PDA

Bekijk Volledige Versie : Opzoek naar dedicated of colocated server...



dfeenstra
01/03/05, 18:59
Goedendag,
Ik heb de volgende vraag:
Ik heb momenteel een eigen server (waarvan ik zo enkel even weet dat het een Dell 1U pentium 3 is van ongeveer 4 jaar oud) welke ik bij een bedrijf als colocate heb staan, ik ben nu zelf verandwoordelijk voor het onderhoud en software en dergelijke. Ik heb echter weinig verstand van het onderhoud en weet b.v. al niet hoe ik apache opnieuw moet instaleren of ierts dergelijks.
Ik beheer de server momenteel via SSH2 maar weet daar dus echt net de dingen vanaf die ik regelmatig moet doen.
Ik heb op dit moment ongeveer 35 websites op mijn server draaien maar ben bezig daarvan diverse te verkopen. Mijn verbruik aan dataverkeer is momenteel tussen de 50 en 80 GB per maand (met laatst een uitschieter naar 230 GB).

Graag zou ik advies willen over wat ik het beste kan doen, mijn oude server houden maar het beheer uitbesteden. Een nieuwe server kopen en die ergens plaatsen en het beheer uitbesteden of overgaan op een dedicated server waarvan zowel de hard als de software voor me onderhouden wordt en ik bij problemen altijd ergens terecht kan.

En ook bij welk bedrijf ik de beste prijs/kwaliteit krijg, er zit namelijk nogal wat verschil in de diverse bedrijven.

Wat is b.v. voor dedicated het verschil tussen widexs.nl - parcproductions.nl en server4fun.nl ? De prijsverschillen zijn byzonder groot. en zijn er nog andere goede bedrijven?

En waar zou een nieuwe server allemaal aaan moeten voldoen? en waar moet ik verder nog op letten?

Hopelijk kan iemand me verder helpen, ik wil namelijk graag snel een beslissing nemen vanwege software problemen op mijn huidige server die ik zelf niet kan oplossen.

Daniël

XS-24
01/03/05, 19:07
Als de oude server nog prima voldoet en er geen websites op staan die veel processor kracht gebruiken is het vrijwel nutteloos om te investeren in een nieuwe server. Ik zou als ik u was de oude server (desnoodsbij de bestaande partij) onderbengen bij een colo-boer en hem laten managen.

zb-anna
01/03/05, 22:02
Aan de andere kant, zo een oud beestje kan het op elk moment begeven. Ik zou alle opties openhouden.

Kijk even wat prijs/kwaliteit technisch de beste oplossing is voor je.

M-BahZ
01/03/05, 22:07
Ik sluit me geheel bij zb-anna aan.

In combinatie met een service contract kan er wellicht ook nog een leuke korting bedongen worden op de hardware en/of de colocatie.

aleto
01/03/05, 22:21
Rik-edit:niet de bedoeling, zien wij als spam...

Promo Solutions
03/03/05, 09:45
Als niet-technisch-ervaren heb ook ik hulp nodig in het maken van mijn beslissingen rondom webhosting en servers enzo. Ik draaide met een resellerpakket en ben nu bezig door te groeien naar een dedicated server.
Tijdens deze overstap wordt ik echt heel goed geholpen door mijn provider, deze denkt absoluut niet aan z'n eigen zaken maar denkt erg met mij mee. Hij weet van mijn matige technische kennis en adviseert me heel correct. Misschien moet je eens met hem praten: Dillard Blom van Odon Internet (odon.nl).
Succes.

HBCS
03/03/05, 09:55
ik denk dat u even op een rijtje moet zetten wat de kansen zijn dat de huidigge server er mee stopt na 4 jaar
ik denk dat de kans vrij groot is ( hoop het niet )
mischien dat u ook even kunt aangeven wat er nog meer nodig is behalve apache
bvb php mysql of nog andere processen
in mijn ogen zou ik kijken naar een server die het zelfde doet als wat u nu heeft warom omdat u daar ervaring mee heeft en het al 4 jaar probleemloos draaid
ik weet uit ervaring dat een aanbieding van rond de 60 euro voor een nieuwe server per maand mogelijk is en daar zit dan 150 gig dataverkeer bij

het is dus best een moeilijke
suc6 er mee

dsigning
03/03/05, 13:16
De kans dat de server nog een poos probleemloos blijft draaien is groot genoeg en de meeste proividers van colocatie en dedicated servers hebben reserve servers staan waar ze in geval van problemen mee kunnen helpen.

Indien u toch voor een andere server zou gaan zou een lichte dededicated server / of koop server al kunnen volstaan.

Verder lijkt het mij slim om in alle gevallen het beheer van de server uit handen te geven en door de provider een comtrol panel op de server te laten zetten bv. Plesk, cpanel of directadmin.

De grote verschillen in dataverkeer die door u zijn waargenomen zouden kunnen duiden op probelemen met de veiligheid van de software die op de server draait.

dfeenstra
05/03/05, 15:07
Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik voorlopig mijn huidige server nog blijf gebruiken en hier een onderhouds contract voor afsluit.
Wel zal mijn server dus opnieuw geinstaleerd moeten worden met ed laatste versies van apache, php en mysql.

Het klopt dat de hoge uitschieter van dataverkeer veroorzaakt is door een "beveiligings lek" een andere website heeft foto's welke op mijn sites staan op grote schaal op zijn eigen site vertoond waardoor er erg veel dataverkeer bij mij getrokken is.
Ik kan dit helaas momenteel niet tegengaan doordat de rewrite functie op mijn server niet werkt en ik er dus geen htaccess beveiliging tegen het hotlinken van foto's op kan zetten.

Wel heb ik nog diverse vragen over de migratie van mijn server en de downtime en dergelijke maar die zal ik wel telefonisch stellen (server4fun).

Daniël

dsigning
05/03/05, 15:39
Beste Daniël,

Wat ons betreft mag je zelfs in het weekend contact met ons opnemen via support@server4fun.nl dan nemen wij z.s.m contact met je op om je verder te helpen.