
Sameul: voor de duidelijkheid: ons aanbod is een ander dan dat van realroot! De aansluiting is op ons netwerk, onze voorwaarden (en onze prijzen ook).

Uiteraard, maar was omdat hij zei, er is ook nog een andere aanbieder, maar precies de naam niet durfde de nummer...

Ik begrijp dat je jezelf absoluut niet wilt gaan vergelijken met RealRoot, was ook zo niet bedoelt :)

dotnetjunkie
12/06/05, 05:17
Euh, er is nog een derde aanbieder ook!
En heel interessant qua voorwaarden, dus ja, wie interesse heeft in Colo te Gent kan beter nog even wachten, woensdag aanstaande vindt de officiële lancering plaats.

smurf
12/06/05, 10:53
En wie is de derde?

Ik wou realroot niet noemen daar dit een thread was gestart door openminds en eigenlijk gaat over hun colo te gent...

BeDesign
16/06/05, 16:23
Origineel geplaatst door dotnetjunkie
Euh, er is nog een derde aanbieder ook!
En heel interessant qua voorwaarden, dus ja, wie interesse heeft in Colo te Gent kan beter nog even wachten, woensdag aanstaande vindt de officiële lancering plaats.
kunnen we die officiele lancering ergens vinden?

cb3rob
19/06/05, 15:21
Eventueel wel geinteresseerd in een private peering met transit fallback wederzijds.

CyberBunker <> Gent

anders maar eens kijken of dat haalbaar is met een straalverbinding ofzo..