PDA

Bekijk Volledige Versie : neee, pls kan iemand me helpen?



WH-Tim
23/02/05, 14:37
Wat gebeurd er als je dit doet:

[root@blaat /] mv * /home/public_html/blaat/

nix werkt meer.. toch niet de hele bak verkut GVD he?

--
[root@* /]# mkdir /home/tim/public_html/php
[root@* /]# mv *.p* /home/tim/public_html/php/
mv: can't stat source *.p*
[root@* /]# mv * /home/tim/public_html/php
mv: cannot move `boot' to `/home/tim/public_html/php/boot': Device or resour
mv: cannot move `home' to a subdirectory of itself, `/home/tim/public_html/d
mv: cannot move `proc' to `/home/tim/public_html/php/proc': Device or resour
[root@* /]# ls -al /
-bash: /bin/ls: No such file or directory
[root@* /]# ls -al
-bash: /bin/ls: No such file or directory
[root@* /]# ls -al /

--

Dennis
23/02/05, 14:41
Ik denk dat lokaal met (als je Fedora, Centos of RedHat draait) de Upgrade-optie gaat draaien.

Dus CD booten en upgrade optie kiest. Dat alles dan wel weer werkt. Daarna zou je handmatig dingen terug moeten zetten. Ik neem aan dat alle files nog wel gewoon op de HDD ergens staan?

Ik weet dit overigens niet zeker...

Met jouw nieuwe resultaten... zeker niet... welk Operating System? bel anders ff een Red Hat engineer... www.redhat.com, bel een distributeur...

WH-Tim
23/02/05, 14:42
het systeem draait nog gewoon.. maar check wat ik heb geedit, nix vind ie meer terug.. wel backups maar toch

websites e.d. werken wel nog. Zitten geen klanten op deze machine.. toch even bellen..

WH-Tim
23/02/05, 15:15
Het lijkt mij ook dat alle bestanden nog aanwezig zijn nu ik weer rustig geworden ben, maar dat niks gevonden kan worden aangezien het ls command niet aanwezig is. Ook omdat alles nog werkt, alleen kom je ssh niet meer in nadat je deze afgesloten hebt.

rembrand
23/02/05, 15:15
Origineel geplaatst door WH-Tim
Wat gebeurd er als je dit doet:

[root@blaat /] mv * /home/public_html/blaat/

nix werkt meer.. toch niet de hele bak verkut GVD he?

--
[root@* /]# mkdir /home/tim/public_html/php
[root@* /]# mv *.p* /home/tim/public_html/php/
mv: can't stat source *.p*
[root@* /]# mv * /home/tim/public_html/php
mv: cannot move `boot' to `/home/tim/public_html/php/boot': Device or resour
mv: cannot move `home' to a subdirectory of itself, `/home/tim/public_html/d
mv: cannot move `proc' to `/home/tim/public_html/php/proc': Device or resour
[root@* /]# ls -al /
-bash: /bin/ls: No such file or directory
[root@* /]# ls -al
-bash: /bin/ls: No such file or directory
[root@* /]# ls -al /

--

Als je nou ff kijkt wat je hebt gedaan.

Je hebt een move gedaan in de root naar /home/tim/pub...../php

[root@* /]# mv * /home/tim/public_html/php

Dus waarschijnlijk staan al deze dirs in /../../../php

Misschien kun je ze terug zetten naar de root?

Anders idd ff de upgrade draaien vanaf de cd.

WH-Tim
23/02/05, 15:20
Ja zo een idee had ik ook, alleen hij vind het mv command niet en ssh is niet meer in te komen (om met ftpssh in te loggen) ;)

Dennis
23/02/05, 15:28
Draaien er nog services? Of?

Ga eens naar:
cd /home

Werkt cd nog wel gewoon? Dan kun je /bin en /usr/ waarschijnlijk nog wel terugzetten met mv.

M-BahZ
23/02/05, 15:58
Het spijt me enorm, maar ik heb eerst even heel hard gelachen hier.
Ik hoop dat WH-Tim mij dit kan vergeven. ;)
Ongetwijfeld dat hij hier zelf in de toekomst ook erg hard om kan lachen.

Ok.. aangezien jij je hele root verplaatst hebt zullen de meeste applicaties niet op de normale manier toegankelijk zijn, omdat ze in hun algemeen niet meer in het PATH staan.
Immers is alles opgeschoven naar /home/public_html/blaat/.
/bin zul je nu dus in /home/public_html/blaat/bin vinden. ;)

Wat gaan we dus doen:

Noteer eerst ff het huidige path.
Type: echo $PATH

Nu exporteren we het nieuwe path (gedeeltelijk).
Tik maar mee: export PATH="/home/public_html/blaat/bin"

Nu kan je weer moven wat je wilt. ;)
Plaats de bestanden terug.
Tik nu: export PATH="het oude path"

Makkelijker is overigens het PATH verhaal achterwege te laten en gewoon vanuit de /bin directory te werken die zich nu elders bevind.
Verplaats je naar die directory en doe ./mv /home/public_html/blaat/* /

-1- van deze 2 methodes zou moeten werken. ;)

Edit: kleine correctie... nu ik jouw bovenstaande verhaal nog eens lees snap ik opeens niet meer wat je eigenlijk exact gedaan hebt. ;)
Iig kan je dit path verhaal wel aanpassen naar jouw situatie. ;)

WH-Tim
23/02/05, 16:00
[root@* /]# cd home
[root@* home]# cd knaapje/
[root@* knaapje]# cd public_html/
[root@* public_html]# pwd
/home/knaapje/public_html
[root@* public_html]# mv
-bash: /bin/mv: No such file or directory
[root@* public_html]#


cd is een command van BASH, en mv is een binary ..

Mikey
23/02/05, 16:04
Gheghe zoiets overkomt je 1 x :D

M-BahZ
23/02/05, 16:04
Origineel geplaatst door WH-Tim
cd is een command van BASH, en mv is een binary ..
Binaries moet je vanuit het juiste path openen met ./binarie of door de directory met de binaries in je PATH op te nemen.
Zie ook mijn bovenstaande post. ;)

Sorry voor de rommeligheid in die post... beetje weinig slaap en een enorme slappe lach. ;)

Edit: doe ook ff een export shell mocht je nog meerdere ssh sessie's willen hebben.
Echter moet je dan niet vergeten dit naderhand te corrigeren.

WH-Tim
23/02/05, 16:07
M-Bahz.. lachen, nee dat kan ik er eigenlijk niet mee ;) Maja, als jij dat maar kunt :p

als ik nu mv doe krijg ik: /lib/ld-linux.so.2: bad ELF interpreter: No such file or directory

WH-Tim
23/02/05, 16:08
Origineel geplaatst door Mikey
Gheghe zoiets overkomt je 1 x :D

Niet waar! dit is al de 2e keer :D

Eerste keer was de chown root.root / -R ipv chown root.root . -R :(

Ik leer het ook nooit..

M-BahZ
23/02/05, 16:15
Origineel geplaatst door WH-Tim
M-Bahz.. lachen, nee dat kan ik er eigenlijk niet mee ;) Maja, als jij dat maar kunt :p

als ik nu mv doe krijg ik: /lib/ld-linux.so.2: bad ELF interpreter: No such file or directory
Omg.. ga ik helemaal voorbij aan het feit dat er libraries bestaan. ;)
Misschien dat iemand ff een static compiled exemplaar van mv aan jou cadeau kan doen ?

Anders zou je kunnen proberen een symlink te maken.
Alhoewel "ln" ook weer depends op je libraries, dus je dan een static compilede versie van ln nodig bent.

In ieder geval zal een static compilede versie van mv jou een hoop gedoe besparen.. vanuitgaand dat je deze server niet gewoon naast je hebt staan.

Mocht ik me overigens vergissen, en staat die server wel naast je , gewoon ff booten, mounten en moven. ;)

Edit: geedit.. ik viel in herhaling. ;)

WH-Tim
23/02/05, 16:19
en hoe gaan we die daar krijgen, met de libfout van w get zeker ;)

M-BahZ
23/02/05, 16:29
Origineel geplaatst door WH-Tim
en hoe gaan we die daar krijgen, met de libfout van w get zeker ;)
FTP ?
Vermits je ftp daemon nog draait en commands nog gewoon werken.
Dat schept ook weer perspectieven van downloaden van de vereiste libraries en terug zetten op de juiste plek. (/lib)

Vergeet trouwens maar dat hele path verhaal van mij.
Dat slaat eigenlijk best wel kant noch wal, ondanks dat het tot op zekere hoogte wel functioneel is. ;)
Maarja... dat is het chrooten van /home/public_html/blaat ook. ;)

mguilmot
23/02/05, 16:30
Met een knoppix live cd alles goedzetten ? Daar heb je wel je 'mv' :p

WH-Tim
23/02/05, 16:37
services draaien nog gewoon, alleen homedirs bestaan niet .. Het lijkt wel alsof iemand naar het datacenter mag gaan rennen :p

HBCS
23/02/05, 16:38
de comando's staan denk ik in /sbin
dat wordt zoeken anders

wel een dom foutje he is 2e keer volgens mij

Dennis
23/02/05, 16:38
Weet je het hele pad nog?

/home/public_html/asdfasdfasdf/bin/mv /home/public_html/asdfasdfasdf/bin/ /bin/

Zou ook moeten werken?

WH-Tim
23/02/05, 16:42
$ /home/knaapje/public_html/dvd/bin/m
mail mkdir mknod mktemp more mount mt mv

$ /home/knaapje/public_html/dvd/bin/mv /home/knaapje/public_html/dvd/bin/ /bin/

-bash: /home/knaapje/public_html/dvd/bin/mv: /lib/ld-linux.so.2: bad ELF interpreter: No such file or directory


Wilt niet echt lukken :( Wat een bende zeg :(

Dennis
23/02/05, 16:43
Welke distro?
Gebruik de upgrade-optie van je installer. Hij zal niets verwijderen. De gegevens in /home/ zul je nog hebben.

Ik kan geen garanties geven.

WH-Tim
23/02/05, 16:44
Ook die vind hij niet :S

Zit op Rh9 wat komt doordat de raid drivers niet compatible waren met andere distros.

WH-Tim
23/02/05, 16:52
Ben wel van plan dit cmd en het cmd wat me de vorige keer heeft gekloot ff te submitten als 'bug' bij de ontwikkelaars, een cmd dat niet nodig is kan toch netzogoed eruit gehaald worden of een extra waarschuwing op gezet worden..

M-BahZ
23/02/05, 16:55
Doe is wat ik zei dan.
Log in via de ftp, download de libraries libc.so.6 en ld-linux.so.2 vanaf hun nieuwe lokatie.
(/home/public_html/blaat/lib/ ? iig vanaf de directory waarin mv stond gezien ../lib/ ;))
Vervolgens maak je via ftp een directory /lib.
Hier plaats je vervolgens deze 2 bestanden in.

Vervolgens plaats je die 2 libraries daar in.
Nu zal je de eerder genoemde stappen m.b.t. mv kunnen uitvoeren.
Oftewel ./mv vanuit de corresponderende directory of mv vermits je path correct is. (hegeen niet het geval is)

Edit: ik blijf aan het editten.
Ik weet natuurlijk niet of jouw ftpd homedirectories chroot en hoe deze zich gedraagt bij het ontbreken van homedirectories.
Verder heb jij root via ftp disabled ?

M-BahZ
23/02/05, 16:59
Origineel geplaatst door WH-Tim
Ben wel van plan dit cmd en het cmd wat me de vorige keer heeft gekloot ff te submitten als 'bug' bij de ontwikkelaars, een cmd dat niet nodig is kan toch netzogoed eruit gehaald worden of een extra waarschuwing op gezet worden..
Hier zijn patches voor.
Tevens zijn d'r ook verscheidene workthrougs.

WH-Tim
23/02/05, 17:09
root is disabled. Ik kreeg net timeout van internet en dus is de shell ook weggevallen. Dat noemen ze nou zakelijk adsl.. Raar dat je me niet tot bij jouw kunt horen schreeuwen want dit is echt verkloot.

De ftp kom ik niet op door ontbrekende bestanden denk ik, zoals de /etc/pas swd en /etc/shad ow bestanden?

M-BahZ
23/02/05, 17:17
Origineel geplaatst door WH-Tim
root is disabled. Ik kreeg net timeout van internet en dus is de shell ook weggevallen. Dat noemen ze nou zakelijk adsl.. Raar dat je me niet tot bij jouw kunt horen schreeuwen want dit is echt verkloot.
Tja, bij mijn client/server configuratie timeout het niet in zijn geheel wanneer m'n adsl voor een minuutje of 2/3 weg is.
Zakelijk of particulier maakt in deze niets uit.

Zonder root kan je met de ftp in dit geval niets beginnen. :(


Origineel geplaatst door WH-Tim
De ftp kom ik niet op door ontbrekende bestanden denk ik, zoals de /etc/pas swd en /etc/shad ow bestanden?
Zit wat in. ;)

Dan is het ook gewoon einde verhaal en zal je even met een willekeurig bootdiskje langs je server moeten.
Even booten, hardeschijf mounten, de juiste files terug verplaatsen en rebooten.

WH-Tim
23/02/05, 21:53
Weg 108 dagen uptime .. :(

lifeforms
23/02/05, 22:37
Op FreeBSD, dus op Linux waarschijnlijk ook gok ik, kun je met ldconfig aangeven dat voor libraries ook in /home/blabla/lib/ gezocht moet worden, dan kun je al je dynamisch gelinkte binaries weer runnen :)

WH-Tim
23/02/05, 22:49
ga meteen even proberen op de thuismachine. over 10 minuten gaat mun isp naar het datacentre om de zaak te fixen terwijl ik ze via de webcam in de gaten houdt ;)

WH-Tim
23/02/05, 22:58
Origineel geplaatst door skydancer
Op FreeBSD, dus op Linux waarschijnlijk ook gok ik, kun je met ldconfig aangeven dat voor libraries ook in /home/blabla/lib/ gezocht moet worden, dan kun je al je dynamisch gelinkte binaries weer runnen :)

En ik hoop dat die toe te wijzen zijn zonder de beschikking van de libraries ;) We wachten af..

WH-Tim
24/02/05, 20:07
Machine werkt weer, alleen mis ik een aantal dingen. Toch weer een fijn punt voor iedereen om stil te staan bij hoe belangrijk backups zijn.

Ik maak ze dagelijks maar mis net die van de laatste paar dagen waardoor ik een paar dagen coding kwijt ben. Beter cron maken en naar een andere server laten versturen :)