PDA

Bekijk Volledige Versie : Managen Linux server



webXpressions
14/03/05, 15:27
Heey,

Ik wil een dedicated server gaan aanschaffen, liefst unmanaged wat dat scheelt een hoop centen. Nu hoor je verschillende verhalen, het managen is simpel en makkelijk zelf te doen. Maar ook verhalen dat je hier 'linux expert' voor moet zijn.

Zelf heb ik een beetje ervaring met RedHat, installatie en het configureren van RedHat naar een webserver. Verder heb ik geen linux ervaring.

Wat raden jullie aan?! Het hele geval laten managen of zelf aan de gang gaan...?!

Hebben jullie tips voor website's, handleidingen enz?!

Triloxigen
14/03/05, 15:32
Ligt er maar net aan wat de functie van de server is...
Als het niet uitmaakt dat de server plat gaat, dan heb je tijd om het op te lossen...
Maar wat doe je als er websites van bedrijven op staan en de server gaat down?

webXpressions
14/03/05, 15:36
Ik ga geen maandelijkse 50 euro uitgeven aan iets waar ik niks aan verdien, het is dus de bedoeling dat er na een tijdje wel klanten op komen.

PeterT
14/03/05, 15:49
Dan zou ik toch (zeker aan het begin) voor een managed server gaan.

webXpressions
14/03/05, 15:56
Origineel geplaatst door PeterT
Dan zou ik toch (zeker aan het begin) voor een managed server gaan.

Maar heb je dan tips hoe ik dit alles onder de knie kan krijgen, moet het toch een keer zelf gaan doen.

Triloxigen
14/03/05, 16:22
Origineel geplaatst door webXpressions


Maar heb je dan tips hoe ik dit alles onder de knie kan krijgen, moet het toch een keer zelf gaan doen.

Gewoon zelf beginnen met een server..
Maar zeker niet een die in een productie omgeving staat.. :)

Leandros
14/03/05, 16:23
Ga lokaal een test server opzetten en ga daar mee spelen, 'het echte werk' waar ook klanten op komen te staan moet je gewoon goed regelen en moet niet door 'domme' fouten offline gaan.

eMiz0r
14/03/05, 16:27
Ik denk dat je je eigen ervaringen en kennis het beste kan beoordelen.

Problemen oplossen leer je niet met een testserver, maar puur op basis van ervaring.

webXpressions
14/03/05, 16:55
Origineel geplaatst door Leandros
Ga lokaal een test server opzetten en ga daar mee spelen, 'het echte werk' waar ook klanten op komen te staan moet je gewoon goed regelen en moet niet door 'domme' fouten offline gaan.

Ja, heb ik aan gedacht...Maar er zal toch DirectAdmin ofzo op moeten om het echt te kunnen leren. En daar zijn weer licenties voor nodig enz.

M-BahZ
14/03/05, 17:10
Origineel geplaatst door webXpressions


Ja, heb ik aan gedacht...Maar er zal toch DirectAdmin ofzo op moeten om het echt te kunnen leren. En daar zijn weer licenties voor nodig enz.
En waarom zal er DirectAdmin op moeten om het te leren ?

Denk dat je er beter aandoet wat goede howto's op te zoeken en het op de commandline te doen. ;)

zb-anna
14/03/05, 17:29
Zoals M-bahz ooit al eens vertelde:

Een control panel installeer je om bepaalde taken te automatiseren, niet om je gebrek aan OS kennis te compenseren.

Je zult toch echt wel het een en het ander van Linux of BSD moeten begrijpen, anders kun je echt het beste een managed server nemen.

PeterT
14/03/05, 17:55
Origineel geplaatst door zb-anna
Zoals M-bahz ooit al eens vertelde:

Een control panel installeer je om bepaalde taken te automatiseren, niet om je gebrek aan OS kennis te compenseren.

Je zult toch echt wel het een en het ander van Linux of BSD moeten begrijpen, anders kun je echt het beste een managed server nemen.

Helemaal mee eens.
Je kunt eventueel een bedrijf zoeken dat de server voor je managed en ook nog eens uitlegt wat en hoe ze iets doen :)
Op die manier leer je vanzelf ermee omgaan.

De beste manier is echter zoals enkele mensen al opperden: installeer een testserver en leer het zelf :)

webXpressions
14/03/05, 23:09
Oke, bedankt voor jullie tips.

Ik heb inmiddels een vriend gevonden die het 1 en ander weet van linux. Samen eerst een testservertje opzetten en kijken of we het voorelkaar krijgen.

M-BahZ
15/03/05, 11:15
Origineel geplaatst door webXpressions
Oke, bedankt voor jullie tips.

Ik heb inmiddels een vriend gevonden die het 1 en ander weet van linux. Samen eerst een testservertje opzetten en kijken of we het voorelkaar krijgen.
Nog 1 tip. (die ik veel vaker gegeven heb al)
Probeer eens samen met je vriend iets te installeren als LFS of Gentoo.

Dan krijg je namelijk een iets duidelijker beeld van hoe een Linux systeem opgezet is, je krijgt een beeld van het hoe en waarom van de FHS (waarmee Unixes suprieur zijn aan Windows) en je doet ook alvast wat ervaring op met de verscheidene applicaties die je draait, al dan niet met een stukje probleemoplossing. ;)

Verder is het op zich aan te raden om je eens flink te verdiepen in het begrip hardening.
Het hardened Gentoo project, en HLFS kunnen je hierbij al een stukje van dienst zijn.