PDA

Bekijk Volledige Versie : BIC of IBAN?



TiMMiEJ
10/03/05, 21:42
Ik weet niet zeker of dit het juiste topic is, en of ik dit hier wel mag posten omdat het niks met hosting of bedrijf te maken heeft.

Een persoon in belgie moet mij 45 euro overmaken. Maar welk banknummer heeft hij nu nodig?

BIC of IBAN?

The MAzTER
10/03/05, 21:46
geef ze dan toch gewoon allebij, kan ie het zelf uitzoeken :p

bij de een heb je aan BIC en rekening nummer genoeg, bij de andere bank volstaat een IBAN. Bij weer een andere bank heb je bijde nodig ;)

Henky!
10/03/05, 21:55
IBAN is misschien wat belangrijker. Vandaag wilde ik geld naar Oostenrijk overmaken vanaf de Deutsche Bank (lekker vlakbij dacht ik:-)

Enfin, Deutsche bank accepteerde (online) de BIC niet zodat ik die moest vervalsen als het ware. Met toestemming van de Oostenrijkse bank die me vertelde dat alle benodigde info toch al in het IBAN nummer zit.

TiMMiEJ
10/03/05, 22:06
Ik heb die belg mijn IBAN nummer gegoven en hij zegt dat het niet werkt....

Remigius
10/03/05, 22:07
Ik weet niet hoe het met belgië exact zit maar voor geld overmaken naar andere landen heb je volgens mij aan één van de volgende 2 methodes genoeg:

1a) IBAN
1b) Bank (NAW => Landelijk hoofdkantoor)
1c) Bankcode/Swiftcode

2a) Rekeningnummer
2b) Swiftcode
2c) Bank (NAW => Landelijk hoofdkantoor)
2d) Bankcode

PeterT
11/03/05, 10:10
Wij verstrekken ze allebei, waarom ?
Simpel: als wij overschrijven naar het buitenland, hebben we ook zowel IBAN als BIC nodig :)


IBAN: International Bank Account Number
BIC: Bank Identifier Code

TiMMiEJ
11/03/05, 16:25
Waar moet ie nu wat invullen dan?....gewoon IBAN invullen bij rekeningnummer ofwat?

Carl<n-media>
11/03/05, 16:47
Origineel geplaatst door TiMMiEJ
Waar moet ie nu wat invullen dan?....gewoon IBAN invullen bij rekeningnummer ofwat?
Je hebt speciale overschrijvingskaarten voor buitenlandse betalingen.

XBL
11/03/05, 17:08
Wij verstrekken bic+iban+rekeningnr. Kan een klant het lekker zelf uitzoeken. En als-ie er niet uitkomt, en het aan ons vraagt, verwijzen wij hem/haar vriendelijk door naar zijn/haar bank.

Jochem

hauwens
11/03/05, 19:31
je hebt beide best nodig: dag van vandaag gaan betaling via iban vrij snel; iban is gewoon het rekeningnummer met landnummer voor zodat het over EU hetzelfde aantal tekens telt. bic is de bankcode van die bank.

Henky!
11/03/05, 23:07
Origineel geplaatst door PeterT
Wij verstrekken ze allebei, waarom ?
Simpel: als wij overschrijven naar het buitenland, hebben we ook zowel IBAN als BIC nodig :)


IBAN: International Bank Account Number
BIC: Bank Identifier Code

Je moet ze inderdaad alletwee meesturen.

Toch zie die Oostenrijkse bank ons gisteren dat de BIC eigenlijk al in de IBAN zit. Dat zou betekenen dat de BIC dubbelop en dus eigenlijk overbodig is.

JFL-GameServers
11/03/05, 23:29
Bij ons geven wij ook bijde ja.
Dan komt er teminste geen probleem :)

eszet
12/03/05, 10:29
Laatste keer dat ik vanuit België een overschrijving naar Nederland heb gedaan moest ik zowel BIC (SwiftCode) als IBAN invullen. Dus best alletwee doorgeven.

Info van de bank ivm BIC:
Een juiste BIC van de bank van de begunstigde is een van de voorwaarden om uw internationale betaling als een EU-overschrijving te laten verwerken.
Een EU-overschrijving biedt veel voordelen:
We voeren ze uit tegen het tarief van een binnenlandse overschrijving;
Het is een eenvoudig betaalmiddel;
Het is efficiënt, snel en veilig.
Geeft u geen of een verkeerde BIC van de bank van uw begunstigde op, of alleen een IBAN (internationaal rekeningnummer), dan wordt uw overschrijving een EU-plus-overschrijving. En in dat geval rekenen we extra behandelingskosten aan. Daarnaast kan uw betaling ook vertraging oplopen.

TiMMiEJ
12/03/05, 13:29
Als ik op google er informatie over zoek, dan staat er op postbank.nl en op rabobank.nl uitgelegd hoe je geld over moet maken naar het buitenland.

De persoon in belgie zit bij de ING en daar moet je eerst inloggen voordat je de pagina van de helpdesk mag inzien. Dus ik heb hem gezegd dat ie daar zelf even moet kijken :)

frankyboy007
12/03/05, 16:19
Jah, bij de rabobank gaat dit heel simpel, alleen even de IBAN invullen en je krijgt de gegevens te zien van de bank waar naar het geld gaat, alleen nog de gegevens van de gene waar het heen moet en verzenden maar ;)

Henky!
12/03/05, 16:44
Dus de Oostenrijkers hadden gelijk? Dat die BIC (of SWIFT) overbodig en ouderwets is?

Hoewel sommige banken dit nog steeds eisen naast de IBAN.

Mark17
13/03/05, 13:11
zo gauw een IBAN beschikbaar is dan volstaat deze in theorie volledig. BIC erbij naast is dan niet nodig, alleen sommige banken eisen dit erbij naast en daarom is het beste deze wel vrij te geven.

Ahead-IT
13/03/05, 16:04
Thread niet volledig gelezen maar ik kan je dit zeggen: als je vlot en kostenloos (tot 12 500 EUR) vanuit België een overschrijving wilt doen heb je IBAN en BIC/SWIFT nodig.