PDA

Bekijk Volledige Versie : Gameserver Linux Tweaks?



Sander-
01/03/05, 13:50
Hallo,

Ik heb thuis voor de lol op mijn 10 mbit lijn een sempron 2200+ met 512 DDR draaien. Het os is Debian Sarge met kernel 2.6.8-1-386

Nou is mijn vraag, we hebben er op dit moment 2 CS 1.6 servers met 16 man op draaien en een teamspeak servertje. Ik vind dit zelf eigenlijk beetje matig voor deze bak? De loads gaan met beide servers vol richting de 0.9 Dus durf het niet aan om er meer bij te gaan zetten eigenlijk.

Nu hoorde ik dat sommige hosters en anderen die kernels enzo tweaken. Hoe en wat moet ik dat dan doen? Ik wil namelijk graag dat die server nog net iets beter gaat presteren.

Of is dit teveel gevraagd en zo ja wat moet ik er dan aan doen om te zorgen dat ie het wel gaat trekken?

Dennis
01/03/05, 13:58
Type eens:

free -m

Wat is het resultaat? (Hij controleert de hoeveelheid vrije geheugen)

M-BahZ
01/03/05, 14:10
Origineel geplaatst door WE-Create!

Nu hoorde ik dat sommige hosters en anderen die kernels enzo tweaken. Hoe en wat moet ik dat dan doen? Ik wil namelijk graag dat die server nog net iets beter gaat presteren.

*hint* www.kerneltrap.org ;)

Verder zou je kunnen proberen je spul te compilen met optimization flags, alhoewel dat de stabiliteit negatief kan beinvloeden. ;)

Edit: op kerneltrap zal je iig over een patchset lezen die de meesten onder ons wel interessant vinden.
Verder heb jij sowieso al de verkeerde kernel, dus kan het geen kwaad een nieuwe te compilen. ;)

Sander-
01/03/05, 16:44
total used free shared buffers cached
Mem: 504 303 200 0 9 153
-/+ buffers/cache: 141 363
Swap: 829 0 829


Hoezo is de kernel verkeerd? Ik ben nog beetje onhandig in linux dus heb gewoon lekker makkelijk gedaan bij het installeren van de boel...

M-BahZ
01/03/05, 17:02
Origineel geplaatst door WE-Create!
Hoezo is de kernel verkeerd? Ik ben nog beetje onhandig in linux dus heb gewoon lekker makkelijk gedaan bij het installeren van de boel...



2.6.8-1-386
Zoals je ziet staat er -386 achter de kernel versie. ;)
Globaal gezien betekend dit dus dat deze kernel compiled is om op minstens een 386 te kunnen draaien. (net als bij Windows XP :p)
Op dat punt kan er dus het een en ander geoptimaliseerd worden.

Wanneer je een kernel compiled kan je kiezen voor een processor architectuur en eventueel een subarchitectuur.
In jouw geval kan je hier dus kiezen voor 686 (PIV, AMD Athlon) en als subarchitectuur k7.
Overigens raad ik je aan voor het compilen van de kernel wel even eerder genoemde site www.kerneltrap.org te bezoeken, voor de meest belangrijke patches.
De kernelsources vind je natuurlijk op www.kernel.org.

Overigens raad ik je af "even lekker makkelijk" te doen met betrekking tot systeembeheer.
Van "even lekker makkelijk" doen leer je niks en het werkt ook niet in je voordeel.

Sander-
01/03/05, 17:53
Origineel geplaatst door M-BahZ



Zoals je ziet staat er -386 achter de kernel versie. ;)
Globaal gezien betekend dit dus dat deze kernel compiled is om op minstens een 386 te kunnen draaien. (net als bij Windows XP :p)
Op dat punt kan er dus het een en ander geoptimaliseerd worden.

Wanneer je een kernel compiled kan je kiezen voor een processor architectuur en eventueel een subarchitectuur.
In jouw geval kan je hier dus kiezen voor 686 (PIV, AMD Athlon) en als subarchitectuur k7.
Overigens raad ik je aan voor het compilen van de kernel wel even eerder genoemde site www.kerneltrap.org te bezoeken, voor de meest belangrijke patches.
De kernelsources vind je natuurlijk op www.kernel.org.

Overigens raad ik je af "even lekker makkelijk" te doen met betrekking tot systeembeheer.
Van "even lekker makkelijk" doen leer je niks en het werkt ook niet in je voordeel.

Tja het lijkt erop dat ik er dan toch maar eens flink in moet gaan duiken :P

Sander-
01/03/05, 21:03
Hmm ik kan helaas mn bericht niet meer editten, maar zijn er mensen die ervaring hebben met gameservers op een sempron 2200 oid en wat haalden jullie eruit aan performance?