PDA

Bekijk Volledige Versie : Ervaringen Loadbalancers



jeffrey
24/02/05, 07:42
Beste Mensen,

ik ben op zoek naar een loadbalancer die:

- zo'n 50000 connecties aankan
- 4-8 servers ondersteund

Is er iemand die goede ervaringen heeft met bepaalde loadbalancers?

luser
24/02/05, 08:18
Zelf een bouwen:
http://www.linuxvirtualserver.org/

rembrand
24/02/05, 09:38
De standaard hardware oplossingen:
Cisco CSS
Radware
F5
enz.

Of een linux zelfbouw pakket.
Dit is wel een stuk goedkoper dan een standaard oplossing.

Wido
24/02/05, 11:25
Origineel geplaatst door luser
Zelf een bouwen:
http://www.linuxvirtualserver.org/

Inderdaad.

Als je de DirectRouting oplossing neemt dan zit je helemaal safe, werkt perfect!

svbeek
24/02/05, 11:27
Alteon (nu eigendom van Nortel) wordt ook veel gebruikt. Alleen prijzig spul.

luser
24/02/05, 12:07
Je hebt ook nog een commercieel software produkt names Zeus loadbalancer. Hele nette oplossing maar best prijzig, wel goedkoper als hardware oplossingen.

url: http://www.zeus.com/products/zlb/

PimEffting
24/02/05, 18:48
Origineel geplaatst door Wido
Inderdaad.

Als je de DirectRouting oplossing neemt dan zit je helemaal safe, werkt perfect!
Inderdaad, LVS i.c.m. DirectRouting en Heartbeat geven je de mogelijkheid om een low cost redundante loadbalancer op te zetten. Maar denk niet dat low cost ten koste gaat van de kwaliteit, want dat gaat zeker niet op met deze prachtige oplossing!
Werk er elke dag met heel vele plezier mee.

Wido
24/02/05, 20:10
Origineel geplaatst door Unexplained

Inderdaad, LVS i.c.m. DirectRouting en Heartbeat geven je de mogelijkheid om een low cost redundante loadbalancer op te zetten. Maar denk niet dat low cost ten koste gaat van de kwaliteit, want dat gaat zeker niet op met deze prachtige oplossing!
Werk er elke dag met heel vele plezier mee.

Inderdaad.

Wij werken dan niet met hartbeat, maar hebben hier zelf iets voor geschreven.

Desnoods zet je een tweede director op die het werk van de eerste overneemt als de eerste uitvalt.

Op die manier ben je helemaal redundant :)

Ik kan je LVS echt aanraden. Ons webhostcluster in Nederland draait er ook op.

rogierm
24/02/05, 23:12
je kan ook naar een tweedehands localdirector kijken. op zich ook wel aardige ervaringen mee voor simpele loadbalancing. voor meer geavanceerde dingen gebruik ik altijd een bigip van f5, maar die zijn wel duur.

rsmit
02/03/05, 12:21
een RAD Ware WSD Pro+ is een goede load balancer

wdv
02/03/05, 16:40
Origineel geplaatst door Wido
Ik kan je LVS echt aanraden. Ons webhostcluster in Nederland draait er ook op.

Ik ben erg benieuwd hoe je dit gedaan hebt. Volgens mij kom je tegen allerlei problemen aan als:

- Apache access logs, laat je de verschillende servers loggen naar hetzelfde bestand op een NFS mount?
- PHP sessions, waar sla je die op?
- Blijft een SSL connectie wel werken als je steeds op een andere server terecht komt als bezoeker

etc etc

Boeiend onderwerp :)

wdv
04/03/05, 22:12
Iemand die er nog op in wil gaan?

Wido
04/03/05, 23:21
Origineel geplaatst door wdv


Ik ben erg benieuwd hoe je dit gedaan hebt. Volgens mij kom je tegen allerlei problemen aan als:

- Apache access logs, laat je de verschillende servers loggen naar hetzelfde bestand op een NFS mount?
- PHP sessions, waar sla je die op?
- Blijft een SSL connectie wel werken als je steeds op een andere server terecht komt als bezoeker

etc etc

Boeiend onderwerp :)

ow, sorry, niet gezien.

- Apache logs:
Wij gebruiken mod_log_sql en loggen alles niet naar textfiles maar naar textfiles

- PHPsessions worden in /tmp opgeslagen, die is via NFS gedeeld op 1 centrale server

- SSL
Geen ervaring mee

Norman
05/03/05, 00:17
Welk controlpanel gebruiken jullie ?
er zijn weinig panels die goed werken in een cluster-omgeving

wdv
05/03/05, 01:09
Wido, ik kan me voorstellen dat je er niet al te veel over uit wilt wijden, maar zijn er nog speciale dingen die zeg maar anders lopen als je in cluster wilt gaan werken (bijvoorbeeld dus zoiets als die sessions)?

mark_m
05/03/05, 09:43
@Norman
PcExtreme maakt gebruik van hun eigen geschreven Control Paneel

SebastiaanStok
05/03/05, 10:06
Ik schijf me acces logs naar de database, werkt perfect.

En als hij niet draait logt hij ze tijdelijk naar een log file.

Wido
05/03/05, 10:49
Origineel geplaatst door wdv
Wido, ik kan me voorstellen dat je er niet al te veel over uit wilt wijden, maar zijn er nog speciale dingen die zeg maar anders lopen als je in cluster wilt gaan werken (bijvoorbeeld dus zoiets als die sessions)?

Wij hebben dus /tmp via NFS gedeeld op alle webservers.
De /tmp op de fileserver is dus gedeeld door alle webservers via NFS, zo lopen sessions niet achter.

Zorg er wel voor dat de tijd op alle servers gelijk loopt, laat ze dus elke avond syncen met een NTP server.

Het controle paneel dat we gebruiken is WSCP, dat is door ons zelf geschreven en kan overweg met clusters e.d., volledig dynamisch.

Wat screens kan je vinden op: http://www.pcextreme.nl/~wido/wscp4/


Zoals ik al zei, met mod_log_sql loggen we alles direct naar een MySQL database, lekker makkelijk dataverkeer uitrekenen.

SebastiaanStok
05/03/05, 11:02
Ik doe het postgresql, die kan wat meer hebben :)

Wel heel goed controll panel, ik heb gelijk een paar dingen op genomen die ik zelf nog moet maken.

Ik download gelijk even die filmpjes :D

Edit: 62 MB :eek: dat kan wel even duren.

Wido
05/03/05, 11:05
Origineel geplaatst door Rollerscapes
Ik doe het postgresql, die kan wat meer hebben :)

Wel heel goed controll panel, ik heb gelijk een paar dingen op genomen die ik zelf nog moet maken.

Ik download gelijk even die filmpjes :D

Edit: 62 MB :eek: dat kan wel even duren.

postgre kan ook, wij hebben alleen tot op heden geen problemen met MySQL.

SebastiaanStok
05/03/05, 11:22
[offtopick]

Weet hoe het princiepe van een ticket system werkt ?

Mensen plaatsen iets en dan ?

wdv
05/03/05, 12:10
@Wido
Dump je dan 1x per dag de log file weer in een file zodat webalizer er overheen kan razen of draai je helemaal geen webalizer?

SebastiaanStok
05/03/05, 12:12
Die maken zo tezien zelf, ik heb nergens webalizer gezien.

Ik zalf maak ook gewoon statestieken met php.

Wido
05/03/05, 18:12
Origineel geplaatst door wdv
@Wido
Dump je dan 1x per dag de log file weer in een file zodat webalizer er overheen kan razen of draai je helemaal geen webalizer?

Ik maak inderdaad 1x per dag uit de MySQL database een logfile en daar gaat dan Webalizer óf AWstats overheen (ligt er aan wat de klant instelt)

met SUM() in SQL reken ik het dataverkeer uit.

Sander Aerts
18/03/05, 02:58
Wij maken gebruik van de al eerder vernoemde Zeus Load Balancer, hierin zit support voor SSL en session persistence zodat je niet /tmp over nfs hoeft te doen.

Momenteel hebben wij 2 load balancers en 13 webservers achter de load balancer, alles functioneert nog steeds oke ;)

Zeus kun je ook load balancers failover setups opzetten en dergelijke, loggen doen wij naar een nfs shares en sites staan ook op nfs shares (Raid 5 arrays (3ware 12 channel kaarten))

Norman
18/03/05, 14:25
Wat kost de zeusloadbalancer ?
Ik zie alleen prijzen voor de webserver...

Heb je ook mail en dns servers achter de loadbalancer ?

wdv
18/03/05, 15:47
De loadbalancer zelf kan je natuurlijk ook heel simpel met een OpenBSD bakje maken met PF die gewoon een pool van IP adressen steeds doorloopt (inclusief sticky sessions).

Sander Aerts
18/03/05, 17:05
Zeus zit kwa prijs rond de 10K, als je de prijzen in details wil moet je me maar ff mailen.

repsaj
18/03/05, 17:30
tweakers.net heeft toch ook zelf gemaakte loadbalancers ??

SebastiaanStok
18/03/05, 17:33
Niet echt die hebben ze gesponcers gekregen.

Zijn twee hardwarematich Loadbalancers.

Thafusion
18/03/05, 17:41
Origineel geplaatst door Rollerscapes
Niet echt die hebben ze gesponcers gekregen.

Zijn twee hardwarematich Loadbalancers.

Ze hebben momenteel niks mee gesponserd is allemaal aangekocht en ze draaien 2 Celeron servers voor de loadbalancer :
http://www.tweakers.net/stats

TMourik
18/03/05, 18:04
zelf idd:


De webservers worden geloadbalanced door een twee zelf geconfigureerde loadbalancers. De meeste software op de loadbalancer komt van het Linux Virtual Server project.

wdv
13/04/05, 17:52
Sorry voor het omhoogschoppen.

Ik zat mij nog af te vragen: als je alle bestanden voor de clustersystemen deelt op een NFS, zorg je dan daardoor niet direct weer voor een single point of failure? Automatisch syncen naar een andere machine lijkt me in ieder geval niet erg handig/eenvoudig.

Tweede puntje: wat is een betrouwbaar protocol voor het sharen van bestanden tussen de cluster systemen? In dit topic werd NFS al enkele keren genoemd.

jurrian
13/04/05, 19:06
Als je 1 NFS-server gebruikt wel natuurlijk. Maar ook dat kun je redundant uitvoeren.

wdv
13/04/05, 19:09
Origineel geplaatst door jurrian
Als je 1 NFS-server gebruikt wel natuurlijk. Maar ook dat kun je redundant uitvoeren.

Hoe is dat betrouwbaar, snel en realtime te mirroren naar een 2e NFS server dan?

Norman
13/04/05, 19:53
block based data cloning met bv. een nas

luser
13/04/05, 20:11
Je kan op fiberchannel oplossingen stappen en zo 2 NFS nodes draaien op 1 array schijven (werkt met een standalone raidcontroller).