PDA

Bekijk Volledige Versie : dataverkeer beperken



wverbeek
23/02/05, 21:44
hallo,
ik wil beginnen met een eigen webhost bedrijfje
nou was mijn vraag
hoe kan ik een limiet instellen per map voor datalimiet ?

is daar een prog voor
of gaat dat gewoon via je ftp server

alvast bedankt

Triloxigen
23/02/05, 21:47
Wat voor OS gebruik je?
En is het niet verstandig een control panel aan te schaffen :)

wverbeek
23/02/05, 22:25
ja daar zat ik ook aan te denken
maar dat is veel werk en onderhoud ik wil in het klein beginnen

ik gebruik win 98 nu als server maar ik wil overgaan op linux of win 2000

hou het eerst maar op win 98
ik heb nou via me ftp server ruimte kunnen instellen maar het dataverkeer kan ik nergens invullen

thx

Triloxigen
23/02/05, 22:41
Windows 98 :'(

Zet dan meteen je voordeur open, Win 98 is NIET bedoeld om er een webserver op te draaien.
(Geen een zal dit ook officieel odnersteunen volgens mij).

En een control panel neemt je 90% werk uit handen, dus is juist minder werk.
Dataverkeer heeft ook niks met FTP te maken, dit zijn aparte programma's die het bijhouden en eventueel actie ondernemen indien dit overschreden wordt.

albert_dijkstra
23/02/05, 22:56
tip: begin geen hosting :D

EWS
23/02/05, 23:14
Als je niet weet dat je via ftp niet zulke instellingen kan maken, dan weet je blijkbaar niet zoveel van servers/software etc. af.

Ik raad je dan ook aan om een reseller pakket ergens te nemen en daarop je hosting te doen in plaats van op een eigen server. Zelfs dan raad ik je aan om jezelf eerst in basics zoals ftp, control panels, etc te verdiepen. Want je klanten komen uiteindelijk bij jou voor hun vragen en die moet jij naar behoefte kunnen beantwoorden.

epiales
23/02/05, 23:28
Het is natuurlijk wel een uitdaging om Windows 98 maanden lang goed te laten draaien :).

Ik heb sinds kort ook enkele Windows Servers (2003) bij Redbus in beheer. Dit is echt een stuk anders dan de server gewoon op locatie.

Als er echte problemen zijn op een windows server is dit vaak moeilijk op te lossen. Zeker als het hele besturingssysteem blijft hangen, inclusief de remotecontrol software.

TIP: Host de server niet thuis op een 512/256kbit ADSL-lijntje daar worden klanten niet blij van...

rexp
24/02/05, 01:45
Ik raad je dan ook aan om een reseller pakket ergens te nemen
Ik raad je aan om een andere hobby te zoeken. Een aquarium ofzo.

M-BahZ
24/02/05, 07:00
Origineel geplaatst door wverbeek
hallo,
ik wil beginnen met een eigen webhost bedrijfje
nou was mijn vraag
hoe kan ik een limiet instellen per map voor datalimiet ?

is daar een prog voor
of gaat dat gewoon via je ftp server

alvast bedankt
Allereerst raad ik jou aan wat meer kennis op te doen op het hosting vlak en het ondernemen in het algemeen.
Echter maak ik hieruit op dat je al "zoekende" bent naar kennis, dus zal ik jou niet verder ontmoedigen. ;)

In principe is het natuurlijk de vraag of je uberhaupt wel een datalimiet op wilt leggen aan content.
Doorgaans zal je dataverkeer gewoon doorfactureren aan je klant. ;)

Een mogelijkheid om een limiet op te leggen is om aan de hand van verkeer zoals weergegeven in de logs voor een bepaald domein een limiet op te leggen.
Naar ik aanneem zullen hier wel modules voor beschikbaar zijn.
Uiteraard kan je ook zelf iets laten schrijven door een partij wat de logs analyseert en bij een overschreiding van het dataverkeer bijvoorbeeld de apache vhost wijzigt naar een placeholder.

Een andere mogelijkheid is om het verkeer vast te stellen is door het verkeer over een bepaald ip adres te meten, alhoewel dit weer als nadeel heeft dat je voor elk domein ook een ip adres zal moeten reserveren.
Uiteraard bied dit wel meer flexibiliteit mbt het meten van het daadwerkelijke dataverkeer.
Uiteraard kan je ook besluiten gewoon te cappen op een bepaalde hoeveelheid bandwith.
Bij capped op 1mbit en bezoek over 30% van de tijd zal je bijvoorbeeld ook maar aan 30% van 1mbit komen. ;)

Echter raad ik jou echter niet aan ook maar enige dienst te limiteren als daar geen noodzaak toe is.

Limieten opleggen aan je ftpd gaat bijna hetzelfde verhaal op.
Hierbij kan je afhankelijk van de ftpd en evt. modules op het systeem ook gewoon een limiet opleggen aan het verkeer van een gebruiker, of verkeer over een bepaald IP adres, alhoewel uiteindelijk de implementatie wel af zal wijken van die van de httpd. ;)

Verder schreef jij Windows 98 te gebruiken voor hosting.
Ik zal nu niet meteen volledige ontkennen dat het mogelijk is daarop te hosten, maar het systeem is er niet voor ontwikkeld, en je zal ook tegen bijhoorlijk wat problemen oplopen wil je het er wel voor gebruiken.

Ik raad jou dan ook aan vooral niet te hard van stapel te lopen en je kennis op bepaalde gebieden wat bij te schaven.
Probeer eens wat OS'es welke daadwerkelijk voor servers ontwikkeld zijn, en maak een selektie in welke OS'es jij je verder wilt ontwikkelen.
Verdiep je in het systeem in het algemeen, begin vervolgens aan de daemons (httpd, ftpd etc. etc.).
Lees vooral ook de documentatie door en indien van toepassing de configuratiefiles.

Zoek in de tussentijd ook wat informatie over het runnen van een bedrijf.
De Kamer van Koophandel heeft bijna alle punten wel online verzameld.
Werk die punten ook allemaal stuk voor stuk uit.
Verder bieden zoekmachines, de zoekfunctie van dit forum en bijv. wikipedia ook een heleboel informatie.

In ieder geval veel succes toegewenst.

Ik raad jou overigens sterk af je blind te staren op controlpanels.
Een controlpanel is om taken te automatiseren, niet om je gebrek aan kennis bij te schaven.
Een reseller pakket raad ik je ook voorlopig nog even af... zie ook bovenstaande suggesties. ;)

wverbeek
24/02/05, 16:24
Heel erg bedankt iedereen
ik ga gewoon een beetje proberen

maar wat raden jullie me aan om als OS te gebruiken ?
ik zat zelf te denken aan Linux redhat
maar dan kan ik weer kiezen tussen server en normaal

win 2003 server had ik ook als een optie

alvast bedankt

ThePostman
24/02/05, 16:58
Fedora Core is mijn favoriet :)