PDA

Bekijk Volledige Versie : Dataverkeer en shared hosting



ipkip
25/02/05, 12:17
Hallo,

Kan iemand mij vertellen op basis waarvan iemand van shared hosting zou overstappen naar een eigen server?

Ik bedoel, wanneer je 200 GB dataverkeer genereert (wat mijn websites trouwens niet doen), zou dat niet gewoon kunnen met shared hosting? Waar ligt de grens?

Nog een vraagje: hoeveel GB dataverkeer kan een doorsnee (shared hosting) server eigenlijk leveren? Moet ik dan denken aan 200 GB of eerder 2000 GB?

Ik vraag dit omdat ik probeer in te schatten wanneer mijn shared hosting uit z'n jasje zal groeien.

Groeten
Ipkip

Glenn
25/02/05, 12:22
Denk eerder vanwege de load op de server (dus cpu en memory gebruik) dan het dataverkeer. Stel, je biedt films aan van 100 mb en die genereren 200 GB per maand, dan is dat voor de server niet intensief. Deze dient dan alleen maar de file te serveren. Draai je echter een drukke site met een database er achter dan wordt het een ander verhaal.

M-BahZ
25/02/05, 12:30
Privacy kan ook eventueel nog een motivatie zijn.
Ik kan me voorstellen dat bepaalde partijen hun websites met bijbehorende sourcecode niet bij een willekeurige ISP willen onderbrengen, hoe vertrouwd die ISP is.

Een ander aspect kan ook zijn de prijs.
Ondanks dat de meeste shared hosting partijen hun prijzen erg interessant bijstellen naarmate je meer verbruikt, zit daar bij enkele partijen wel een grens aan.
Voor sommigen speelt bij dit laatste ook vaak mee dat het de enige manier is om op betaalbare wijze bij hun vertrouwde ISP te blijven.
Verder rekenen sommige partijen best nog een aardig bedrag per account of apache vhost op hun server, wat ik overigens zeer terecht vind.
Echter kan het bedrag bij meerdere sites dan snel oplopen tot een bedrag enkele keren zo hoog als die van een dedicated of colocated server.

Glenn
25/02/05, 12:32
Idd, de prijzen van colocation zijn tegenwoordig zó goedkoop dat het zelfs voor personen met wat minder geld haalbaar is.

ipkip
25/02/05, 13:31
Dank voor jullie toelichtingen.

Ik begrijp dat de load relevant is, naast traffic. Stel nu dat iemand een website heeft met een tamelijk zware belasting voor de cpu, zou 50 of 100 GB dataverkeer dan een probleem kunnen zijn met shared hosting?

Voorbeeld: een phpbb website (of één met vergelijkbare load) die 50 GB genereert, of 100 GB, is dat haalbaar met shared hosting?

Ipkip

Triloxigen
25/02/05, 13:58
Je kunt traffic niet echt vergelijken met load...
Filpmjes zorgen voor veel traffic en weinig load..

Een forum zorgt voor load en weinig traffic..

Domenico
25/02/05, 14:09
Origineel geplaatst door Triloxigen
Een forum zorgt voor load en weinig traffic..

?

Een forum zorgt EN voor load EN voor veel traffic.
Define 'weinig traffic' dan eens voor de duidelijkheid. Er zit ook een groot verschil in een forum met 100 bezoekers per dag en een forum met 10000 bezoekers per dag.

Domenico
25/02/05, 14:10
Origineel geplaatst door ipkip
Voorbeeld: een phpbb website (of één met vergelijkbare load) die 50 GB genereert, of 100 GB, is dat haalbaar met shared hosting?

Op basis van eigen ervaringen zeg ik nee.
Het is mogelijk maar dit moet je niet willen.

Triloxigen
25/02/05, 15:25
Origineel geplaatst door Domenico


?

Een forum zorgt EN voor load EN voor veel traffic.
Define 'weinig traffic' dan eens voor de duidelijkheid. Er zit ook een groot verschil in een forum met 100 bezoekers per dag en een forum met 10000 bezoekers per dag.

Een forum op zich is gewoon wat text en html..
Maar op sommige fora's kun je foto's upload, bij het posten van foto's download hij 1x foto, etcetc.

ipkip
25/02/05, 15:33
Origineel geplaatst door Domenico


Op basis van eigen ervaringen zeg ik nee.
Het is mogelijk maar dit moet je niet willen.

Stel dat mijn website naar de 50 GB dataverkeer zou lopen, dan heb ik een probleem. En ik denk dat veel mensen net als ik met precies ditzelfde probleem zouden komen te zitten in soortgelijke situaties.

Immers, als shared hosting uit zijn jasje groeit, dan zit er niets anders op dan overstappen op een eigen server. Nu heb ik niet genoeg kennis en ervaring om alles zelf te doen, dus moet dat een managed dedicated server worden.

Dan blijkt dat ik een veelvoud ga betalen voor exact dezelfde dienst/website die ik aanbied. Misschien wordt de website wat sneller, maar veel meer verandert er niet.

Dus alleen de groei van mijn website over een bepaalde grens zal een plotselinge stijging van de kosten betekenen.

Ik denk dat dit een zeer veel voorkomend probleem is voor heel veel webmasters. Heb ik gelijk?

Ipkip

Triloxigen
25/02/05, 15:50
Bij 50 GB datsverkeer ligt er geen grens, de meeste server zullen dit zonder problemen trekken.

Een grens is simpelweg niet tr trekken aan de hand van datavrekeer.

Domenico
25/02/05, 16:43
Origineel geplaatst door Triloxigen


Een forum op zich is gewoon wat text en html..
Maar op sommige fora's kun je foto's upload, bij het posten van foto's download hij 1x foto, etcetc.

Hoe kom je hier nu bij? Je vergeet PHP en MySQL voor het gemak. :)

WHT draaide eerst in een shared omgeving maar dat zou nu echt niet meer kunnen hoor.

Triloxigen
25/02/05, 16:49
Origineel geplaatst door Domenico


Hoe kom je hier nu bij? Je vergeet PHP en MySQL voor het gemak. :)

WHT draaide eerst in een shared omgeving maar dat zou nu echt niet meer kunnen hoor.

Ik had het over dataverkeer ;)
PHP en MySQL hebben niks met de traffic te maken.

Domenico
25/02/05, 16:53
Maar ik had de load er ook bij betrokken. Over het algemeen kun je wel zeggen dat als een site 100GB per maand trekt deze site ook wel druk bezocht zal zijn en 50 van dit soort sites lijkt me niet kunnen op 1 server.

Triloxigen
25/02/05, 20:52
Kun je niet op 1 lijn trekken...
Een site met gewoon veel statische content (foto's en filmpjes vooral) kost zo goed als geen load, maar wel veel dataverkeer.