PDA

Bekijk Volledige Versie : Glasvezel



justin
22/02/05, 17:59
Hallo allemaal,

Hoe zit dat nou eigenlijk met glasvezel internet want ik heb ooit eens gehoort dat er al overal in groningen glasvezel kabels liggen.
Maar ik kan hier niks over vinden.
Daarom wou ik vragen of mensen hier daar wat meer over weten?

Mvg,
Justin

s.vossen
22/02/05, 18:21
In Amsterdam, Arnhem en zo nog meer grote plaatsen liggen ringen van glas.

Er zijn woningstichtingen (Portaal bv.) die hier weer gebruik van maken om particulieren op dit glas aan te sluiten en via het glas Televisie, Radio, Telefonie en Internet door te geven.

Ook Universiteiten en Hoge Scholen zitten via SurfNET aan dit glasnetwerk vast voor zover ik weet.

rosslo
22/02/05, 20:49
Kijk eens op www.trilink.nl Hier vind je heel wat info over glasvezel in NL.

//EDIT: Typo

justin
22/02/05, 20:52
Thnx zal even kijken:)

Designerhosting
22/02/05, 20:58
In de stad Groningen is een community-netwerk, waar in eerste instanties de universiteit, hogeschool, ziekenhuis etc etc op zitten. Dat is een glasvezelnetwerk....

En in Appingedam in de provincie Groningen wil men glasvezel aan particulieren aanbieden, maar daar moeten volgens mij nog wat rechterlijke uitspraken gedaan worden omdat essent en de kpn wakker zijn geworden en daar wel nu hun diensten willen aanbieden. De vraag is dus of de gemeente wel glasvezel mag aanleggen in verband met oneerlijke concurrentie ofzoiets....

Digiover
22/02/05, 21:07
Origineel geplaatst door Webbegeleiding
In de stad Groningen is een community-netwerk, waar in eerste instanties de universiteit, hogeschool, ziekenhuis etc etc op zitten. Dat is een glasvezelnetwerk....

Als ik me niet vergis kunnen bedrijven een aansluiting op deze ring kopen.


En in Appingedam in de provincie Groningen wil men glasvezel aan particulieren aanbieden, maar daar moeten volgens mij nog wat rechterlijke uitspraken gedaan worden omdat essent en de kpn wakker zijn geworden en daar wel nu hun diensten willen aanbieden. De vraag is dus of de gemeente wel glasvezel mag aanleggen in verband met oneerlijke concurrentie ofzoiets....

Er is zelfs in 1 straat in Appingedam 1 bewoner die het aanleggen van de buis voor de hele straat tegenhoudt... ;)

Designerhosting
22/02/05, 21:16
Ja de bedoeling erachter is dat via grootgebruikers die het initiatief nemen langzaamaan elk adres er op aangesloten kan worden. Ook particulieren.....

http://www.communitynetwork.nl

Mark17
22/02/05, 21:56
jammer dat ik hier in twente nog niet veel van dat soort projekten heb gehoord, kent iemand zo'n project in twente?

justin
22/02/05, 22:24
Jammer dat dat communitynetwork nog niet naar huis kan.
Zou best een 10 mbit lijntje thuis willen hebben liggen:)

@mark17
Nee ik zou het niet weten sorry:)

Designerhosting
22/02/05, 22:37
Je gaat niet voor dark fiber?

Cripton
22/02/05, 22:38
Volgendsmij is het meer de prijs waarom ze geen glasvezel lijn aanleggen. Je betaald aanzienlijk meer dan een normale lijn.

Henky!
22/02/05, 22:51
Portaal gaat inderdaad de komende twee jaar tienduizenden mensen aansluiten op het glasvezelnet. Vijftig Euro per maand moet dan telefoon, internet en TV bieden. Redelijk aantrekkelijk aanbod. Hoewel ook ADSL sneller en sneller wordt.

Ik kreeg eerlijk gezegd de indruk dat die glasvezel kabels overal al klaar liggen. Dat Portaal alleen nog de aansluiting naar de huizen moet verzorgen. Of zouden ze overal nieuwe sleuven gaan graven?

Mark17
22/02/05, 23:05
geen idee, maar ik weet wel dat ze een paar straten van hier kabels aan het vervangen zijn, dit zijn niet de kabels die bij ons onder het huis liggen qua uiterlijk. het is wel een stuk waar ze meestal waat eerder zijn met kabels leggen.

justin
23/02/05, 15:02
Ja ik dacht dat ik er ook iets over had gehoort dat eigenlijk wel door heel veel wijken gewoon glasvezel loopt alleen dat het niet je huis in komt:P

Ijsbox
23/02/05, 18:31
Origineel geplaatst door Digiover

Er is zelfs in 1 straat in Appingedam 1 bewoner die het aanleggen van de buis voor de hele straat tegenhoudt... ;)

en dat ben jij?

;)

tweety-silveste
09/11/05, 19:49
Er ligt in Groningen een heel netwerk van glasvezel, dat heb ik namelijk aangelegd, het nadeel is dat het hoofdzakelijk voor de gemeente en instanties, zoals brandweer e.d., is bestemd

DutchTSE
09/11/05, 20:12
topic is pas 9 maanden oud hoor ;)

Domenico
09/11/05, 21:38
Origineel geplaatst door DutchTSE
topic is pas 9 maanden oud hoor ;)

En soms maakt dat ook niet uit. :)

Sander-
09/11/05, 22:12
Origineel geplaatst door tweety-silveste
Er ligt in Groningen een heel netwerk van glasvezel, dat heb ik namelijk aangelegd, het nadeel is dat het hoofdzakelijk voor de gemeente en instanties, zoals brandweer e.d., is bestemd

En woningcorporatie IN gebruikt het voor haar studentenwoningen. Binnenkort ook beschikbaar voor mensen die een huurhuis hebben van de IN.

wbakker-letsgoonline
10/11/05, 08:22
In nuenen hebben ze al glasvezel naar particulieren, mijn compangnon heeft dit namelijk, jammer genoeg zijn ze nog wel gecapt op 10mbit, dit zal begin volgend jaar naar 100mbit gaan.

Is een test fase had ik begrepen...

clownyenator
10/11/05, 12:41
Origineel geplaatst door Dark-Network
In nuenen hebben ze al glasvezel naar particulieren, mijn compangnon heeft dit namelijk, jammer genoeg zijn ze nog wel gecapt op 10mbit, dit zal begin volgend jaar naar 100mbit gaan.

Is een test fase had ik begrepen...

In twente kan zag ik ergens 1Gbit thuis krijgen!
http://www.trentglasvezel.nl/
*kost wel 2000 euro per maand :(*

wbakker-letsgoonline
10/11/05, 13:45
Dit kost hun 100 euro, maar het is dan ook gesubsideerd door een orgaan ofzo

MMaI
10/11/05, 13:54
in groningen ligt inderdaad glasvezel wat is bedoeld voor het lofar project (zie: http://www.lofar.nl/) dit ligt door heel groningen en nog een beetje van nederland en is bedoelt als ontsluiting van die telescoopjes maar ook bedrijven etc.

Netbyte
10/11/05, 18:24
Laten we eens meer naar het zuiden gaan ipv Groningen, Zeeland!
Daar ligt een netwerk van Mortiere zoals op http://www.trilink.nl/ te zien is, iemand die woont in middelburg en weet of het glasvezel daar voor particulieren is ? had er namelijk nog nooit van gehoord.

Nu ligt er ook glasvezel langs de spoorwegen, zie relined.nl. Iemand daar ervaring mee ?

Raptor
10/11/05, 20:05
Hier ligt het zotezien. Als het iig klopt wat ik op trilink.nl lees :) ben beniewd :D

Het jammere is dat ze op 99% van die netwerken nog niets aanbieden.

Randy
10/11/05, 20:32
Glas ligt in de meeste dorpen wel. Als ik hier in Aalten (Achterhoek) kijk, zijn er twee, binnenkort 3 aanbieders.

De eerste is Brittisch Telecom dat het glasnet langs de spoorwegen beheerd. Dark fiber is niet mogelijk daar je enkel hun diensten af kunt nemen.
De tweede aanbieder is Priority Telecom (UPC, Unusable Piece of Cable), dat ook verbindingen aanbiedt. Tot de plaatselijke hubs (kopstations) loopt een totale capaciteit van 400 Gbit over alle fibers. In Aalten maakt bijvoorbeeld Dutchtone gebruik om haar BTS (Base Station Transceiver, GSM antenne) te ontsluiten.
De derde aanbieder is TrenT, zie http://www.trentglasvezel.nl/ , dat klar is met invetariseren en de Achterhoek medio 2006 gaat verglazen. Hier kun je wel een dark fiber huren, zelfs voor particulieren nog interessant.

Daarnaast heb je bijna overal KPN liggen, wellicht ook Versatel, Tiscali en natuurlijk het RWS netwerk langs de provinciale wegen. Deze alternatieven zijn veelal onbetaalbaar.

De kosten voor Trent bedragen eenmalig ca. 35 euro per meter die ze specifiek voor je moeten graven en een gezamelijk maandelijks deel voor het gebruik van het 'algemene net'
Woningcoorporaties, internetproviders, automatiseerders, gemeenten, omroepen, industriekringen en zorgverleners hebben vooral interesse, zo bleek uit de inventarisatie.

Rob77
13/11/05, 23:45
Sja, zolang de upstream op kabel- en adslverbindingen niet significant omhoog gaan zijn dit leuke alternatieven.

Tolax
16/06/08, 16:20
Laten we eens meer naar het zuiden gaan ipv Groningen, Zeeland!
Daar ligt een netwerk van Mortiere zoals op http://www.trilink.nl/ te zien is, iemand die woont in middelburg en weet of het glasvezel daar voor particulieren is ? had er namelijk nog nooit van gehoord.

Nu ligt er ook glasvezel langs de spoorwegen, zie relined.nl. Iemand daar ervaring mee ?

De Mortiere is een nieuwbouwwijk in Middelburg, die in november 2005 nog in zijn kinderschoenen stond (ik woon er nu). Er is neem ik aan glasvezel aangelegd voor de toekomst, maar ik heb in mijn huis nog geen glasvezel kabel o.i.d. gezien en er is ook geen Internetprovider die ons kan voorzien van internet via glasvezel. Ik hoop wel dat het binnenkort in gebruik wordt genomen.

Naast de wijk komt o.a. een politiebureau, een Van der Valk en meer. Zo natuurlijk kunnen zijn dat het alleen voor het politiebureau is maar ik mag aannemen dat ze het ook door de straten hebben getrokken.

DutchTSE
16/06/08, 16:26
In purmerend kun je inmiddels glasvezel krijgen, kosten voor 100mbit zijn 275 euro excl. btw en excl. eenmalige aansluitkosten.

pcman
08/08/08, 04:09
hier in brabant zijn ze nu ook volop bezig met glasvezel.
link www.onsbrabantnet.nl
verder beweerde een medewerker mij van upc toen ik mijn abbo op ging zeggen dat hun ook 100 mbits gingen doen.
hoe dat ze dat willen gaan doen vraag het me af maar goed.

gr. pcman

Kenneth
08/08/08, 10:17
hier in brabant zijn ze nu ook volop bezig met glasvezel.
link www.onsbrabantnet.nl
verder beweerde een medewerker mij van upc toen ik mijn abbo op ging zeggen dat hun ook 100 mbits gingen doen.
hoe dat ze dat willen gaan doen vraag het me af maar goed.

gr. pcman

EuroDOCSIS 3? Met 4 kanalen op EuroDOCSIS 3 kun je >100Mbit halen hoor ;)

Maar je lijn is niet symmetrisch wat bij glasvezel weer wel is, dus je upload is nog relatief laag

pcman
08/08/08, 10:58
EuroDOCSIS 3? Met 4 kanalen op EuroDOCSIS 3 kun je >100Mbit halen hoor ;)

Maar je lijn is niet symmetrisch wat bij glasvezel weer wel is, dus je upload is nog relatief laag

alleen upc heeft maar dit
DOCSIS 2.0
haal ik uit het modem

gr. pcman

rensariens
08/08/08, 13:27
In Almere ligt overal glas, kan je al krijgen voor 29 pm. Verder in Twente weet ik dat het op het business en sience park mogelijk is door de nabijheid van virtu en de universiteit.

Kenneth
08/08/08, 16:05
alleen upc heeft maar dit
DOCSIS 2.0
haal ik uit het modem

gr. pcman

uiteraard, omdat die modems al verouderd zijn en toen dat die gemaakt zijn eurodocsis 3 nog waarschijnlijk niet bestond.

Maar ze willen binnekort op EuroDOCSIS 3 overgaan en nieuwe modems verspreiden.