PDA

Bekijk Volledige Versie : managed???



TFH
16/03/05, 08:51
Even verduidelijken:

wij zijn dus op zoek naar een degelijke server maar hebben dus geen ervaring met een dedicated server.
Onze enige ervaringen zijn met een reseller-account (Web Host Manager + cpanel).
Nu vraag ik mij af wat het feitelijke verschil is tussen managed en een gewone dedicated server.
Qua prijs scheelt zoiets dikwijls meer dan 100€/maand, dus vraag ik mij af wat er voor die 100€ dan wel gedaan wordt en of dit zijn prijs waard is.

Tips voor goedkope degelijke managed servers zijn natuurlijk welkom.

®on
16/03/05, 08:57
Origineel geplaatst door TFH
of dit zijn prijs waard is.
Als je geen tot zeer weinig kennis hebt van serverbeheer (updates, patches, hardware onderhoud etc) is het zijn geld waard. Onthoud wel dat er verschil zit tussen het ene managed en het andere managed. Maak daar goede afspraken over.

TFH
16/03/05, 09:00
Origineel geplaatst door headout
Onthoud wel dat er verschil zit tussen het ene managed en het andere managed. Maak daar goede afspraken over.

Als leek is zoiets niet eenvoudig, alle tips zijn welkom hoor.

sudo-
16/03/05, 21:30
Bekijk de algemene voorwaarden, stel genoeg vragen of wat ze wél en wat ze niet doen.

Meeste bedrijven houden 'managed' bij het updaten van de machine. Vaak is software installeren nog niet eens een standaard service.

Unixadmin
17/03/05, 02:06
Zo te zien heb jij gewoon een volledige managed service nodig. Dit omvat installeren en herinstalleren van al je software, security implementatie van je servers, updates/ upgrades van al je software en hardware onderhoud.
vraagt het hun hoelang het duurt om iets te fixen bv.

sudo-
17/03/05, 08:18
TP edit: niet de bedoeling

Designerhosting
17/03/05, 11:13
Je moet inderdaad goed van tevoren bedenken wat er onder managed geleverd word. Vaak is het wel updates van software maar bv geen monitoring van de veiligheid, of het installeren van software die jij graag wilt gebruiken. Let er ook op of back-ups wel of niet inbegrepen zit en hoe vaak.....

Indien je rustig wilt slapen kun je beter wat meer betalen wetende dat je server in goede handen is..... Kan jij je richten op belangrijkere en leukere zaken :-)

zb-anna
17/03/05, 12:38
Managed is vaak geen backup service, maar er is inderdaad een verschil tussen managed en managed.

Wij zelf managen de server compleet, maar afhankelijk van het SLA lossen we eventuele software problemen op tijdens kantooruren of 24/7.

Het zal duidelijk zijn dat aan de 24/7 service een ander kostenplaatje hangt als een dienst tijdens kantooruren.

Maar een normale managed dienst hoeft niet eens zoveel te kosten.

Designerhosting
17/03/05, 12:56
Een 24/7 managed service kost ook niet zo heel veel. Je moet dat dan gewoon bij een internationale speler regelen. Die zijn sowieso altijd 24/7 bereikbaar......

En inderdaad backup zit niet vaak bij managed in, maar het is wel een puntje om mee te nemen. En het instellen van backups behoort weer wel bij fully managed... :-)

zb-anna
17/03/05, 16:39
Hoezo is een Internationale speler dan "zowieso" 24 uur per dag bereikbaar?

Ik zou graag wat informatie van partijen die goedkoop 24/7 systeembeheer doen met gegarandeerde response (zeg 30 minuten) willen ontvangen.

1u-server
17/03/05, 19:11
gegarandeerde respons van 30 min is bijna onmogelijk of je moet al drie personen in dienst hebben om dit te kunnen garanderen.

En dan nog.4 of 8u is iets realistischer op dit vlak

McRox
17/03/05, 19:22
Wat wil je laten managen op de server?

- Software updates?
- Installatie & hardning voor een veiliger systeem?
- Oplossen van software problemen?
etc.

Het is dus altijd raadzaam na te vragen wat managed precies inhoudt :)

Designerhosting
17/03/05, 21:17
Sowieso was inderdaad overdreven. Maar een internationaal opererend datacentrum heeft klanten all over the world en dan is 24 uurs bereikbaarheid gewoon nodig. Dit zal inderdaad natuurlijk niet voor elke hostingprovider in het buitenland gelden. Maar de groteren lukt dat wel. Zeker de datacentra zelf.....

Maar zelfs bij wat kleinere kreeg ik toch altijd snel antwoord. En bij respectabele groteren is het meestal wel binnen de 30 minuten ja.

inetservices
22/03/05, 18:31
Het beste is gewoon even duidelijk stellen wat je verwacht en daarvan ook een prijs op maat ontvangen naargelang de behoeften.

Ongeveer 90% van onze colo of dedicated klanten hebben een managed server en hierbij wordt alles op maat geregeld.

zb-anna
22/03/05, 19:11
Ik vraag me nog steeds af, welke respectabele grotere een goedkope 24/7 systeembeheer service bieden.

Met dan in ieder geval een 1 uur response garantie, anders noem ik het geen 24/7 systeembeheer meer.

De laagste prijs die ik opkreeg voor daadwerkelijk 24/7 remote systeembeheer is Euro 125,- euro/machine/maand.

4 uur of 8 uur response vind ik voor een 24/7 remote systeembeeer service niet acceptabel.

Designerhosting
23/03/05, 13:06
Een garantie op binnen een uur reactie (reactie is op zich ook minder van belang, oplossen van een probleem, daar gaa het om) lijkt me net zoiets als 100% uptime garanderen.

Stel dat er grote problemen zijn, dan zullen er wellicht zoveel aanvragen zijn dat de responstijd naar beneden gaat. Ik krijg zelf meestal na een paar minuten een reactie.

Heb je al gezocht in amerika naar bedrijven? Ik weet niet of ze garanties hebben, maar de groteren en betrouwbaren zullen snel reageren.... Ik kom wel tegen dat gemiddelde wachttijd voordat de telefoon beantwoord wordt 20 seconden is etc. Maar garanties nog niet.....

Of moet ik even zoeken?

R__D
23/03/05, 17:44
Origineel geplaatst door zb-anna
Ik vraag me nog steeds af, welke respectabele grotere een goedkope 24/7 systeembeheer service bieden.

Met dan in ieder geval een 1 uur response garantie, anders noem ik het geen 24/7 systeembeheer meer.

De laagste prijs die ik opkreeg voor daadwerkelijk 24/7 remote systeembeheer is Euro 125,- euro/machine/maand.

4 uur of 8 uur response vind ik voor een 24/7 remote systeembeeer service niet acceptabel.


Ik vraag me dan toch echt af wat jij onder 24/7 support verstaat. 24/7 support houdt in dat je ten alle tijden telefonisch bereikbaar bent en dat er uberhaupt gereageerd wordt op je verzonden mailtjes. 24/7 support houdt dus ook voor jou in dat de mensen 24/7 in het datacentre moeten wezen als er een storing is? Me dunkt...

Reacties etc. binnen 4 uur vind ik niet meer dan normaal, tenzij het extreme storingen zijn, maar dat is ook weer een discutabel puntje.. voor de een is iets een enorme storing en voor de ander is dat maar een klein storingkje wat zo verholpen is..

McRox
24/03/05, 12:58
Origineel geplaatst door zb-anna
Met dan in ieder geval een 1 uur response garantie, anders noem ik het geen 24/7 systeembeheer meer.

Een response garantie heeft niks met 24x7 systeembeheer te maken. Er bestaat een verschil tussen 24x7 bereikbaarheid en een garantie.

Bovendien kan zelfs een onervaren kleuter een 1 uur response garantie aanbieden, immers een standaard respons als "Ok" binnen 1 uur zou voor u dus voldoende zijn ;)

"Resolution guarantee" lijkt mij veel belangrijker..

De ABN Amro biedt ook 24x7 helpdesk aan, toch duurt het 5 dagen voor ze een defecte pas konden vervangen. Dat is voor u blijkbaar goed, immers na een paar ringetjes had ik al iemand aan de lijn die mij een response gaf ;)


Origineel geplaatst door zb-anna
4 uur of 8 uur response vind ik voor een 24/7 remote systeembeeer service niet acceptabel.

En als uw klant dat niet vindt? Toch maar onnodig een paar honderd euro extra betalen voor zijn testbakkie??