PDA

Bekijk Volledige Versie : Virtual Hosts op 1 IP of apart IP ?



ikkepik
28/02/05, 13:38
Jullie zullen inmiddels wel denken dat ik hier even wat kennis probeer weg te halen om snel een bedrijfje op te starten maar dit is gelukkig niet het geval.

Ik heb veel intresse in netwerken en routering dus wil dit ook graag weten:

Wat doen jullie liever ?

- Ieder website een eigen IP geven
- Meerder Virtual Hosts op 1 IP ?

Een eigen IP per site is natuulijk luxe maar ook noodzakelijk ? Uiteraard wel als de persoon van de website direct via zijn IP nog wat andere zaken wil regelen.

Waardoor maken jullie de keus ?

Triloxigen
28/02/05, 14:05
Meerdere websites op 1 IP, simpelweg omdat je niet iedere website zomaar een IP mag geven van RIPE.
Daarvoor zijn er veel te weinig IP's beschikbaar...

Met IPv6 zal dat geen probleem zijn, maar dat is nog even wachten...

robinvanraan
01/03/05, 19:55
Heb meerdere servers dus ook meerdere ip's maar idereen nu een appart ip geven wordt wel beetje veel van het goede

M-BahZ
01/03/05, 21:26
Origineel geplaatst door ikkepik
Jullie zullen inmiddels wel denken dat ik hier even wat kennis probeer weg te halen om snel een bedrijfje op te starten maar dit is gelukkig niet het geval.
Gelukkig maar. ;)


Origineel geplaatst door ikkepik

Ik heb veel intresse in netwerken en routering dus wil dit ook graag weten:
Nieuwsgierigheid is een begin. :)


Origineel geplaatst door ikkepik

Wat doen jullie liever ?

- Ieder website een eigen IP geven
- Meerder Virtual Hosts op 1 IP ?

Een eigen IP per site is natuulijk luxe maar ook noodzakelijk ? Uiteraard wel als de persoon van de website direct via zijn IP nog wat andere zaken wil regelen.

Waardoor maken jullie de keus ?
1 IP per daemon op een unieke poort en natuurlijk niet meer daemons draaien als strikt noodzakelijk.

Je kan prima alle websites vhosts geven en aangezien je daar maar 1 httpd voor hoeft te draaien, op maar 1 unieke poort ben je dus vanzelfsprekend ook maar 1 IP nodig.

In het geval van bijvoorbeeld anonymous ftpd kan je maar 1 anonymous ftpd draaien op -1- ip, dus met meerdere afzonderlijke anonymous ftp's zal je natuurlijk meerdere IP adressen _moeten_ gebruiken.

Overigens is het niet een keus van jouw klant of er een IP toegewezen moet worden aan een dienst, maar een keus die bij jou ligt.
Uiteindelijk draag je namelijk zelf zorg en verantwoording voor de technische implementatie van het een en ander.

Remigius
02/03/05, 03:06
Meerdere websites op één IP. Klant kan natuurlijk wel een eigen IP nodig hebben voor bijv. SSL, maar dat moet deze zelf maar aangeven.